Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-02-07 5Papp Ticksta
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (13727 totalt)
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kan väl nämna att jag skriver i den här tråden som person och inte som representant för något team, dom andra har kanske helt andra åsikter. Så ni som tycker att jag gnäller sura inte ner på Team Red Dwarf för det. Däremot är ni väldigt välkomna bort till Team Red Dwarf nästa gång om ni vill diskutera med mig, fråga bara efter Karl.


_________________
Karl Vestgöte
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Tycker också att det har fungerat bra med regeln om försäljningskrav.
Även om vissa bilar är betydligt mer avancerade och påkostade än andra så håller det ändå bilarna på en rimlig nivå. Ingen vill väl lägga 25 000:- på en bil som kan bli såld för 5000:- efter 5 timmar.

Att ha två klasser som är på banan samtidigt kan nog bli "farligare" eftersom fartskillnaderna borde bli ännu större än idag.

Jag är för oförändrad regel, det är skitkul som det är.

Ses 7:e mars. Då ska den beiga 745:an ha bättre däck.
Vi hade dubbade vinterdäck, men de var nog äldre än bilen, för fästet var uselt. Sen att ena frambromsen låg på lite hjälpte ju inte heller till. Vi lyckades inte ens ta oss upp till besiktningen utan putthjälp. :-(

/R

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Jag är också emot två klasser i 5papp. Håll det som nu med en 5-timmarstävling för bilar som får max kosta 5,000 kr och inte vara påkostade.

Problem med bilar som är påkostade över 5,000 kr och har grejer som nya, ej original, dämpare och liknande kan lösas med att man kolalr det i besiktning och helt enkelt ger startförbud till bilar som anses vara för påkostade eller avancerade.

Börja tillåta två klasser med en "mer avancerad" klass är jag rädd för kan innebära att 5papp dör ut. 5papp + finns ju för den typen av bilar.

_________________
Ola Lennström
Citera
haxon
Norrtälje
Här sen Feb 2009
Inlägg: 9



ola L skrev:
Jag är också emot två klasser i 5papp. Håll det som nu med en 5-timmarstävling för bilar som får max kosta 5,000 kr och inte vara påkostade.

Problem med bilar som är påkostade över 5,000 kr och har grejer som nya, ej original, dämpare och liknande kan lösas med att man kolalr det i besiktning och helt enkelt ger startförbud till bilar som anses vara för påkostade eller avancerade.

Börja tillåta två klasser med en "mer avancerad" klass är jag rädd för kan innebära att 5papp dör ut. 5papp + finns ju för den typen av bilar.


Köper man en bil för 0-1000kr har du råd att byta ut massa saker för 4000. (dämpare, bur?)
Hämta ett par nice däck beggade däck på nån gummiverkstad, det behöver inte kosta ett dugg.
Problemet/fördelen (beror på hur man ser det) är att få bilar blir sålda efter loppet.

Personligen skiter jag fullständigt i om bilen bredvid har en bur eller inte.
Jag är inte där för att tävla på samma vilkor, gillar den varierande klassen/skicket på bilarna.
Hatar de små framhjulsdriva bilarna,
men de håller sig undan när man kommer och brukar gå sönder efter 3-4h.
Den lilla blå på Ticksta tycker jag var riktigt bra på att köra defensivt, team dajjsel eller va ni hette?
och jag hoppas att det ska förbli som det har varit de senaste året jag har kört.

_________________
Lars Eriksson
#10 Team Lisco (ljusblå 240 med orangea flaggor)
Citera
janne Olsson
söder om söder
Här sen Feb 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


hej alla glada.

vi kör för att ha kul,vi kan vinna om vi vill

kul som faaaan på isbanan
tycker det är bra som det är.
vi kör med biltema edition rakt igenom hela bilen och har så kul vi kan för så lite stålars som möjligt.
men små förändringar som hasplåt samt fastsvetsat avgas och spolardunk i kupen är ett måste har vi märkt ,,
sisst så var det halt, men vi satt på dubbdäck samt en grön vårmatta på taket men vad hjälpte det.
bilen blev smått rundbucklad av hasande rivaler samt några egna hemmamanövrerade abs försök in i räcken och vallar samt rivaler ,men det går att slå ut

skickar lite dimmiga mobilbilder snart
träffas snart igen!


B.o.S.T / Brillorm.Smalis.Tjockis

_________________
janne Olsson
Citera
janne Olsson
söder om söder
Här sen Feb 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


bilder..från mobil 2 pixel..
blev lite stora men jag lär mig nog.

bilen innan den möter banan..

nu så



















ses

_________________
janne Olsson
Citera
TopSwede
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 104



Ah, "gräsvolvon". Kanske en kusin till vår "pundarvolvo"?

_________________
// Thomas Granbacka
ZZ Racing International
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



janne olsson skrev:
hej alla glada.

vi kör för att ha kul,vi kan vinna om vi vill

kul som faaaan på isbanan
tycker det är bra som det är.
vi kör med biltema edition rakt igenom hela bilen och har så kul vi kan för så lite stålars som möjligt.
men små förändringar som hasplåt samt fastsvetsat avgas och spolardunk i kupen är ett måste har vi märkt ,,
sisst så var det halt, men vi satt på dubbdäck samt en grön vårmatta på taket men vad hjälpte det.
bilen blev smått rundbucklad av hasande rivaler samt några egna hemmamanövrerade abs försök in i räcken och vallar samt rivaler ,men det går att slå ut

skickar lite dimmiga mobilbilder snart
träffas snart igen!


B.o.S.T / Brillorm.Smalis.Tjockis


Gröna Sidan Upp!!

_________________
Ola Lennström
Citera
Rosso
Stockholm
Här sen Feb 2009
Inlägg: 7



Vår tur att bidra med bilder... 200+ bilder närmare bestämt. Mest på vår JPS-Saab, men en hel del annat också.

http://lurifix.mine.nu/album/Ticksta090207/index.html


En bild ur serien...

_________________
Robert Börjesson
Citera
haxon
Norrtälje
Här sen Feb 2009
Inlägg: 9



Tack Rosso för många fina bilder.

_________________
Lars Eriksson
#10 Team Lisco (ljusblå 240 med orangea flaggor)
Citera
Farbror Muggen
Kårsta ytterområde
Här sen Nov 2008
Inlägg: 112



Grymma bilder, nu blev jag sådär sugen på att åka igen.

_________________
Magnus Danielsson

Mk Brum Brum, (örn örn)

www.mkbrumbrum.se/coppermine
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116



till att börja emd undrar ajg hur ni tänker kring dehär med bur ? en bor är en säkerhwetsanorsnig som siter inne i kupen den kan man inte använda för att stångas med ? så vad är dåligt med att en bil har bur den e u bara säkrare inte hållbarare ?

sen så har jag funderat lite .. en vass bil med dåliga deck är väl endå långsamare en en bil med dåliga prestana å bra deck ?

ska vi förbjuda användning av nya deck med ?

en sak till gälande besiktning av bilar å stödämpare
hur ska du se att det är en rally stödempare elelr en hårdare dämpare rally dämpare e i många fall mjukare en standard dämpare ?

visst kan vi ha en standard tävling vi kan kalla den voc och bara åka med hellt standard volvo 240 men då är det på hellt lika vilkår men blir endå dyrare en i dag
tack för mig // marcus

_________________
marcus bontè
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



gascan skrev:
till att börja emd undrar ajg hur ni tänker kring dehär med bur ? en bor är en säkerhwetsanorsnig som siter inne i kupen den kan man inte använda för att stångas med ? så vad är dåligt med att en bil har bur den e u bara säkrare inte hållbarare ?

sen så har jag funderat lite .. en vass bil med dåliga deck är väl endå långsamare en en bil med dåliga prestana å bra deck ?

ska vi förbjuda användning av nya deck med ?

en sak till gälande besiktning av bilar å stödämpare
hur ska du se att det är en rally stödempare elelr en hårdare dämpare rally dämpare e i många fall mjukare en standard dämpare ?

visst kan vi ha en standard tävling vi kan kalla den voc och bara åka med hellt standard volvo 240 men då är det på hellt lika vilkår men blir endå dyrare en i dag
tack för mig // marcus


Det är väl lite upp till var och en var dom vill lägga nivån, man kan lätta och svetsa diffen och byta till bättre dämpare och fjädrar. Det är skitsamma om man inte kan köra.
Däcken är ju reglerade till gatdäck, om man vill kasta på nya däck gör det inte jätteskillnad mot bättre begagnade. Nu sist gjorde nog däcken stor skillnad men på grusrejs spelar det säkert mindre roll.

Jag tror det blir självreglerande, om nån preppar sin bil jättemycket med nya dämpare, fjädrar och en 250 hk sugmotor så kommer den förr eller senare bli köpt. Oavsett om det blir en massa gnäll för enligt reglerna ska man kunna nån av bilarna för 5000 kr.
Men det ska nog bli större skillnad än vad det är idag för att det ska vara lönt att köpa nåns bil efter ett rejs.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
haxon
Norrtälje
Här sen Feb 2009
Inlägg: 9



Ska bli spännande att se Rap Racings nya bil och om de får behålla den

_________________
Lars Eriksson
#10 Team Lisco (ljusblå 240 med orangea flaggor)
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87



haxon skrev:
Ska bli spännande att se Rap Racings nya bil och om de får behålla den


sluta ge dem ider Lars, den ska vi köpa

_________________
svante hedlund
Citera
haxon
Norrtälje
Här sen Feb 2009
Inlägg: 9



hermes skrev:
haxon skrev:
Ska bli spännande att se Rap Racings nya bil och om de får behålla den


sluta ge dem ider Lars, den ska vi köpa


Du lär inte vara den ända som tänkt den idén

_________________
Lars Eriksson
#10 Team Lisco (ljusblå 240 med orangea flaggor)
Citera
Dieselmannen
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 61



ola L skrev:
Det finns ju bilar som kommer utrustade med nya riktiga dämpare och fjädrar långt från vad som en gång satt i original på bilen. Det känns ju så där att se det när man själv står med en bil för någon tusenlapp eller tre med fjädrar och dämpare som är lika begagnade som övriga bilen.

Jag kan inte se hur det ska vara fel att lägga ett bud på en sådan bil som är så preppad på förhand. Det är väl egentligen just en sådan utveckling med alltför välpreparerade bilar som regeln om att vara beredd att sälja är tänkt att stävja.

En del bilar är idag nästan lite väl förberedda på förhand på ett sätt som kanske inte riktigt är i linje med vad 5papp är tänkt att vara.

Vi som kanske kollar oljestickan på väg till startplattan, letar bland de minst begagnade av de begagnade däck som följde med bilen och lägger kvällen innan start på att sätta på lite dekaler och spraymåla lite psykedeliska mönster på bilen kan känna oss ganska små när man ser en del ekipage på plats sen.

Besiktningen verkar mest gå ut på att kolla att batteriet sitter fast, lyktorna är tejpade och att bromsljusen lyser.


En del laddar till och med upp med stora spolaranläggningar med 20-25 liter spolarvätska i skuffen...

Vi andra tar vad vi hittar i garaget... eller i mitt fall utanför garaget.

Vad gäller bud så tror jag mig ha läst att man får ta ur ratt och stol, dvs de ingår inte i de 5000:-

Är bilen gratis kan man väl lägga 2000 spänn på dämpare t.ex.

Dessutom ola så protesterade du väl inte nämnvärt när du körde välpreppad Celica.

Men visst, det hade varit kul att kolla vissa Golfar, för de såg fan ut som de hade diff. Men på Ticksta så var nog det viktigaste att ha bra dubbdäck. Effekt och dämpare/fjädrar spelade nog inte så stor roll...

Dessutom vad gäller förberedelser, vårt bästa resultat (tvåa) fick vi när vi köpte en svenssonbil 1 timme innan ett Sundstalopp startade, vi tankade inte ens... så det där med förberedelser väger lätt mot chaufförsinsatserna.

_________________
Ernesto Poletto
#88
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87



Dieselmannen skrev:
ola L skrev:
Det finns ju bilar som kommer utrustade med nya riktiga dämpare och fjädrar långt från vad som en gång satt i original på bilen. Det känns ju så där att se det när man själv står med en bil för någon tusenlapp eller tre med fjädrar och dämpare som är lika begagnade som övriga bilen.

Jag kan inte se hur det ska vara fel att lägga ett bud på en sådan bil som är så preppad på förhand. Det är väl egentligen just en sådan utveckling med alltför välpreparerade bilar som regeln om att vara beredd att sälja är tänkt att stävja.

En del bilar är idag nästan lite väl förberedda på förhand på ett sätt som kanske inte riktigt är i linje med vad 5papp är tänkt att vara.

Vi som kanske kollar oljestickan på väg till startplattan, letar bland de minst begagnade av de begagnade däck som följde med bilen och lägger kvällen innan start på att sätta på lite dekaler och spraymåla lite psykedeliska mönster på bilen kan känna oss ganska små när man ser en del ekipage på plats sen.

Besiktningen verkar mest gå ut på att kolla att batteriet sitter fast, lyktorna är tejpade och att bromsljusen lyser.


En del laddar till och med upp med stora spolaranläggningar med 20-25 liter spolarvätska i skuffen...

Vi andra tar vad vi hittar i garaget... eller i mitt fall utanför garaget.

Vad gäller bud så tror jag mig ha läst att man får ta ur ratt och stol, dvs de ingår inte i de 5000:-

Är bilen gratis kan man väl lägga 2000 spänn på dämpare t.ex.

Dessutom ola så protesterade du väl inte nämnvärt när du körde välpreppad Celica.

Men visst, det hade varit kul att kolla vissa Golfar, för de såg fan ut som de hade diff. Men på Ticksta så var nog det viktigaste att ha bra dubbdäck. Effekt och dämpare/fjädrar spelade nog inte så stor roll...

Dessutom vad gäller förberedelser, vårt bästa resultat (tvåa) fick vi när vi köpte en svenssonbil 1 timme innan ett Sundstalopp startade, vi tankade inte ens... så det där med förberedelser väger lätt mot chaufförsinsatserna.


jag antar att det var en Ford Escort, om det var det, så var det vi som sålde den och vi kom trea detta race

_________________
svante hedlund
Citera
janne Olsson
söder om söder
Här sen Feb 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


trevliga bilder. thumbs up

så!
snart har vi satt i k-sprit,breddade låsbrickor,extraplåtiga plåtfälgar,jackad kylarslang ,inblåst utsug,och lättad framstol.
vattna takmattan gör vi innan start.
så håll i hatten gott folk . iiiiiiiii

B:o:S:T

_________________
janne Olsson
Citera
TopSwede
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 104



janne olsson skrev:
trevliga bilder. thumbs up

så!
snart har vi satt i k-sprit,breddade låsbrickor,extraplåtiga plåtfälgar,jackad kylarslang ,inblåst utsug,och lättad framstol.
vattna takmattan gör vi innan start.
så håll i hatten gott folk . iiiiiiiii

B:o:S:T

Jag tycker det där låter som vettiga modifieringar thumbs up
Jag skissar lite på ett förslag att Soda Stream-trimma vår Pegga. Förslag mottages tacksamt. Ska Soda Stream-prylarna monteras i vinkel eller gammal, hederlig rak konfiguration?


Antingen slår vi till på stort och kör limited edition: http://www.sodastream.se/jetlim.php
Eller tar vi lillebrormodellen http://www.sodastream.se/jet.php

_________________
// Thomas Granbacka
ZZ Racing International
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



janne olsson skrev:
trevliga bilder. thumbs up

så!
snart har vi satt i k-sprit,breddade låsbrickor,extraplåtiga plåtfälgar,jackad kylarslang ,inblåst utsug,och lättad framstol.
vattna takmattan gör vi innan start.
så håll i hatten gott folk . iiiiiiiii

B:o:S:T


Kommer ni krita gräsmattan till nästa race?

_________________
Ola Lennström
Citera
Eftersnack
2009-02-07 5Papp Ticksta
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (13727 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande