Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika duratec och zetec motorer...
1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (50846 totalt)
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
zetec 1,2,3 kunde jag hitta skillnaderna på tror jag

men inte skillnaderna black- eller silvertop

och vilken vilken motor som är "bäst" för mig då jag siktar 180-200hk... den ska sitta i en sjua...

som de ser ut nu så blir de ett megasqirt sprut med individuella spjällhus och ett riktigt grenrör...
även lite tips på vart man hittar lite sånna här fina saker... med tiden så blir de lite vassare kammar och större portar...

och jag sökte men "lat" som man är orkar jag inte titta igenom alla 300 träffar...[/b]

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Silvertop, från 1994 och frammåt. Den har ventilkåpa i alu. Sen har den hudrauliska lyftare.

Blacktop, från 1997 har ventilkåpa i svart plast och solida lyftare. Den har också längre stakar och lägre kolvar. Enligt uppgift har den lite större kanaler.

Vilken man ska trimma på är nog hugget som stucket. I sverige och europa finns det mest grejer till Silvertopen, det beror nog på att den har funnits lite längre. Men det finns grejer till Blacktopen också. I USA fanns bara blacktopen, och där finns det mycket skoj till den.

Själv har jag byggt ett par silvertopar. Den sista med trottelhus från GSXR 1000 och Megasquirt. Ihop med lite portning och planing så gav den 187 pållar. Detta med en standard kam. Med en vassare kam borde man lätt passera 200 hk.
Passerar man 200 hk bör man satsa på lite starkare grejor i motorn, typ stakar, kolvar och ev vev. Det man bör göra i vilket fall som helst är att byta till ARP-bultar i stakarna.

Ska den sitta i en seven så måste man ha ett bra tråg som ser till att det finns olja hela tiden.

Hoppas det hjälpte dig lite på vägen

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
man tackar och bugar! de va mycke till hjälp

så en blacktop... eller en duratec men men

funderar ganska stadigt på en ny eller nästan ny blacktop eller en nästan ny duratec...

jag har kollat på duratecen fast att jag måste skaffa en sprängkåpa till raket lådan så blir de enklare för mig...

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Micaelaman skrev:
Blacktop, från 1997 har ventilkåpa i svart plast och solida lyftare. Den har också längre stakar och lägre kolvar. Enligt uppgift har den lite större kanaler.


Detta med en standard kam. Med en vassare kam borde man lätt passera 200 hk.

Lite rättning

Blacktoppen kom 98/05
Sen sitter det andra ventiler, större insugsventil på Blacktoppen
skiljer i längden också.

Sist jag hade lös ventilkåpan såg jag då 2 st kammar där

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Han sa ju bara EN(1) standard kam... den andra var kanske trim... okay, jag har lite tråkigt...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Han sa ju bara EN(1) standard kam... den andra var kanske trim... okay, jag har lite tråkigt...

I brist på annat är sånt där kul :P

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
icemannen skrev:
man tackar och bugar! de va mycke till hjälp

så en blacktop... eller en duratec men men

funderar ganska stadigt på en ny eller nästan ny blacktop eller en nästan ny duratec...

jag har kollat på duratecen fast att jag måste skaffa en sprängkåpa till raket lådan så blir de enklare för mig...


är duratechen nåt att satsa på?

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Med risk för att bli halshuggen, måste det vara Ford?

Det finns andra lösningar med likväl beprövade varianter för att uppnå de magiska 200.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
Westfield skrev:
Med risk för att bli halshuggen, måste det vara Ford?

Det finns andra lösningar med likväl beprövade varianter för att uppnå de magiska 200.


med tanke på att jag har haft pinto innan,
så låg duatechen nära tillhands eftersom utblåset satt på höger sida och likadana motorfästen

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag tycker Duratec verkar vara en kanonmaskin om målet är 180-200 hk nånstans, det verkar den ge oöppnad med bra insug/avgas och motorstyrning. Lätt är den också.

Ska det trimmas mer kanske den inte är så enkel och billig längre.

Lite läsning... http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_DuratecTuning.htm

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Westfield skrev:
Med risk för att bli halshuggen, måste det vara Ford?

Självklart Hållbarheten talar väl för det....med tanke på hur många som rasat sina Opel motorer om vi nu inte räkanar in Åmans alla ras... törs man väl säga så

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag tycker Duratec verkar vara en kanonmaskin om målet är 180-200 hk nånstans, det verkar den ge oöppnad med bra insug/avgas och motorstyrning. Lätt är den också.

Ska det trimmas mer kanske den inte är så enkel och billig längre.

Lite läsning... http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_DuratecTuning.htm

/Gustaf


jo de är ju ungefär där jag satsar räcker gott och väl i en sjua... frågan är bara vad som är "bra" insug, avgas och motorstyrning

de kittet på den länken: Basic Taper Throttle Kit £2,066.18
24000:- kr för 196hk plus inköpet av en riktig motor (idag va £1=11,893)
jag tycker att de är lite väll dyrt :/ man kommer inte under 16000 för ett likadant kit ifrån burton heller...
då är bara detta insprutningen

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Helt korrekt med antalet Kammar. Det sitter två i dom flesta zetecar.

Hur det ligger till med ventilstorleken på blacktops så har Super7 bättre koll än mig.
Dock har jag hört att det är lite problem med vattenläckage på blacktops som går i norra sverige

Alla mina ras (2 st som man kan skylla på motorn) beror dels på att jag har testat nya lösningar och dels på att jag faktiskt kör med min bil.
Resterande ras hade skett men vilken motor som helst ,inkl Opel, hayabusa, R1, honda, etc

om jag skulle välja i dag så skulle jag ta en Duratec om jag hade pengar. Man får inte glömma bort att duratecen inte har samma bultdelning mot spängkåpan som övriga och äldre fordmotorer. Det kostar en sant att få ihop den med nån bra låda. Det finns ju fina lösningar på det. Men dom är inte gratis.

om jag var fattig (som jag är) så skulle jag satsa på en Silvertop. Just bara för att den är vanligare, billigare och sen vet jag var vartenda skruv sitter på den.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
Micaelaman skrev:

om jag skulle välja i dag så skulle jag ta en Duratec om jag hade pengar. Man får inte glömma bort att duratecen inte har samma bultdelning mot spängkåpan som övriga och äldre fordmotorer. Det kostar en sant att få ihop den med nån bra låda. Det finns ju fina lösningar på det. Men dom är inte gratis.

om jag var fattig (som jag är) så skulle jag satsa på en Silvertop. Just bara för att den är vanligare, billigare och sen vet jag var vartenda skruv sitter på den.


som jag skrev innan så är de "bara" sprängkåpan som behövs (med duratecen)... på zetecen stämmer inte motorfästen, inngen ombyggnad av kaross pga. avgas och insug skiftar sida ifrån pinto, de är ju samma sidor på insug och avgas, med duratecen och pinto... inte zetecen

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det som jag tycker lockar med Duratec är att man kan köra motorn helt original invändigt (kanske med bättre vevstaksbultar). Kittet för 24kkr innehåller väl som jag förstår det även sprutet. Motorn bör man kunna hitta för runt 10kkr idag. 34kkr plus sprängkåpa och grenrör låter ändå rätt prisvärt...

Köper man spridare etc. själv och kör Megasquirt eller nåt verkar bara spjällen ligga på under 10kkr, det är ju så jag skulle göra ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Duratecen känns ju som den självklara eftertädaren till Zetec.

Mina tankar var mer åt valet mellan Silvertop och blacktop. Då skulle jag välja Silvertop.

Ett par Gsxr trottelhus och Megasqirt så borde det gå att få bra snurr på en dutatec.
Såg också att sprängkåporna har gått ner i pris sen jag kollade sist. Nu är dom ju nästan prisvärda.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Micaelaman skrev:
Mina tankar var mer åt valet mellan Silvertop och blacktop. Då skulle jag välja Silvertop.


Hur det ligger till med ventilstorleken på blacktops så har Nisse bättre koll än mig.



Dock har jag hört att det är lite problem med vattenläckage på blacktops som går i norra sverige



Håller inte riktigt med Micael här


Jag skulle välja Blacktoppen före Silvertoppen....
Anledningen är: Större insugnings ventiler.....mer flöde thumbs up
Sen så sitter det mekaniska tryckare (hydrauliska på Silvertoppen)



Vattenläckage vad är det för rykten...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micaelaman skrev:
Ett par Gsxr trottelhus och Megasqirt så borde det gå att få bra snurr på en dutatec.


Men såna är väl knappast gjorda för >200hkr? Man borde väl sikta på 45mm spjäll för de effekterna?

Jag tycker i tillägg till diskussionen att man inte bör glömma bort skvalpproblemen med en våtsump. Sjuor har ju en tendens att generera nästan 1,5g i vissa kurvor... Och då blir det bra svårt med våtsump. Vill man vara "säker" så tillkommer ca 10-12 000kr för torrsump...

Jag förstår helt och hållet att man vill ha avgas på höger sida thumbs up det är ett klart plus både viktmässigt, men även ljudmässigt. Det är klart ett vinnande argument om man tänker Duratec vs Zetec (eller andra maskiner med gjutgärnsblock, inga namn nämnda ). Man spar ca 20kg på ett alu block vs gjutgärn dessutom. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Måtten beror på vad man väljer för några trottelhus. Vanliga gamla Gixxer är 42 mm och gixxer 1300 är 46 mm. Så det är nog ingen fara med lufttillförslen.

Men vill man betala 10000 extra för att det skall stå Jenvey eller alpha på trottelhusen så kan man ju göra det.
Men att dom skulle ge mer effekt än ett par gixxer av samma dimension håller jag för otroligt. Ev så kanske man får byta spridare.

Ett trottelhus av (ovan nämda typ) består av ett rör, ett spjäll och en spridare, samt ev av några slanganslutningar. Till det kopplas sen lite fulerail, tps etc. Så det går inte att göra så mycket för att bli bättre än nån annat trottelhus

Men man får inte glömma bort Placeboeffekten i dessa saker. Ser det ut att gå fort så gör det säkert det, iallfall när man hänger på forumen och i garagen. Och det är ju där det räknas.

Torrsump är ju att föredra, men det finns väl fungerande våtsumpar till både Duratec och Zetec och det även till Sevenbilar.

Att jämföra Zetec och Duratec på samma blad är lite äpplen och päron. Du kan få igång en zetec med växellåda för 5000:- (med orginal ecu, typ 9 låda).
En duratec kostar +10000 för bara motorn. sen kommer resten ECU, sprängkåpa, växellåda.

Har man pengarna, satsa på en duratec, har man inte pengarna satsa på en Zetec.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



super7 skrev:
Micaelaman skrev:
Mina tankar var mer åt valet mellan Silvertop och blacktop. Då skulle jag välja Silvertop.


Hur det ligger till med ventilstorleken på blacktops så har Nisse bättre koll än mig.



Dock har jag hört att det är lite problem med vattenläckage på blacktops som går i norra sverige



Håller inte riktigt med Micael här


Jag skulle välja Blacktoppen före Silvertoppen....
Anledningen är: Större insugnings ventiler.....mer flöde thumbs up
Sen så sitter det mekaniska tryckare (hydrauliska på Silvertoppen)



Vattenläckage vad är det för rykten...


Men ger den mer effekt? Som någon sa "allt är inte flödessiffror". Större ventiler är inte alltid av godo.

Har du bromsat din motor än?
R1 Micke skulle få kalsongskott om du skulle få bra med effekt i och med att du kör med likadan Ecu som han.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micaelaman skrev:
Kloka ord om bil vs mc spjäll samt torrsump


Missförstå mig rätt - jag har aldrig sagt att det ska stå Jenvey för att gå fortare? Jag har bara förstått att vissa hojspjäll är mindre än vad man tror. Jag kan inte så mycket om det annat än vad min hustrimmare säger (som säger 45mm "bil" spjäll är annorlunda än 45 mm "hoj"-spjäll ). Jag vet att ett spjäll bara är ett lopp med en butterfly inuti jag har både hojspjäll och jenvey hemma på hyllan att studera om du är sugen att jämföra

Jag tänkte köra Jenvey ändå

Har hört blandade rapporter faktiskt om våtsumparna på både zetec och xe maskinerna. Jag är inte helt övertygad och tycker själv det låter jobbigt att behöva oroa sig för om nivån är exakt på markeringen eller inte och behöva köra med ett öga på varningslampan. Jag hade själv ingaproblem med min våtsump, men så räknade jag aldrig med att det skulle funka och maskinen är oöppnad och opåkostad. Så tänkte jag den skulle förbli för att inte känna att jag måste hålla igen.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Olika duratec och zetec motorer...
1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (50846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande