Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hur mycket HP tål en locost? | 10316 besök totalt |
Jag undrar om det är någon som sitter inne med informatin hur mycket ett locost/seven chassi tål?
Jag har ju läst att det finns folk som har över 400hp men vilka problem medföljer detta,var går gränsen? //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
Det beror väl helt & hållet på vilket chassi det är & om man tillverkar det
själv så beror det på hur man dimentionerat det hela . Sen att det inte går att få igenom en 400hk seven genom bilprovningen & sfro är väl en annan sak ska det ske lagligt ska den väga 2000kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
Det finns ju mång fina och minder fina lösninga på chassin, så självklart går det att lösa..
Jag tänkte mest på vad det är som går sönder, känner man att den vrider sig och ålarsig fram som en gammal jänkare med 700 under huven. Eller blir den sned och vind, eller håller inte hjulupphängninen bak? 400hp får man ju inte ha för gat bruk det vet vi ju alla _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
de handlar mycke om vad Bruksviktiken/effekten blir... (inte skattevikten den stämmer ju knappt aldrig på en sjua ändån )
de finns väll ingen direkt brist punkt om man har byggt den utifrån vilken motor man ska ha... allt går ju att modifiera så att de håller alltså de är inte roligt att köra en sjua med för mycke effekt, då de bara spinner och blir ohanterlig vet om en som körde en sjua med en 600hk (på bana), han blev ifrån åkt av en med 200hk men varför då inte köra med mindre effekt och mindre vikt = mindre påfrestningar jag har ju hört lite om att 0.5hk/kg (500hk/1ton) är när gränsen om man ska ha den på en bana Men det att hitta den rätta balansen... kunna ha användning av effekten om man inte ska köra bara rakt fram då, men då hade du inte ställt fråga här... Caterham Seven Superlight R500 lånat ifrån caterham Engine: 2.0-litre Caterham Powertrain (CPT) Ford Duratec Max Power (bhp/rpm) 263bhp @ 8500rpm Max Torque (lbs ft/rpm) 177 lbsft @ 7200rpm Weight 506kg (516kg sequential gearbox) 0-60mph 2.88 seconds Power-to-weight 520bhp-per-tonne Top Speed 150mph 520hk/ton jag låter nån som äger eller har kört en säga om de går att ha mer effekt i en sådan annars tror jag att de är nästan max _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
Jag tror att min bil kommer att hamna på 700-750 . Vid vägning in för besiktning vägde den 740 kg.
Skulle vilja komma under 700 men tror det blir svårt då jag lägger på lite vikt i form av en roterande ljuddämpare med tillbehör.. //NIklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
Allmänt banåkaforum Hur mycket HP tål en locost? | 10316 besök totalt |