Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -97
1 besök senaste veckan (4397 totalt)
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej,

Har tjuvläst ett (bra) tag på rejsa utan att skriva något men tänkte nu börja min skrivarkarriär med en biltråd.

Bilen är en Lotus Elise från -97 som jag hämtade förra året från England, den är än så länge i standardutförande förutom stolarna som är bytta till såna som sitter i s2 eliser (dom har lite mer stoppning än s1 stolar).

Bilder:





De uppdateringar jag tänkt göra inom den närmaste tiden är att skaffa fyrpunktsbälte så jag sitter fast bättre i kurvorna (och om man smäller in i något förståss....) och kanske fixa nya dämpare + fjädrar, de som sitter på nu är troligen original och kanske lite slitna/mjuka. Tips mottages tacksamt om vad man bör ha m.m.!


(Namnet "båtstefan" kommer sig av att jag hade en Fiat Barchetta när jag reggade mig här på rejsa...)

_________________
Stefan Andersson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rätt bil, rätt färg, rätt tvättningsstatus! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Vad du skall köpa för dämpare +fjädrar beror helt på bilens användningsområde.
Skall du köra mycket bana kan Nitron vara bra men vill du bara ha ett billigare alternativ som ändå medför förbättring över orginal kan du titta på Elise S2-dämparna.

S2 Bilstein:
http://www.eliseparts.com/products.php?product=454

Nitron:
http://www.elise-shop.com/suspension-parts-c-8_78.html

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Mycket snygg bil! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 8


Trådstartare
Ragnar skrev:
Mycket snygg bil! thumbs up


Hehe


Mikael: Nu så används bilen mest för nöjeskörning på väg, men förhoppningsvis skall det bli mer och mer bana (var premiär för mig i våras och det var ju vansinnigt kul!). Har kikat lite på dom gula bilstein och nitron du länkar till. Har ännu ingen panik med bytet så jag får ha beslutsångest ett tag till...
Någon som vet original fjäderkonstanter för en s1 elise? och vad som kan vara lämpligt om man vill ha den tydligt hårdare men ändå att den inte blir okörbar på vanlig väg?


Kraniel: Gotländskt kalkdamm är ju nästan lika snyggt som den gröna färgen, så det är synd att slösa på tvättsvamparna!

_________________
Stefan Andersson
Citera
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 8


Trådstartare
Igår lyckades jag få bort lite vikt:

Tog ur högtalarna som satt bakom stolarna. Fick ta bort bältesrullen och sen satt de med kardborrband....


Bilradion skall också ut (känns ju lite onödigt att ha den kvar utan högtalare... )


Sen fick jag dit lite vikt:

Skruvade dit ett bältesstag som jag kan fästa fyrpunktsbälte i.


Satt inte fast bältet då jag tänkte vänta tills efter besiktningen, men det är kanske onödigt så länge man behåller trepunktsbältet.

Passade även på att byta hastighetsmätargivare som sitter vid ena bakhjulet, så nu kan jag se hur mycket för fort man kör igen...


Idag testade jag en elise s2 med hårdare fjädrar (2.5ggr) och nya/bättre stötdämpare så nu är suget efter nya inte direkt mindre.... Kändes såklart att den var mycket stadigare och lite hoppigare men den gick betydligt tystare över ojämnheter, min skramlar och "slår" betydligt mer. Stort tack till den modiga ägaren som vågade låta mig prova!

_________________
Stefan Andersson
Citera
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 8


Trådstartare
Var ett tag sen jag skrev här... Men nu har det iaf hänt lite med bilen:

Vinterfixet har bestått av att byta motor från min rover 118hk till en rover vvc på 160hk. Motorn köptes på ebay från england och kom från en MG-ZR som skall ha gått någonstans kring 6k mil.

Skaffade också en emerald k6 för att styra motorn.

Lite bilder:

Gamla motorn åker ur (mycket damm och grus som gömde sig under plastkarossen...)


Nya motorn i...


..och karossen på..!



Skruvade ihop det sista igår (motorlucka och plåtar under m.m.) och tog en test-tur i det fina vädret!

Helt problemfritt blev det ju inte... Motorn tickar en hel del när den är varm och varvet ligger under 2k, vad jag har läst så kan det bero på att oljetrycket är lägre på tomgång och att vvc mekanismen börjar väsnas då. Har också läst att lotus rekommenderar lite tjockare olja till vvc-motorerna, vet inte om det stämmer men det verkar ju inte orimligt att tickandet minskar då eftersom den är ganska tyst när den är kall (och oljan förmodligen är lite mer tjockflytande)

Nästa problem är att jag inte får någon ok signal från kamvinkelsensorn. När jag loggar mätvärden från den visar den nästan noll grader hela tiden förutom någon gång när den hoppar upp en bit. Detta kanske kan bero på brusig signal eller liknande beroende på hur skärmen kopplats in. Nu sitter skärmen ansluten till chassiet på emeralden.
Motorns karaktär känns ungefär som den gamla motorn vilket borde betyda att kammarna ej ställs om... (som troligen beror på värdet från kamvinkelsensorn)

Problem nummer tre är att jag inte lyckas få emeralden att styra tomgången, den skall gå över i "idle mode" om throttle-potten och varvtalet är under ett visst värde. Nu verkar den bara styra tomgångsventilen enligt tabellen för kylarvattnets temp, d.v.s. att den ej återkopplar m.a.p. varvtalet.

om någon som är duktig på vvc och/eller emerald vill guida mig vore det jättesnällt!

(än har jag väl lite tid på mig att fixa problemen innan bansäsongen börjar! )

_________________
Stefan Andersson
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Du fick inte med någon orginal ECU att prova med ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
båtstefan
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 8


Trådstartare
Nej, har bara emeralden...

Nu hittade jag en sida som beskriver hur signalen från kamsensorn skall se ut:

http://homepage.swissonline.ch/TomsSeven/Main/CPS_Logic.htm

Får ta ut oscilloskopet och mäta lite!
(först kanske jag skall dubbelkolla att jag kopplat rätt... )

_________________
Stefan Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -97
1 besök senaste veckan (4397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande