Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (30568 totalt)
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Hej audi gänget.

Nu har vi poå snowdragon varit riktigt i audi träsket och lärt oss lite mer..
(i ptrincip 0 camber caster i original set up..?? inget för banåka..) men det finns hopp.

länkarmar som flyttar hjulet famåt= mer caster + bättre viktfördelning. är ett alternativ till att såtta kapen i f-bens tornet.
(dock begränsat om man inte "förlänger drivaxel")

flytt av maskin är ju rätt begränsad.

flytt av torn ca 100mm bakåt och 40mm innåt är nog tyvärr ett måste.(denna flytt ger ca 4-5 grader camber och "tillräckligt" med caster för att få framhjulen att bete sig som de bör på en banbil.)

bak är det ju bara camber som ska till...dvs ny länkarm och drivaxel förlängning.
alternativt flytta tornet.. enklaste alternativt är nog coilover kit med justerbarhet för camber 3-4 grader camber bak bör funka på bana.

ska ni åka slicks krävs båda..eller extrem flytt av tornet.(200mm)

Se upp med att sänka för mycket dock..geometri på bärarmarna blir ruskigt fel då..(bump steer och ännu mer understyrnings elände kan då uppstå)

Riktiga coilovers hjälper defenitivt. helst i kombination med ovanstående.H&R säljer vi för ca 14 till 17 t Sek beroende på årsmodell.

snowdragon.se

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Är det bara jag som tycker att dina måttangevelser är HELT UPP ÅT VÄGGARNA ???

Vet du hur mycket 100mm är?? Det är 10cm!!

& att förlänga drivaxlarna är det MINSTA bekymret, snarade den dödande vinkel som blir om man börjar flytta nåt fram eller bak så som du beskriver....

& camber.........varför byta länkarm när man kan smälla på ett camber-kit...alltså 1 st excentrisk bult!

Antingen har du fortfarande en hel del att lära dig.....eller så har jag totalt misstolkat det du skrivit

ni andra bättre vetande kan ju fylla i & rätta mig om jag har fel

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1989



snowdragon:

can du pm:A mig camber7caster siffror,+ toe? bygger ställbar camber bak med hjälp av justerbara övre armar

fram komemr jag bygga om tornet till uniball upphägning så där kan sätta bene i princip vart som helst.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



barre skrev:
Är det bara jag som tycker att dina måttangevelser är HELT UPP ÅT VÄGGARNA ???

Vet du hur mycket 100mm är?...

Jag tycker inte att 100 mm är orimligt mycket. Hur stort avstånd är det mellan topplagring och spindelled?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Det kanske inte är så blodigt iaf Var ute & måttade lite snabbt & visst är det görbart, men sällan att jag sett det göras så radikalt på en "gatatbil"! Kanske var det jag hängde upp mig på....

...inga ingrepp jag själv är beredd att göra, om vi säger så! Det ska gå att kunna köra bana med enklare medel & det var detta som eftersöktes iom denna tråd, ENKLA medel....man skall inte vara tvungen att kapa sönder sin bil för att, på lekmansnivå, få köra bana vid enstaka tillfällen!

dags att smita ut i garaget & lite....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



lite förtydligande ,,och ursäkta min schaskiga svenska och avstavning.

länkarmar som flyttar hjulet famåt= mer caster + bättre viktfördelning. är ett alternativ till att sätta kapen i f-bens tornet. (dock begränsat om man inte "förlänger drivaxel")

flytt av maskin är ju rätt begränsad.

flytt av torn ca 100mm bakåt och 40mm innåt är nog tyvärr ett måste.(denna flytt ger ca 4-5 grader camber och "tillräckligt" med caster för att få framhjulen att bete sig som de bör på en banbil.)

ska ni åka slicks krävs båda..eller extrem flytt av främre tornen.(200mm)

bak är det ju bara camber som ska till...
alt 1.dvs ny länkarm och drivaxel förlängning.
alt 2. flytta tornet..
alt3. bästa alternativt är nog coilover kit med justerbarhet för camber 3-4 grader camber bak bör funka på bana.

Se upp med att sänka för mycket dock..geometri på bärarmarna blir ruskigt fel då..(bump steer och ännu mer understyrnings elände kan då uppstå)

Riktiga coilovers hjälper defenitivt. helst i kombination med ovanstående.H&R säljer vi för ca 14 till 17 t Sek beroende på årsmodell.

snowdragon.se

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Lind4hl skrev:
snowdragon:

can du pm:A mig camber7caster siffror,+ toe? bygger ställbar camber bak med hjälp av justerbara övre armar

fram komemr jag bygga om tornet till uniball upphägning så där kan sätta bene i princip vart som helst.


Caster .. minst 100mm mer skillnad mellan spindelled yttre och fjäderbens infästings centrum punkt i längsled än original. siffran i caster är ca6-7 grader om du ska åka r-däck..och gat däck. (max 225 bredd)
ska du åka slicks?

På de bilar som har den coola extra länkarmen och den eminenta tjurhorns spindeln (jag vet inte vilka årsmodeller/typer som detta gäller) är det ju inget problem att få till bakvagnen bara inte sänka för mycket. Då bör länkarm och dess inre infästnningar flyttas. dvs modifiering av subframe+kaross.

Detta är det faktum som ställer till det mest. >

Ett annat alternativ kan vara att förlänga ner spindelns infästning för yttre kulleden.
Detta är dock inget som jag vågat ge mig på eftersom spindelled och infästningar är av det mindre slaget.
pga att man vill få plats med drivaxlar osv.

lägg ut lite bilder på hur gjort så kan jag svara bättre.

Toe vågar jag mig inte på att ge några tips på det beror på däck/fälg(et). krängare. Och bana och chaufför.

dvs man får prova sig fram.

Jag har kört en hel del audisar med original toe och r däck. Och efter det kan jag gissa
att som grund inställning borded 2mm OUT fram och 1mm IN bak vara rimligt, kolla med ACE gänget de har mycket mer ban tid och erfarenhet av detta.

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



[quote="barre"]
& att förlänga drivaxlarna är det MINSTA bekymret, snarade den dödande vinkel som blir om man börjar flytta nåt fram eller bak så som du beskriver....
Citat:


kolla hur mycket norrmännen flyttat bak motorer och vilka drivaxel vinklar de vågar åka med..
jag har inga mått själv.. utan bara hörsägen. men detta kan nog vara ett tips.

Har ngn här på forumet en siffra på vad knutarna tål..?? i grader menar jag.. givetvis i förhållade till momentan last (700-1000hk och massor med vrid, är ju inte ovanligt..)

och det kan faktiskt vara en stor fördel att åka med en längre drivaxel fram då man tjäner ngn grad i brytvinkel vid flyttad relation yttrespindel och drivlina. thumbs up

I övrigt är ju både knutar och hjullager väldigt trevliga på dessa audisar..

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



barre skrev:
Det kanske inte är så blodigt iaf Var ute & måttade lite snabbt & visst är det görbart, men sällan att jag sett det göras så radikalt på en "gatatbil"! Kanske var det jag hängde upp mig på....

...inga ingrepp jag själv är beredd att göra, om vi säger så! Det ska gå att kunna köra bana med enklare medel & det var detta som eftersöktes iom denna tråd, ENKLA medel....man skall inte vara tvungen att kapa sönder sin bil för att, på lekmansnivå, få köra bana vid enstaka tillfällen!

dags att smita ut i garaget & lite....


thumbs up nu är vi kompisar igen

ENKLA råd köp ett h&r kit och smaska i delrin bussningar "fuska" till några grader caster med topplagring
och flytt av yttre spindelled... sänk lagom och bankörning kommer bli mycket trevligare.

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



ice skrev:
barre skrev:
Är det bara jag som tycker att dina måttangevelser är HELT UPP ÅT VÄGGARNA ???

Vet du hur mycket 100mm är?...

Jag tycker inte att 100 mm är orimligt mycket. Hur stort avstånd är det mellan topplagring och spindelled?


tack.. thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1989



Snowdragon skrev:
Lind4hl skrev:
snowdragon:

can du pm:A mig camber7caster siffror,+ toe? bygger ställbar camber bak med hjälp av justerbara övre armar

fram komemr jag bygga om tornet till uniball upphägning så där kan sätta bene i princip vart som helst.


Caster .. minst 100mm mer skillnad mellan spindelled yttre och fjäderbens infästings centrum punkt i längsled än original. siffran i caster är ca6-7 grader om du ska åka r-däck..och gat däck. (max 225 bredd)
ska du åka slicks?

På de bilar som har den coola extra länkarmen och den eminenta tjurhorns spindeln (jag vet inte vilka årsmodeller/typer som detta gäller) är det ju inget problem att få till bakvagnen bara inte sänka för mycket. Då bör länkarm och dess inre infästnningar flyttas. dvs modifiering av subframe+kaross.

Detta är det faktum som ställer till det mest. >

Ett annat alternativ kan vara att förlänga ner spindelns infästning för yttre kulleden.
Detta är dock inget som jag vågat ge mig på eftersom spindelled och infästningar är av det mindre slaget.
pga att man vill få plats med drivaxlar osv.

lägg ut lite bilder på hur gjort så kan jag svara bättre.

Toe vågar jag mig inte på att ge några tips på det beror på däck/fälg(et). krängare. Och bana och chaufför.

dvs man får prova sig fram.

Jag har kört en hel del audisar med original toe och r däck. Och efter det kan jag gissa
att som grund inställning borded 2mm OUT fram och 1mm IN bak vara rimligt, kolla med ACE gänget de har mycket mer ban tid och erfarenhet av detta.

\matz


tack för svaret med camber/ caster thumbs up

jag har den "coola" länkarmen, bara bygga en ny övre med uniballs och justering så kan man justera cambern bak thumbs up

det blir r-däck, så 6-7grader caster ska jag alltså knåpa ihop..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



s2dennis skrev:
trevligt med en quattro tråd, blir så trött ibland på alla som hackar ner på våra bilar.
ang hjulvinklar så är massor av camber nödvändigt och gärna lite toe out så det styr in lite bättre.
har kommit fram till att 4-4,5 grad är kanon, kasnke lite svårt på en gatbil men ju mer ju bättre.
alu bussingar i fram och bak bryggan är ett måste och länkarmarna måste lagras bättre.
är ni sugna på väghållning så ring gärna vi har det mesta.

DET FINNS BARA EN ANLEDNING TILL ATT QUATTRo ÄR FÖRBJUDET I NÄSTAN ALL RACING IDAG OCH DET ÄR INTE FÖR ATT DET ÄR LÅNGSAMMARE

MVH DENNIS
ACE COMPETITION


håller med..va det 50 eller 100kg i straffvikt i stcc??

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Lind4hl skrev:
Snowdragon skrev:
Lind4hl skrev:
snowdragon:

can du pm:A mig camber7caster siffror,+ toe? bygger ställbar camber bak med hjälp av justerbara övre armar

fram komemr jag bygga om tornet till uniball upphägning så där kan sätta bene i princip vart som helst.


Caster .. minst 100mm mer skillnad mellan spindelled yttre och fjäderbens infästings centrum punkt i längsled än original. siffran i caster är ca6-7 grader om du ska åka r-däck..och gat däck. (max 225 bredd)
ska du åka slicks?

På de bilar som har den coola extra länkarmen och den eminenta tjurhorns spindeln (jag vet inte vilka årsmodeller/typer som detta gäller) är det ju inget problem att få till bakvagnen bara inte sänka för mycket. Då bör länkarm och dess inre infästnningar flyttas. dvs modifiering av subframe+kaross.

Detta är det faktum som ställer till det mest. >

Ett annat alternativ kan vara att förlänga ner spindelns infästning för yttre kulleden.
Detta är dock inget som jag vågat ge mig på eftersom spindelled och infästningar är av det mindre slaget.
pga att man vill få plats med drivaxlar osv.

lägg ut lite bilder på hur gjort så kan jag svara bättre.

Toe vågar jag mig inte på att ge några tips på det beror på däck/fälg(et). krängare. Och bana och chaufför.

dvs man får prova sig fram.

Jag har kört en hel del audisar med original toe och r däck. Och efter det kan jag gissa
att som grund inställning borded 2mm OUT fram och 1mm IN bak vara rimligt, kolla med ACE gänget de har mycket mer ban tid och erfarenhet av detta.

\matz


tack för svaret med camber/ caster thumbs up

jag har den "coola" länkarmen, bara bygga en ny övre med uniballs och justering så kan man justera cambern bak thumbs up

det blir r-däck, så 6-7grader caster ska jag alltså knåpa ihop..


Stämmer..men mer skadar inte..om du tar "hälften" uppe och hälften nere så kan du klara drivaxel längden.

Vill du inte kapa i karossen och stöka en hel del med > kuggstången.. så kan du angripa castern enligt nedan.

länkarm på bild.. ger ca 4 grader camber + vanliga justermånen och ca 5-7 grader caster fram (med annan position på spindel)
och 4 grader camber + vanliga justermånen bak (coilovers med exenter eller dyligt ger ytterligare justermån) så bak behövs egentligen inte denna ens på de modeller som inte har den "coola" armen.

kan användas både fram och bak, original spindel används(vänds). har ej provat på bil med original skärmar men det blir nog tyvärr inte perfekt vad det gäller centrering av skärmbåge/däck.

Är en kompromiss lösning för racing. passar ju runtom. kräver tyvärr ändrad drivaxel längd.


_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Så om jag läser rätt så glyttar ni fram hjulcentrum 100mm?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Så om jag läser rätt så glyttar ni fram hjulcentrum 100mm?


Behövs stora hjulhus & små hjul om det ska få plats

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Jag har tidigare frågat om just framflytt av hjulcentrum & hur mycket man vågar bryta drivaxelvinkeln utöver det som redan finns där, men då fått till svar att helst låta bli...MEN det skall då alltså inte vara någon fara att säg....flytta fram mellan 1-2"?????

Vill man göra detta & nöjer sig med det så finns det faktist andra spindelleder man kan montera dit & med detta enkla medel få hela centrum framflyttat...& vad jag minns så ska det inte vara några problem med drivaxellängden heller!!

En annan anledning till att bilen inte skall radikalopereras, i nuläget, är för att den även skall gå att köra på strip, inte bara bana.....& det ena underlättar ju inte för det andra....

Tack för läsvärd & intressant info matz

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



barre skrev:
Jag har tidigare frågat om just framflytt av hjulcentrum & hur mycket man vågar bryta drivaxelvinkeln utöver det som redan finns där, men då fått till svar att helst låta bli...MEN det skall då alltså inte vara någon fara att säg....flytta fram mellan 1-2"?????

Vill man göra detta & nöjer sig med det så finns det faktist andra spindelleder man kan montera dit & med detta enkla medel få hela centrum framflyttat...& vad jag minns så ska det inte vara några problem med drivaxellängden heller!!

En annan anledning till att bilen inte skall radikalopereras, i nuläget, är för att den även skall gå att köra på strip, inte bara bana.....& det ena underlättar ju inte för det andra....

Tack för läsvärd & intressant info matz


Men hur ska ni få plats med hjulen i hjulhusen om man flyttar fram dom 13" hjul

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



MaZ skrev:
Så om jag läser rätt så glyttar ni fram hjulcentrum 100mm?


ja! i teori med original subframe och motor placering som grund tes.

I praktiken 200mm bakåt med tornet. för slicks åka.. Och nästan lika mycket förflyttning av a armens infästningar mot subframe.uppåt om ngn undrar,,

caster original är nära noll.

Så en rejäl förflyttning krävs. jag räknar med att en total skillnad mot original på 100mm ger önskad caster för banåka på "smala" r-däck.

rejs förflyttnings varianten av f-bens torn för brea slicks är brutal för att få önskad camber fällning vid lite styr utslag och med bibehållen centrering i hjulhuset/ mot skärmbåge.

och få i detta snyggt i hjulhuset är nog inte lätt. kombination med yttre spinhdel/camber flytt utåt gynnar frigång mot inner skärm men kräver ledlagrad topplagring med stor rörelse frihet och modifierad styrarm och troligen lite kapning i frigångs hål för denna genom innerskärm.

Som tidigare nämnt passar det nog inte klockrent... detta är inte på ngt vis en "bolt on lösning" utan snare ett bygg tips..

om ngn orkar mäta upp en original S2 så kan vi ta fram räknestickan och kolla total förflyttning vid bolt on omyggnad.

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Michael Bäck skrev:
barre skrev:
Jag har tidigare frågat om just framflytt av hjulcentrum & hur mycket man vågar bryta drivaxelvinkeln utöver det som redan finns där, men då fått till svar att helst låta bli...MEN det skall då alltså inte vara någon fara att säg....flytta fram mellan 1-2"?????

Vill man göra detta & nöjer sig med det så finns det faktist andra spindelleder man kan montera dit & med detta enkla medel få hela centrum framflyttat...& vad jag minns så ska det inte vara några problem med drivaxellängden heller!!

En annan anledning till att bilen inte skall radikalopereras, i nuläget, är för att den även skall gå att köra på strip, inte bara bana.....& det ena underlättar ju inte för det andra....

Tack för läsvärd & intressant info matz


Men hur ska ni få plats med hjulen i hjulhusen om man flyttar fram dom 13" hjul


de e lättare att modda hjulhus och flytta runt fjäderbens tornet (och billigare thumbs up ) än att bygga om länkarmar och skärmar.

Så om jag själv skulle göra göra en S2 mer bankörningsvänlig (billigt) så skulle jag flytta fjäderbenstornet och ändra vinkel (ingen dyr topplagring) efter erhållen geometri. övre original lagring klarar ingen vinkelförändring alls. å som bonus kan man ju justera mot sitt fjäderben och sänka med original läge på stötdämparen (oavsett original eller inte)..så att man inte knasar utför dennas verkningsområde..
Det är också billigt om man vill åka med en "normal dämpare och en ngt hårdare fjäder passande i original fjäderben)

Flytten som erfodras ÄR ca 80-100mm bakåt och 30-40mm innåt för att åka bana med r-däck.

Detta måste vara det vettigaste sättet att förbättra AUDIS ngt konservativa original geometri på dessa bilar.

Men den STORA begränsningen är fortfarnade att man inte kan sänka rollcentrum tillräckligt utan att länkarmarns planet börjar peka hel galet.

Sen har dom ju hängt nästan allt framför framaxeln eller som min mormor skulle sagt gjort en tvärtom porsche..
så om man vill förbättra även detta så måste man flytta hjulet framåt och byta topplagring och stämma av drivaxellängd osv.

Snart har jag väl snurrat till det totalt..

MAZ har säkert redan tagit fram räkneapparaten..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Snowdragon skrev:
Michael Bäck skrev:
barre skrev:
Jag har tidigare frågat om just framflytt av hjulcentrum & hur mycket man vågar bryta drivaxelvinkeln utöver det som redan finns där, men då fått till svar att helst låta bli...MEN det skall då alltså inte vara någon fara att säg....flytta fram mellan 1-2"?????

Vill man göra detta & nöjer sig med det så finns det faktist andra spindelleder man kan montera dit & med detta enkla medel få hela centrum framflyttat...& vad jag minns så ska det inte vara några problem med drivaxellängden heller!!

En annan anledning till att bilen inte skall radikalopereras, i nuläget, är för att den även skall gå att köra på strip, inte bara bana.....& det ena underlättar ju inte för det andra....

Tack för läsvärd & intressant info matz


Men hur ska ni få plats med hjulen i hjulhusen om man flyttar fram dom 13" hjul


de e lättare att modda hjulhus och flytta runt fjäderbens tornet (och billigare thumbs up ) än att bygga om länkarmar och skärmar.

Så om jag själv skulle göra göra en S2 mer bankörningsvänlig (billigt) så skulle jag flytta fjäderbenstornet och ändra vinkel (ingen dyr topplagring) efter erhållen geometri. övre original lagring klarar ingen vinkelförändring alls. å som bonus kan man ju justera mot sitt fjäderben och sänka med original läge på stötdämparen (oavsett original eller inte)..så att man inte knasar utför dennas verkningsområde..
Det är också billigt om man vill åka med en "normal dämpare och en ngt hårdare fjäder passande i original fjäderben)

Flytten som erfodras ÄR ca 80-100mm bakåt och 30-40mm innåt för att åka bana med r-däck.

Detta måste vara det vettigaste sättet att förbättra AUDIS ngt konservativa original geometri på dessa bilar.

Men den STORA begränsningen är fortfarnade att man inte kan sänka rollcentrum tillräckligt utan att länkarmarns planet börjar peka hel galet.

Sen har dom ju hängt nästan allt framför framaxeln eller som min mormor skulle sagt gjort en tvärtom porsche..
så om man vill förbättra även detta så måste man flytta hjulet framåt och byta topplagring och stämma av drivaxellängd osv.

Snart har jag väl snurrat till det totalt..

MAZ har säkert redan tagit fram räkneapparaten..


Det lättaste sättet att göra en sån här audi lämplig för bana måste vara att sälja den & köpa lämplig bmw istället

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



barre skrev:
Jag har tidigare frågat om just framflytt av hjulcentrum & hur mycket man vågar bryta drivaxelvinkeln utöver det som redan finns där, men då fått till svar att helst låta bli...MEN det skall då alltså inte vara någon fara att säg....flytta fram mellan 1-2"?????

Vill man göra detta & nöjer sig med det så finns det faktist andra spindelleder man kan montera dit & med detta enkla medel få hela centrum framflyttat...& vad jag minns så ska det inte vara några problem med drivaxellängden heller!!

En annan anledning till att bilen inte skall radikalopereras, i nuläget, är för att den även skall gå att köra på strip, inte bara bana.....& det ena underlättar ju inte för det andra....

Tack för läsvärd & intressant info matz




Tack själv..din moddade spindel låter intressant den i kombination med ovanstånde kan ju göra susen
för att enkel åstadkomma erfordligt förflyttning. har du ngn siffra hur mycket den förflyttar? och vem tillverkar?

Jag håller med om att inte lattja runt med drivaxel vinklarna. därför radar jag ju upp mina alternativ eller kombinationar av dem så att ni med gedigen audi erfarnhet kan thumbs up eller thumbs down .

kanske kan vi här hitta en "bolt on" + lite modd som billigt och bra kan göra ett litet mirakel. :fly:

Jag säger igen så att ingen missuppfattar det jag far efter här är enbart att dela med mig av det som jag lärt mig om s2:or som byggs för slicks. DVS jag har ingen djuplodad audi kunskap..men alla tips mottages tacksamt.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (30568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande