Nyheter     Kalender     Banor     Nürburgring     Arrangörer     R-Däck     Forum 
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda - RX-8 S54B32 TT/Sprint
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 43, 44, 45  Nästa sida>>

Fastlane
Västkusten

Här sedan: 28 Okt 2007
  Inlägg   17 Jan 2009 21:53     Mazda - RX-8 S54B32 TT/Sprint Citera

Äntligen har jag tagit mig i kragen och skapar en projekttråd om min RX-8 som inköptes våren 2007.

Detta projekt är tänkt som en sommarbil kombinerad med lite bankörning när tiden tillåter.

Senast bild med "the stig"

[ ] Planerat Uppgradering
[/] Inköpt/beställt, ej installerat/levererat
[x] Monterat

Motor, växellåda, & Drivlina
[x] Racing Beat REVi Intake
[x] Racing Beat Cold Air Duct
[x] Racing Beat REV8 Catback
[x] L: BUR8EQP T: R6061-10
[x] Motul oljor
[x] Mappad av mig med Hymee Pro Tuner
[x] Mazsport Förstärkt Kopplingspedalfäste
[x] Mazsport Stålomspunnen Kopplingsslang
[x] Exedy Stage 2 Koppling, 3 puckad sinter
[x] Exedy Lättat Svänghjul
[x] Mazmart Re-medy Högflödes vattenpump
[x] ExoticSpeed 3" Single Resonated Mid-Pipe
[x] High Performance Exhaust Gasket Set
[x] Redline Water Wetter
[x] BHR Ignition
[x] Racing Beat Header

Chassie
[x] KW Inox V3 Coilover
[x] GTspec Fjäderbenstag Fram
[x] GTspec Fjäderbenstag Bak
[x] Agency Power Ställbar Krängningshämmare Fram
[x] Agency Power Ställbar Krängningshämmare Bak
[x] Agency Power End-Links
[x] Greddy Rear Trunk Bar

Däck, Fälgar & Bromsar
[x] Carbotech XP8 Bromsklossar Fram & Bak
[x] Toyo T1-R 235/40-18" på Gatfälgar
[x] Motul RBF 660
[x] Agency Power Stålomspunna bromsslangar fram & Bak
[x] Tenzo R Type-M svarta med röd rand 18"x8" ET45
[x] Ultra Lightweight Wheel lug nuts
[x] Yokohama A048 Medium Hard 235/40-18" på Tenzofälgarna

Misc
[x] Carpc med digitala mätare och övervakning av sensorer via OBDII/Can
[x] RX-8 Logo B Pillar
[x] RX-8 Logo Wheel center cap
[x] Rotary Logo Steam cap valves
[x] Luminated MS Gearknob
[x] Fender Strakes Aluminium
[x] Blue LED Side markers
[x] HKS Limited Edition oil Cap
[x] Batteripulsladdare
[x] Hymee Nät kylare & oljekylare
[/] Racing Beat Mätarpod med mätare för oljetryck, Vattentemp & oljetemp
[x] Custom tillverkad halvbur

Företag
ML Wankeltrim - http://wankelracing.se/
Fluid Motorsports - http://www.fluidmotorsports.com/
Snowdragon - http://www.snowdragon.se/
Nipo Trading - http://www.nipotrading.se
R. Kristensson Svets & Mekaniska
Mazsport - http://www.mazsport.com/
RX-8 Strakes - http://www.rx8strakes.com/
PEAN Sweden - http://www.peansweden.com/
Däckonline - http://www.dackonline.se/
Bildiagnostik - http://www.bildiagnostik.se/default.htm
OCL Brorssons - http://www.oclbrorssons.se
GEKo Däck - http://www.geko-dack.se/
Bröderna Zackrisson Motor AB, Honda - http://www.honda.se/sw2179.asp
olle Rutgersson BilCentrum AB, BMW & Mazda - http://www.rutgersson.se
Bilkompaniet - http://www.lyxbilar.se
Vrotor - http://www.vrotor.se
Hymee - http://www.performancedesign.com.au/

Har jag missat ditt företag på listan så säg till.

Senast ändrad av Fastlane, 15 Apr 2013 17:33, ändrad totalt 39 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Fastlane
Västkusten

Inlägg   17 Jan 2009 21:54     Citera

INKÖP

Jag körde innan jag köpte den en Honda Civic Type-R med lite uppgraderingar men suget efter en riktig "sportbil" blev förstort trots att jag verkligen älskade min CTR. Bilarna som då var aktuella var BMW Z4 3.0 Coupe, Honda S2000, Nissan 350Z och Mazda RX-8.

350Z var egentligen den jag var mest ute efter men då var utbudet tunnt och priserna höga och jag snubblade över en Mazda RX-8 som hade lite uppgraderingar redan gjorda, få mil och i ett perfekt skick på hemmaplan.

Sagt och gjort jag bokade in en tid för att provköra den och 15 minuter efteråt var jag övertygad att det var rätt bil och köpte den direkt av bilkompaniet uppe i tråvad, trevliga killar som jag gärna handlar av igen.

Den var redan utrustad med ett catback från Racing Beat, Michelin PS2, Mazdaspeed mid-pipe, H&R Fjädrar och även ett ej installerat Racing Beat insug/luftfilter med cold air duct.

Bilder på när jag just har hämtat bilen (lyckan var total, äntligen en sportbil med härlig känsla!):

Senast ändrad av Fastlane, 17 Jan 2009 22:43, ändrad totalt 2 gånger
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Fastlane
Västkusten

Inlägg   17 Jan 2009 22:36     Citera

FÖRSTA ÅRET

Jag var mycket nöjd med min bil och vis av tidigare urspårade bilprojekt ansåg att bilen inte skulle förändras eller förbättras utan endast njutas av och det gjorde jag. Jag och bilen i en perfekt harmoni

Men givetvis monterade jag och Ekman dit Racing Beat grejerna som följde med, har inga bilder ifrån det men det var mest att ta bort det gamla och dit med det nya bortsett från air ducten som tydligen är utformad för usa modellen som inte är 100% lika dan så nya fästen fixades och lite borrande i krockbalken

Nu börjar det ju bli ett tag sen men upplevde faktiskt lite skillnad vill jag minnas, speciellt vid kallt väder tack vare ducten som tvingar in luften direkt till det inkapslade luftfiltret. Måste säga att Racing Beats produkter är otroligt väl tillverkade och skulle kunnas ta för OEM.
Bilen lackförseglades och fotades av Dejan (en otroligt duktig bilfotograf)

Resten av sommaren gled på och bilen var helt underbar, sen kom hösten och bilen ställdes av. Som vanligt när vintern kommer så kommer planerna. Dock var jag då nöjd med effekten och bilen och fortfarande vis av mina tidigare bilar lät jag bli effektuppgraderingar och liknande och köpte lite styling för första gången till någon bil överhuvudtaget

Som sagt jag har aldrig varit mycket för just styling så det får väl ses som väldigt moderat styling

Fastlane
Västkusten

Inlägg   17 Jan 2009 23:11     Citera

ANDRA ÅRET

Säsongen kom igång fort och det kliade i fingrarna att få ut bilen på vägarna igen, nya däck sländes på denna gång också Michelin PS2or. Underbara gatdäck som är värd sin vikt i guld om ni frågar mig.

Sen var det bara att köra och njuta första dagen med bilen ute på vägarna

Fick sen ett samtal av min lokala Mazda ÅF och verkstad att de gärna ville låna min råtta under premiären av nya Mazda 6an och visst fick de det, jag fick ju en gratis rekond och en gratis service som tack för lånet. Fick även äran att hålla ett kortare tal om Mazda och Wankelmotorer (gulp det var jag aldrig beredd på) och oväntat många hade sedan fler frågor om Wankel och min råtta.

Sommaren kom och jag tog ledigt från jobbet för att besöka Japmeet för första gången och där träffade jag Lasse Wankel (och lite andra trevliga personer från SWR) och det hela slutade med att jag bokade tid hos Lasse för att göra lite nödvändiga uppdateringar.
:woot:

Det är ungefär nu som det hela börjar spåra ur skulle man kunna säga

Ett exempel på varför låga bilar är jobbiga, det gick inte att få under liften hehe :

Ahh original domkrafterna fick användas för att få in en större där fram för att sedan kunna få under liften, som sagt bilen kanske är i lågaste laget:

Nya lättare svänghjulet på plats, detta var en av de bästa uppgraderingar jag gjort. Rekommenderas!:

Se där det gick att få upp skiten på liften trots allt:

Det gamla tunga svänghjulet, bye bye du kommer inte bli saknat:

Växellådan nere, verkade vara i nyskick:

Bakre fläns RB Catback:

Ny 100 cells race kat med 2,5" främre dämpare:

Programvaran som används för att mappa Unichip Q Piggybacken, kan ni tänka er att Lasse släppte ifrån sig laptopen till mig? här ska trimmas! :

Nån grunka för att hålla koll på lambda värdet:

Samma programvara igen, hur var det nu Blått visade Bränsle och rött visade luft?:

En kisse monterad och så ser ni resultatet av låga bilar :

Racing Beat är kvalitet! finfina grejer:

Tror det var tändstifts dags här:

Ferritas kat med serienummer:

Välvärmd RB dämpare i bild:

Här gäller det att passa sig! :

Unichip Q liggandes på ML Wankeltrims fikabord, tack för kakorna Lasse! thumbs up :

Här står pärlan med en Motul Engine Clean igång, rök en del från bilen:

Kopplingschema för Unichip:

Då var det dags, en skymt av mitt RB REVi också det en fin pryl, de kan sina grejer där borta över pölen:

Friskt kopplat hälften brunnet eller hur var det? :

MTE's Rototest anläggning:

Ja nån mojäng är det, kopplas mot hjulnavet:

Hjärnan i det hela, Rotodatorn, alla riktiga datorer är i 19" rackformat bara så att ni vet :

Här ser ni ett rätt bra kort på rx8strakes.com B pillar dekor, sitter fint än och ser bra ut (tycker iaf jag):

Nu börjar det bli dags för inkoppling:

H&R Racing fjädrar, lågt skare va. Skall bytas ut så småningom:

Nu så händer det grejer, jag har tagit massa kort och Lasse har skruvat:

Actionbild:

Actionbild 2, notera de ISo certifierade arbetsskorna med stålhätta som används :

Inkoppling av diverse utrustning:

Notera att jag använder mig av två GPSer, ja ni tänkte rätt jag har jäkligt svårt för att hitta rätt :

Nu jobbas det så det rent av brinner i bara farten :

Hi Tech inredning, på golvet ser jag iaf 1:- i pant:

Hemfärd, 22mil på en tank är väl helt ok? :

Tralalalala :

Hemma, pärlan får kyla av sig lite :

Bilen blev helt underbar att köra men problem dök upp min koppling rasade, om det var efter lite lekande eller inte låter jag vara osagt.

Så ny koppling beställdes av Mazsport och i bara farten åkte en förstärkt kopplingspedalfäste och Mazsport stålomspunnen kopplingsslang med i beställningen. Kopplingen blev en Exedy Stage 2 koppling, dvs 3 puckad sinterkoppling som bör överleva mig

Sen provades lite olika prestandatester på bilen och visst fanken har det blivit skillnad!

Tyvärr visade det sig att Ferritas racekat vara av ytterst undermålig kvalité > och kastade in handduken.

Humm så här ska det väl inte se ut? katten har släppt ifrån väggarna, alltså är den inte bränd = tillverkningsfel.

Ja här ska man inte se katten egentligen, tur min lambda sond höll >

Denna katt levde alltså ca 200mil, troligtvis var den paj mer eller mindre från början, ett tips undvik Ferrita. De är inte intresserade av nöjda kunder och svarar inte när det börjar hetta till > Så det blev till att fixa till en temoprär lösning så länge tills jag hittar ett seriöst företag som kan tillverka riktiga katter.

Jigg för att få rätt fixering på Flänsen.

Svarvning av packningsyta på egentillverkade flänsen.

Färdigt resultat, tyvärr slog sig flänsen lite under svetsningen. Hade tänkt mig att få en kärlfog men det blev en halv v fog vilket gjorde att jag fick bygga mer (mer heat input).

Sen så var säsongen över för denna gång och bilen står nu avställd.

Senast ändrad av Fastlane, 20 Jan 2009 20:38, ändrad totalt 6 gånger
Niklas Falk
Fixhult

Här sedan: 17 Apr 2004
  Inlägg   17 Jan 2009 23:38     Citera

Jag tycker rotorformen på katflänsen är lite tillyxad, den kunde de lycktas bättre med (undrar om den räknades in när de hittade 15 (ellrr hur många det är) rotorfomade eblem och saker vid introduktionen)

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Fastlane
Västkusten

Inlägg   18 Jan 2009 00:41     Citera

Man måste ju rotera mera, destå fler rotorer destå bättre.

Nä nu börjar det bli sent, jag fortsätter imorgon med projekttråden.

enzodiac
stockholm

Här sedan: 12 Maj 2006
  Inlägg   18 Jan 2009 10:04     Citera

Riktigt schysst bil du har ! Mazda rx-8 har länge varit en favorit hos mig men tyvärr verkar det bli en omöjlighet att äga en när man bor i stockholm. Försäkringspremien på farsan som haft körkort i 50 år utan anmärkning blev 14000:- om året. Mig själv ska vi inte tala om... 78k om året.

Men någon gång kanske man får råd med en

Hornlund
Örnsköldsvik

Här sedan: 29 Jul 2005
  Inlägg   18 Jan 2009 10:59     Citera

Tjusig bil, & riktigt snygga bilder. Suget efter vår & sommar blev stort. Tittade ut genom fönstret, men nä, det är vinter fortfarande! Synd på katten bara, fast det löser sig säkert till det bättre så småningom thumbs up

Fastlane
Västkusten

Inlägg   18 Jan 2009 12:12     Citera

Tackar jo sommaren får gärna komma nu direkt

På mig är den hyffsat prisvärd, betalar 8000:- om året med alla options och lägsta självrisk, ett tips är att ringa runt, jag halverade min försäkring tack vare det.

Fastlane
Västkusten

Inlägg   18 Jan 2009 12:16     Citera

I Fredags kom ett litet paket ifrån Fluid Motorsports i USA

GTspec fjäderbernsstag

Agency Power ställbara krängningshämmare, otroligt robusta (sägs vara kopior på Speedsource GT250 bil)

Agency Power End-Links

Fastlane
Västkusten

Inlägg   18 Jan 2009 12:20     Citera

Lite annat godis som står och väntar på sommaren:

Mazmarts Re-Medy högflödes vattenpump (Tack Lennart för att du fixade en till mig med)

Motul, bra olja

Fastlane
Västkusten

Inlägg   26 Jan 2009 17:16     Citera

Ett paket dök upp idag med godis från mina tyska vänner KW

Lennart
Ekerö

Här sedan: 14 Feb 2005
  Inlägg   26 Jan 2009 19:01     Citera

Så vackert som din bil blir undertill får du sätta speglar så man kan se dina Coilovers.

Snygga foton av en snygg bil. thumbs up thumbs up

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fastlane
Västkusten

Inlägg   26 Jan 2009 19:50     Citera

Tackar Tackar!

Jag kan snart inte vänta tills bilen kommer ut på vägarna

Martin G
Stora Höga

Här sedan: 08 Nov 2002
  Inlägg   26 Jan 2009 20:39     Citera

Roligt att se en RX8 som moddas, såg ut att gå riktigt bra på Daytona i helgens 24h lopp (kval 1:a men sen strul för dem). Schysst ljud från wankeln i rejsversion!

Får instämma med tidigare inlägg - riktigt coola bilder Dejan tagit på din bil!

Finns du i närheten av fotoplatsen? (Har själv sommarhus inte långt därifrån.)

//Martin

M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Octavia II RS TDi DSG kombi - tredje RS kombin
Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 1-1-1-1-3-2!
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Fastlane
Västkusten

Inlägg   26 Jan 2009 20:58     Citera

Tackar,

Tyvärr gick det inte så bra för Speedsource trots pole, avknuffade av Porschar, spräckt grenrör m.m. ställde till det men jag hoppas de kommer tillbaka i nästa race. Deras åttor låter helt magiskt vid 10.000rpm med sin skrikande 20b (3 rotor).

Lustigt, kortet är tagit ifrån mina hemmatrakter men jag bor numera i Stenungsund (ser att du kommer ifrån Stora höga).

Du borde sett min åtta här tycker man, finns ingen mer i Stenungsund vad jag vet.

Martin G
Stora Höga

Här sedan: 08 Nov 2002
  Inlägg   26 Jan 2009 21:06     Re: Citera

Fastlane skrev:
Tackar,

Tyvärr gick det inte så bra för Speedsource trots pole, avknuffade av Porschar, spräckt grenrör m.m. ställde till det men jag hoppas de kommer tillbaka i nästa race. Deras åttor låter helt magiskt vid 10.000rpm med sin skrikande 20b (3 rotor).

Lustigt, kortet är tagit ifrån mina hemmatrakter men jag bor numera i Stenungsund (ser att du kommer ifrån Stora höga).

Du borde sett min åtta här tycker man, finns ingen mer i Stenungsund vad jag vet.

Kan du inte be dem att skicka över en sån 20b till dig?

Lite konstigt, har faktiskt inte sett någon RX8 i Stenungsund (däremot ett par i Göteborg - bruksbilar) men å andra sidan åker jag mest mellan Stora Höga och Göteborg.
Vi får väl ta en träff när solen värmt asfalten fram i vår!

Som den gamle ordföranden i BMW-klubben så vist sa: "Det är en klubbträff när två medlemmar träffas vid bensinstationen!" (Borde bli många rejsa-träffar på ett år det...)

M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Octavia II RS TDi DSG kombi - tredje RS kombin
Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 1-1-1-1-3-2!
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Fastlane
Västkusten

Inlägg   26 Jan 2009 21:12     Citera

oja en 20b vill jag gärna ha, tyvärr vill de nog ha några hundra tusen för den

Tror deras N/A 20b ger 450hk om jag inte missminner mig, med turbo kan man komma upp i 800hk

Jag är lite kass på att köra min åtta i stenungsund måste erkännas, brukar ta bruksbilen när jag är i "stan" och snurrar.

Ja en träff får det bli, har inte lärt känna så många bilintresserade här än. M3 E30 vill jag verkligen titta närmare på. BMWs finest

John Kjellsson
Ängelholm

Här sedan: 18 Mar 2003
  Inlägg   26 Jan 2009 21:28     Citera

Intressant tråd om en trevlig bil Man blir ju nyfiken på en råtta..... kanske ska försöka få möjlighet till en provkörning nån gång, udda bilar är kul ! Liten fråga om effekten, är ny på wanklar men går det att öka på effekten lika lätt som i många andra turbobilar?

/ John

Fastlane
Västkusten

Inlägg   26 Jan 2009 21:36     Citera

Tackar för de trevliga orden.

Helt klart skall du prova en råtta, helst en moddad då

Har faktiskt inte kört nån som varit helt omoddad hehe.

Nu har ju inte åttan någon turbo så jämnförelsen blir lite svår

Just RX-8ans Renesismotor är ganska maxad från tillverkaren så det är svårt att hitta så mkt mer men en 20-30whp går det ju att klämma ur dem.

Vill man ha mkt effekt och ändå hyffsat driftsäkert kollar man in Kompressorkonvertering (Renesis Motorn gillar inte turbo något vidare). Lennart krämar väl ur nånstans runt 330whp tror jag?

cocoanton
Sollentuna, Stockholm

Här sedan: 19 Mar 2004
  Inlägg   26 Jan 2009 23:19     Citera

Mmmm, trevligt att se mer wankel på rejsa! Kul att se att du satsar ordentligt, nu är det bara börja komma ut på banan också! 2009 är året!

Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda - RX-8 S54B32 TT/Sprint
1, 2, 3 ... 43, 44, 45  Nästa sida>>

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>