Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur mycket däck går åt?
8442 besök totalt
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare
Vi funderar på att åka någon sorts långlopp, antagligen MSLS klass 4.
Eftersom jag aldrig åkt långlopp eller tävlat på "vanliga" däck så undrar jag hur länge 4 nya däck håller?
Måste man byta under ett 8 timmars lopp? (punka ej medräknat... )

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Ickad skrev:
Vi funderar på att åka någon sorts långlopp, antagligen MSLS klass 4.
Eftersom jag aldrig åkt långlopp eller tävlat på "vanliga" däck så undrar jag hur länge 4 nya däck håller?
Måste man byta under ett 8 timmars lopp? (punka ej medräknat... )


Har du rätt hjulvinklar, bra däck och inte allt för mycket pulver/aggresiv körteknik
borde du kunna köra 2 tävlingar på ett par (drivhjuls) däck FWD

Som mest klara vi 3st 8h tävlingar på samma framdäck,
men då kunde man se vad som finns innanför gummit på slutet..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare
Vad åker ni på för däck då??

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Michelin Pilot Exalto om jag inte minns helt fel.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Häng med och åk 5papp+ i stället. Vi kör det med min 75a i ungefär samma uppsättning, kanske inte lika fint byggd i finich. MSLS går ganska fort i dag. Största problemet med 75an är att få bromsarna att hålla.
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare
Björn skrev:
Häng med och åk 5papp+ i stället. Vi kör det med min 75a i ungefär samma uppsättning, kanske inte lika fint byggd i finich. MSLS går ganska fort i dag. Största problemet med 75an är att få bromsarna att hålla.


Nä, det är tillräckligt med alfor i 5 papp.

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Ickad skrev:
Björn skrev:
Häng med och åk 5papp+ i stället. Vi kör det med min 75a i ungefär samma uppsättning, kanske inte lika fint byggd i finich. MSLS går ganska fort i dag. Största problemet med 75an är att få bromsarna att hålla.


Nä, det är tillräckligt med alfor i 5 papp.


synd för vi har roligare och billigare i 5papp+........ Och fortfarande fler bmws än alfor.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Vet inte om vi har fel hjulvinklar men vi klarar oss inte längre än 1 race på framdäcken. Förut har vi till och med fått byta framdäck under tävling, så då hade vi nog fel inställningar.
Men det senast racet klarade vi utan att byta framdäck. Kör med Yokohama s-drive.
Kör i motorsvag klass 4a bil.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



JonasR1 skrev:
Vet inte om vi har fel hjulvinklar men vi klarar oss inte längre än 1 race på framdäcken. Förut har vi till och med fått byta framdäck under tävling, så då hade vi nog fel inställningar.
Men det senast racet klarade vi utan att byta framdäck. Kör med Yokohama s-drive.
Kör i motorsvag klass 4a bil.


Det är väl ni som kör gul Kadett, som stod bredvid en grå Kadett i lördags på tävlingen?
Ni bord kunna klara 2 tävlingar iaf.
Vet du vad ni har för mått och vinklar? (Toe och camber)

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Spirou944t skrev:
JonasR1 skrev:
Vet inte om vi har fel hjulvinklar men vi klarar oss inte längre än 1 race på framdäcken. Förut har vi till och med fått byta framdäck under tävling, så då hade vi nog fel inställningar.
Men det senast racet klarade vi utan att byta framdäck. Kör med Yokohama s-drive.
Kör i motorsvag klass 4a bil.


Det är väl ni som kör gul Kadett, som stod bredvid en grå Kadett i lördags på tävlingen?
Ni bord kunna klara 2 tävlingar iaf.
Vet du vad ni har för mått och vinklar? (Toe och camber)



Stämmer bra det.

Kommer inte ihåg exakt, men tror det är 0,17 grader toe på framhjulen och sen så har jag för mig att camber är olika, vänster runt 4grader höger 2,75 grader.

Vet inte exakt vad olika cambern beror på, kan vara att det är olika skruvat (höjd) på fjäderbenen.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vet att Autoexpertens golf förbrukar en omgång nya framhjul varje race medan bak håller mycket längre. Skulle tro att ni kan åka 2-3 race med alfan om den är någorlunda rätt och med vettig körstil. Dom sliter mycket mindre med bakhjulsdrift och bra balans och chassie. Detta med tanke på vad jag brukar förtära i däck på banmöten samt det 24-timmar vi körde i vintras även om just det inte är helt representativt. Där fick flera byta framhjul och vi hadde 3mm kvar på ungefär 20-timmars körning.
Citera
Allmänt banåkaforum
hur mycket däck går åt?
8442 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande