Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (30568 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Var lättast att ta ett löst ben o lägga på två pallbockar o mäta lite..
Nu med max utfjädrad så fick jag det till 15grader en bit ner så typ 17grader.

Men på S2 benen så är ju stötdämparen bultad i navet o där är hålen ovala så det går att ställa cambern så då ändras ju detta mått så gissar på mellan 15-20grader beroende på hur man vinklat navet..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:
.......... 15grader en bit ner så typ 17grader........



om det stämmer med den caster som nämdes tidigare....så ska däcken se ut som dom gör.
och det är helt naturligt att bilen understyr.

Utgångsläget för camber är 75% av spindeltappen.
Camber under det....gör att ytterhjulet välter ut i överkant när man svänger.

15-17 grader är MYCKET spindeltapp....jag hade samma på Novan med Corvetteframvagn....och där var jag uppe på 11-12 grader caster innan det börjad funka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Snowdragon skrev:
Lind4hl skrev:
då ska vi se om man inte kan snickra ihop några länkarmar då thumbs up


jobba jobba....

jag har klurat lite i natt...

torn flytt 30mm bakåt.. å länkarms/spindel flytt 20mm framåt så bör drivaxlarna funka..

ngn nämnde caster ökande bolt on spindlar,,kolla gärna upp detta..

vill man sedan justera lite kan man använda shimsbara delrin bussningar mot subframen..dvs flytta hela länkarmen f o b i längsled.

eller uniballs mot subframen och "vrida" hela länkarmen..

det finns för många alternativ..

\matz


Här har det varit inne på rätt spår...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



ButterflyRacing skrev:
RallyQuattro skrev:
.......... 15grader en bit ner så typ 17grader........



om det stämmer med den caster som nämdes tidigare....så ska däcken se ut som dom gör.
och det är helt naturligt att bilen understyr.

Utgångsläget för camber är 75% av spindeltappen.
Camber under det....gör att ytterhjulet välter ut i överkant när man svänger.

15-17 grader är MYCKET spindeltapp....jag hade samma på Novan med Corvetteframvagn....och där var jag uppe på 11-12 grader caster innan det börjad funka.


okej så spindeltapp ska vara så lite grader som möjligt? tänkte om man svetsar om/gör adapter så spindelleden hamnar längre bakåt mot benets mitt kan det göra allt mycke bättre?
Vart bör man ligga på 10grader eller mindre? ner mot 0grader? så behöver man inte lika mycke caster då?

Vad har andra fabrikat som tex bmw,porsche på detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:
ButterflyRacing skrev:
RallyQuattro skrev:
.......... 15grader en bit ner så typ 17grader........



om det stämmer med den caster som nämdes tidigare....så ska däcken se ut som dom gör.
och det är helt naturligt att bilen understyr.

Utgångsläget för camber är 75% av spindeltappen.
Camber under det....gör att ytterhjulet välter ut i överkant när man svänger.

15-17 grader är MYCKET spindeltapp....jag hade samma på Novan med Corvetteframvagn....och där var jag uppe på 11-12 grader caster innan det börjad funka.


okej så spindeltapp ska vara så lite grader som möjligt? tänkte om man svetsar om/gör adapter så spindelleden hamnar längre bakåt mot benets mitt kan det göra allt mycke bättre?
Vart bör man ligga på 10grader eller mindre? ner mot 0grader? så behöver man inte lika mycke caster då?

Vad har andra fabrikat som tex bmw,porsche på detta?


Nej...inte alls. Jag gillar stora axeltapsvinklar.
Novan hade som sagt 17 grader.
BMW har också hyfsat stora vinklar.
Det flästa böcker i ämnet föreslår 5-8 grader.
Men.....om man har en stor vinkel....måste man följa efter med övrig geometri. Annars blir det inte bra.

Går det inte att öka castern tillräckligt mycket...så kanske en minskning av spindeltappen kan vara något att titta på.

Edit:
Min uppfattning är att modärna bilar har mer vinkel än gammla.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Kollat i hjulhuset på min Urquattro och om man har smala fjädrar så kan man flytta benet 5-6cm bakåt sen tar det stopp mot plåten till kupen.
och på förar sidan så sitter ju hela relä/säkringsboxen med allt kablage på andra sidan plåten o det är inget jag i alla fall har lust o försöka flytta på..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1987



RallyQuattro skrev:
Kollat i hjulhuset på min Urquattro och om man har smala fjädrar så kan man flytta benet 5-6cm bakåt sen tar det stopp mot plåten till kupen.
och på förar sidan så sitter ju hela relä/säkringsboxen med allt kablage på andra sidan plåten o det är inget jag i alla fall har lust o försöka flytta på..


yes!

ca 8-10 grader verkar vara möjligt utan större ingrepp.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Så här ser det ut på min Urq för er andra som inte vet..

Direkt bakom torpedplåten sitter säkrings/relä lådan.



Som ni ser i hjulhuset så fortsätter torpedplåten ut en bit bakom benet som en låda, där innanför går allt kablage upp till säkringsboxen.
Detta gamla rallyben på bilden har 10cm diameter utvändigt på fjädern och då har jag 6cm fri rum bakåt mot "torpeden".

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:
Så här ser det ut på min Urq för er andra som inte vet..

Direkt bakom torpedplåten sitter säkrings/relä lådan.



Som ni ser i hjulhuset så fortsätter torpedplåten ut en bit bakom benet som en låda, där innanför går allt kablage upp till säkringsboxen.
Detta gamla rallyben på bilden har 10cm diameter utvändigt på fjädern och då har jag 6cm fri rum bakåt mot "torpeden".


Det går säkert att "sno" lite mer platrs.

om du flyttar ner fjädern, så mycket som möjligt...... genom att göra ett mellanlägg ovanför fjädern, så bör du tjäna en del.
Sedan är hammaren bra.....när man ska ta det sista..

Sedan går det säkert att flytta fram undre bärarmen....utan att det synns allt för mycket i hjulhuset.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Nix styrarmen sitter uppe på benet så det går inte att flytta så långt som krävs för att komma förbi lådan.

Här ett gammalt Urq Grupp B aluben med Öhlins, så ser du styrarmen direkt under gängan.



Eller här orginal S2 ben, lite mer plats på dessa om inte styrarmen var där.



Men isåfall måste man bygga om så styrarmen går nerifrån i botten på benet o uppåt istället för att gå rakt ut från benet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1987



RallyQuattro skrev:
Nix styrarmen sitter uppe på benet så det går inte att flytta så långt som krävs för att komma förbi lådan.

Här ett gammalt Urq Grupp B aluben med Öhlins, så ser du styrarmen direkt under gängan.







*vill ha i hyllan*

Edit: vid närmare eftertanke finns det mycket du har som jag vill ha i hyllan..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



trevligt..nu börjar vi komma ngn vart..

kuggstången sitter bra där den är (alfa sud copy paste) dvs att de lång fina styrarmarna gör det lätt att få till styrgeometri på "trackday vis" så det som behövs är att dessa ligger i vatten eller möjligen pekar ngn grad uppåt i ytter änden så blir det fint. tänk nu på att om ni flyttar och "lutar fjäderbenent så ändras även teoretisk geometrin för "styrarmen" som sitter på detta men detta fungerar troligtvis rätt av utan ngn förändring mer än uniball och distanser för att hitta vågrätt... thumbs up

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Snowdragon skrev:
.............så det som behövs är att dessa ligger i vatten.........


Rostar dom inte då....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Snowdragon skrev:
trevligt..nu börjar vi komma ngn vart..

kuggstången sitter bra där den är (alfa sud copy paste) dvs att de lång fina styrarmarna gör det lätt att få till styrgeometri på "trackday vis" så det som behövs är att dessa ligger i vatten eller möjligen pekar ngn grad uppåt i ytter änden så blir det fint. tänk nu på att om ni flyttar och "lutar fjäderbenent så ändras även teoretisk geometrin för "styrarmen" som sitter på detta men detta fungerar troligtvis rätt av utan ngn förändring mer än uniball och distanser för att hitta vågrätt... thumbs up

\matz


Peka uppåt?
om jag lutar benet bakåt så ska jag väll svetsa om styrarmen på benet så den lutar neråt alltså i våg när benet sitter på plats..
Eller hur menar du?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1987



RallyQuattro skrev:
Snowdragon skrev:
trevligt..nu börjar vi komma ngn vart..

kuggstången sitter bra där den är (alfa sud copy paste) dvs att de lång fina styrarmarna gör det lätt att få till styrgeometri på "trackday vis" så det som behövs är att dessa ligger i vatten eller möjligen pekar ngn grad uppåt i ytter änden så blir det fint. tänk nu på att om ni flyttar och "lutar fjäderbenent så ändras även teoretisk geometrin för "styrarmen" som sitter på detta men detta fungerar troligtvis rätt av utan ngn förändring mer än uniball och distanser för att hitta vågrätt... thumbs up

\matz


Peka uppåt?
om jag lutar benet bakåt så ska jag väll svetsa om styrarmen på benet så den lutar neråt alltså i våg när benet sitter på plats..
Eller hur menar du?


jag hade tänkt att använda orginal p-ände först och bara köra som det är, (mest för SBP)

men jag kanske ska kapa upp och vinkla ner fästpunkten igen?

hur mäter jag in detta?

ska styrstaget vara vågrätt med bilen i ride-height?
spelar det nån roll om styrstaget lutar framåt/bakåt i längsled med bilen?


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1987



såhär ser det ut med ca 10grader caster.

isf kan jag ju kapa ur ett snitt lite längre in där styrarmen är tjockare och vinkla ner till vågrätt igen, kanske till och med förlänga den? (skulle TRo att den är ganska vågrätt orginal , iom 2,1grader caster.


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lind4hl skrev:
RallyQuattro skrev:
Snowdragon skrev:
trevligt..nu börjar vi komma ngn vart..

kuggstången sitter bra där den är (alfa sud copy paste) dvs att de lång fina styrarmarna gör det lätt att få till styrgeometri på "trackday vis" så det som behövs är att dessa ligger i vatten eller möjligen pekar ngn grad uppåt i ytter änden så blir det fint. tänk nu på att om ni flyttar och "lutar fjäderbenent så ändras även teoretisk geometrin för "styrarmen" som sitter på detta men detta fungerar troligtvis rätt av utan ngn förändring mer än uniball och distanser för att hitta vågrätt... thumbs up

\matz


Peka uppåt?
om jag lutar benet bakåt så ska jag väll svetsa om styrarmen på benet så den lutar neråt alltså i våg när benet sitter på plats..
Eller hur menar du?


jag hade tänkt att använda orginal p-ände först och bara köra som det är, (mest för SBP)

men jag kanske ska kapa upp och vinkla ner fästpunkten igen?

hur mäter jag in detta?

ska styrstaget vara vågrätt med bilen i ride-height?
spelar det nån roll om styrstaget lutar framåt/bakåt i längsled med bilen?



Det är ju Draken som har ideer om det där. Ni kan väl låta honom hinna svara....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sachs
Halden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 93



RallyQuattro skrev:
Snowdragon skrev:
trevligt..nu börjar vi komma ngn vart..

kuggstången sitter bra där den är (alfa sud copy paste) dvs att de lång fina styrarmarna gör det lätt att få till styrgeometri på "trackday vis" så det som behövs är att dessa ligger i vatten eller möjligen pekar ngn grad uppåt i ytter änden så blir det fint. tänk nu på att om ni flyttar och "lutar fjäderbenent så ändras även teoretisk geometrin för "styrarmen" som sitter på detta men detta fungerar troligtvis rätt av utan ngn förändring mer än uniball och distanser för att hitta vågrätt... thumbs up

\matz


Peka uppåt?
om jag lutar benet bakåt så ska jag väll svetsa om styrarmen på benet så den lutar neråt alltså i våg när benet sitter på plats..
Eller hur menar du?


De er vel styrstagen Matz menar ska va i vater med uniball ute vid styrarmarna+ ev. distanser.
Er de dina aluben Martin?

_________________
Henrik Sachs
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag säger bara kolla guppstryrningen, räcker det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



sachs skrev:
RallyQuattro skrev:
Snowdragon skrev:
trevligt..nu börjar vi komma ngn vart..

kuggstången sitter bra där den är (alfa sud copy paste) dvs att de lång fina styrarmarna gör det lätt att få till styrgeometri på "trackday vis" så det som behövs är att dessa ligger i vatten eller möjligen pekar ngn grad uppåt i ytter änden så blir det fint. tänk nu på att om ni flyttar och "lutar fjäderbenent så ändras även teoretisk geometrin för "styrarmen" som sitter på detta men detta fungerar troligtvis rätt av utan ngn förändring mer än uniball och distanser för att hitta vågrätt... thumbs up

\matz


Peka uppåt?
om jag lutar benet bakåt så ska jag väll svetsa om styrarmen på benet så den lutar neråt alltså i våg när benet sitter på plats..
Eller hur menar du?


De er vel styrstagen Matz menar ska va i vater med uniball ute vid styrarmarna+ ev. distanser.
Er de dina aluben Martin?


okej men varför modda styrstagen när man kan modda styrarmen på benet?

Ja det e mina aluben till min Urq A2:a

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det låter ju rimligt att det blir minst guppstyrning om stagen ligger i våg.
Hur man åstadkommer det....har nog mindre betydelse.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (30568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande