Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika duratec och zetec motorer...
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (50848 totalt)
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det som jag tycker lockar med Duratec är att man kan köra motorn helt original invändigt (kanske med bättre vevstaksbultar). Kittet för 24kkr innehåller väl som jag förstår det även sprutet. Motorn bör man kunna hitta för runt 10kkr idag. 34kkr plus sprängkåpa och grenrör låter ändå rätt prisvärt...

Köper man spridare etc. själv och kör Megasquirt eller nåt verkar bara spjällen ligga på under 10kkr, det är ju så jag skulle göra ;-)

/Gustaf

men om man köper kittet måste man ändå ha en tändning...
10kkr? de tycker jag att kittet skulle kostat sen är jag prisoptimist också...
för- och nack-delar?

De skulle gå att ta spjäll ifrån nån BMW eller nån hoj
och så kom vi till djunglen med alla fanskap (de är vad jag tycker ) vilket ska man ha VEMS eller Megasquirt eller nått annat kanske?

Westfield skrev:
Micaelaman skrev:
Kloka ord om bil vs mc spjäll samt torrsump


Missförstå mig rätt - jag har aldrig sagt att det ska stå Jenvey för att gå fortare? Jag har bara förstått att vissa hojspjäll är mindre än vad man tror. Jag kan inte så mycket om det annat än vad min hustrimmare säger (som säger 45mm "bil" spjäll är annorlunda än 45 mm "hoj"-spjäll ). Jag vet att ett spjäll bara är ett lopp med en butterfly inuti jag har både hojspjäll och jenvey hemma på hyllan att studera om du är sugen att jämföra

Jag tänkte köra Jenvey ändå

Har hört blandade rapporter faktiskt om våtsumparna på både zetec och xe maskinerna. Jag är inte helt övertygad och tycker själv det låter jobbigt att behöva oroa sig för om nivån är exakt på markeringen eller inte och behöva köra med ett öga på varningslampan. Jag hade själv ingaproblem med min våtsump, men så räknade jag aldrig med att det skulle funka och maskinen är oöppnad och opåkostad. Så tänkte jag den skulle förbli för att inte känna att jag måste hålla igen.


vad va de för några hoj spjäll du har då?
kanske nåt du vill sälja?

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Citat:
jag har både hojspjäll och jenvey hemma på hyllan att studera om du är sugen att jämföra

kallerman

varför duger inte hojjspjällen på din o trimmade Opel snurra ?


Citat:
R1 Micke skulle få kalsongskott om du skulle få bra med effekt i och med att du kör med likadan Ecu som han.


Ja nisse när ska du bromsa din puffra ?

_________________
Michael Öhrström
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



När det gäller ECU så har jag bara erfarenhet av Megasquirt. Sen har jag tittat lite lätt på Motec och MBE.

Vems använder ju samma programvara som Megasqirt för att mappa och konfigurera.

Det enda jag kan säja om Megasquirt är att det är den grejen på min bil som har krånglat minst. Å andra sidan säjer många att Megasquirt är dåligt. Vad som är dåligt med det har dock inte gått att få ur dessa personer.
Detta får mig att dra slutsatsen att det mer handlar om att lura sig själv att sin märkes ECU är så mycket bättre i och med att man har betalat 10-20' för den.
En annan förklaring kan ju vara att MS saknar viss funktionallitet men hittils har jag inte sett nåt behov av mer funktioner.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micke R1 skrev:
Citat:
jag har både hojspjäll och jenvey hemma på hyllan att studera om du är sugen att jämföra

kallerman

varför duger inte hojjspjällen på din o trimmade Opel snurra ?



Vad tror du - de kommer ju från en R1!! Inte stora nog Bara 40mm invändigt (lite svårt att mäta för hand).

Ärligt talat var de lite av ett missköp i ett stressat ögonblick.

Numera är ju inte motorn oöppnad...(mitt fel, inte maskinens)...så på sikt blir det lite roligare kammar och ordentligt insug med roligt sprut = jag siktar på drygt 200hk till en kostnad av ca 17-20.000kr (ex torrsump). Men jag köper grejor bara när jag ramlar över dem billigt

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



R1 va skulle du med dom till,går väl inte o dela om dom !

_________________
Michael Öhrström
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Kan du inte köra med original sålänge?
Det funkar väl en stund? om du skippar mc-spjäll alltså.

Jag skulle vilja ha en Zetec i min Kombi. Mest för att få en mer modern motor. (Som inte luktar så illa när man kör med den, känner mig som en miljöbov ibland)

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micke R1 skrev:
R1 va skulle du med dom till,går väl inte o dela om dom !


Vi tar det någon annan gång

on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också? man måste inte heller ha spjäll, går oftast med lite hempul att ordna ett plenum och enkelt spjäll för att hålla kostnaderna nere. MegaSquirt har väl alla hört mest gott om, eller? Låter helrätt och hade inte jag ramlat över ett MBE hade jag gått den vägen själv. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Westfield skrev:

on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också?

2,5L också numera.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Westfield skrev:

on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också?

2,5L också numera.


jo men då är de väll en V6:a eller en femma? (de är ont om plats i en sjua)
vill ha så lite vikt som möjligt fram

hittade en 2.3:a som har gått 1339mil komp. för 18kkr
men då kom vi till 25kw/100kg

så de blir 2.0 de är nästan för mycke effekt i den med,
men de löser sig alltid sa tanten som sket i poolen

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Westfield skrev:
on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också? man måste inte heller ha spjäll, går oftast med lite hempul att ordna ett plenum och enkelt spjäll för att hålla kostnaderna nere. MegaSquirt har väl alla hört mest gott om, eller? Låter helrätt och hade inte jag ramlat över ett MBE hade jag gått den vägen själv. thumbs up
Du kan hitta 3,5 V6or också med det namnet om du har (eller vill ha) för tung bil att släpa på.

Zetec-SE/Sigma 1,6 då? 101 besiktningshästar och 160 möjliga med tillgängliga medel (custom kolvar, stakar, vev etc så kanske man kan lura ut 200).
Zetec-SE är ju den "lilla Duratecen" (avgas/insug på samma sidor, moderna högflödes port/ventiler etc) och ska tydligen vara en del lättare (mindre stor eftersom MCmotorer alltid finns som referens).
Men att kunna leva med så lite effekt gör ju att det gäller att vara anorektisk och hamna under 600kg körvikt.

Det skulle vara skoj med viktskillnader mellan installerade Zetec (1.8, 2.0), Duratec (2.0, 2.3) och Zetec-SE. Min gissning är att Zetec-SE är något tiotal kilo lättare.

Ford Focus 1.6 är bilen att jaga motor ut, flexifulen kanske är ett bättre utgångsobjekt (vet inte komp kammar etc på den). Jag skulle gissa att Zetec-SE och Duratec delar bultmönster och startmotorplacering men det är ett lekmannaantagande (eftersom jag gissar att de använder samma växellådor).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



icemannen skrev:
Joakim Winkler skrev:
Westfield skrev:

on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också?

2,5L också numera.


jo men då är de väll en V6:a eller en femma? (de är ont om plats i en sjua)

Nej, den jag menar är en fyra, det är ersättaren till 2,3:an. Sitter i Mazda 6 och antagligen någon amerikansk Ford också.

Fast eftersom Ford kallar alla motorer för Duratec numera så finns det väl Duratec 2,5 som både femma eller V6 också...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Mazdas MZR 2,5 är ju dessutom en direktinsprutare (DISI) tydligen. Hur mycket svårare det blir att få till en sån kan man ju fundera (ingen koll om det är detsamma på Fordvarianten).
Men 2.5an har både större slag och borr (89x100mm) än 2.3an (87.5x94mm) så blockhöjden kanske är ännu större än 2.3an (som ju redan är lite stor för karosslinjen på en sjua (?)), men 3mm märks ju inte på håll

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Även volvo-femman med turbo på 2,5l i min Focus ST kallas "duratec"...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
okej... trevligt att bli allmän"bil"bildad på köpet
verkar som detta är en jätte jungel med alla duratechar

men nu har jag slått spiken i kistan och sagt till mig själv att jag ska en duratech

då är bara fågan om vilken
men vad är de för nån motorkod på duratechen 2.0 4cyl

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Ford har ju kallat vissa bilar Ford "Zetec" med så det där namnet betyder inte alltid att det är en visst typ av motor.
Duratecen är ju olika från bil till bil. Precis som det skrivs i tidigare inlägg.

Så det kan vara i princip vad som helst...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



icemannen skrev:
men nu har jag slått spiken i kistan och sagt till mig själv att jag ska en duratech

då är bara fågan om vilken
men vad är de för nån motorkod på duratechen 2.0 4cyl
Wikipedia brukar lista det mesta generella (sen vet man aldrig vilken lokal modell/namn/kod grejerna har på skrotar här hemma).
http://en.wikipedia.org/wiki/Duratec

Dvs troligen "Duratec 20" alt "993" från "Fiesta ST, Ford Focus and Focus C-Max" 2001-

Men i Europa heter den Duratec-HE
http://www.burtonpower.com/technical_1/duratec_he.aspx

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
Den som söker skola också finna

WEB99901.204 WEBER ALPHA THROTTLE BODY 45mm SLAVE LH £214.70
WEB99901.207 WEBER ALPHA THROTTLE BODY 45mm POTEN. RH DCOE £333.98
WEB99901.223 WEBER BOSCH INJECTOR MOUNTING KIT (2xINLETS) - ALPHA THROTTLE BODY £95.22

Your basket total is: £559.92 (Exc.Vat) £643.90 (Inc.Vat) - These prices do not include the delivery charge.

nu blev jag lite mer glad när jag också såg att dom (burton) också hade ett kitt med dessa

Description: ALPHA THROTTLE BODY HARDWARE: DURATEC £925

other Info: INCLUDES 2 x 45mm ALPHA THROTTLE BODIES, INLET MANIFOLD, THROTTLE LINKAGE, AIR RAILS, AIR TEMP SENSOR, TPS, PICo INJECTORS, FUEL HOSE, BRESTHER SYSTEM & FOAM AIR FILTER.

men antar att med AIR RAILS menar dom FUEL RAILS

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



icemannen skrev:
sitter det duratech ialla dessa bilar och sitter de nån annan bil?? vilka mazdor sitter dom i?
Mazdornas MZR har alla (?) variabel kamtid och det tror jag du inte vill komplicera det hela med.
Annars är en 2.3 med topp från en MX5a (2.0 MZR) en ganska bra startkombo (mer lyft på de kammarna).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
icemannen skrev:
sitter det duratech ialla dessa bilar och sitter de nån annan bil?? vilka mazdor sitter dom i?
Mazdornas MZR har alla (?) variabel kamtid och det tror jag du inte vill komplicera det hela med.
Annars är en 2.3 med topp från en MX5a (2.0 MZR) en ganska bra startkombo (mer lyft på de kammarna).


då blire de väldigt avancerat... thumbs down

kör fortfarande på mitt motto, keep it simple, good and beautiful (beautiful gäller ikke karossen )

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



icemannen skrev:
då blire de väldigt avancerat... thumbs down

kör fortfarande på mitt motto, keep it simple, good and beautiful (beautiful gäller ikke karossen )
EDDC är gammelZetec "Blacktop" (Avgas på vänstersidan)

CJBA ser ut att vara rätt (Duratec HE på platskåpan)
http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=34777035&bilkod=2449& . . . .
http://www.blocket.se/vi/14845985.htm?ca=23_3_s

CJBA och CJBB verkar listas tillsammans på många ställen (107kW), nån fordtok (med info från detta seklet) kan nog reda ut begreppen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Olika duratec och zetec motorer...
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (50848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande