Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i -86 Budget Ringenracer (8.11 BTG)
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
10 besök senaste veckan (80044 totalt)
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Prosjektet er ganske enkelt, mest mulig moro for minst mulig pengar. Vi er 3stk kompisar meg selv, Martin (Boostaholic) og Kenneth (M3E30nr14) som alla har fastnat i Ringenrusen och kom på at vi kunne bygga en enkel busbil som vi kunne sätta igjen der nere i Nürburg i tillegg til de andra "racebilarna" som vi også brukar hemma i Norge.

Historien startar med at Martin kjopte en e30 325i som kun gikk på 5 cyl. Bilen ble hans for 3000,- och losningen på problemet viste seg vara enkel. En vipparm hadde gått av.

Bilen har stått avstält i några år så första delmål er at få den gjennom besiktnigen för at få tilbaks nummer plåten. Derefter blir det strippning, fullbur, lite glassfiber fra ACM og plastruter + diverse foringer och budget coilovers (K-sport tex?)

Håpas dock på at få några tips och triks från detta suverena banåkar/ringen forum!!

Prosjektet startade för alvar up nu efter nyår och her kommer några kort på hur långt vi har hunnit komma.

Första hoved mål er at ha bilen raceready på plass i Nürburg til påsken

















_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Förhåppningsvis med många fina bilder under vägs med Magnus bak sökaren

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Boostaholic skrev:
Förhåppningsvis med många fina bilder under vägs med Magnus bak sökaren


Mycket bilder är viktigt:)

Bra du fikk gjort lite i dag då jag måtte skruva på vardags bilen... igjen... och Kenneth var lite för bakfull

Broms "sleidene" ferdig sandblåst och lakkat




Nye calipere fra Koed:




"Nya" toppen tvättad och klar för montering på blocket:



Tanken denna sesong ang bromsar är at få ned vikten på bilen så mycket som möjligt och beholda standard bromsarna. Vi kommer dock at legga up kylning från fronten och inn på naven framma.

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Inte stora updaten, men toppen är i alla fall kommit på plats..


_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Äntligen hemma efter kvällens skruvande

Måste säga att jag ser fram mot när bilen är besiktigat och klar! När vi kan börja riva ut alt man inte behöver för att ha kul och åka fort på NS. -och man kan se att den börjar se ut som en bil för bana i stället för en sliten "åka til jobbet bil". Blir kul att se vad vi kan komma ned i vikt på den. Förhoppningsvis inte mycket över 1000 kg.. :fly:

_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Da var motorn ihop och den låter gött thumbs up

Bromsasrna oxo monterat med standard belägg för besiktningen. Tyvärr uptäkte vi et hål i et bromsrör när vi skulle lufta systemet. Så det vart nya rör från koed + lite annat smått.

Så nu åker bakvagnen ner for montering av nya rör. Kommer bli nya busningar från Millway/PPF i samtidigt.


_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Bra jobbat grabbar! Jag sitter på en hytte på fjellet (Beitostölen) med över 2 meter snö och tre familjer + massa barn
Inte mycket som påminner om bil, nürburgring osv.. Men kul att se bilder och info om hur prosjektet skrider fram! Nu är det bara 2 månader kvar!

_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Kenneth och Martin har gjort en bra jobb idag og slitit ned bakvagnen. Lite jobb med at pressa ur de gamla bussningarna kvar och sen är det klart för blästring


_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Nya bussningar på plats Hoppas på at få hem bakvagnen från blästring idag så at monteringen kan komma igång.

Montering av nya bromsrör har också börjat.


_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Bakvagnen var inte klar från blästring, men Kenneth fikk hem de nya fjäderbenen från K-sport idag. Vi är mycket nyfikna på hur det kommer fungera Men priset var så bra at vi kunde inte låta bli.

Fjäderna skal ha 180N/mm framme och 155N/mm bak... Vi tror detta blir lite styvt framme och at förhållande mellan styvheten fram och bak inte blir optimal...

Det skulle varit interessant at veta hva ni här på rejsa tycker och tror??


_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Magnus Arvesen skrev:
Bakvagnen var inte klar från blästring, men Kenneth fikk hem de nya fjäderbenen från K-sport idag. Vi är mycket nyfikna på hur det kommer fungera Men priset var så bra at vi kunde inte låta bli.

Fjäderna skal ha 180Nm/mm framme och 155Nm/mm bak... Vi tror detta blir lite styvt framme och at förhållande mellan styvheten fram och bak inte blir optimal...

Det skulle varit interessant at veta hva ni här på rejsa tycker och tror??

Nä, det låter inte optimalt...

Som jämförelse är Grupp N fjädrarna till M3E30 120 N/mm fram och 180 N/mm bak.
Det är inte så att de blandat ihop fram/bak sättningen?

Kul projekt annars! thumbs up

Men du Magnus, kan du inte få Kenneth att lägga upp en tråd om sin M3E30 också? Verkar vara en potent bil...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Martin G skrev:


Som jämförelse är Grupp N fjädrarna till M3E30 120 N/mm fram och 180 N/mm bak.
Det är inte så att de blandat ihop fram/bak sättningen?


Just hva vi också tror... Men fjädrarna har styvheten skrivet på och är helt olika i formen... De har kanskje missat något nånstans i utvecklingen Hur som helst väntar vi på en full spec på fjädrar och dämpare från leverantören. Först då vet vi til 100% specen.
Men men, fjädrarna fram verkar ha "riktiga" mått så at vi kan beställa upp en ekstra sats. Lite tråkigt, men settet var uavset så billigt at det är ok.

Martin G skrev:

Kul projekt annars! thumbs up

Men du Magnus, kan du inte få Kenneth att lägga upp en tråd om sin M3E30 också? Verkar vara en potent bil...


Kenneth's M3E30 är et riktigt fint exemplar thumbs up Han kan nog beskriva mer i detalj.

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Martin G skrev:


Som jämförelse är Grupp N fjädrarna till M3E30 120 N/mm fram och 180 N/mm bak.
Det är inte så att de blandat ihop fram/bak sättningen?


I Grupp N körde dom med allt från 120 nm til 260 nm på fjädrarna vad jag vet. Skillnaden mellan fram och bak brukar ligga på ungefär 30-50 nm. Och Bilsteindämpare F 300/300 och B 200/200.

Skulle tro att det optimala för Nürburgring är 160 nm fram oh 200 nm bak.

Det är ju inga problem att bytta fjädrar om man tycker att bilen blir för styv eller mjuk, eller över/under styr för mycket. Det är värre om dämparna är för svaga. Tycker det är märkligt att K-sport inte har, eller vil ge ut uppgifter om spec på dämparna. Men vi får bara prova och fela lite

Martin G skrev:

Kul projekt annars! thumbs up

Men du Magnus, kan du inte få Kenneth att lägga upp en tråd om sin M3E30 också? Verkar vara en potent bil...


Jag ska forsöka lägga upp en tråd om bilen så fort jag får lite tid. Lite o.T, men et par bilder skadar inte :shifty:




_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Magnus Arvesen skrev:


Men men, fjädrarna fram verkar ha "riktiga" mått så at vi kan beställa upp en ekstra sats. Lite tråkigt, men settet var uavset så billigt at det är ok.


Du verkar köpt precis samma kit som mig förutom hårdheten på fjädrar. Och tyvärr så är det inte nån "riktig" fjäder som du skriver, utan nåt skumt mellanting. Olika diameter uppe och nere på framfjädrarna tex.

Jag sålde av fjädrar och justeringen fram och köpte nytt 2,5" från Millway istället...
Behöll topplagringarna och dämparna, och fastän jag sålde fjädrarna och det billigt tycker jag ändå det blev värt pengarna...

_________________
Peter Sternersson
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Peter_1982 skrev:
Magnus Arvesen skrev:


Men men, fjädrarna fram verkar ha "riktiga" mått så at vi kan beställa upp en ekstra sats. Lite tråkigt, men settet var uavset så billigt at det är ok.


Du verkar köpt precis samma kit som mig förutom hårdheten på fjädrar. Och tyvärr så är det inte nån "riktig" fjäder som du skriver, utan nåt skumt mellanting. Olika diameter uppe och nere på framfjädrarna tex.

Jag sålde av fjädrar och justeringen fram och köpte nytt 2,5" från Millway istället...
Behöll topplagringarna och dämparna, och fastän jag sålde fjädrarna och det billigt tycker jag ändå det blev värt pengarna...


Hmmmm. Jag mätade kun toppen och der hadde fjädertallriken 62mm OD. Jag trodde detta skulle passa fint med tex Millways 2,5" fjäder (som är 64mm ID?)

Skumt, jag får demontera och mäta lite extra ikväll. Tack for tipset

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Har mätt framfjädrarna nu, och dom är 62 mm / 2,5' både uppe och nere. Då tror jag det finns möjligheter
K-sport har vad jag vet 220 nm som hårdast fram.
Det är vel bak som vi ev får byta till lite hårdare.. 180-200 nm tror jag blir bra.

_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Magnus Arvesen skrev:
Peter_1982 skrev:
Magnus Arvesen skrev:


Men men, fjädrarna fram verkar ha "riktiga" mått så at vi kan beställa upp en ekstra sats. Lite tråkigt, men settet var uavset så billigt at det är ok.


Du verkar köpt precis samma kit som mig förutom hårdheten på fjädrar. Och tyvärr så är det inte nån "riktig" fjäder som du skriver, utan nåt skumt mellanting. Olika diameter uppe och nere på framfjädrarna tex.

Jag sålde av fjädrar och justeringen fram och köpte nytt 2,5" från Millway istället...
Behöll topplagringarna och dämparna, och fastän jag sålde fjädrarna och det billigt tycker jag ändå det blev värt pengarna...


Hmmmm. Jag mätade kun toppen och der hadde fjädertallriken 62mm OD. Jag trodde detta skulle passa fint med tex Millways 2,5" fjäder (som är 64mm ID?)

Skumt, jag får demontera och mäta lite extra ikväll. Tack for tipset


Som Kenneth skriver, fant vi ut med lite kontroll mätning at framfjäderna på detta kit är cylindriska och med sånna mått at 2,5" fjäder passar Kenneth har också kollat med K-sport och de kan levera annan styvhet på fjädrarna både fram och bak

Idag fikk vi hem bakvagnen igjen, Kenneth och Martin gjorde också en bra jobb på de nya bromsrören. Inte lenge kvar nu för vi kan gjora et forsök på besiktning.






_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



M3E30nr14 skrev:

Skulle tro att det optimala för Nürburgring är 160 nm fram oh 200 nm bak.



Trevligt projekt för det första thumbs up

Utan några större erfarenheter så tycker jag det låter som en väldigt hård sättning för ringen...
På min Z3 sitter det 100nm fjädrar bak och den har kommenterats som hård/studsig på ringen..

Kanske en jämförelse inte blir helt rättvis men bara en tanke

kör hårt och hoppas vi ses på ringen i sommar thumbs up

Förresten så är din M3 thumbs up thumbs up thumbs up (har BTG tiden i din avatar satts med denna bil??)

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Fredrik Larsson skrev:
M3E30nr14 skrev:

Skulle tro att det optimala för Nürburgring är 160 nm fram oh 200 nm bak.



Trevligt projekt för det första thumbs up

Utan några större erfarenheter så tycker jag det låter som en väldigt hård sättning för ringen...
På min Z3 sitter det 100nm fjädrar bak och den har kommenterats som hård/studsig på ringen..

Kanske en jämförelse inte blir helt rättvis men bara en tanke

kör hårt och hoppas vi ses på ringen i sommar thumbs up

Förresten så är din M3 thumbs up thumbs up thumbs up (har BTG tiden i din avatar satts med denna bil??)


Jag tycker också at det låter lite för hårdt... Men jag har ingen tidligare erfaringer med E30 och vi har fått rekomenderat denna sättningen från några andra normänn som har kjört mycket på bana och på Ringen med e30...

OT Kenneth satt 7:56 tiden i hans tidligare Z3M Coupe.

Denna bil:


_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Kenneth og Martin fikk gjort massa i dag. Såå gött at montera på nya delar... som alltid

Nya bromsrör, nytt bensin filter och slangar på plats:





Nya hjullager och bussningar på plats i bakvagnen:






_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Cam320ci
Fredrikstad, Norge
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!

Trevligt att följa hur projektet skrider fram
Jobba hårdt nu grabbar, så jag får följa med när ni ska åka til i påsken och förhopningsvis flera gånger under året

_________________
Camilla Antonsen

BMW 320ci M-Sport II
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i -86 Budget Ringenracer (8.11 BTG)
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
10 besök senaste veckan (80044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande