Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Olika duratec och zetec motorer... | << 1, 2, 3 >> 50848 besök totalt |
men om man köper kittet måste man ändå ha en tändning... 10kkr? de tycker jag att kittet skulle kostat sen är jag prisoptimist också... för- och nack-delar? De skulle gå att ta spjäll ifrån nån BMW eller nån hoj och så kom vi till djunglen med alla fanskap (de är vad jag tycker ) vilket ska man ha VEMS eller Megasquirt eller nått annat kanske?
vad va de för några hoj spjäll du har då? kanske nåt du vill sälja? _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
kallerman varför duger inte hojjspjällen på din o trimmade Opel snurra ?
Ja nisse när ska du bromsa din puffra ? _________________ Michael Öhrström |
||||||
När det gäller ECU så har jag bara erfarenhet av Megasquirt. Sen har jag tittat lite lätt på Motec och MBE.
Vems använder ju samma programvara som Megasqirt för att mappa och konfigurera. Det enda jag kan säja om Megasquirt är att det är den grejen på min bil som har krånglat minst. Å andra sidan säjer många att Megasquirt är dåligt. Vad som är dåligt med det har dock inte gått att få ur dessa personer. Detta får mig att dra slutsatsen att det mer handlar om att lura sig själv att sin märkes ECU är så mycket bättre i och med att man har betalat 10-20' för den. En annan förklaring kan ju vara att MS saknar viss funktionallitet men hittils har jag inte sett nåt behov av mer funktioner. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||||
Vad tror du - de kommer ju från en R1!! Inte stora nog Bara 40mm invändigt (lite svårt att mäta för hand). Ärligt talat var de lite av ett missköp i ett stressat ögonblick. Numera är ju inte motorn oöppnad...(mitt fel, inte maskinens)...så på sikt blir det lite roligare kammar och ordentligt insug med roligt sprut = jag siktar på drygt 200hk till en kostnad av ca 17-20.000kr (ex torrsump). Men jag köper grejor bara när jag ramlar över dem billigt _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Kan du inte köra med original sålänge?
Det funkar väl en stund? om du skippar mc-spjäll alltså. Jag skulle vilja ha en Zetec i min Kombi. Mest för att få en mer modern motor. (Som inte luktar så illa när man kör med den, känner mig som en miljöbov ibland) |
||||||
Vi tar det någon annan gång on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också? man måste inte heller ha spjäll, går oftast med lite hempul att ordna ett plenum och enkelt spjäll för att hålla kostnaderna nere. MegaSquirt har väl alla hört mest gott om, eller? Låter helrätt och hade inte jag ramlat över ett MBE hade jag gått den vägen själv. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
jo men då är de väll en V6:a eller en femma? (de är ont om plats i en sjua) vill ha så lite vikt som möjligt fram hittade en 2.3:a som har gått 1339mil komp. för 18kkr men då kom vi till 25kw/100kg så de blir 2.0 de är nästan för mycke effekt i den med, men de löser sig alltid sa tanten som sket i poolen _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
Zetec-SE/Sigma 1,6 då? 101 besiktningshästar och 160 möjliga med tillgängliga medel (custom kolvar, stakar, vev etc så kanske man kan lura ut 200). Zetec-SE är ju den "lilla Duratecen" (avgas/insug på samma sidor, moderna högflödes port/ventiler etc) och ska tydligen vara en del lättare (mindre stor eftersom MCmotorer alltid finns som referens). Men att kunna leva med så lite effekt gör ju att det gäller att vara anorektisk och hamna under 600kg körvikt. Det skulle vara skoj med viktskillnader mellan installerade Zetec (1.8, 2.0), Duratec (2.0, 2.3) och Zetec-SE. Min gissning är att Zetec-SE är något tiotal kilo lättare. Ford Focus 1.6 är bilen att jaga motor ut, flexifulen kanske är ett bättre utgångsobjekt (vet inte komp kammar etc på den). Jag skulle gissa att Zetec-SE och Duratec delar bultmönster och startmotorplacering men det är ett lekmannaantagande (eftersom jag gissar att de använder samma växellådor). |
||||||
Nej, den jag menar är en fyra, det är ersättaren till 2,3:an. Sitter i Mazda 6 och antagligen någon amerikansk Ford också. Fast eftersom Ford kallar alla motorer för Duratec numera så finns det väl Duratec 2,5 som både femma eller V6 också... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Mazdas MZR 2,5 är ju dessutom en direktinsprutare (DISI) tydligen. Hur mycket svårare det blir att få till en sån kan man ju fundera (ingen koll om det är detsamma på Fordvarianten).
Men 2.5an har både större slag och borr (89x100mm) än 2.3an (87.5x94mm) så blockhöjden kanske är ännu större än 2.3an (som ju redan är lite stor för karosslinjen på en sjua (?)), men 3mm märks ju inte på håll |
||||||
okej... trevligt att bli allmän"bil"bildad på köpet
verkar som detta är en jätte jungel med alla duratechar men nu har jag slått spiken i kistan och sagt till mig själv att jag ska en duratech då är bara fågan om vilken men vad är de för nån motorkod på duratechen 2.0 4cyl _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
Ford har ju kallat vissa bilar Ford "Zetec" med så det där namnet betyder inte alltid att det är en visst typ av motor.
Duratecen är ju olika från bil till bil. Precis som det skrivs i tidigare inlägg. Så det kan vara i princip vad som helst... |
||||||
http://en.wikipedia.org/wiki/Duratec Dvs troligen "Duratec 20" alt "993" från "Fiesta ST, Ford Focus and Focus C-Max" 2001- Men i Europa heter den Duratec-HE http://www.burtonpower.com/technical |
||||||
Den som söker skola också finna
WEB99901.204 WEBER ALPHA THROTTLE BODY 45mm SLAVE LH £214.70 WEB99901.207 WEBER ALPHA THROTTLE BODY 45mm POTEN. RH DCOE £333.98 WEB99901.223 WEBER BOSCH INJECTOR MOUNTING KIT (2xINLETS) - ALPHA THROTTLE BODY £95.22 Your basket total is: £559.92 (Exc.Vat) £643.90 (Inc.Vat) - These prices do not include the delivery charge. nu blev jag lite mer glad när jag också såg att dom (burton) också hade ett kitt med dessa Description: ALPHA THROTTLE BODY HARDWARE: DURATEC £925 other Info: INCLUDES 2 x 45mm ALPHA THROTTLE BODIES, INLET MANIFOLD, THROTTLE LINKAGE, AIR RAILS, AIR TEMP SENSOR, TPS, PICo INJECTORS, FUEL HOSE, BRESTHER SYSTEM & FOAM AIR FILTER. men antar att med AIR RAILS menar dom FUEL RAILS _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
sitter det duratech ialla dessa bilar och sitter de nån annan bil?? vilka mazdor sitter dom i?
2,3 E5FA http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=36347227&bilkod=2493&delkod=7201 CJBA http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=36405301&bilkod=2449&delkod=7201 CJBB http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=34777035&bilkod=2449&delkod=7201 motor? http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=35055066&bilkod=2327&delkod=7201 och vad är de för nån skillnad på CJBA och CJBB, det 2.0 bägge två _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
Annars är en 2.3 med topp från en MX5a (2.0 MZR) en ganska bra startkombo (mer lyft på de kammarna). |
||||||
då blire de väldigt avancerat... kör fortfarande på mitt motto, keep it simple, good and beautiful (beautiful gäller ikke karossen ) _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||||
CJBA ser ut att vara rätt (Duratec HE på platskåpan) http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx http://www.blocket.se/vi/14845985.ht CJBA och CJBB verkar listas tillsammans på många ställen (107kW), nån fordtok (med info från detta seklet) kan nog reda ut begreppen. |
||||||
Allmänt banåkaforum Olika duratec och zetec motorer... | << 1, 2, 3 >> 50848 besök totalt |