Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (30568 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Öka cambern 2grader till och sätt på 30-50% hårdare bakfjädrar så kommer ni nog få ner däckslitaget betydligt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Gotland ring nämns en del i tråden, upplevde att väldigt mycket av mina r888 försvann där, inget snett slitage eller så, bara att mycket gummi samt bromsar försvann där. Trots man "bara" körde runt 30 mil där.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare

OFFkeFF skrev:
Gotland ring nämns en del i tråden, upplevde att väldigt mycket av mina r888 försvann där, inget snett slitage eller så, bara att mycket gummi samt bromsar försvann där. Trots man "bara" körde runt 30 mil där.



OFF TOPIC SORRY

Dags o byta avatar ju Filip

BACK To TOPIC

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:




Jag har inte läst hela tråden....och har inte tid att göra det..

Men....jag känner igen fenomenet.
Jag har jobbat en del med detta på en av mina bilar.
Jag tror det är en obalans i hjulvinklarna.

Vad är det för spindeltappslutning på Åjdi ? (kpi i spindeln, utan att räkna med cambern)
Vad är det för caster ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1988



caster är hela 2,1grader orginal tror jag

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare

Asså, slå mig inte nu men.... är det inte bara överkörning? Så långt upp på sidan och sen den typen av slitbanesläpp? Jag kan garanterat få mina framdäck o se ut så på fem-tio minuter på bana om jag våldar riktigt riktigt ordentligt (om jag kör fett med "abuse understeer" )

RallyQuattro skrev:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1988



Magnus Thomé skrev:
Asså, slå mig inte nu men.... är det inte bara överkörning? Så långt upp på sidan och sen den typen av slitbanesläpp? Jag kan garanterat få mina framdäck o se ut så på fem-tio minuter på bana om jag våldar riktigt riktigt ordentligt (fett med "abuse understeer" då )

RallyQuattro skrev:



4wd går alltid i abuse mode

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare

Lind4hl skrev:
4wd går alltid i abuse mode


Har haft Vr6 syncro I slalom kunde man äta upp däcken fort bara man tog i ordentligt ("för att vinna" )



Har inte haft "riktig" 4WD modell Audi men skulle gissa lite vilt att däckslitaget blir mindre om man ställer upp bilen i kurvorna än om man tokplogar med extraextramycket rattutslag? Syncron gick inte att ställa upp alls på torr asfalt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Gotland ring nämns en del i tråden, upplevde att väldigt mycket av mina r888 försvann där, inget snett slitage eller så, bara att mycket gummi samt bromsar försvann där. Trots man "bara" körde runt 30 mil där.



OFF TOPIC SORRY

Dags o byta avatar ju Filip

BACK To TOPIC


Dää kommer

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Lind4hl skrev:
4wd går alltid i abuse mode
Är det verkligen nödvändigt eller är det bara för att ingen vill justera hjulvinklarna till nåt som funkar att köra med R-däck? Jag har inte försökt svänga med andra allhjulsdrivna bilar än de som funnits i hushållet (Golf VR6 Syncro, Audi S6 2,2T och Mitsu EVo I) och ingen av dem inbjöd ju till nåt direkt finlir för att komma runt en kurva.

Man kan ju inte gnälla på att R-däcken inte håller om man inte har anpassat hjulvinklarna till det område där de fungerar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1988



jag håller på, men nån annan vet jag inte, förutom rena racebyggen då..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lind4hl skrev:
caster är hela 2,1grader orginal tror jag


Det säger ingenting, om man inte vet axeltapslutningen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1988



ButterflyRacing skrev:
Lind4hl skrev:
caster är hela 2,1grader orginal tror jag


Det säger ingenting, om man inte vet axeltapslutningen.


nej men den vet jag inte.. bara nämnde castern iaf..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Angående däck diskusionen så var mina bilder på däck ett svar o fråga mot snowdragon då han skrev att gatdäck skulle dödas på 60sekunder om man byggde om med mycke camber o caster..

Då jag med mfl upplevt tvärtom att gatdäck håller längre än r-däck men r-däck ger självklart bättre fäste..
Sen skrev ju Roxnäs att dom kör 8timmars på gatdäck..

Ja mina kumho r-däck dödades ordentligt antagligen pga överkörning/överhettning MEN jag kör minst lika hårt med gatdäcken eller hårdare (har 100hk mer nu än med r-däcken..)

Sen har ju tex kompisen med 255breda R888:or som e jämt o fint slitna också bekräftat att hans S02:or höll bra mycke bättre, och även andra bilar en clio o nu Filips däck på gotlandring.

så håller verkligen r-däck längre än gatdäck? (då menar jag bra banvänliga gatdäck)


En annan undran vad har tex bmw för caster o andra snabba bilar orginal?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:

Vad är det för spindeltappslutning på Åjdi ? (kpi i spindeln, utan att räkna med cambern) ?


Inget svar ???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:

En annan undran vad har tex bmw för caster o andra snabba bilar orginal?


Castern står i direkt förhållande till det jag frågade ovan. Så det är inte jämförbart om man inte har alla upgifter.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



o hur mäter man fram spindeltappslutningen då? ifrån vad hur?

Så här ser det ut fram:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545





Snabbskiss....

Förstålig..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



okej, o då mätt när den står på hjul o i rätt höjd alltså?

Dock inte lätt o komma åt då, så man får väll mäta på ett löst ben då men med dämparen i rätt höjd.. dock så kan ju detta mått ändras på dom nyare S2 benen som har lös hubb mot dämparen mot min som har gjutet helt ben så inte cambern går att ändra på..

Så i vilket läge ska då dämparen mot hubben med navet stå i på s2/rs2 benen som tex Lind4hl har ska det vara rakt?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:
okej, o då mätt när den står på hjul o i rätt höjd alltså?

Dock inte lätt o komma åt då, så man får väll mäta på ett löst ben då men med dämparen i rätt höjd.. dock så kan ju detta mått ändras på dom nyare S2 benen som har lös hubb mot dämparen mot min som har gjutet helt ben så inte cambern går att ändra på..

Så i vilket läge ska då dämparen mot hubben med navet stå i på s2/rs2 benen som tex Lind4hl har ska det vara rakt?


om bärarmarna är lika långa och fjäderbenstornet i bilen sitter lika....så kan det inte skilja mycket.

Mät så gott det går...med dämparen i rätt läge för den aktuella markfrigången.

I första läget vill man ha ett hum om var man ligger.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



RallyQuattro skrev:
Angående däck diskusionen så var mina bilder på däck ett svar o fråga mot snowdragon då han skrev att gatdäck skulle dödas på 60sekunder om man byggde om med mycke camber o caster..

Då jag med mfl upplevt tvärtom att gatdäck håller längre än r-däck men r-däck ger självklart bättre fäste..
Sen skrev ju Roxnäs att dom kör 8timmars på gatdäck..

Ja mina kumho r-däck dödades ordentligt antagligen pga överkörning/överhettning MEN jag kör minst lika hårt med gatdäcken eller hårdare (har 100hk mer nu än med r-däcken..)

Sen har ju tex kompisen med 255breda R888:or som e jämt o fint slitna också bekräftat att hans S02:or höll bra mycke bättre, och även andra bilar en clio o nu Filips däck på gotlandring.

så håller verkligen r-däck längre än gatdäck? (då menar jag bra banvänliga gatdäck)


En annan undran vad har tex bmw för caster o andra snabba bilar orginal?


om man ska generalisera är iaf jag av annan uppfattning.

Flera andra som kan det mycket mycket bättre än jag har ju tidigare i tråden också skrivit vad som krävs för att få det till att funka (bättre).

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (30568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande