Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (88092 totalt)
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare



Motor: 3cyl tvåtakt std 841cc/40 hk Nu 891cc/?hk

1966 års motor med trippelförgasare, ej att förväxla med Sport eller Monte Carlo. Så kallad grupp 2 trimning, planing av topplock och filning av kanaler ingår. Avstämd avgaspipa. Motorn har bäst drag mellan 4000- 6000 rpm, men kan varvas lite till om man vill .



Bilen har ett "väghållningskit" som består av kapade v4 fjädrar fram och kapade stdframfjädrar bak. Okända gasdämpare fram och bilstein rally bak. Camber -1,2 grd Caster 2 grd. Allt detta är föremål för framtida förbättringar!
Växellådan är tätstegad, den kommer jag aldrig att byta bort. Den förhöjer racekänslan påtagligt. Det är en 7:38 spec2, byggd av Fuling . V4 skivor fram med Mintexbelägg, std bak med borttagen reducering.
På bilden sitter det Ronal "jubileumsfälgar" 5X15 med Maxsport 185/55/15.
På bilden har jag börjat uppladdningen inför dagens första körning på Kinnekulle, på Saab Clubs Weekend 2003.



Den röda rallybilen är likvärdigt utrustad som min- jämnsnabb, helkul kappkörning.



Här har jag bytt ut 5X15 fälgarna mot hemmabreddade 6 tummare (fullt bak). Däckskrängningen har minskat drastiskt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



thumbs up thumbs up thumbs up

Hur fränt som helst!
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



ballare ljud får man leta länge efter
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vem har filat motorn? Kan det finnas en viss Herr Enander bakom... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



oahh. En sån bil växte jag upp i, om man bortser från trimmet mm. Min far hade en likadan fast ljus, ljus blå.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Motorn har jag filat själv. Det är inga hemliga eller unika prylar i den. Man kan tillskriva vevaxeln som den vitala delen i Saabs tvåtaktsmotor, min är byggd av "XP-Niklas" Enander.


Jag har även en så kallad XP-pipa på bilen, ritad av Enander. Det märks tydligt när den "går i" strax för 4000 varv, plötsligt blir det ork i bilen ( ) och motorn ändrar ljud.



Här ser man blocket från insugssidan, kolvarna syns genom insugsportarna. De är alldeles nya och blocket är omborrat, det blev en nödvändighet efter en heldag på Mittsverigebanan i fjol .

För den som vill veta så kan jag dra filningen i korthet, allt i mm ifrån toppplanet.

Insugets underkant: 101mm och breddat
Avgaskanalens överkant: 42,5mm och breddat, bågformad överkant
Överströmmarnas överkant: 56mm och breddat. Kanalen är även upptagen i storlek. Saabmotorerna har väldigt små spolkanaler så det finns mycket jobb på den här delen. Det svåra är att få alla likadana.


Förgasarna har jag filat spjällaxeln på och lött fast gasspjället eftersom det inte fanns mycket att sätta skruvarna i. Jag har även strömlinjeformat vingarna som håller spridarröret något. Det är besvärligt att få tag i munstycken, så man får ta till vedboden och löda och borra munstyckena

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Jäkligt tuff bil! Farsan har en 96 -66 under renovering. Tanken är väl att motorn ska skrämmas upp lite i den också såsmåningom.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Skitfränt! Jag är också svag för tvåtakt, men håller mej till hoj där (Yamaha RD 350 som jag försöker trimma livet ur).
Är det viktigt att det är Saab motor? om inte vore det ju gränslöst häftigt att mecka dit en 1000cc Arctic Cat (Suzuki) trippel. De vrålar ju ur sej runt 160hk otrimmade...

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag har faktiskt tittat och mätt på en Arctic motor för att se om den skulle passa på något sätt. Men den är mycket längre än Saabmotorn, dessutom så har den några andra svagheter också. Däremot så finns det en trepip SkiDoo maskin som har något nättare mått

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 577



Är det någon prestanda på de trimmade tvåtaktarna?
Det går en här i Sumpan, röd med taksökare och 43 (tror jag) på dörren.
Ljudet när han drar är ju helt grymt , men det går inte så fort direkt.

Mer såna bilar. thumbs up

/Jerry

_________________
/Jerry Svensson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Tja, Saabarna är ju inte byggda för dragracing direkt, speciellt inte tvåtaktarna . Men håller man varvet uppe och inte bromsar hela tiden så går det förvånansvärt fort ändå. Det kanske blir lite segt på rakorna, men det är ju kurvorna som är kul!

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 577



Jo håller med, behöver inte gå så fort för att vara kul. Min på SS är ju
inte i närheten av vad Gullabo kört med Radical racern så det är inte
fort om pratar med yatzy folk...

Får väl ta och stoppa Saaben när jag ser honom nästa gång och tigga
om en provåkning. :-)

Min mor hade en DKW F12 en gång i tiden, tyckte alltid att den gick som
fan. Men det lät nog bara så. :-)
Trecylindrig tvåtakt där också tror jag. ??

/Jerry

_________________
/Jerry Svensson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jerkan:
SS-tid?? vad har du åkt på och med vad????
Jag tror jag är den enda som åkt SS med en 'riktig' saab , iof inte 2T utan V4
se SS-tider https://rejsa.nu/superstage/
(LÅNGT ner i listan hittar du min tid)

Skulle vara en fröjd att se ett gäng saab 2T åka SS thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 577



Jerry Svensson, står i listan.
Kör Ford givetvis. :-)

Är inte någon Saab fantast direkt, men ljudet från tvåtakts Saabar är
svårt att motstå. thumbs up

/Jerry

_________________
/Jerry Svensson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Kul att ni gillar bilen och tvåtaktakts Saabar i allmänhet. När man är ute med bilen så kommer det ofta folk som berättar att de har haft en likadan och undrar om jag har hört talas om Carlsson på Taket Skoteråkarna tycker att den låter bra och luktar gott. Det är ju trots allt någonting speciellt med tvåtaktare, särskilt som om man håller på att trimma en föråldrad 50-tals konstruktion

Porsheförarna brukar också ha roligt åt mig på Mittsverigebanan då ena bakhjulet åker rejält upp i luften i kurvona.

Jag är också lite nyfiken på Superstagebanan. Kräver den mycket utrymme? Är det höga hastigheter det är fråga om? Vem brukar organisera körningarna?

Det var väl allt så länge, vi hörs

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare




höhöhö

och ett sånt här med

Megasquirtbygget på mitt köksbord går lite knöligt stundtals, nu senast hittar jag inga comportar på datorn Får kolla om det går med USB-adapter. Hoppas att jag får igång det innan sommaren i alla fall

Återkommer med mera grejor.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Tvåtakt och insprut är ju inte fel! Har för mig att GP 500 hojarna krämade ur ca 180-190 bakhjulshästar ur sina v4 maskiner för ett par år sen. De varvar väl iofs 5 siffrigt också...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare


Rostlagning på G thumbs down



Ny spec2låda med lamelldiff thumbs up

Men det brådskar med rostlagning och växellådsbyte. Jag har fått reda på att isbanan är plogad och isen håller att köras på. Dessutom måste jag sätta på högre fjädring så att dubbdäcken går fria i hjulhusen.


Det ska bli kul att se hur insprutningen kommer att fungera på tvåtaktarn, förhoppningsvis så blir den inte så väderkänslig och frysbenägen på vintern.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jahapp, nu ska ni få se vad som har hänt under nyårshelgen. Jag har ägnat mig lite åt pallbocksracing och rostlagning.



Rost och elände

Färdigsvetsat

Målat och klart

Likasamma på andra sidan också

Ut med drivpaketet för växellådsbyte.

Jag passade även på att byta till högre fjädrar fram medans jag ändå var tvungen att lätta på dom som satt där under reparationen. Dessutom gick den bakre växellådskudden sönder så jag blir "tvungen" att köpa en förstärkt från Saabklubben.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (88092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande