Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900-94 "busbil"
1, 2, 3   >>
8203 besök totalt
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tag i ett eget projekt! Lyckades komma över en bil som passade min budget








Började med att kolla över motorn, hade ändå gått mååååååånga mil




_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

och Jonas suckar djupt eller?

Ni får pallra er ut till Rinkaby nån gång när vi är där, så att du får inspiration och insikt i att de finns alltid de som tagit sig djupare vatten över huvudet

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



B206 original? Rejsigt värre!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
P.P. skrev:
och Jonas suckar djupt eller?

Ni får pallra er ut till Rinkaby nån gång när vi är där, så att du får inspiration och insikt i att de finns alltid de som tagit sig djupare vatten över huvudet



Faktiskt inte

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
B206 original? Rejsigt värre!


Japp men numera med turbo

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
Ingen som har några bra tips på stöddämpare och fjädrar? Jag skulle vilja ha ställbara dämpare men min budget är inte så stor.

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Avo, Koni och Spax är tre namn som dyker upp i huvudet. Vet inte om de finns till just din bil.

Hur har du tänkt bygga upp den, eller kanske mer specifikt, till vad skall den användas? Är bekvämlighet en prioritet, och i så fall, hur mycket?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Koni och bilstein borde finnas till saab faktiskt.

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
P.P. skrev:
Avo, Koni och Spax är tre namn som dyker upp i huvudet. Vet inte om de finns till just din bil.

Hur har du tänkt bygga upp den, eller kanske mer specifikt, till vad skall den användas? Är bekvämlighet en prioritet, och i så fall, hur mycket?



Den ska användas till konbana och bankörning (tex vid STCS träffar). Den bör vara så skön att jag kan köra den tur och retur till banan för jag har ingen möjlighet att dra den lagligt (tror jag iaf). Vill inte behöva pausa för ofta för då kommer man ju aldrig dit.....


Har tittat på lite olika men skulle önska lite råd om dessa

Alt 1
Kortade sportdämpare från G&M. Den satsen som ligger i butiken nu innehåller fjädrar från Hollänska G&M och en gasdämpare från Lipmesa men med dom nya dämparna blir både dämpare och fjädrar från G&M
Priset för det nya kitet är 4400.-


Alt 2
4 st Koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft bade fram och bak + H&R fjädrar som sänker 30mm
Totalt ca 8700


Jag vet inte vilken "nivå" jag ska lägga mig på... jag tävlar ju inte eller så...

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare







_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jaja, men vi snackar ingen "till och från jobbet och Coop"-bil i alla fall? Rensad på inredning, skalstol, kanske en bur/båge? Lätt vikt, och så mycket av den placerad i rätt ände är aldrig fel.

Nu vet jag inte hur koni-dämparna reagerar, men de AVo jag hade på Alfan blev notabelt mycket bekvämare när returdämpningen mjukades max, trots stenhårda fjädrar. Fast när budgeten är begränsad kan ju några års mellanspel med G&M vara ok. Sen kan du ju leta upp några rikta prylar med utbytbara fjädrar och sånt under tiden. Vad det gäller komforten så går det mesta, bara man ställer in sig på det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare



Färgen var inte alls rolig, är inte så glad i vitt. Jag har varit och tittat på mängder med bilar och tillslut hittade jag en färg. Jag har fått hjälp av maken med mycket av slipningen



_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
P.P. skrev:
Jaja, men vi snackar ingen "till och från jobbet och Coop"-bil i alla fall? Rensad på inredning, skalstol, kanske en bur/båge? Lätt vikt, och så mycket av den placerad i rätt ände är aldrig fel.

Nu vet jag inte hur koni-dämparna reagerar, men de AVo jag hade på Alfan blev notabelt mycket bekvämare när returdämpningen mjukades max, trots stenhårda fjädrar. Fast när budgeten är begränsad kan ju några års mellanspel med G&M vara ok. Sen kan du ju leta upp några rikta prylar med utbytbara fjädrar och sånt under tiden. Vad det gäller komforten så går det mesta, bara man ställer in sig på det.




Jag vet inte hur långt jag ska gå, den ska ändå gå att besikta
Det blir bilsteindämpare och H&Rfjädrar

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Så länge dörrsidor och instrumentpanel sitter kvar brukar de inte vara så gnälliga. Reggning på ev. bur kommer du ju inte undan ändå.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Angående väghållning så kan jag tipsa om att kolla efter Opel calibra/vectra prylar då dom bygger på samma platta och har mycket gemensamt!

_________________
Mattias Holmgren
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
MattiasH skrev:
Angående väghållning så kan jag tipsa om att kolla efter Opel calibra/vectra prylar då dom bygger på samma platta och har mycket gemensamt!


Tack för tipset!

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
P.P. skrev:
Så länge dörrsidor och instrumentpanel sitter kvar brukar de inte vara så gnälliga. Reggning på ev. bur kommer du ju inte undan ändå.



De kommer att sitta kvar. Fattar jag dig rätt nu? om jag gör en reg.besiktning med bur så får jag köra med en bur? Jag har ingen koll alls på vilka regler som gäller

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det mesta borde stå skrivet här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13250 annars, bara fråga.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
jonaskellander
Hultsby (Kalmar)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 49



Hej.

Helt rätt rejs bil! Jag plockar ju rejs bromsarna rakt av från 900s till mitt projekt!

Du behöver inte en reserv kaross med "lättnig"?
Nu är du bokmärkt!

/Jonas k

_________________
Jonas Kellander
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
jonaskellander skrev:
Hej.

Helt rätt rejs bil! Jag plockar ju rejs bromsarna rakt av från 900s till mitt projekt!

Du behöver inte en reserv kaross med "lättnig"?
Nu är du bokmärkt!

/Jonas k



Vet inte om det behövs men jag har ändå nog ingen plats för den.... garaget är ju knappt värt namnet >

Nu rullar den igen!

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228


Trådstartare
Efter att kära maken lagat rosthål på bilen samt att jag inte är förtjust i vit (så tråkig och blir ju så skitig fort) så valde jag att lacka om bilen. Det var lite svårt att välja färg men så hittade jag den jag ville ha
Någon som kan gissa färgen?









Lite efterbilder! Enda saaben vad jag vet som har denna färg




Bilder utomhus

Närbild

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900-94 "busbil"
1, 2, 3   >>
8203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande