Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525i 2001, blyg bruksracer, eller?
2674 besök totalt
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36


Trådstartare
Börjar med lite historik.

Kört konbana i flera år men uteslutande med Camaro, Trans AM av olika årsmodeller. Köpte på mig en Porsche 928 S3 32v -07 och han väl rasta den en gång i ett sprint med SVKG.

Då vi fick en knatte så blev det ett måste att få plats med en barnstol i bilen, inte helt smidigt i en 928 så jag bytte den jämnt för någon månad sedan med en BMW 525i -01. Har haft ett antal BMW som bruksbilar innan så märket låg varmt om hjärtat. Med husköp på ingång så är budgeten begränsad så 525:an ska få rulla lite på bana även om det inte är någon racer så får jag göra mitt bästa och om denna bilen (kanske nån mer :-) kommer denna tråd handla om.

Då bilen blev påbackad nån vecka efter att jag fick BMW'n så har den varit på lack och när jag fick tillbaka den så var jag inte nöjd med åtagande som BMW Göteborg gjort så idag var jag och lämna in den igen för att komplettera det som skulle lackats från första början.

Här är bilen med 15" hjul på. Av någon anledning så har någon lagt vinterdäck på 16" hjulen medan låtit 15" vara sommarhjul. Märkligt. Med detta i tankarna så börja jag leta efter en uppsättning hjul med bättre grepp.



och här har vi de 18" hjul jag hittade. 8,5" fram & 10" bak



Hittils har jag bara hunnit byta kränghämmarstagen fram och bak då den ena främre var glapp och hö-bak hade separerat i under kulleden!? Gissa om bilen blev liiite stabilare att köra efter det. DSC (Antisladd/spinn/stabilets) gick in och hämmade framfarten i ett kör då den tydligen upplevde krängningarna våldsamma. Höll på att bli tokig men nu är det fason på grejjorna.

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36


Trådstartare
Ja då var det dags för en liten uppdatering. Ringde Magno bilskadecenter idag på morronen och bilen är färdig att hämta i E.M Äntligen så kan man börja pyssla.

Är det för tidigt att lägga på sommarhjulen än? Det är väl vår enligt praxis om det varit +grader en hel vecka eller?

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182



Kommer bli fin med dom fälgarna. Njaa om det är för tidigt, kika ut genom fönstret nu så får du se Snöö

_________________
Niklas Grahn
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36


Trådstartare
BALAN skrev:
Kommer bli fin med dom fälgarna. Njaa om det är för tidigt, kika ut genom fönstret nu så får du se Snöö


UUUH! Ja jag såg detta. Kom lite som en chock efter att jag sovit middag.

Får ägna mer tid nu åt hur mkt däck jag kan få på 18" hjulen för att få maximalt fäste på falkenberg i april

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36


Trådstartare
NU är det vår, kallt? Nja men nu ligger sommarhjulen på så nu måste det bannemig vara vår.

Bytte häromdan bromsolja på bilen så nu borde bromsarnas kokpunkt stigit en del. Skadar nog inte inför kommande banträff.

Har börjat fundera lite över att skaffa mig en rejsstol typ sparco, frågan är om det fungerar vettigt att använda en sån ihop med det vanliga 3-punktsbältet? Stolen kommer bara sitta i bilen temporärt då jag tänkt flytta den vidare till en verklig racebil senare, när ekonomin tillåter Står i begrepp att köpa hus så bruksbilen får tjäna som racer sålänge.

Några foton efter dagens bravader.


Pojken hjälpte, mig att lägga ett skyddande vaxlager på fälgarna inför monteringen.


Tycker de fyller ut hjulhusen ganska bra.


Blev mkt snyggare
Dessa borde hålla lite bättre grepp i sidled än vad 225:orna gör :-) Nu ligger det 235/40-18 fram & 265/35-18 bak. Jag tycker 235:orna ser för smala ut på de 8,5" breda fälgarna så nästa gång blir det nog 245 eller t o m 255. Bak är det lite samma problem, där borde det minst ligga 265:or eller kanske 285 kan gå in? Får nog åka till en däckrullare och kolla vad dom säger.

Var även dagen till ära och fick ny vindruta samt kollade efter lite nya däck. Vet inte vad jag ska välja som både funkar på bana, sprintrace/konbanor samt åka i regn och rusk med till vardags, några förslag?

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 525i 2001, blyg bruksracer, eller?
2674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande