Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp | << 1, 2, 3 ... , 30, 31, 32 >> 11 besök senaste veckan (296814 totalt) |
Du behöver nog lite mer kylning på oljan... Det finns stor risk att du mister fullfilmssmörning och får gränsskiktssmörjning vid så höga tempar även med moderna oljor så gillar de inte drifttempar över 110c sen kyler du väl inte förrän efter pumpen eller hur ser det ut?
Det kanske är för varm olja i tråget för pumpen därför du mister tryck!? Hoppas det löser sig så du inte kör sönder den nya motorn _________________ Joel Jakobsson |
Ja någon åtgärd mot oljetempen måste provas, det är ju ändå relativt kallt ute nu.
Har en 19 raders oljekyl idag som iofs sitter bakom laddluftkylarn men det är sjukt dåligt om plats. Den sitter med en original sandwich med inbyggd termostat efter pumpen före filtret. Under motorn är det dock tätt... Ska prova plocka termostaten till kylet och stoppa i ny olja och prova en sväng till Sen ska motorn ur för översyn och byte av startkrans bla som ni säkert hör på filmen här Då får man passa på isolera avgas, få in lite luft till tråget, kanske större oljekyl mm _________________ Mattias Holmgren |
Är det någon som har erfarenhet av att ha en separat typ elpump och kyla oljan direkt från tråget?
Helt enkelt ta bort befintlig oljekylning så oljepumpen bara behöver mata motorn med olja och sen montera en elpump som suger direkt ur tråget, via kylare och sen tillbaka till tråget? När jag tänker på det ser jag egentligen bara fördelar med den lösningen? _________________ Mattias Holmgren |
Jag har inte provat men det borde ju funka med den typen av kylning.
Grym bil på isen måste jag säga, längre och vassare dubb så kör nog ingen ifrån dig nästan! Jag hann bara köra två gånger den här vintern och det är alldeles för lite! Vart kom ditt spakställ ifrån? Sånt måste jag ha sen:) _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
Jag försöker komma på lite nackdelar och ev problem med separat kylsystem, vore gfint med lite input från någon som provat? tex vars man med fördel tar och skickar tillbaka oljan i tråget.
Ska forska lite i utbudet på pumpar också.. Snabb är den på isen, nu är det ju tyvärr ingen annan som kör awd här så svårt jämföra mot något. Spakstället kommer från CAE, ganska dyrt men riktigt fint och bra service, fick skicka lite wirar fram å tillbaka innan det blev rätt men det var inga bekymmer _________________ Mattias Holmgren |
Tänkte isf ta det i typ bakre hörnet på tråget, så långt från pickupen som möjligt.
Sen får man testköra med pumpen och se hur mycket det matar. tex biltemas kugghjulspump ger 14L/m, förvisso vid okänd viscositet? Nån som har koll på hur mycket en normal oljepump som försörjer motorn pumpar? _________________ Mattias Holmgren |
skumning kan man lösa med en swirlpot.
pumpen är svårare.. du måste räkna 'displacement', det bör finnas lite som visar om man söker lite på nätet. Jag är på jobbet nu,, kan kika om jag hittar nåt sen. _________________ Patrick Wetterskog |
Blir att forska lite i dedär få se vars vi landar, skulle vara trevligt med lite input från nån som provat, man brukar ju alltid missa nånting.
Torrsump hade jag gärna haft om det funnits någonstans att ha pumpen, sjukligt tight överallt. ALternativet är väl att göra som engelsmännen och köra med halva motorrummet utanför bilen _________________ Mattias Holmgren |
Börja va dags att uppdatera lite igen
Gjorde ett nytt tråg i aluminium med uttag för att köra extern 12v pump till oljekylaren. Den bytte jag även ut i samma veva mot den stor laminova värmeväxlare istället och det jag hunnit köra efter det så blev det klart mkt bättre, oljan är både varmare vid lugn körning och peakar inte mer än 115gr typ Provade bilen på strippen, hann en repa innan regn. 10.62 med halvtaskig start är väl en OK första repa Helgen efter blev det första riktiga sladdtestet på asfalt, possitivt överraskad Hyffsat lättkörd och beräknelig, effekten finns då. Tyvärr exploderade generatorremmen och rester av den hamnade i kamremmen vid 8000rpm Med min tur så var det inte en skada på nån styrning eller säte och bara små kosmetiska jack i kolvarna så jag hoppas jag kan hämta ut 16 nya raceventiler när jag kommer hem från jobbet imorgon och plocka ihop maskin igen så jag får sladda mer _________________ Mattias Holmgren |
Är på väg till skellefteå på semester... (närmare bestämt svarttjärn)
...finns det möjlighet att få kika på den... urball! (sms'a 0725423500 om du vill) _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
Du är f..n min idol!!!!
Mitt nästa bygge måste bara bli ett liknande koncept! Kan ju knappast finnas roligare bil? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
Tack, den ÄR sjukt ball att köra
Jag har faktiskt haft en tanke att ev avyttra den framöver Nu är iaf toppen tillfixad och maskin ihopsatt för testkörning på fredag få se Sen laddar vi för Gatebil Rudskogen _________________ Mattias Holmgren |
Körde trackday i fällfors förra helgen, billen skötte sig i stort.
Bromsarna gillar inte att plågas gång på gång, kan bli några andra belägg där.. king meiler däcken tar aldrig slut AEM dryflow gillar inte min effekt _________________ Mattias Holmgren |
Våra race- och banåkarbilar Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp | << 1, 2, 3 ... , 30, 31, 32 >> 11 besök senaste veckan (296814 totalt) |