Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motor och homologerings-frågor grp. H
<<   1, 2
30056 besök totalt
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



nä. du får ringa en tekniker

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyShop.se
Hässleholm
Här sen Jun 2009
Inlägg: 38



Inga problem att klassa/homologera in 325 i Grupp H. I grupp H reglementet står det att motor ska följa något alternativ och ett av dessa är enligt Grupp A. 325 E36 är homologerad som Grupp A med 2.5liter 24v. Att det finns 325 som är klassade som natinell special beror på att de har fler delar som egentligen inte är godkända i grupp h = nationell special för att man ska få tävla över huvudet taget!

_________________
Anders Åberg
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
RallyShop.se skrev:
Inga problem att klassa/homologera in 325 i Grupp H. I grupp H reglementet står det att motor ska följa något alternativ och ett av dessa är enligt Grupp A. 325 E36 är homologerad som Grupp A med 2.5liter 24v. Att det finns 325 som är klassade som natinell special beror på att de har fler delar som egentligen inte är godkända i grupp h = nationell special för att man ska få tävla över huvudet taget!


Kul att du har hittat hit till rejsa Anders. thumbs up

Var hittar man information om vilka bilar man kan klassa in som grupp H, och vad man får göra med dom? Som jag har förstått det så är det org insug och ventilstorlek som gäller för 325 E36, men var hittar man sån info? Har sökt på sbf.se, men har svårt att hitta där. Antar att det är grupp A homologeringarna (för motorn eller hela bilen?) man ska kolla på?

Hur är det med andra BMW-modeller? Tex 325 E46 eller 330 E46?... eller en z3 skulle vara ballt i skogen

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
RallyShop.se
Hässleholm
Här sen Jun 2009
Inlägg: 38



Grupp H är en klass som SBF helst vill göra sig av med i sin "kamp" att försöka anpassa svensk rallysport efter internationella regler. De aktiva å andra sidan älskar sitt grupp h och längtar efter lite nytänkande som kan öka klassens intresse ytterliggare. SBF, som förmodligen förstått att man inte kan plocka bort grupp h, gör dock som vanligt, ingenting.

Det som har hänt är väl att när en bil går ur sin internationella homologering (blir överåriga enligt FIA) kan de homologeras nationellt till grupp h (istället för grupp a). Att homologera till grupp h har vissa fördelar mot grupp a:
1. Stolar + bälte ska vara FIA-godkända men får vara äldre än 5 år.
2. Du får ha hydraulisk handbroms oavsett vad homologeringen visar.
3. Växellåda + slutväxel fri
4. Plus några grejer till

När det gäller motorn för överåriga grupp a bilar är det grupp a reglerna som gäller även i grupp h för vissa bilar (t.ex alla bilar med mer än 2 ventiler/cylinder och över 2 liter). Läs detta dokument: http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Tekniska%20Regler.pdf
Sidan 7 börjar grupp h.

Ska man bygga på en nyare bil är det Grupp A som gäller. Det är egentligen inte dyrare och man får bygga buren i dessa bilar själv precis som i grupp h men man måste följa vissa senare uppdateringar gällande förstärkningar etc.

Användbart FIA dokument på homologerade bilar:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/82E6B6A1A5FE793DC1257864002E2 . . . .

När det gäller E46 så finns där nog en grupp a handling på en 4-cylindrig motor där man får trimma ganska friskt (WTCC motor tror jag) medan standardmotorerna ligger "orörda" i handlingarna (precis som med E36). Z3 finns inte med (E90 och E87 finns.... vet inte vad det är för modeller). Kolla listan.

E36 är godkänd i grupp h med flera motorer. Ska man trimma mycket är det 4cylindrigt som gäller. Ska man åka billigt med rolig bil är det 325 6cyl 192hk som gäller.

Spana in http://rallyshop.se/sida/RallyShop-Rallycup
om du är sugen på en E36a och köra i en cup med likasinnade, "maximalt kul per investerad krona"

_________________
Anders Åberg
Citera
RetroSpec
Valla
Här sen Sep 2008
Inlägg: 85



Ursäkta men jag har en fråga ang 4a-ge motorn. Har jag förstått det rätt att den inte är godkänd i grupp h eller överhuvudtaget om den inte sitter i bilen den tillverkades för?

Att använda den i exempelvis en Corolla KE70 går alltså inte? Eller? Det kan ju inte skilja allt för mycket mellan en KE70 och en AE86 egentligen.

Ja, jag är ny

_________________
Roine Sevelin
Citera
Allmänt banåkaforum
Motor och homologerings-frågor grp. H
<<   1, 2
30056 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande