Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (30565 totalt)
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag kör sellholm ben på min. Kan schimsas om efter användningsområde samt vikt. skulle behöva göra det egentligen men har ju inte testat bilen ordentligt ännu så skulle vilja göra det först

Kolla med dom vad de ska ha. Tror inte det är allt för dyrt.
De bygger ju efter ditt användningsområde med matchade fjädrar och allt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Lind4hl skrev:
narin: vi kanske inte är snabbast, men sätter en peng på att vi har roligast om man åker med lite attack thumbs up suger iväg bra åt alla håll


menar du lite så här

https://rejsa.nu/im/_garage/6993-old_2007-07-20-urqss3.jpg

klart är kul...men inte effektivt rent tidsmässigt dock, inte heller att göra en handbromsvändning i slutet på banan eller genom sista konparet ...men kul

& som ni säkert förstått så var det ATTACK som gällde.....varför skulle man annars vaddera halva fronten

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Barre:
Det e jag som annonserat om topplagringar o bussningar förut, dom topplagringarna var dock ej ställbara men dom blev ändå populära o kopierades friskt o säljs här o där nu av andra..

Har dock tagit fram nya ställbara topplagringar nu som jag o en kompis kör med som passar direkt utan modd dock går det då bara ställa max 1.5grader camber/caster, så har du inget mot att kapa i bilen så bör du bygga nya torn så du kan justera ännu mer. (bak går det bara att ställa typ 1grad camber med topplagringen för sen tar fjädern i karossen så där skulle man vilja kapa o modda från tornet o neråt o flytta in plåten närmare bensin tanken.)

Tillverkar även bakre toe stag med uniballs, alu bussningar, poly bussningar osv.


På min 90q har jag mina alu i bryggorna, poly i länkarmar, egna special hårda kuddar till motor,vxllåda o bakdiff, bak toe stag med uniballs, mina ställbara topplagringar, fjäderbensstag både fram o bak samt koni dämpare o H&R fjädrar.
Har tänkt montera bakkränghämmare i ett års tid men ej blivit av pga haft fullt upp med annat på bilen men i år ska jag montera en kraftig bak men behålla org fram för o se hur den blir.


Angående stötdämpare/fjädrar skulle jag köpt Bilstein o öhlins fjädrar, men ring runt till firmor o fråga vad dom rekomenderar o skriv in det här så får andra tycka till..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Va! var det du Martin, som annonserade om dessa?

Du pratar mitt språk, helt klart Jag var på väg att beställa både topplagringar & alla de bussningar du sålde...men sen blev allt ståendes & än har jag inte tagit tag i denna biten.

Men om jag fattat rätt?? Du har tagit fram justerbar topplagring där jag inte skulle behöva kapa sönder nåt, om jag nöjer mig med den lilla justering som du nämnt?! MEN vill jag justera mer så måste jag kapa....?

Mycket intressant!!!
kan du inte PMa mig lite mer info om dessa saker...OM det är så att du är intresserad av att ge mig en del saker mot att jag ger dig pengar istället

Har själv varit inne på just koni & H&R men ska kika runt lite när tid finnes! Tackar för tipsen thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Japp, annonserade flitigt för ett par år sedan, men tröttnade när en köpte mitt kitt o kopierade det rakt av men stoppade i billiga skit uniballs thumbs down o började kränga till lägre pris..
Så har sedan dess bara sålt till kompisar o kompisarskompisar osv..

Här är mitt gamla kitt som kopierats o säljs i andra färger på nätet:


Här är ena typen av bakvagns stag, har även med dubbla uniballs.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
för sjutton, sluta lägga upp dessa otrevliga bilder pooooorrrrrr

lite mer camber runt om kan inte vara skadligt samt lite mer caster fram!!! Välkommet !!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



där ser man, tänkte sj'lv tillverka dom där toe-stagen till min egen bil,(endast min egen) i sömlösa rör och högkvalités uniballs, kul att inte bara jag tänkt på dessa thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Tänkt gjorde vi för länge sedan

Vi i mitt garage har kört med dessa sedan 2002

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



oh nice, thumbs up borde bli en klar förbättning mot oem p-ändar/ bussning?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
nu har en förfrågan skickats till stötdämparexperten gällande gula konisar med sänkfjädrar....se om dom löser min beskrivning på de ihop-parade bilarna

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Fråga även om dom har nått annat dom rekomenderar eller om dom tycker Koni funkar bäst på bana..

(har faktiskt nya toppjusterbara koni o nya H&R fjädrar på hyllan som eventuellt e till salu..)

Vad är det för fjäderben du har på bilen som e ihop parade ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



- Friska dämpare/bussningar runtom och hårdare fjädrar fram
- Flytta så mkt. vikt från framvagnen bak (batteri, kylare osv.)
- Sätt på stickigare däck fram, och dra på mer toe-out fram
- Justera på mkt. camber bak
- byt ut bakdiffen mot en Torsen-diff
-byt ut Torsen-diffen i mitten mot en spole (mest extrema modifieringen).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



RallyQuattro skrev:
Fråga även om dom har nått annat dom rekomenderar eller om dom tycker Koni funkar bäst på bana..

(har faktiskt nya toppjusterbara koni o nya H&R fjädrar på hyllan som eventuellt e till salu..)

Vad är det för fjäderben du har på bilen som e ihop parade ?


Kostar vad? kör org ben -84.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
beepbeep skrev:
- Friska dämpare/bussningar runtom och hårdare fjädrar fram
- Flytta så mkt. vikt från framvagnen bak (batteri, kylare osv.)
- Sätt på stickigare däck fram, och dra på mer toe-out fram
- Justera på mkt. camber bak
- byt ut bakdiffen mot en Torsen-diff
-byt ut Torsen-diffen i mitten mot en spole (mest extrema modifieringen).


där hade vi lite om toe & annat gott det har jag väntat på också!!

tackar tackar!

Man kan ju gå så långt att man stumspärrar hela drivlinan, men vill slippa det i första & andra läget då bilen bör kunna brukas till vardags! Men som sagt, har en extra låda att experimentera med....

nej nej Narin...dom kan inte du ha dom passar inte på din......Men på min kommer dom säkert passa! jag har S2ans ben, inte urisens eller 80

vi får väl annars göra upp om saken

en sak till....din lilla bild där.....på din urq....jag har en exakt likadan tagen ur nästan exakt samma vinkel. Fick titta riktigt noga för att kolla så du inte Photo Shoppat min bild

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Audi körde sina rallybilar med Torsendiff i mitten i början men dom insåg sen att det gick bättre med stum diff då Torsen gjorde bilen ömsom understyd ömsom överstyrd. Ärligt talat vet jag inte hur detta skulle bli på asfalt men det är inte fördelningslåda som skulle ta stryk (då det inte finns någon diff i mitten utan spole) utan drivaxlar och diffar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Ja har ju gamla lådan med låsbar diff o prövat på banan både med låst o öppen, men märker ingen skillnad på över/understyrningen.
Däremot tycker jag bilar med torsen diff i lådan blir mer överstyrda eftersom den skickar kraften bakåt när man gasar o gör bilen mer rwd.
Går ju att få torsen diffen ombyggd så den skickar ännu mera kraft bak:
(det har ju Audi gjort orginal med nya RS4)
http://www.stasisengineering.com/Category_Detail.aspx?id=9&VID=50& . . . .

Men finns ju andra diffar också, även quaife mellan framhjulen osv:
http://www.034motorsport.com/index.php?cPath=25_2719

DLI-teknink kunde erbjuda Lamell diffar både fram o bak för endast 19.500kr/st



Angående Torsen bak så sitter det org på gamla Audi V8, en kompis byggde in en sådan på sin 500hk+ S2 o tyckte den funkade grymt bra i några kilometer tills det blev skrot av diffen.. klarade tydligen inte effekten o då var det ändå på gatan med gatdäck han provade..


Det jag skulle vilja veta är vilken toe man ska ha bak på en framtung 4wd bil..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



trevligt med en quattro tråd, blir så trött ibland på alla som hackar ner på våra bilar.
ang hjulvinklar så är massor av camber nödvändigt och gärna lite toe out så det styr in lite bättre.
har kommit fram till att 4-4,5 grad är kanon, kasnke lite svårt på en gatbil men ju mer ju bättre.
alu bussingar i fram och bak bryggan är ett måste och länkarmarna måste lagras bättre.
är ni sugna på väghållning så ring gärna vi har det mesta.

DET FINNS BARA EN ANLEDNING TILL ATT QUATTRo ÄR FÖRBJUDET I NÄSTAN ALL RACING IDAG OCH DET ÄR INTE FÖR ATT DET ÄR LÅNGSAMMARE



MVH DENNIS
ACE COMPETITION

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
den där rackarns diffen som STaSIS säljer var då vekligen mums mums...MEN, dom nämner bara S4 & A4. Vad gäller centerdiffarna & årsmodellerna sträcker sig bara utbudet tillbaka till 1997 ett mail med lite frågor kan ju inte skada Priset var ju inte blodigt faktist!!

s2dennis, jo det har blivit lite av en quattrotråd, men det är ju inget negativt

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



barre skrev:
den där rackarns diffen som STaSIS säljer var då vekligen mums mums...MEN, dom nämner bara S4 & A4. Vad gäller centerdiffarna & årsmodellerna sträcker sig bara utbudet tillbaka till 1997 ett mail med lite frågor kan ju inte skada Priset var ju inte blodigt faktist!!


Det e typ samma delar på S4/RS4 som tex RS2.

Torsen diffen får man skicka dit så bygger dom om den för det priset så frakt tur o retur får man lägga på vet dock ej hur det blir med tull, den borde man kunna slippa om man får tull papper när man skickar den o anger typ garanti rep eller nått..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



s2dennis skrev:
trevligt med en quattro tråd, blir så trött ibland på alla som hackar ner på våra bilar.
ang hjulvinklar så är massor av camber nödvändigt och gärna lite toe out så det styr in lite bättre.
har kommit fram till att 4-4,5 grad är kanon, kasnke lite svårt på en gatbil men ju mer ju bättre.
alu bussingar i fram och bak bryggan är ett måste och länkarmarna måste lagras bättre.
är ni sugna på väghållning så ring gärna vi har det mesta.

MVH DENNIS
ACE COMPETITION


Den silvriga till vänster är väll den Per nu äger? Vad kör han med för toe på fram respektive bak?

Är fjäder tornet ändrat så han även har fått flera grader caster eller är det org?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Jag har några gamla rallybils fjäderben liggande med gänga för fjädertallrik och även några Boge dämparinsatser om de skulle gå att använda....

Har själv öhlins i framvagnen och boge bak, rejäl camber fram och mindre bak (ej mätt) stum mellandiff och styv bakdiff. På asfalt känns den mer överstyrd än understyrd, har dock ej kört på bana och pressat i högre farter men skulle tro att den börjar bli understyrd då.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (30565 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande