Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
1, 2, 3   >>
16052 besök totalt
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Tack för idag! Jag kom dit vid två, körde vid drygt tre, alldeles lagom med bilar och mycket trevligt folk!

Helskoj event, inte nog med att man fick bromsa gratis, korv och dricka fick man också!

Kul att träffa Andreas och några andra rejsaiter. Jag är hyfsat säker att jag tog den eftertraktade vinsten lägst effekt, jag tror ingen annan hamnade UNDER 80 hästar... Men roligt var det och motorn höll och jag slapp ta taxi hem. Men Andreas fråga innan repan skapade nervositet... "Tror du den klarar av en fullrepa?!..."

Några bilder...

Hela gänget, runt omkring drällde potenta bilar av alla de slag.



TomasT's posse i bänken, tråkigt nog ett offer för dåligt grepp. Givetvis beroende på för mycket mos! (eller...?)



Min pärla innan den började ryka rejält pga fet blandning...trodde ett tag att folk skulle fly fältet men det gick bra. (phew!)



Stefan

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Tack Stefan och alla ni andra trevliga Rejsaiter som kom och hälsade på idag.
Nuvarande setup av anläggningen är ny och tack vare er medverkan har vi nu på kort tid testat ett ganska stort antal bilar av varierande modell och prestanda.
I stort sett är vi nöjda med hur det gick.
En förbättring som vi snarast skall göra är att installera ytterligare ett par förankringspunkter i golvet bakom bänken/bilen för att enkelt kunna öka axeltrycket över den drivande axeln och därigenom öka friktionen mot rullarna i de fall detta behövs.
Nu gick det ganska lätt att lösa på de bilar som hade baklucka och glada frivilliga som hoppade i för ökat tryck, men det är ju inte alltid vi har så många trevliga och hjälpsamma männislor i verkstaden.

Som Wankel Seven påpekade i inbjudningstråden så funkar R-däck (och slicks) dåligt på rullarna och vi borde nog ha påpekat detta tydligare i inbjudan. Extrema hjulvinklar bak i samband med högt däckstryck verkar inte heller vara helt optimalt. Andreas Rollnerts Elise/Honda med "respirator" fick vi trots det till slut fast på rullarna och noterade under ett helt öronbedövande vrål ganska imponerande 285 hästar med hög insugstemp (stängd motorlucka, aj,aj...) och konservativt slutvarvtal en bit under effektmax.

Jag hann inte fota något vidare men det vore kul att se några av era bilder från dagen i denna tråd.

Lugnet före stormen.


Några av dagens mätresultat.

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Japanviking
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Lite bilder från en trevlig dag









Att åka i bakluckor var lika populärt som att äta gratis grillkorv.




En fin och mycket vass bubbla klämde ur sig 114hk

_________________
Andreas Lundquist
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Ett mycket trevligt initiativ! Tänk så kul man kan ha titta på bilar som inte rör på sig...

Tyvärr så blev det inga siffror på Porschen då Stuttgart hästarna vart bänken överväldiga så det slirade...
Inte ens när vi knölade in Joakim i baksätet och mig i passagerarsätet så funkade det. Litet synd då det hade varit kul att se hur mycket RS-modden givit.

Filmtajm:

http://uk.youtube.com/watch?v=Jg9yo-Kk_sg
Glöm inte att klicka på "watch in high quality".

Tack Peter för stabil filmning!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Triggerhappy
Åkersberga
Här sen Jul 2008
Inlägg: 70



Lite fler bilder från dagen.

Högt tempo och Andreas har väl aldrig gasat fullt med så många olika bilar på en dag
Rappt o bra jobbat av TPR grabbarna thumbs up

Tha pix:
1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8.


9.


10.


11.


Jag har bilder på de flesta ekipage, om du jagar bild på just din bil på bänken hör av dig.

Mvh
Micke

_________________
Michael Larsson
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



En kul dag med bilen bänkad. Skoj att träffa lite rejsare under regi av Andreas med gäng!!
Glömde att gratta dig Andreas till telingen som kom och hälsade på. Såg glad och lycklig ut i mammas bärstol. thumbs up thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Ajajaj, detta missade jag, så går det när man är inne för lite på rejsa.nu

Andreas skrev:
Tack Stefan och alla ni andra trevliga Rejsaiter som kom och hälsade på idag.
Nuvarande setup av anläggningen är ny och tack vare er medverkan har vi nu på kort tid testat ett ganska stort antal bilar av varierande modell och prestanda.
I stort sett är vi nöjda med hur det gick.


Det är inte så att ni behöver testa lite mer?? Jag ställer upp!

/Pelle

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
lansen
täby
Här sen Mar 2006
Inlägg: 44



hur mycket bromsade den vita BMWn, det såg ut som att det stod 316hk
men då kan det väl inte ha varit en sån där 400hästars V8 bmw????
vart bara lite orolig....

_________________
Martin Lantz
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Eftersom ingen annan svarar så gör väl jag det

Vad jag hörde var att den inte gick riktigt 100. Det spekulerades i hurvida elektroniken i den fick spunk av att stå still med framhjulen och tok-snurra bakhjulen, alt att den gick i nåt Limp-home-mode.

Men dom fick inte ut mer effekt i från den.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148



Synd att jag inte hann stanna och testa Smarten =(! Men det var nog lika bra eftersom kopplingen strular!

Hade varit kul att se om man har tagit sig över 100häst

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Micaelaman skrev:
Eftersom ingen annan svarar så gör väl jag det

Vad jag hörde var att den inte gick riktigt 100. Det spekulerades i hurvida elektroniken i den fick spunk av att stå still med framhjulen och tok-snurra bakhjulen, alt att den gick i nåt Limp-home-mode.

Men dom fick inte ut mer effekt i från den.


Först vill jag säga att jag är ingen expert på dessa bilar, men vad jag vet har M5 V8 av årsmodell runt 2000 som så många andra moderna bilar "elektronisk gaswire".
Detta system innebär att du talar om för bilens styrdator hur mycket effekt du vill ha via gaspedalens position/vinkel och datorn styr sedan trotteln via ett servo efter hur mycket pulver den tycker att det är lämpligt att du skall få.
I en normal driftsituation med varm motor, inga larm från något av bilens många kontrollsystem mm. betyder full gas full trottel. Om något system varnar så har datorn möjlighet att begränsa effektutaget och gör det beroende på felets art och allvarlighet.

Vi hade ganska bra koll på motortemp mm. men låt säga att billens dator börjar tycka att bilen går för varm någonstans, att den tycker att det är lite konstigt eller rentav olämpligt att bakhjulen går 240 km/h snabbare än framhjulen etc. Då har datorn i en sådan här bil full möjlighet att begränsa effektuttaget. Min teori är att detta var fallet den här gången. En utskrift av bilens loggfiler skulle kunna ge klarhet i detta.

Vad jag minns hade vi i den uppmätta repan (med två killar i skuffen) inget hjulspinn, vilket borde borga för att den uppmätta effektsiffran stämmer bra med verkligheten. Jag har också för mig att maxmomentet stämde exakt med bilens spec.
Den uppmätta maxeffekten hamnade enligt anteckningen på tavlan betydligt under det varvtal där max effektuttag bör ligga i en dylik motor. Ytterligare en indikation på att motorn inte gick för fullt i det högre varvtalsregistret.

En stunds surfande på nätet borde kunna svara på om man behöver stänga av (och i så fall hur) eventuella antisladd, antispinn, antiköraförfort -system på den här biltypen innan effektmätning på rullande landsväg är möjlig.

Vi gjorde, mest på kul, tidigare ett snabbt test av min 2008 års Merca C-klass där vi endast disablade anti spinn via knappen på instrumentpanelen och jag har för mig att motorn gav ungefär 80 hästkrafter medan varningsmeddelandena avlöste varandra, det plingade och pep överallt etc...

Eftersom vi vid testillfället av M5'an hade en kö med bilar som väntade på att testa landsvägen så hade varje bil i princip en chans att köra en fullgasrepa. Vid en eventuell beställd effektmätning/ mappningsession så har man möjlighet att förbereda och planera något mer innan körningen av varje specifik bilmodell samt avsätta lite mer tid till eventuell felsökning om behov uppstår.
Mvh,
Andreas

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Vi bromsade min hoj idag



107 kw @ 10500 rpm helt ok på en 10 år gammal hoj med ett brokigt förflutet

_________________
Michael Öhrström
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148



Förrutom att testa Mickes fina hojfäste och verifiera att det går alldeles utmärkt att bromsa hojar på vår anläggning så fick vi besök av ett par Sjuor.
Den gula Caterhamen som ägs och körs av en viss Herr Brolund är en av de bilar som vunnit mest i svenska sportvagnsserien de senaste tio åren. Cupvinnare (olika år) i Roadsport A, B och C! Det visade sig att det inte behövs så mycket effekt som vissa tror för att vina Roadsport A-race i en väl uppsatt Caterham...
Dessutom testade vi för första gången en framhjulsdriven bil på rullarna.
En Saab Turrrrbo!





_________________
Andreas Naeslund
Citera
Triggerhappy
Åkersberga
Här sen Jul 2008
Inlägg: 70



Lite fler bilder.
Blev inget taget på hojen för min del så micke lurade upp mig att gasa den medans han själv tog skydd

Nåja...lite pix då.

Kimmen visar upp några tusenlappar i svart, Micke fundrar ut hur man enklast plastar av dem.


Andreas innan han får den gröne att kissa av euforia


Birds eye


yyyllll


Alla kollar kurvan. Koncentrerat


Ljugarbänken till höger, sanningsbänken till vänster Bra sprutt i Duran.


Bildtext: Så min son, vi får väl se till att den laddar lite till då. Funkade ju utmärkt med FWD.


Tackar för trevligt spektakel.
Micke

_________________
Michael Larsson
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Alex min teling var inte nöjd med effekten i sin saab 204 hk med ett maptune 260 hk kit
( 3" down pipe o race Kat + chips trim öppet luft filter mm mm)

_________________
Michael Öhrström
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Andreas skrev:
Det visade sig att det inte behövs så mycket effekt som vissa tror för att vina Roadsport A-race i en väl uppsatt Caterham...


Vad tror vissa? Han har ju onekligen bra vikt/effekt förhållande så det är klart att bilen går bra (snudd på samma vikt/effekt som VankelChrister).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Kimmen kul att du kom men ta med dig bilen nästa gång,o inte bara en dörr

_________________
Michael Öhrström
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Vet inte om jag vågar ställa upp bilen, verkar ju livsfarligt

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Kan däremot säga att jag fick ett mycket postivt intryck av bromsbänken thumbs up verkade seriöst (tillskillnad från Mickes Westfield ).

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Citat:
(tillskillnad från Mickes Westfield ).


Va fa.... menar du , bara min överlevde finlans-resan ?

_________________
Michael Öhrström
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Bara din Westfield blev omkörd av en Locost...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Eftersnack
2008-09-27 Gratis effektmätning norr om Stockholm
1, 2, 3   >>
16052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande