Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket HP tål en locost?
10316 besök totalt
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Jag undrar om det är någon som sitter inne med informatin hur mycket ett locost/seven chassi tål?

Jag har ju läst att det finns folk som har över 400hp men vilka problem medföljer detta,var går gränsen?

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Det beror väl helt & hållet på vilket chassi det är & om man tillverkar det
själv så beror det på hur man dimentionerat det hela .


Sen att det inte går att få igenom en 400hk seven genom bilprovningen & sfro är väl en annan
sak ska det ske lagligt ska den väga 2000kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Michael Bäck skrev:
Sen att det inte går att få igenom en 400hk seven genom bilprovningen.

Bromsintyget vid 0,5 bars laddtryck....men att motorn klarar av över 2 bar är ju en annan femma

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Det finns ju mång fina och minder fina lösninga på chassin, så självklart går det att lösa..
Jag tänkte mest på vad det är som går sönder, känner man att den vrider sig och ålarsig fram som en gammal jänkare med 700 under huven. Eller blir den sned och vind, eller håller inte hjulupphängninen bak?

400hp får man ju inte ha för gat bruk det vet vi ju alla

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



de handlar mycke om vad Bruksviktiken/effekten blir... (inte skattevikten den stämmer ju knappt aldrig på en sjua ändån )

de finns väll ingen direkt brist punkt om man har byggt den utifrån vilken motor man ska ha...
allt går ju att modifiera så att de håller
alltså de är inte roligt att köra en sjua med för mycke effekt, då de bara spinner och blir ohanterlig
vet om en som körde en sjua med en 600hk (på bana), han blev ifrån åkt av en med 200hk

men varför då inte köra med mindre effekt och mindre vikt = mindre påfrestningar

jag har ju hört lite om att 0.5hk/kg (500hk/1ton) är när gränsen om man ska ha den på en bana
Men det att hitta den rätta balansen... kunna ha användning av effekten
om man inte ska köra bara rakt fram då, men då hade du inte ställt fråga här...

Caterham Seven Superlight R500 lånat ifrån caterham
Engine: 2.0-litre Caterham Powertrain (CPT) Ford Duratec
Max Power (bhp/rpm) 263bhp @ 8500rpm
Max Torque (lbs ft/rpm) 177 lbsft @ 7200rpm
Weight 506kg (516kg sequential gearbox)
0-60mph 2.88 seconds
Power-to-weight 520bhp-per-tonne
Top Speed 150mph

520hk/ton jag låter nån som äger eller har kört en säga om de går att ha mer effekt i en sådan annars tror jag att de är nästan max

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Låter bra då siktar jag på 350 hp i min tunga Gemini, den har ju hel kaross som är väger lite..

//niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



925T skrev:
Låter bra då siktar jag på 350 hp i min tunga Gemini, den har ju hel kaross som är väger lite..

//niklas


vilken vikt tror du att de blir då?

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108


Trådstartare
Jag tror att min bil kommer att hamna på 700-750 . Vid vägning in för besiktning vägde den 740 kg.

Skulle vilja komma under 700 men tror det blir svårt då jag lägger på lite vikt i form av en roterande ljuddämpare med tillbehör..



//NIklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mycket HP tål en locost?
10316 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande