Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
<<   1, 2, 3 ... , 30, 31, 32   >>
11 besök senaste veckan (296814 totalt)
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



Du behöver nog lite mer kylning på oljan... Det finns stor risk att du mister fullfilmssmörning och får gränsskiktssmörjning vid så höga tempar även med moderna oljor så gillar de inte drifttempar över 110c sen kyler du väl inte förrän efter pumpen eller hur ser det ut?

Det kanske är för varm olja i tråget för pumpen därför du mister tryck!?

Hoppas det löser sig så du inte kör sönder den nya motorn

_________________
Joel Jakobsson
Citera
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



Kylflänsar på tråget vore nog inte så dumt... Viskositeten sjunker avsevärt med så varm olja så det kan bli problem i oljepumpen

_________________
Joel Jakobsson
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Ja någon åtgärd mot oljetempen måste provas, det är ju ändå relativt kallt ute nu.
Har en 19 raders oljekyl idag som iofs sitter bakom laddluftkylarn men det är sjukt dåligt om plats.
Den sitter med en original sandwich med inbyggd termostat efter pumpen före filtret.

Under motorn är det dock tätt...


Ska prova plocka termostaten till kylet och stoppa i ny olja och prova en sväng till thumbs up

Sen ska motorn ur för översyn och byte av startkrans bla som ni säkert hör på filmen här thumbs down
Då får man passa på isolera avgas, få in lite luft till tråget, kanske större oljekyl mm


_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att ha en separat typ elpump och kyla oljan direkt från tråget?
Helt enkelt ta bort befintlig oljekylning så oljepumpen bara behöver mata motorn med olja och sen montera en elpump som suger direkt ur tråget, via kylare och sen tillbaka till tråget?

När jag tänker på det ser jag egentligen bara fördelar med den lösningen?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Jag har inte provat men det borde ju funka med den typen av kylning.

Grym bil på isen måste jag säga, längre och vassare dubb så kör nog ingen ifrån dig nästan! Jag hann bara köra två gånger den här vintern och det är alldeles för lite!

Vart kom ditt spakställ ifrån? Sånt måste jag ha sen:)

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Jag försöker komma på lite nackdelar och ev problem med separat kylsystem, vore gfint med lite input från någon som provat? tex vars man med fördel tar och skickar tillbaka oljan i tråget.
Ska forska lite i utbudet på pumpar också..

Snabb är den på isen, nu är det ju tyvärr ingen annan som kör awd här så svårt jämföra mot något.

Spakstället kommer från CAE, ganska dyrt men riktigt fint och bra service, fick skicka lite wirar fram å tillbaka innan det blev rätt men det var inga bekymmer thumbs up

_________________
Mattias Holmgren
Citera
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



De enda farhågor jag har för en sån lösning är att det blir skumning i tråget eller för turbulent för den vanliga pumpen men annars är det nog en vettig lösning om du inte ska gå på torrsump med engång

_________________
Joel Jakobsson
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Tänkte isf ta det i typ bakre hörnet på tråget, så långt från pickupen som möjligt.
Sen får man testköra med pumpen och se hur mycket det matar. tex biltemas kugghjulspump ger 14L/m, förvisso vid okänd viscositet?
Nån som har koll på hur mycket en normal oljepump som försörjer motorn pumpar?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



skumning kan man lösa med en swirlpot.

pumpen är svårare.. du måste räkna 'displacement', det bör finnas lite som visar om man söker lite på nätet.
Jag är på jobbet nu,, kan kika om jag hittar nåt sen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Blir att forska lite i dedär få se vars vi landar, skulle vara trevligt med lite input från nån som provat, man brukar ju alltid missa nånting.

Torrsump hade jag gärna haft om det funnits någonstans att ha pumpen, sjukligt tight överallt.
ALternativet är väl att göra som engelsmännen och köra med halva motorrummet utanför bilen

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Börja va dags att uppdatera lite igen
Gjorde ett nytt tråg i aluminium med uttag för att köra extern 12v pump till oljekylaren. Den bytte jag även ut i samma veva mot den stor laminova värmeväxlare istället och det jag hunnit köra efter det så blev det klart mkt bättre, oljan är både varmare vid lugn körning och peakar inte mer än 115gr typ
thumbs up

Provade bilen på strippen, hann en repa innan regn.
10.62 med halvtaskig start är väl en OK första repa






Helgen efter blev det första riktiga sladdtestet på asfalt, possitivt överraskad thumbs up
Hyffsat lättkörd och beräknelig, effekten finns då.
Tyvärr exploderade generatorremmen och rester av den hamnade i kamremmen vid 8000rpm thumbs down
Med min tur så var det inte en skada på nån styrning eller säte och bara små kosmetiska jack i kolvarna så jag hoppas jag kan hämta ut 16 nya raceventiler när jag kommer hem från jobbet imorgon och plocka ihop maskin igen så jag får sladda mer


_________________
Mattias Holmgren
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Jävligt cool biljävel

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
tunis
Borlänge
Här sen Okt 2011
Inlägg: 32



så jävla grymt bygge

_________________
Mathias Thunmarker
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Så jäkla frän Mattias!

_________________
Nils Erixon
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Den är så jävla überball på så många sätt.

Snacka om mångsidig.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Så, där vad det klart. Allt jag äger är till salu för nu ska jag åka till norrland och köpa en opel.

_________________
Sammy Lundin
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



bullen! skrev:
Så, där vad det klart. Allt jag äger är till salu för nu ska jag åka till norrland och köpa en opel.


Västerbotten, när du kommer till "norrland" är du bara halvvägs

_________________
S Örnberg
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



Är på väg till skellefteå på semester... (närmare bestämt svarttjärn)

...finns det möjlighet att få kika på den... urball!

(sms'a 0725423500 om du vill)

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Du är f..n min idol!!!!
Mitt nästa bygge måste bara bli ett liknande koncept! Kan ju knappast finnas roligare bil?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Tack, den ÄR sjukt ball att köra
Jag har faktiskt haft en tanke att ev avyttra den framöver
Nu är iaf toppen tillfixad och maskin ihopsatt för testkörning på fredag få se thumbs up
Sen laddar vi för Gatebil Rudskogen

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Körde trackday i fällfors förra helgen, billen skötte sig i stort.
Bromsarna gillar inte att plågas gång på gång, kan bli några andra belägg där..
king meiler däcken tar aldrig slut thumbs up
AEM dryflow gillar inte min effekt thumbs down





_________________
Mattias Holmgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
<<   1, 2, 3 ... , 30, 31, 32   >>
11 besök senaste veckan (296814 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande