Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (17195 totalt)
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Dags att bidra lite till likriktningen på rejsa: BMW 318is! Bilen köptes november 2007 efter ett långt letande efter en vinterbil. Jag var hela tiden inne på att skaffa en E30 (billig o skoj på snö) och efter att först ha tittat på en 320i som inte kändes helt 100 (tur det!) och sen missat ett par 325or blev det till slut en is. Det blev lite över budget för en vinterbil, men när jag insåg hur kul den var att köra förstod jag att den var en perfekt tillfällig ersättare till min pallbocksräser - Alfa 75 2.5.
Så nu när 75an äntligen är på backen igen har jag två stycken banåkabilar till denna säsong. Perfekt på CSN-budget!

Bilen är till stor del original. Tyskimporterad i början på 2000-talet om jag minns rätt, är 3e ägaren i Sverige. Tidigare ägare har bytt till ett rostfritt avgassystem (Supersprint?) och kortare växelspak från Z3 som ger riktigt fin känsla!

Det första jag gjorde efter inköp var att skaffa dubbla uppsättningar BBS-krysseker (utöver vinterfälgarna)med sommardäck och toyo r888. Bromsarna fick nya belägg runtom plus p-backar bak och ny bromsvätska. Styrväxeln läckte en massa så nu sitter där istället en bättre begagnad från en E36.

Inför denna säsong ska en Sparco Evo i så att jag sitter still, dessutom är ryggstödet på min originalstol ganska glappt och lite skevt. Sen ligger performance friction-belägg från Pean och nya skivor och väntar. Tyvärr har jag 16 mil till garaget så det blir alltför lite tid till mekande.

Förra året körde jag flera träffar med Alfaklubben och så blir det förhoppningsvis även i år. Känns kul att vara den enda som kör bmw bland alla svenssonalfor! Säsongspremiär i år blir prova-på-körningen på Sviestad på långfredagen om allt klaffar.


Vårtvättad!


Brorsan lånar bilen för att ta licens på Anderstorp med Alfaklubben.


Ruskigt kul och jämn duell på Kinnekulle förra sommaren!

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Bra puts för att vara en vinterbil! thumbs up

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul att du hittat hit! Hoppas fälgarna kommit till användning! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du har hittat en optimal CSN räserbil! Ser fräscht ut och du verkar ha gjort rätt investeringar på bilen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Jag blev förvånad över hur fin den ser ut på bild! Tyvärr är det en del rost nertill på den, man kan se på andra bilden att den är lite ojämn i tröskelns framkant (spackel, spackel, spackel) och det är inte bättre på andra sidan. Sämst är plåten baktill under kofångaren. Men i det stora hela är den fin och ganska rostfri, tror det tyska klimaten är en del av förklaringen.
thumbs up för importbilar.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Kul att du hittat hit! Hoppas fälgarna kommit till användning! thumbs up


Kul att du känner igen den! Är (alltför) frekvent besökare här sen länge men har inte kommit till skott att lägga upp nån banåkabilstråd förrän nu eftersom det inte hänt så mycket med bilen. Tror det är sommardäcken på dina fälgar, tycker krysseker är riktigt snyggt på e30! (jag har ju 3 uppsättningar! )

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 354



*Sniff*
Vår gamla 318is...
Importresan med denna glömmer jag aldrig.

Bilen kändes väldigt tight och fin när vi hade den.
Planerna var banbil men det blev Alpina bygge istället

Lycka till!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
*Sniff*
Vår gamla 318is...
Importresan med denna glömmer jag aldrig.

Bilen kändes väldigt tight och fin när vi hade den.
Planerna var banbil men det blev Alpina bygge istället

Lycka till!


oj, det var intressant! En gammal rejsabil alltså! Den känns riktigt fin på bana faktiskt, saknar lite effekt ut på rakorna bara. Vart köpte ni den nånstans och gjorde ni nåt vid den? Nån gång ganska nyligen har ju främre halvan av bilen blivit omlackad. Alltid kul med historik!


Edit: Kollade igenom din projekttråd lite snabbt nu, såg riktigt fint ut! Du har inte nån bild på hur du har löst stolsfästet? Ska nämligen sätta i en likadan stol själv.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Trevlig bil 318is ! Har kört Claes Haglunds gamla och man garvar ju läppen av sig
Måste vara bästa köp med CSN budget.
Gissar att du har garage i Mullsjö. Det är runt hörnet från mig sett.
Vi kanske ses på Sviestad.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Marcus S skrev:
Trevlig bil 318is ! Har kört Claes Haglunds gamla och man garvar ju läppen av sig
Måste vara bästa köp med CSN budget.
Gissar att du har garage i Mullsjö. Det är runt hörnet från mig sett.
Vi kanske ses på Sviestad.

MS//


Japp! Riktigt glad att det blev en 318is och inte en seg 320i som jag var inne på först. thumbs up

Stämmer att garaget/garagen är i mullsjö. Tyvärr bor jag själv i Göteborg. Hade man bara haft is:en hade det varit fint på CSN-budget, men sen har jag ju den här också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54924 plus att jag håller på med en helrenovering av en Fiat 850 Sport Coupe. O sen har man ju stadsräsern/orienteringsbilen:



Plus åbäket i bakgrunden. Tur att man tar examen snart.

Kom gärna förbi o heja på sviestad, jag och brorsan kör antagligen BMWn och min Alfa 75 alternativt morsans Clio Sport. Eventuellt har vi en kraftigt däckstjutande Alfa 156 i släptåg också.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
I förmiddags gick den igenom besiktningen!!!
Fick i och för sig underkänt på ljusinställningen, men inget jag behöver åka tillbaka med.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Du har en ovanligt intressant bilpark måste jag inflika! Där fattas det inte många nyanser i bilspektrat! thumbs up thumbs up

Grattis till besiktningen!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 354



Hemresan gjordes medelst sträckkörning genom totalt ösregn, var så trött att jag nästan hallucinerade när vi var hemma...

Kommer inte ihåg ortsnamnet, men en bit söder om Hamburg. Handlaren hade förövrigt ett stort BMW intresse själv och ägde bl.a. en Alpina B10 BiTurbo, en fin 635CSi m.m.

Bilen hade två eller tre tidigare ägare i Tyskland har jag för mig (fick du inte med Breifet när du köpte den?).
Det vi gjorde var obligatorisk köpa ny bil service (byta alla oljor, stift och filter) samt bytte kamkedjespännare och vattenpump. Även längsgående bromsrör är bytt.
Z3 växelspaken var ett infall... blev lite väl kortslagit kanske

Brorsan körde den som pendlarbil i ett par månader innan vi sålde den.
Hann dock med att lufta den på Mantorp några varv, gick riktigt trevligt, håller dock med om att lite mer effekt hade inte skadad.

Klas Eriksson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
*Sniff*
Vår gamla 318is...
Importresan med denna glömmer jag aldrig.

Bilen kändes väldigt tight och fin när vi hade den.
Planerna var banbil men det blev Alpina bygge istället

Lycka till!


oj, det var intressant! En gammal rejsabil alltså! Den känns riktigt fin på bana faktiskt, saknar lite effekt ut på rakorna bara. Vart köpte ni den nånstans och gjorde ni nåt vid den? Nån gång ganska nyligen har ju främre halvan av bilen blivit omlackad. Alltid kul med historik!


Edit: Kollade igenom din projekttråd lite snabbt nu, såg riktigt fint ut! Du har inte nån bild på hur du har löst stolsfästet? Ska nämligen sätta i en likadan stol själv.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Hemresan gjordes medelst sträckkörning genom totalt ösregn, var så trött att jag nästan hallucinerade när vi var hemma...

Kommer inte ihåg ortsnamnet, men en bit söder om Hamburg. Handlaren hade förövrigt ett stort BMW intresse själv och ägde bl.a. en Alpina B10 BiTurbo, en fin 635CSi m.m.

Bilen hade två eller tre tidigare ägare i Tyskland har jag för mig (fick du inte med Breifet när du köpte den?).
Det vi gjorde var obligatorisk köpa ny bil service (byta alla oljor, stift och filter) samt bytte kamkedjespännare och vattenpump. Även längsgående bromsrör är bytt.
Z3 växelspaken var ett infall... blev lite väl kortslagit kanske

Brorsan körde den som pendlarbil i ett par månader innan vi sålde den.
Hann dock med att lufta den på Mantorp några varv, gick riktigt trevligt, håller dock med om att lite mer effekt hade inte skadad.

Klas Eriksson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
*Sniff*
Vår gamla 318is...
Importresan med denna glömmer jag aldrig.

Bilen kändes väldigt tight och fin när vi hade den.
Planerna var banbil men det blev Alpina bygge istället

Lycka till!


oj, det var intressant! En gammal rejsabil alltså! Den känns riktigt fin på bana faktiskt, saknar lite effekt ut på rakorna bara. Vart köpte ni den nånstans och gjorde ni nåt vid den? Nån gång ganska nyligen har ju främre halvan av bilen blivit omlackad. Alltid kul med historik!


Edit: Kollade igenom din projekttråd lite snabbt nu, såg riktigt fint ut! Du har inte nån bild på hur du har löst stolsfästet? Ska nämligen sätta i en likadan stol själv.


Känner igen det där med att vara alltför trött förare på tysklandsresor...
Jag fick med något tyskt dokument, men jag har för mig att det inte var så mycket info på det. Har det inte här så jag kan inte kolla. Men jag har för mig att det var lite konstigt med att det var två ägare i Sverige som hette Tryggvesson innan den såldes till göteborgaren jag köpte den av, men ändå anger bilregistret att jag är 3e ägaren.

Växelspaken är perfekt! Får alla andra bilar att kännas väldigt långslagiga. Har faktiskt lite problem med det nu när jag för tillfället kör CLio Sport istället.

Inte ni som lackat om den då?

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Under påskhelgen sattes farsan i arbete :


Resultatet blev riktigt bra med möjlighet att justera i längsled utan att monteringen bygger för mycket på höjden. thumbs up Stolen sitter aningen snett eftersom det var trångt med kardantunnel i inre framkant och dörr i yttre bakkant. Men efter att ha kört 16 mil landsväg känns det inte som nåt jag irriteras över eller tänker på när jag kör. Däremot skulle jag vilja ha ratten lite lägre och några cm närmare mig, fast det funkar tills vidare som det är.


Själv gjorde jag lite rostlagning på backluckan. Trist jobb eftersom det är omöjligt att få snyggt utan större ingrepp. thumbs down Sen fick bilen bli vårfin mha:


Till sist mättes toe och camber fram eftersom den har varit extremt orolig med sommardäcken på. Det är kassa Marshaldäck, men jag har haft svårt att tro att allt beror på dom. Även på dubbdäck har den varit lite orolig, men inte alls lika mycket märkte jag efter att nu kört den på Marshaldäcken igen. Hjulvinklarna var dock okay (för gata), så det är tydligen däcken som är så kassa.
Toe mättes med metoden två plankor och fyra plastdunkar. Funkade oväntat bra! thumbs up Mätte 0.1 mm total toe in om jag minns siffrorna rätt nu. För cambern använde jag mitt egentillverkade rejsainspirerade verktyg. Resultat: -1,0 grad vänster, -1,7 grad höger. Justerbara topplagringar för bättre camber (och caster) skulle sitta fint, men budgeten sätter nog stopp för det denna säsong. thumbs down


Kollade frambromsarna, såg sådär ut, men bör räcka Gelleråsen 2 maj med Alfaklubben i alla fall. Efter det blir det byte av skivor och belägg fram. Tills dess ska jag jaga rätt på lämplig kylslang också.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Håller på och fixar bromsarna fram inför Gelleråsen imorrn. Tänkte jag skulle bygga bromskylning och behöver därför få bort navet för att kunna byta till en egengjord bromssköld. Jag har lossat centrummuttern men vet inte om jag vågar ta till avdragaren för att få bort navet. Delar sig lagret då så att jag måste skaffa ett nytt? Eller går det att få dit det gamla lagret igen?
Måste som sagt få ihop bilen ikväll så jag hinner inte/har inte råd att köpa nya lager.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ta inte bort navet om du inte har nya det havererar i 99% av fallen

Det brukar dock gå att få ihop det igen med lite tur & skicklighet.

Set går ju att fästa bromsköldar från baksidan utan att ta bort navet bara man fått loss de små skruvarna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Är det inte bara vanliga koniska lager fram som på E36 och M3E30? Isåfall är det ingen fara att dom går sönder om dom inte är trasiga redan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Lagren är hela så dom vill jag inte ha sönder. När jag lossat muttern så glappar navet ca 5 mm men sen tar det stopp och kräver våld (=avdragare). Ni menar att navet delar på sig men det går att sätta ihop igen? Känns inte roligt att ta isär det och sen inte få ihop det...

Nu har tyvärr ett annat problem dykt upp: den lilla insexskruven som håller skivan på plats vägrar släppa på ena sidan! 5 mm insexbit gör den bara rund. Provade att slå i en T35 torx men börjar slinta också. Nu har vi provat att fila lite på en T40 torx istället. SKa testa när det svalnat lite. Går med -fart nu....

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Klas Eriksson skrev:
Lagren är hela så dom vill jag inte ha sönder. När jag lossat muttern så glappar navet ca 5 mm men sen tar det stopp och kräver våld (=avdragare). Ni menar att navet delar på sig men det går att sätta ihop igen? Känns inte roligt att ta isär det och sen inte få ihop det...

Nu har tyvärr ett annat problem dykt upp: den lilla insexskruven som håller skivan på plats vägrar släppa på ena sidan! 5 mm insexbit gör den bara rund. Provade att slå i en T35 torx men börjar slinta också. Nu har vi provat att fila lite på en T40 torx istället. SKa testa när det svalnat lite. Går med -fart nu....


Jag fick borra ur skallen på mina som satt sig.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Klas Eriksson skrev:
Lagren är hela så dom vill jag inte ha sönder. När jag lossat muttern så glappar navet ca 5 mm men sen tar det stopp och kräver våld (=avdragare). Ni menar att navet delar på sig men det går att sätta ihop igen? Känns inte roligt att ta isär det och sen inte få ihop det...

Nu har tyvärr ett annat problem dykt upp: den lilla insexskruven som håller skivan på plats vägrar släppa på ena sidan! 5 mm insexbit gör den bara rund. Provade att slå i en T35 torx men börjar slinta också. Nu har vi provat att fila lite på en T40 torx istället. SKa testa när det svalnat lite. Går med -fart nu....


Jag fick borra ur skallen på mina som satt sig.


Det blev den tillfälliga lösningen här också. thumbs down
Fick skippa bromskylningen och ta det en annan gång. Blev riktigt stressigt att få ihop allt och hinna tvätta bilen. Men nu ska jag äntligen gå och lägga mig. Kl 05.30 avfärd till Gelleråsen.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (17195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande