Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -88 (såld)
1, 2, 3, 4   >>
25594 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Mitt lite udda banåk är svenska aeroplan aktiebolagets modell 900.

Motorn har fått en lite lätt behandling.
Topp och insug från 2,1 motorn = större kanaler in
Spridare, Bosch 431
MSD tändförstärkare
3" avgas
IC från 9000 Aero

Chassiet är det mycket kvar att göra på
Tar-ox belägg med originalskivor.
ATE Super Blue Racing bromsvätska
Bilstein stötdämpare
Kilen sänkfjädrar
16" Aerofälgar från 9000 med polerad kant (vackra)

Förändringar som ligger ganska nära i tiden
Polybussningar på samtliga ställen i chassiet
Vettiga hjulvinklar
En starkare växellåda... har förbrukat en redan
En bra förarstol
Reduceringsventil till bakbromsarna (giftig på bana ibland )

edit:
Vinterprojekt
En hel del kompositprylar till inredningen thumbs up
Vattenbesprutning av IC
CNC-fräst instrumenthållare. Eventuellt även en hållare till mätaren på a-stolpen
/edit

Beviset på att bilen fått smaka på bana



edit:
Glömde skriva att Ragnar är den eminente fotografen...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Vacker bil, vackra bilder...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Riktigt fräsch och stilig bil!

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Gärna fler sådana här bilder som förgyller denna mörka årstid som ligger framför oss

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Ska klippa ihop en liten Aerofilm med snuttar från sommarens träffar... Måste bara föra över en himla massa råmaterial till datorn...


_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Ragnar skrev:
Vacker bil, vackra bilder...


Ja det borde ju du veta... länkade ju till din sida..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Snygg bil. Jag är faktiskt lite svag för 900 t16, dom har så snyggt avgasljud. Men snyggast låter nog 900S ( lättrycksturbon)

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



tvåtaktsmicke skrev:
Snygg bil. Jag är faktiskt lite svag för 900 t16, dom har så snyggt avgasljud. Men snyggast låter nog 900S ( lättrycksturbon)


Instämmer S:en har klart skönast sång. Vore kul att försöka få till det på min 99a, men jag tror det blir svårt...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Ragnar skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Snygg bil. Jag är faktiskt lite svag för 900 t16, dom har så snyggt avgasljud. Men snyggast låter nog 900S ( lättrycksturbon)


Instämmer S:en har klart skönast sång. Vore kul att försöka få till det på min 99a, men jag tror det blir svårt...

mvh/Ragnar


Vad skiljer S:en från T16?? Är väl bara turbon som skiljer.. eller?

Jag har just upptäckt en liten nackdel med min tändförstärkare... den slukar rotorer... Det var ett vitt mjöl på rotorn, och den va lite taggig på kopparbläcket. Men bra gnista är det i alla fall.. så man kanske skulle köpa upp sig på ett parti rotorer

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



DanneT16: Märkte du av någon skillnad i gången när du satte i MSDn?

Jag tror att 900S har högre kompression men en annan snurra, är det så? En kompis hade en T16 för ett tag sedan. Han körde toppen krokig och vart tvungen att plana den lite väl mycket, då ändrades även avgasljudet på bilen. Hääärligt

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



tvåtaktsmicke> Nej, S och T16 har samma grundmotor. Det som skiljer än APC-systemet (borde inte tillföra ljud, he he), och sen tror jag de har olika avgassystem. Det påverkar däremot.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
tvåtaktsmicke: Jo jag märkte att den inte spikade lika lätt. Kunde ladda 1 bar utan spik med tändningen på 24 grader. Slangen till fördelaren hade hoppat av

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jaha!? Blev det mindre spikningar? Hur kan det komma sig tro??

Är det samma grundmotor i T16 och S ! Då slänger jag ut ett antagande till : Jag tror att S inte har någon intercooler, rätt eller fel? Vad är det för laddtryck på den förresten? Är avgassystemet klenare eller har det andra dämpare?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



tvåtaktsmicke> Nej, S saknar IC. När det gäller avgassystemet väntar jag med att svara tills jag kollat upp det...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Jaha!? Blev det mindre spikningar? Hur kan det komma sig tro??



Nu har ju jag inte lyckats få det utrett hur och vad som är spikningar... men med en MSD-förstärkare så får jag ca 40.000 volt till stiften och den ger flera gnistor. Detta gör ju att förbränningen sker på ett bättre sett... Be mig inte att förklara närmare... för jag är förvirrad när det gäller tändning.. kan bara säga vad jag upplevt

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Nytt vinterprojekt! Snart landar kretskortet till tändsystemet thumbs up Nu är det bara att ta listan med komponenter och traska ner till den lokala boutiquen

Beroende på tid så kanske jag bygger ett insprut också

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Här kommer S - mannen!
Avgas är samma på S & FullTurbo, grundmotor är samma med. Allt är typ samma förutom att laddreglering (APC) inte finns, ingen ic och en annan (bättre) turbo.

Skruvat en del i min så spana på min sida för mer info...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Intressant ! Man ska kanske kolla efter en 900S, drivpaketet lär ju ha varit utsatt för mindre påfrestningar än fullturbon. Dessutom lär ju försäkringen vara billigare.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Försäkringen är klart billigare ja. Om man jämnför min S med min fd Aero kostade Aeron mer än dubbelt så mycket att försäkra.

och som sagt de är ofta snällare körda och går att få minst lika roliga som en fullturbo... thumbs up

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Mera prylar på G till bilen! Så fort jag kan komma iväg osv.. så har jag två Viggenstolar hemma

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Raketstolar? (katapult)

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T16 Aero -88 (såld)
1, 2, 3, 4   >>
25594 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande