Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio F1 Edition Såld och avskriven
1, 2   >>
7446 besök totalt
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Så var det dags att bygga racerbil :-) för 5papp 24 timmar.
Utgångsmaterialet blir en likadan Clio som vi misslyckades att komma i mål med i vanliga 5 papp (vilka puckon.. haha).. Tanken var dock att vi känner biltypen plus att reservdelar finns det gott om då Snövit 1 fortfarande finns kvar och kommer att rullar flera 5papp :-)

Bilen har 79HK, är framhjuldriven (sexigt) och är gissningsvist den svagaste bilen på banan, detta kommer med en ypperlig chassi balans leda till totalseger den 1a mars..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vi ser fram emot att ha den som rundningsmärke . Risken är att en sådan blir snabb då vi åker korta banan.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn skrev:
Vi ser fram emot att ha den som rundningsmärke . Risken är att en sådan blir snabb då vi åker korta banan.


Välkomna till rejset grabbar Alforna behöver ni inte ta nån hänsyn till, de åker inte så länge beroende på att banan är saltad. .

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Lite byggbilder..

Snövit 1


Battledress


Efter lite mattskrapande


Huvscoop


Lackering startad


Huvudbåge på plats


mer bilder till kvällen

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



joakim_adolfson skrev:


Bilen har 79HK, är framhjuldriven (sexigt) och är gissningsvist den svagaste bilen på banan,



Kul att även ni lagt upp en tråd!

Ni knäcker vår corålla GTR med ynka 4Hk så ni slipper vara svagast

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
2009-02-23: Mera byggbilder (fortfarande på targettid) :-o

Buren är nu på plats, endast ett antal kompletterande strävor plus sidokrockskydd skall på plats


En förstå blick på lackeringen stage 1


Dom Tomasso fäster bur


Övrig fix var kupefläkten som gick lite tungt!



Rockon!

_________________
Joakim Adolfson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Don Tomaso
Stockholm
Här sen Dec 2008
Inlägg: 4



Kupéfläkten? Det var ju turbon väl??
Intressant att snyta näsan numera... Lakritssnor
Skönt o duscha av sig rost, svets och kapdammet efter en lååång dag i garaget.

Försökte bifoga lite fler bilder på spektaktlet men det gick inge vidare...
För trött för att få fason på det nu...

_________________
Rickard Tomassone
Equipe Renaults byggtråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54036&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
2009-02-25: Ytterliggare en rapport från garaget

Jag tyckte vi kämpade på massor men lyckades knappast med något (kinamaten var god dock.. ), vissa passager är bara för tråkiga..
Främre buren är dock nu fixerad (borraborra) och lackad (blev anklagad för att det var gay med vit bur?? hmmm )



Rickard lyckades också fortsätta att förstöra bromsar i god maner... , denna gång en trumma bak..
Hedlund var förbi en stund och ryckte dubb så nu finns det en hink Michelin dubb som kan köpas för någon öl om någon är intresserad.

Så det som återstår nu är:
- Bur, baksträvor plus lite färg,
- Bälten, (har inte löst hur dessa skall fästas ännu??)
- Bromsar runt om
- Återmontera instrument panel,
- Montera stol,
- Montera fönsternät
- Fixa färdigt luftuttag för broms och motor
- Fixa bromskylning
- Lacka vidare, jonas löser detta ikväll

På återseende..



_________________
Joakim Adolfson
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Äsch, kom på det måste ju ha både splitter och vinga bak om vi skall kunna tygla alla de franska CV.
Ide något??

_________________
Joakim Adolfson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

joakim_adolfson skrev:
Äsch, kom på det måste ju ha både splitter och vinga bak om vi skall kunna tygla alla de franska CV.
Ide något??


Parasoll

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Don Tomaso
Stockholm
Här sen Dec 2008
Inlägg: 4



joakim_adolfson skrev:
Äsch, kom på det måste ju ha både splitter och vinga bak om vi skall kunna tygla alla de franska CV.
Ide något??


Enkelt! Specialvinklad baguette!

_________________
Rickard Tomassone
Equipe Renaults byggtråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54036&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
2009-02-25: En bra dag..

nu så har bur kommit på plats, och killerlackering är på gång :-)

bur lackad


Så himla snygg




Bältesfästen är nästan alla färdiga


Instrumentpanel monterad


Så nu återstår bara..
- Stol
- Fönsternät
- Bälten
- Bromsar + kyl
- Nät i grill och flyglar
- lite svets runt ett bältesfäste .. jaja bilen e rostig
- Däck txt färg
- Dekaler plus spons

_________________
Joakim Adolfson
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
2009-02-26: hemkomst 02:10..

börjar bli skettrött på sopbilar... dock gick det fint och det mesta är nu ordnat :-)

Ready to win!




Inredning äntligen på plats






Kolfibertak..


Saknas..
- Fönsternät, yttre fäste
- Bromskyl plus bakbroms
- Nät i grill och flyglar
- Däck txt färg

Race to Win 24h Mantorp 2009

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Alex_C

Här sen Sep 2003
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Så himla snyggt
Jocke: Tack för shaken. Imorgon blire

_________________
Alex Choy
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lycka till!!!


(Jag ligger föv hemma med feber så det visade sig vara ett korrekt beslut jag fattade för några veckor sedan.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Uj uj, infästningen till axelremmarna ser ut som en riktig ryggknäckare.

Man vill inte ha mer än 20graders vinkel nedåt på dom bältena.

Svetsa ett rör på tvärsan i bakåtsträvorna i buren istället.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Wärhner skrev:
Uj uj, infästningen till axelremmarna ser ut som en riktig ryggknäckare.

Man vill inte ha mer än 20graders vinkel nedåt på dom bältena.

Svetsa ett rör på tvärsan i bakåtsträvorna i buren istället.


Vi hann inte tyvärr, dock så blir det till nästa tävling :-)

Vi fick bryta efter 14h med brusten drivknut , menmen till nästa lopp skall det gå snabbare och tillförlitligare
Mera bygge kommer soon!


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Don Tomaso
Stockholm
Här sen Dec 2008
Inlägg: 4



Nu har jag lyckats med konsten att lägga upp bilder oxå!


Diskret Clio

odiskret Clio F1

Ventilerat?! Näh de e ingen sport!:-)

Brembo? Funkar utmärkt med Girling rost and no nippel edition

Vispgrädde i ventilkåpan...

Liite bättre efter rengöring

Diskret turbo agg...

_________________
Rickard Tomassone
Equipe Renaults byggtråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54036&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471


Trådstartare
Då var det dags för nästa tävling i 5papp och bilen måste nu ställas i ordning.
De läxor vi lärde oss från fMantorp var att motor inte bara var svag utan att även väggreppet formligen sög. Bilen hade en otrevlig tendens att överstyra kraftig i första högfartsböjen på Mantorp, något som resulterade i avåkning = okul.
Vi hade också missförstått att fälgar/däck och bromsar inte ingick i de 5kkr så det slutade med att vi körde runt på orginalbromsar (som dock var bilens styrka) men även att vi rullade runt med 10år gamla 165/65-13 hjul = totalt useless.

Så till barkabytävlingen måste vi hitta väggrepp plus byta upp oss i bromsväg då orginal trotts mkt god kylning var lite väl marginella (dock väldigt hjälpta av minusgrader).

Det som uppdateras till Barkaby och Mantorp tävlingarna blir:

Chassi:
- Sänkning fram ca 50mm
- Sänkning bak ca 100mm
- Camber på framvagnen
- 15tums hjul (clio 16v)med 195/50 däck (nyare)
- Större skivor fram (clio 16v)
- Större luftintag för bromsar plus ducts
- Bortplockning av styrservo (lättning nästan 15kg)
- Ev luftkylning av trummorna bak

Aerodynamik:
- Diffusor bak
- Full gummiläpp fram (den gamla var trasig på mantorp)
- Splitter fram

Effekt: (kanske plus 5hk)
- Ändrad tändförställning (ökad med ett par grader) optimerad för V-Power bränsle
- Bättre insugstratt (luffarturbo)
- Rakare avgasrör och rensad katalysator

Förarmiljö:
- Sänkt ratt
- olje temp och tryck mätare

Så på korta mantorp finns en förhoppning att vi borde kapa ca 3 sekunder med dessa förändringar.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Ah, nu har jag hittat tråden, så nu vet jag hur den ser ut. Steg 1 för depåpersonalens checklista. "Veta vilken bil det är".

_________________
Arne Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio F1 Edition Såld och avskriven
1, 2   >>
7446 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande