Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 * SÅLD *
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (25755 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
OK, nu när Arne lagt ut sin bil så får man väl hänga på! Tanken är i kort att bygga en bil som är snabbare än Arnes. Och alla andra i klass modifierad också för den delen!

Bilen var körklar när jag köpte den och den har gått i BMW-cup klass standard 99-00. Nu håller jag på att modifiera den för klass Modifierad enligt konstens alla regler. Dock skall den fortfarande vara gatlegal vilket gör att man får tänka både en och två gånger innan man gör något på bilen. I kort är det väl tänkt att leva på bra väghållning och låg vikt då bilen tills vidare kommer att framföras med en driftsäker M10 på beskedliga 140hk.

Mer info och bilder kommer efterhand som bilen färdigställs!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Rikard Carlsson skrev:
OK, nu när Arne lagt ut sin bil så får man väl hänga på! Tanken är i kort att bygga en bil som är snabbare än Arnes.


Jaja får väl se hur det blir med det
Ser ut som Modifierad-startfältet blir större än på länge thumbs up

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Att bli snabbast i modifierad är inte helt enkelt och inte heller något rimligt mål. Bilen kommer även fortsättningsvis att vara gatregad vilket ger ett visst handikapp då jag måste ha lampor, bälten mm kvar. Mest kul per krona har jag däremot en ärlig chans att vinna!

Bilder och mer info finns på www.bmwsc.com under "BMW-Cup"!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Kul med fler nya byggen. Jag tycker dock det är extra kul att du ska behålla bilen gatreggad. thumbs up Just kravet på originalliknande belysning gäller alla i modifierad, så där skillnaden mellan gatreggat och inte marginell.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Är inte alla "riktiga" klubbräsers gatreggade...

Klubbracing handlar om att ha så kul som möjligt per kr, som Rikard säger. Då ger det sååå mkt mer att ha bilen reggad så man kan åka kvällsträningar, fria körningar på klubbträffar, Ringen osv osv.

*man kanske skulle se om man har en chans i modifierad iaf om allt vill sig...nä just det...jag har ingen bur...men det skulle man ju kunna...* SLUTA NU!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Andreas, det är bara att du ger upp. Det kommer att spåra ur för dig, frågan är inte om utan endast när.

/Gunnar
(som kan hålla sina idéer i schack)

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



GunnarÖ skrev:
Andreas, det är bara att du ger upp. Det kommer att spåra ur för dig, frågan är inte om utan endast när.

/Gunnar
(som kan hålla sina idéer i schack)


Så det har det inte redan gjort tycker du efter lördagens gläntande på dörren...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

Så det har det inte redan gjort tycker du efter lördagens gläntande på dörren...


Har det nu inte redan gjort det så ska jag hjälpa dig ur spår

Rikard// Tror att kul/krona är vikt åt dig

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Vad är det för dräpare som gömmer sig bakom denna?




_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Kul med all positiv respons!! thumbs up

AL, delar din uppfattning om vad klubbracing är (bör vara?)! Största idolen är Ingemar Linde som åkte en hel säsong för nåt år sen, körde till och från ALLA banor i racebilen med en verktygslåda och ett reservhjul i bagaget! Tusan vet om han inte vann det året också?

om någon mer är Rocco-82 undrar vad det är för dräpare i bakgrunden så är det en gul Ford.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Rikard Carlsson skrev:
......Största idolen är Ingemar Linde som åkte en hel säsong för nåt år sen, körde till och från ALLA banor i racebilen med en verktygslåda och ett reservhjul i bagaget! Tusan vet om han inte vann det året också?....


De e clubracing de thumbs up !!!
En sån ska ja bli när ja blir stor!!
Sådeså!!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Rikard Carlsson skrev:

om någon mer är Rocco-82 undrar vad det är för dräpare i bakgrunden så är det en gul Ford.


Feeeeeeeel... thumbs down
På femtiöresnivån: "Den är silverfärgad..."

Ses ikväll...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Är lite lat vad gäller att uppdatera här, försöker lägga tiden i garaget istället... Länk till BMWSC's sida där det finns lite nya bilder:

http://www.bmwsc.com/bmwcup/galleri/bygge_r_carlsson_2.html

Inbillar mig att det tråkigaste är gjort, dvs det mesta av burbygget, rostlagning och en hel del måla och slipa. Skall nu börja sätta ihop grejorna vilket iaf gör att det känns som att det rör sig på rätt håll!

Ligger lite efter tidplanen, men har tagit ut lite semester nu till jul för att rätta upp skutan så att det är startklart i början på mars!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Hej och hå, då var hemsidan äntligen uppdaterad igen! Som tur var hann man göra nåt nyttigt i julhelgen också och inte bara försämra racevikten med köttbullar och prinskorv...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



[quote=]
Ligger lite efter tidplanen, men har tagit ut lite semester nu till jul för att rätta upp skutan så att det är startklart i början på mars![/quote]

Hur gick det? Blev det nå rejsa under sommaren? Snyggt bygge thumbs up

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862





Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Tyckte det var dags för en uppdatering med spec då det hänt en del sen jag skrev i denna tråd senast.



Motor

Standard 2-litersmotor med weber 45or och 284 graders kam samt extraktor och 2,5" system. Oljekyl och större Volvokyl. Dock jobbas det på en ny spis som skall bli lite roligare; Ev uppborrad till 2150 cc, Topp bearbetad av "musen", nya specialgjutna insug , TWM 45 mm spjällhus, trattar oklart, viktade S14-stakar, special JE-kolvar, balanserad vev mm. Soppa kommer att styras av ett VEMS med autotune/bredbandslambda och tändningen kommer att bli wasted-spark som triggas direkt på veven. Dock byggs systemet så att det kan göras om till fullt sekvensiellt när jag hunnit med att fixa en vettig kamtrigger. Mål: Drömmer om 170-180 härliga sugmotorhästar och fint register med samma snälla kam.

Transmission

215 Sinterlamell och femväxlad OD-låda från BMW 320 E21. Även här skall det fixas en del, annan koppling skall i då den gamla behagar slira en hel del. I samband med detta så kommer också svänghjulet att lättas. Lamelldiffad bakaxel med omslipade ramper för högre spärrverkan. Utväxlingar: 4,75 4,10 3,45 samt någon till som inte är monterad i något hus för närvarande.

Väghållning

Bilstein Sprint runt om. Fram skall dessa och fjäderbenen kortas ca 60 mm för att inte bottna ur vid ytterligare sänkning. Gängade rörhylsor med 2,25" fjäder runt om på originalplats. Plattor mellan fjäderben och spindelled som ger mer camber, spårvidd samt håller Rc i shack. Vererra ställbara kränghämmare fram och bak. Alla originalbussningar utbytta mot antingen uniballs, nylon eller polynånting. Bärarmarnas infästning i bakaxeln ombyggda med excentriska bultar för att kunna justera camber och toe. Justerbara topplagringar fram.

Hjul

Ett tjog av BMWs klassiska 7 x 15 BBS krysseker med Toyo R881 och R888 samt en omgång Yokohama slicks som jag ännu inte hunnit testa.

Styrning

original snäcka bortplockad till förmån för kuggstång. Använde BMW E21 förra året men håller som bäst på att byta ut den mot VW Golf mk1 för att bättra på både geometeri och vändradie. Hemmasnickrad och förlängd rattstång. Snap-off rattnav väntar på montering.

Bromsar

Större huvudcylinder samt fyrkolvsok fram från tii-modellen. Fram är oken breddade för att rymma 256x22 mm ventilerade 323 E21-skivor. Dock håller jag på att försöka byta till 302x22 mm E34-skivor med hjälp av adaptrar för oken och spacers för skivorna. Bak sitter skivor och ok från 323 E21. Skall ev bygga om till bromsvåg inom kort om jag bara hittar någon smidig lösning på hur pedalstället skall se ut. I samband med ombyggnaden av bromsarna fram så kommer även ordentlig kylning att ordnas.

Exteriör

originalkaross förstärkt samt försedd med bur enl SBFs regler samt modifierad och lättad lite här och var. Försöker låta bli att göra större ingrepp i karossen då jag vill att den skall se så original ut som möjligt men ibland måste man.. Huv och baklucka skall bytas mot glasfiber någon gång och de sista plastrutorna skall sågas till.

Interiör

orignal instrumentpanel och dörrsidor för att behålla 02-känslan! Detta är kompletterat med ett hemmabyggt elsystem och tillhörande mittkonsoll. Div Biltemamätare (JA, det var billigt) hjälper till att hålla kolla på tryck och temperaturer. I övrigt ganska rensad och givetvis försedd med riktiga stolar och bälten.

Bilen är fortfarande gatreggad och används både till banträffar och race. Målet är att åka fler tävlingar i år i BMW CUP än förra året samt så många andra träffar och tisdagsträningar som det ges möjlighet till!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Bjuder på lite topplocksporr för 02-frälsta.

Bygger ny motor i höst/vinter inför nästa säsong. Tanken är att plocka mycket mer effekt än ur den gamla..
















_________________
Rikard Ahlin
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Porrigt!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369





Har du några värden på den..?

_________________
Jonas Götesson
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



I början av tråden skrev du såhär:

Rikard Ahlin skrev:
I kort är det väl tänkt att leva på bra väghållning och låg vikt då bilen tills vidare kommer att framföras med en driftsäker M10 på beskedliga 140hk.


eh, jaha, och hur många hästar kommer det att bli nurå? Kan man alltså betrakta bygget som "urspårat" redan?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 * SÅLD *
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (25755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande