Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 21 besök senaste veckan (30568 totalt) |
Hej audi gänget.
Nu har vi poå snowdragon varit riktigt i audi träsket och lärt oss lite mer.. (i ptrincip 0 camber caster i original set up..?? inget för banåka..) men det finns hopp. länkarmar som flyttar hjulet famåt= mer caster + bättre viktfördelning. är ett alternativ till att såtta kapen i f-bens tornet. (dock begränsat om man inte "förlänger drivaxel") flytt av maskin är ju rätt begränsad. flytt av torn ca 100mm bakåt och 40mm innåt är nog tyvärr ett måste.(denna flytt ger ca 4-5 grader camber och "tillräckligt" med caster för att få framhjulen att bete sig som de bör på en banbil.) bak är det ju bara camber som ska till...dvs ny länkarm och drivaxel förlängning. alternativt flytta tornet.. enklaste alternativt är nog coilover kit med justerbarhet för camber 3-4 grader camber bak bör funka på bana. ska ni åka slicks krävs båda..eller extrem flytt av tornet.(200mm) Se upp med att sänka för mycket dock..geometri på bärarmarna blir ruskigt fel då..(bump steer och ännu mer understyrnings elände kan då uppstå) Riktiga coilovers hjälper defenitivt. helst i kombination med ovanstående.H&R säljer vi för ca 14 till 17 t Sek beroende på årsmodell. snowdragon.se \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Är det bara jag som tycker att dina måttangevelser är HELT UPP ÅT VÄGGARNA ???
Vet du hur mycket 100mm är?? Det är 10cm!! & att förlänga drivaxlarna är det MINSTA bekymret, snarade den dödande vinkel som blir om man börjar flytta nåt fram eller bak så som du beskriver.... & camber.........varför byta länkarm när man kan smälla på ett camber-kit...alltså 1 st excentrisk bult! Antingen har du fortfarande en hel del att lära dig.....eller så har jag totalt misstolkat det du skrivit ni andra bättre vetande kan ju fylla i & rätta mig om jag har fel _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
snowdragon:
can du pm:A mig camber7caster siffror,+ toe? bygger ställbar camber bak med hjälp av justerbara övre armar fram komemr jag bygga om tornet till uniball upphägning så där kan sätta bene i princip vart som helst. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Jag tycker inte att 100 mm är orimligt mycket. Hur stort avstånd är det mellan topplagring och spindelled? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det kanske inte är så blodigt iaf Var ute & måttade lite snabbt & visst är det görbart, men sällan att jag sett det göras så radikalt på en "gatatbil"! Kanske var det jag hängde upp mig på....
...inga ingrepp jag själv är beredd att göra, om vi säger så! Det ska gå att kunna köra bana med enklare medel & det var detta som eftersöktes iom denna tråd, ENKLA medel....man skall inte vara tvungen att kapa sönder sin bil för att, på lekmansnivå, få köra bana vid enstaka tillfällen! dags att smita ut i garaget & lite.... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
lite förtydligande ,,och ursäkta min schaskiga svenska och avstavning.
länkarmar som flyttar hjulet famåt= mer caster + bättre viktfördelning. är ett alternativ till att sätta kapen i f-bens tornet. (dock begränsat om man inte "förlänger drivaxel") flytt av maskin är ju rätt begränsad. flytt av torn ca 100mm bakåt och 40mm innåt är nog tyvärr ett måste.(denna flytt ger ca 4-5 grader camber och "tillräckligt" med caster för att få framhjulen att bete sig som de bör på en banbil.) ska ni åka slicks krävs båda..eller extrem flytt av främre tornen.(200mm) bak är det ju bara camber som ska till... alt 1.dvs ny länkarm och drivaxel förlängning. alt 2. flytta tornet.. alt3. bästa alternativt är nog coilover kit med justerbarhet för camber 3-4 grader camber bak bör funka på bana. Se upp med att sänka för mycket dock..geometri på bärarmarna blir ruskigt fel då..(bump steer och ännu mer understyrnings elände kan då uppstå) Riktiga coilovers hjälper defenitivt. helst i kombination med ovanstående.H&R säljer vi för ca 14 till 17 t Sek beroende på årsmodell. snowdragon.se \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Caster .. minst 100mm mer skillnad mellan spindelled yttre och fjäderbens infästings centrum punkt i längsled än original. siffran i caster är ca6-7 grader om du ska åka r-däck..och gat däck. (max 225 bredd) ska du åka slicks? På de bilar som har den coola extra länkarmen och den eminenta tjurhorns spindeln (jag vet inte vilka årsmodeller/typer som detta gäller) är det ju inget problem att få till bakvagnen bara inte sänka för mycket. Då bör länkarm och dess inre infästnningar flyttas. dvs modifiering av subframe+kaross. Detta är det faktum som ställer till det mest. > Ett annat alternativ kan vara att förlänga ner spindelns infästning för yttre kulleden. Detta är dock inget som jag vågat ge mig på eftersom spindelled och infästningar är av det mindre slaget. pga att man vill få plats med drivaxlar osv. lägg ut lite bilder på hur gjort så kan jag svara bättre. Toe vågar jag mig inte på att ge några tips på det beror på däck/fälg(et). krängare. Och bana och chaufför. dvs man får prova sig fram. Jag har kört en hel del audisar med original toe och r däck. Och efter det kan jag gissa att som grund inställning borded 2mm OUT fram och 1mm IN bak vara rimligt, kolla med ACE gänget de har mycket mer ban tid och erfarenhet av detta. \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
[quote="barre"]
& att förlänga drivaxlarna är det MINSTA bekymret, snarade den dödande vinkel som blir om man börjar flytta nåt fram eller bak så som du beskriver....
_________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
nu är vi kompisar igen ENKLA råd köp ett h&r kit och smaska i delrin bussningar "fuska" till några grader caster med topplagring och flytt av yttre spindelled... sänk lagom och bankörning kommer bli mycket trevligare. \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
tack.. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
tack för svaret med camber/ caster jag har den "coola" länkarmen, bara bygga en ny övre med uniballs och justering så kan man justera cambern bak det blir r-däck, så 6-7grader caster ska jag alltså knåpa ihop.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
håller med..va det 50 eller 100kg i straffvikt i stcc?? _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Stämmer..men mer skadar inte..om du tar "hälften" uppe och hälften nere så kan du klara drivaxel längden. Vill du inte kapa i karossen och stöka en hel del med > kuggstången.. så kan du angripa castern enligt nedan. länkarm på bild.. ger ca 4 grader camber + vanliga justermånen och ca 5-7 grader caster fram (med annan position på spindel) och 4 grader camber + vanliga justermånen bak (coilovers med exenter eller dyligt ger ytterligare justermån) så bak behövs egentligen inte denna ens på de modeller som inte har den "coola" armen. kan användas både fram och bak, original spindel används(vänds). har ej provat på bil med original skärmar men det blir nog tyvärr inte perfekt vad det gäller centrering av skärmbåge/däck. Är en kompromiss lösning för racing. passar ju runtom. kräver tyvärr ändrad drivaxel längd. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Jag har tidigare frågat om just framflytt av hjulcentrum & hur mycket man vågar bryta drivaxelvinkeln utöver det som redan finns där, men då fått till svar att helst låta bli...MEN det skall då alltså inte vara någon fara att säg....flytta fram mellan 1-2"?????
Vill man göra detta & nöjer sig med det så finns det faktist andra spindelleder man kan montera dit & med detta enkla medel få hela centrum framflyttat...& vad jag minns så ska det inte vara några problem med drivaxellängden heller!! En annan anledning till att bilen inte skall radikalopereras, i nuläget, är för att den även skall gå att köra på strip, inte bara bana.....& det ena underlättar ju inte för det andra.... Tack för läsvärd & intressant info matz _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Men hur ska ni få plats med hjulen i hjulhusen om man flyttar fram dom 13" hjul _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
ja! i teori med original subframe och motor placering som grund tes. I praktiken 200mm bakåt med tornet. för slicks åka.. Och nästan lika mycket förflyttning av a armens infästningar mot subframe.uppåt om ngn undrar,, caster original är nära noll. Så en rejäl förflyttning krävs. jag räknar med att en total skillnad mot original på 100mm ger önskad caster för banåka på "smala" r-däck. rejs förflyttnings varianten av f-bens torn för brea slicks är brutal för att få önskad camber fällning vid lite styr utslag och med bibehållen centrering i hjulhuset/ mot skärmbåge. och få i detta snyggt i hjulhuset är nog inte lätt. kombination med yttre spinhdel/camber flytt utåt gynnar frigång mot inner skärm men kräver ledlagrad topplagring med stor rörelse frihet och modifierad styrarm och troligen lite kapning i frigångs hål för denna genom innerskärm. Som tidigare nämnt passar det nog inte klockrent... detta är inte på ngt vis en "bolt on lösning" utan snare ett bygg tips.. om ngn orkar mäta upp en original S2 så kan vi ta fram räknestickan och kolla total förflyttning vid bolt on omyggnad. \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
de e lättare att modda hjulhus och flytta runt fjäderbens tornet (och billigare ) än att bygga om länkarmar och skärmar. Så om jag själv skulle göra göra en S2 mer bankörningsvänlig (billigt) så skulle jag flytta fjäderbenstornet och ändra vinkel (ingen dyr topplagring) efter erhållen geometri. övre original lagring klarar ingen vinkelförändring alls. å som bonus kan man ju justera mot sitt fjäderben och sänka med original läge på stötdämparen (oavsett original eller inte)..så att man inte knasar utför dennas verkningsområde.. Det är också billigt om man vill åka med en "normal dämpare och en ngt hårdare fjäder passande i original fjäderben) Flytten som erfodras ÄR ca 80-100mm bakåt och 30-40mm innåt för att åka bana med r-däck. Detta måste vara det vettigaste sättet att förbättra AUDIS ngt konservativa original geometri på dessa bilar. Men den STORA begränsningen är fortfarnade att man inte kan sänka rollcentrum tillräckligt utan att länkarmarns planet börjar peka hel galet. Sen har dom ju hängt nästan allt framför framaxeln eller som min mormor skulle sagt gjort en tvärtom porsche.. så om man vill förbättra även detta så måste man flytta hjulet framåt och byta topplagring och stämma av drivaxellängd osv. Snart har jag väl snurrat till det totalt.. MAZ har säkert redan tagit fram räkneapparaten.. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Det lättaste sättet att göra en sån här audi lämplig för bana måste vara att sälja den & köpa lämplig bmw istället _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Tack själv..din moddade spindel låter intressant den i kombination med ovanstånde kan ju göra susen för att enkel åstadkomma erfordligt förflyttning. har du ngn siffra hur mycket den förflyttar? och vem tillverkar? Jag håller med om att inte lattja runt med drivaxel vinklarna. därför radar jag ju upp mina alternativ eller kombinationar av dem så att ni med gedigen audi erfarnhet kan eller . kanske kan vi här hitta en "bolt on" + lite modd som billigt och bra kan göra ett litet mirakel. :fly: Jag säger igen så att ingen missuppfattar det jag far efter här är enbart att dela med mig av det som jag lärt mig om s2:or som byggs för slicks. DVS jag har ingen djuplodad audi kunskap..men alla tips mottages tacksamt. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 21 besök senaste veckan (30568 totalt) |