Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
56 besök senaste veckan (58585 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



dusty skrev:
Tack för era svar, nu startar den igen även om ljudet när motorn drar igång låter lite konstigt då det kommer ett rätt så högt tjut men startar gör den

Första gången utanför garaget på nästan 3 år: http://www.youtube.com/watch?v=kqUBPwhVTFg&context=C3fb3f6fADOEgsT . . . .

Såklart har jag fått nya problem. Tyckte först att den gick som en potta skit men kom på att den slirar konstant på kopplingen. När jag kollade på lamellskivan och tryckplattan så såg de helt okej ut däremot så har jag bytt uttrampningslager samt att jag våldtagit kopplingspedalen tidigare när den var väldigt stum.

Någon som haft liknande problem som vet vart jag skall börja leta?


På filmen är det något ljud som inte ska vara där. Att du har problem med starten och att den slirar på kopplingen tyder på att något är allvarligt fel i monteringen.

Det är bara att riva ner igen....och börja från början...en sak i taget.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
dusty skrev:
Tack för era svar, nu startar den igen även om ljudet när motorn drar igång låter lite konstigt då det kommer ett rätt så högt tjut men startar gör den

Första gången utanför garaget på nästan 3 år: http://www.youtube.com/watch?v=kqUBPwhVTFg&context=C3fb3f6fADOEgsT . . . .

Såklart har jag fått nya problem. Tyckte först att den gick som en potta skit men kom på att den slirar konstant på kopplingen. När jag kollade på lamellskivan och tryckplattan så såg de helt okej ut däremot så har jag bytt uttrampningslager samt att jag våldtagit kopplingspedalen tidigare när den var väldigt stum.

Någon som haft liknande problem som vet vart jag skall börja leta?


På filmen är det något ljud som inte ska vara där. Att du har problem med starten och att den slirar på kopplingen tyder på att något är allvarligt fel i monteringen.

Det är bara att riva ner igen....och börja från början...en sak i taget.


Tack! Ja det är väll som du säger att riva ner igen.

Ljudet på filmen är fläkten som slår lite mot kanten på kylaren men då jag ändå tänkt byta till elfläkt så har jag inte tagit tag och fixat de.

Isen verkar inte komma än på ett tag så ska nog få den klar innan dess

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



dusty skrev:
ButterflyRacing skrev:
dusty skrev:
Tack för era svar, nu startar den igen även om ljudet när motorn drar igång låter lite konstigt då det kommer ett rätt så högt tjut men startar gör den

Första gången utanför garaget på nästan 3 år: http://www.youtube.com/watch?v=kqUBPwhVTFg&context=C3fb3f6fADOEgsT . . . .

Såklart har jag fått nya problem. Tyckte först att den gick som en potta skit men kom på att den slirar konstant på kopplingen. När jag kollade på lamellskivan och tryckplattan så såg de helt okej ut däremot så har jag bytt uttrampningslager samt att jag våldtagit kopplingspedalen tidigare när den var väldigt stum.

Någon som haft liknande problem som vet vart jag skall börja leta?


På filmen är det något ljud som inte ska vara där. Att du har problem med starten och att den slirar på kopplingen tyder på att något är allvarligt fel i monteringen.

Det är bara att riva ner igen....och börja från början...en sak i taget.


Tack! Ja det är väll som du säger att riva ner igen.

Ljudet på filmen är fläkten som slår lite mot kanten på kylaren men då jag ändå tänkt byta till elfläkt så har jag inte tagit tag och fixat de.

Isen verkar inte komma än på ett tag så ska nog få den klar innan dess


Riv ner och ta sedan dit någon som är van att skruva med liknande saker....som kan hjälpa dej att felsöka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Det tar som vanligt lite tid mellan varven men igår var jag och började riva ner för att hitta felet och det verkar som jag hittat vad som var fel. Jag tror att uttrampningslagret har suttit fel därav så hade "piggen" till slavcylindern fastnat i något läge. Nu skall jag byta dessa och sätta ihop det igen så skall det nog fungera som det skall.

Håll tummarna

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Nu äntligen startar motorn fint igen och en ny slavcylinder är på.

Dock undrar jag om någon mer har haft detta problemet?



Främre delen verkar helt enkelt för lång

Ni ser ju mina egengängade hål men det är inte en så bra lösning

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Inte en dag försent men efter tre år har jag vart ute och pressat bilen lite och nu verkar det mesta fungera riktigt bra


Fick hjälp med längderna på kardan av ButterflyRacing så beställde den rätta främre delen av kardanen men då dök ett annat problem upp då mittupphängningen var mycket bredare än vad som får plats, verkar som 316-karossen har annorlunda fästen mot vad 325an har. Men det löste sig då jag tog den gamla mittbiten.



Väl ute för provtur så gick bilen riktigt fint dock så när man började komma upp i lite fart så small det till någonstans där bak upprepade gånger och jag försökte se vad det var som orsakat felet men såg inga märken eller skador någonstans. Efter ny provtur så var "smällarna" borta.

Annat småfix som behövs göras just nu,

- En bränsleledning verkar fått sig en smäll under bilen så blir att dra nya ledningar
- Hjullager höger fram rasslar
- Justera dämparna något
- Elfläkt då fläkten som sitter på just nu slår i kylaren

Ska se om jag kan få upp lite fler bilder och videos inom kort

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Fixade bränsleläckan idag, räckte att nudda röret där det läckte så smulades de sönder så jag har dragit om lite provisoriskt nu till en början så skall jag dra om allt senare men nu var jag mest sugen att åka ut och testa

Passade på att ta lite bilder för en gångs skull





Här är även två filmer från provturen,

http://www.youtube.com/watch?v=9toAMYUXVmY&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=--e1U7iPofo&feature=youtu.be

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Beställde en E36 styrväxel idag för att få ner rattvarven lite, läste att man fick som lägst rattvarv på en E36 m3 eller z3 men dom var ju snordyra så jag snålade in på en "vanlig" E36. Verkar inte vara någon rocketscience att byta direkt heller

Ska även se om jag kan få tummen ur att laga lite rost på bilen främst vid kopplingspedalen och något ställe i golvet.

Fick även beställt dessa så jag slipper åka runt med hål i golvet

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Det blev lite fint väder idag så jag åkte och tog en tur med bilen för att se vad den väger.

Med halv tank ligger den nu på 1000kg, den stod på 990kg först men sen ville den ändra ändra till 1000 kg




Fick även hem min nya styrväxel från E36. Ska bli spännande att se hur det blir.



_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



dusty skrev:
Fick även hem min nya styrväxel från E36. Ska bli spännande att se hur det blir.




Det där är väl ingen e36-växel...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Jag tyckte att den inte såg ut som till E36 och idag var jag nere för att ta fram artikelnumret på den för att se vad det är något jag fått. När jag vred fram artikelnumret så såg jag direkt att det var något som var fel för eventuellt så skall det inte vara en Audi-logga på en BMW styrväxel

Jag får ringa tomtarna som jag beställde den av och be dom fiska fram rätt styrväxel istället.

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Sådär nu är ny styrväxel och servopump på G.

Jag har även vart i kontakt med SFRO och fråga lite om att registrera bilen som ett ombyggt fordon och fick detta svaret.

Citat:


OBS
Det verkar som om din nya motor inte är original?

Reglerna föreskriver mycket tydligt att om ett sådant här bygge skall gå att godkänna så SKALL donatorns DRIVLINA vara original från donatorn.
(Observera den viktiga skillnaden på bara motor och hela drivlinan)

Detta betyder att din nya motor OCH växellåda OCH bakaxel från 325;an MÅSTE vara från en och samma bil och denna drivlina skall ha katalysator original!
För att räknas som original SKALL sprut, avgassystem inkl kat, grenrör, luftfilter, spridare och ALLT som kan påverka avgasvärden vara med och vara orörda i din ombyggda bil.

Du kan alltså INTE bygga en kat i efterhand på befintlig motor!!
Du kan INTE ta en motor utan kat och sen sätta dit en kat i efterhand även om det råkar finnas likadan motorer med och utan kat (före och efter 1987)


Det verkar ju helt klart som att även detta kommer bli lite bökigt. Hur har ni andra gjort som bytt motor för inte kör ni väll med standard avgassystem, luftfilter, spridare etc?

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
I helgen har det blivit många timmar i garaget och svetsat igen lite hål i golvet samt lagat lite rost. Även påbörjat att lacka om på kontoret.


Rensat





Bort med massa små skruvar som satt ivägen. Säkert viktminskning på 20 gram


Påbörjat lackning, tre burkar tog slut efter hatthyllan, baksätet och taket.


Sopsäckar och tidningar gjorde susen.

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
56 besök senaste veckan (58585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande