Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
3190 besök totalt |
Avancerad Förarkurs bankörning 9:e säsongen - över 400 deltagare genom åren som gått någon av de 16 gånger kursen genomförts. Licensutbildning ingår. En av Sveriges mesta och bästa banåkningsutbildningar.
Datum Torsdag 9:e April Linköping - Sveistadbanan Fredag 29:e Maj Skövde - Kinnekulle Ring Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen. Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först... Och försökt lära mig köra fort sen. på banmötena med Club Alfa Romeo. Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 9 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare. Över 400 personer nöjda personer har gått kursen genom åren och kursen har genomförts 16 gånger En av fördelarna med just Alfa Romeo är att det finns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda bra på alla bilmodeller, även Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera. Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka meddin standardbil eller banpreppade bil, som inte behöver vara en Alfa Romeo. Ryktet om vår kurs har spritt sig till andra klubbar och märken under åren så vi har haft många andra märken med på kurserna sedan några år tillbaka, inte minst Porsche och BMW förare för att nämna några trevliga bilmärken. Bland Alforna har vi sett allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med en 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när han lärde sig utnyttja den ordentligt. Flera ägare av 156 GTAoch 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkte hem snabbare och lyckligare. En och annan hyrbil av andra märken har också synts på kurserna då alla inte har haft ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. ( Det har hänt att andra bilmärken än Alfa Romeo gått sönder inför kursen och de har då åkt hyrbilar ) Mini Cooper, Golfar och Renault Clio har synts i depån från hyrbilsföretag. Vi släpper in andra märken från andra klubbar på kursen också och man behöver inte vara medlem i Club Alfa Romeo för att delta. Flera nöjda Porsche och BMW åkare har synts på kurserna de senaste åren. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i en bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra, seriös förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler. Vi kommer att vara en instruktör på 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 20 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo. All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör och tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda och som delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering. Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet. De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt. Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil ett par tre varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil är mycket lärorikt. Det är sällan man som entusiast får åka med någon som kör bättre än man själv :-D. om man tittar på våra banmöten i klubben så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit. Du får en instruktionsvideo på DVD som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan. Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarnehter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan. Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens. För de som vill övernatta kvällen innan för att vara pigga och utvilade på morgonen kommer vi att ordna vandrarhemsövernattning tillsammans med instruktörerna till ett bra pris. Kursens pris är 2 800 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan köra långlopp eller annan banracing. Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet. All fakturering och ekonomi genomförs av ett företag som heter Företagssupportrarna vilket har fördelar för fakturering och försäkringsfrågor för bilarna och människorna på banan. Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407 Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till ake.nyberg@par.se då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm. _________________ Åke Nyberg |
||||||
Kan varmt rekommendera denna kurs!
Har själv gått den 3 gånger och lärt mig massor! Dessutom har man otroligt kul! ![]() I år kommer jag vara med som assisterande instruktör... ![]() |
||||||
Ser ut att bli en del kul bilar och folk. Tycker Sviesta är en perfekt bana för sådant här. Kinnekulle är bra när man varit med ett tag. Vi brukar lyckas lära de flesta en del om rattvridandets ädla konst.
![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
7 grader och regn säger SMHI nu... ![]() ![]() |
||||||
Nä dom ändrar sig hela tiden, nu ska det vara 10 och uppehåll.... Virus i spåkullan? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||||
Snacka om att det ändrar sig som sagt... nu är det 8 grader och regn på förmiddagen och halvklart med 10 grader på eftermiddagen... ![]() ![]() |
||||||
Fasen...hoppas verkligen det blir fint väder ![]() _________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||||||
|
||||||
Det ser lovande ut enligt SMHI ska de bli regn på natten sedan uppklarnande. Blött i början och upptorkande är perfekt i utbilldningssyfte.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Helt riktigt! ![]() |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
3190 besök totalt |