Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motor och homologerings-frågor grp. H
1, 2   >>
30056 besök totalt
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Har några frågor angående motorval i grp.h.

1. Har läst regelboken ( http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=2 ) där det står att man får köra med 2 ventiler per cylinder upp till 2500cc och fler än 2v/cyl upp till 2000cc. Hittade en annons på en BMW med texten:
"Bmw e36 cupe -93.En komplett bil med 2.5l 24v motor.Igångsättningstillstånd från SBF.FIA homologering A5454. Bur ifrån Guss.Bygg en riktig grp h dräpare för en billig penning "
-Hur kommer det sig att man får köra med den motorn?

2. Vad krävs för att homologera in en ny motor till en bil? Tanken var isåfall en 4AGE (1600cc 16v toyotamotor) i en starlet.

3. Någon som har andra tips på (helst relativt små) bakhjulsdrivna bilar där man får köra med motorer med 4 ventils-toppar?

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Broman skrev:
Har några frågor angående motorval i grp.h.

1. Har läst regelboken ( http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=2 ) där det står att man får köra med 2 ventiler per cylinder upp till 2500cc och fler än 2v/cyl upp till 2000cc. Hittade en annons på en BMW med texten:
"Bmw e36 cupe -93.En komplett bil med 2.5l 24v motor.Igångsättningstillstånd från SBF.FIA homologering A5454. Bur ifrån Guss.Bygg en riktig grp h dräpare för en billig penning "
-Hur kommer det sig att man får köra med den motorn?

2. Vad krävs för att homologera in en ny motor till en bil? Tanken var isåfall en 4AGE (1600cc 16v toyotamotor) i en starlet.

3. Någon som har andra tips på (helst relativt små) bakhjulsdrivna bilar där man får köra med motorer med 4 ventils-toppar?




1: Nä det går inte, han som har gjort det igångsättnings intyget har antagligen gjort fel då. De som kör med 2.5 måste köra med den gamla 12v eller nya 2.0 med 24v

2: det är bara Tillverkaren som kan homlogera in nya delar, finns vissa som har lyckats men de är lätt räknade.

3: Toyota starlet har en 1600 motor som sellholm har lyckats klassa in men vet ingen betekning på den eller om det bara e en 1300 som e borrade eller nåt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Babbe skrev:
Broman skrev:
Har några frågor angående motorval i grp.h.

1. Har läst regelboken ( http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=2 ) där det står att man får köra med 2 ventiler per cylinder upp till 2500cc och fler än 2v/cyl upp till 2000cc. Hittade en annons på en BMW med texten:
"Bmw e36 cupe -93.En komplett bil med 2.5l 24v motor.Igångsättningstillstånd från SBF.FIA homologering A5454. Bur ifrån Guss.Bygg en riktig grp h dräpare för en billig penning "
-Hur kommer det sig att man får köra med den motorn?

2. Vad krävs för att homologera in en ny motor till en bil? Tanken var isåfall en 4AGE (1600cc 16v toyotamotor) i en starlet.

3. Någon som har andra tips på (helst relativt små) bakhjulsdrivna bilar där man får köra med motorer med 4 ventils-toppar?




1: Nä det går inte, han som har gjort det igångsättnings intyget har antagligen gjort fel då. De som kör med 2.5 måste köra med den gamla 12v eller nya 2.0 med 24v

2: det är bara Tillverkaren som kan homlogera in nya delar, finns vissa som har lyckats men de är lätt räknade.

3: Toyota starlet har en 1600 motor som sellholm har lyckats klassa in men vet ingen betekning på den eller om det bara e en 1300 som e borrade eller nåt.



Det är nog bara 1500 på Starleten. Jag reagerade oxå på annonsen och får inte ihop det.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Tackar för svaren thumbs up

Nu är det väl 5KC (1500cc) som e största till starleten, med lite borrning så är man ju nästan uppe i 1600cc, men då med en gammal 8v stötstångsmotor. Hade varit trevligare med 16v med dubbla överliggande kammar.

Hur fungerar det när tillverkare homologerar in nya delar, gör dom det till en specific bilmodell då? (eller homologeras motorn till alla toyota-bilar?) För 4AGE finns ju redan i grp H. (tex i Corolla GT 1600, har sett minst en sån i sverige)

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Broman skrev:
Tackar för svaren thumbs up

Nu är det väl 5KC (1500cc) som e största till starleten, med lite borrning så är man ju nästan uppe i 1600cc, men då med en gammal 8v stötstångsmotor. Hade varit trevligare med 16v med dubbla överliggande kammar.

Hur fungerar det när tillverkare homologerar in nya delar, gör dom det till en specific bilmodell då? (eller homologeras motorn till alla toyota-bilar?) För 4AGE finns ju redan i grp H. (tex i Corolla GT 1600, har sett minst en sån i sverige)


Det e till specifik model

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Finns det nått dokument där man kan kolla vilka motorer man får använda till olika bilar?

Kom på en till fråga, måste motorn vara homologerad med bilen om bilen är serietillverkad med den motorn? Tänker på tex. Sierra med DOHC-motorn.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Erik Gelotte
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 65



Det enda jag kan komma på är en homologeringshandling men den är ju för en specifik bilmodell, så då måste du veta vad du vill åka för bil.

och ang. din andra fråga så är kravet att blocket måste vara från samma tillverkare, och sedan tillämpas naturligtvis de övriga reglerna (som antalet ventiler osv..). Vet inte om det var svar på din fråga men så ligger det i alla fall till.

MVH Erik

_________________
Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång!
Citera
MartinSkarin
Värnamo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Något som kan ställa till det lite med är ju att överåriga grp A bilar går att klassa in i Grupp-H. Detta gör ju att en hel del bilar med 4V teknik även går in i Grupp-H numera.

Kan detta vara fallet i annonsen kanske?

_________________
Martin Skärin
Mitsubishi Galant Rally
http://www.martinskarin.com
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



det e ju grp A homologeringen för 325, så då måste man först få den byggd som en 325 grp-A och godkänd där. Men kan man klassa in den i grupp-H och nationel special då?
För det går inte att bygga den direkt i grupp-h.

alla bilar är väll inte godkända att klassas in i nationel special.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MartinSkarin
Värnamo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Babbe skrev:
det e ju grp A homologeringen för 325, så då måste man först få den byggd som en 325 grp-A och godkänd där. Men kan man klassa in den i grupp-H och nationel special då?
För det går inte att bygga den direkt i grupp-h.

alla bilar är väll inte godkända att klassas in i nationel special.


Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det, men jag tolkar det som att det ska gå att bygga en bil där modellen en gång varit homologerad i Grp-A (utgången p.g.a. överårig) direkt till Grp-H. Eller har jag fel och det ska istället tolkas som att det måste vara en befintlig rallybil som går i grupp A som homologeras om till Grupp H Förvirrande.. som vanligt

Reglementet säger ju i alla fall (intressant är punkt 2 och 3)

olika tillåtna bilkategorier i Grupp H:
1. Tvåhjulsdrivna, Grupp 1, Grupp 2, överårig Grupp A eller av SBF nationellt homologerad
med max. 2 ventiler per cylinder, som modifierats enligt nedanstående tekniskt
reglemente.
2. Tvåhjulsdrivna, överåriga Grupp A homologerade bilar med mer än två ventiler
per cylinder:
a) som modifierats enligt gällande Appendix J, Art 255, Grupp A-reglemente, eller
b) som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente, förutom motor i RY-T 6.5.1.1 -
6.5.1.20, som ska modifieras enligt gällande Appendix J, Art. 255: 5.1,
Grupp A-reglementet.
3. Överåriga1 Grupp A bilar upp till 1600cc som homologeringsbesiktas till Grupp
H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat
med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket.
4. Överåriga Grupp A bilar över 1600cc upp till 2000cc som homologeringsbesiktas
till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock
kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket. På dessa bilar
ska en restriktor monteras mellan topplock och insugningsrör.
Restriktorn ska vara en platta vars tjocklek får vara max 50 mm min 3 mm. Hålen ska vara
cirkelrunda med en max diameter på 38 mm med en plan yta på min 3 mm i strömningsriktningen.
Denna platta ska vara monterad mellan topplocket och insugningsröret med möjlighet för
plombering i topplocket eller insugningsröret.
5. Tvåhjulsdrivna nationellt homologerade bilar med 2 eller fler ventiler per cylinder
och som modifierats enligt nedanstående tekniska reglemente förutom motor i RY-T 6.5.1.1
- 6.5.1.21 som ska modifieras enligt Appendix J, Art 255, Grupp A-reglementet, motorn
ska ursprungligen vara Grupp A homologerad.

_________________
Martin Skärin
Mitsubishi Galant Rally
http://www.martinskarin.com
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



om det går att göra så. skulle det ju vara lungt att bygga en m3 E36 med 3.2 liters motorn, och det går ju inte tydligen och det är ju många som vill det men fått nej.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MartinSkarin
Värnamo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Babbe skrev:
om det går att göra så. skulle det ju vara lungt att bygga en m3 E36 med 3.2 liters motorn, och det går ju inte tydligen och det är ju många som vill det men fått nej.


I just detta fallet beror det på att 3.2 litersvarianten endast är tilllåten för Racing. Det står typ nått i stil med "Not for rally" eller något sådant i homologeringen på den.

_________________
Martin Skärin
Mitsubishi Galant Rally
http://www.martinskarin.com
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Fortsätter lite på bmw-spåret här..

Såg lite bilder från ett rally där det var med en bmw 325 E36 i grp h klassen.
När man kollar upp den bilen på transportstyrelsen så står det:
T71ZS RALLYBIL NATIONELL SPECIAL.

där det på en vanlig grp.h bil står:
T71Z RALLYBIL GRUPP H.

Betyder det då att man reggar rallybilen som en nationell special, med deras reglemente, men sen tävlar med grp.h bilar?

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Nationel special är för gamla grupp-A bilar som inte får köras i grupp A längre så de går i grupp-H istället

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

De brukar gå ihop med grupp H, inte i

_________________
Daniel Steiner
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Babbe skrev:
Nationel special är för gamla grupp-A bilar som inte får köras i grupp A längre så de går i grupp-H istället


okej, då förstår jag.
Ni får ursäkta min okunskap om det här, men antar att det inte går att regga en grupp A rallybil som redan är för gammal för grp A och då får köras i grp H direkt istället?

EDIT:
Svartlock skrev:
De brukar gå ihop med grupp H, inte i


om man kollar på resultatlistan på motorsport4sale från Express-specialen (29/4) så är det en 325 E36 (2.5L, 24v, nationell special) som står i samma lista som grp. h, så verkar ju tävla i "samma" klass.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Erik Gelotte skrev:
Det enda jag kan komma på är en homologeringshandling men den är ju för en specifik bilmodell, så då måste du veta vad du vill åka för bil.

och ang. din andra fråga så är kravet att blocket måste vara från samma tillverkare, och sedan tillämpas naturligtvis de övriga reglerna (som antalet ventiler osv..). Vet inte om det var svar på din fråga men så ligger det i alla fall till.

MVH Erik


Hej! Jag har en fråga angående motorblock i grupp H.
Har ett par kompisar som har en ascona B 1,9 som funderar på att bygga en grupp H bil.
Frågan jag har är om man får byta till en CIH 2,4 liters motor och trimma den eller måste man använda motorblock av original storlek? Man får ju inte borra blocket mer än 1,1 mm.
Tycker reglerna är lite otydliga på just den punkten.

Tacksam för svar!

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Veven.


Men allt det kan teknikern förklara när han hälsar på.
Ni måste ändå ha ett igångsättningsintyg innan ni kan börja bygga.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Svartlock skrev:
Veven.


Men allt det kan teknikern förklara när han hälsar på.
Ni måste ändå ha ett igångsättningsintyg innan ni kan börja bygga.


Hej!

Som jag förstår det är veven fri så länge slaglängden är homologerad.

1,9:
original: 93 mm borr 69,8 slag ger 1897 cc
2,4 vev i samma block ger 2308 cc

Alltså skiljer också borret, dessutom skiljer stakarna i 2,4 och 1,9. 2,4 är längre och bra kvalitet 1,9 har kortare och kassa stakar.

Så problemet är inte bara begränsad till slagvolymen, 2,4:an har bättre saker i sig vilket gör att ska vi använda 1,9:an så måste vi köpa dyra smidda stakar och får ändå mindre volym.

Går det regbesiktiga om bilen med en 2,4 som ju sitter i vissa årsmodeller?

Förstår att teknikern kan svara på alla frågor men vi har inte bestämt om vi vill genomföra projektet än därför vill vi ha så många svar som möjligt innan.

Tack!

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Ascona B är väl klassad med 2,0 motorn också.
och det är väl samma borr som 2,4.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Gerhard skrev:
Ascona B är väl klassad med 2,0 motorn också.
och det är väl samma borr som 2,4.


Finns det nån lista med vad som är klassat till ascona b?
Går det att hitta det på nätet?

Tack!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Allmänt banåkaforum
Motor och homologerings-frågor grp. H
1, 2   >>
30056 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande