Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3,0S -75
1, 2, 3   >>
11962 besök totalt
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Mycket planering och känna på har det blivit under åren, men nu har bilen (inköpt 7/5 1999) äntligen hittat in i ett vettigt garage så förhoppningsvis står den i line up till nåsta år. Vissa försöker få in fler nya bilar i BMW Cup så då får vi väl agera för att bevara balansen

Tanken är alltså att få denna tyska bankrånarbil att hitta in i BMW Cup Klass Standard till nästa säsong, om det går bra kanske den till och med kan få asfalt under hjulen under detta året.

Planen blir som följer:
Lätta från dagens 1550 kg till 1296 kg (enligt reglementet, homologeringsvikten från Grupp I var 1240 kg), dragkrok och taklucka sägs ju väga en del sen skall vi börja fundera på var vi skall skruva fast blyvikterna...

M30B30 std med lite puts (dvs flintamappning)
Bilstein Rennsport chassi
BMW Motorsport chassibussningar (underbart när man kan få till ca 10 grader caster fram och 2-3 grader camber runt om med originaldelar thumbs up klass standard måste ju betyda originaldelar, eller hur )

Färgsättningen är spikad - det blir en ny färg (?) på banan...

Lite foton från veckans övningar:

In i garaget


Inredning från fabrik


Under mattan


Det var tre lager, sedan kom asfalts-, skumgummi- och gummimattorna...


Lite rost i huvar, dörrar och något inre hjulhus skall fixas och sedan börjar det bli dags för en vettig bur. Någon som har ett bra tips i Svedala innan jag inhandlar en från HEIGo?

Hoppas nu inte bröderna Skoog får för sig att lämna in alltför många ändringsförslag till regelmentskommittén till nästa år Fast å andra sidan så pratade vi väl om det här steget redan förra årtusendet Martin... Så får vi se om jag kan lära mig att köra också så blir det en smålänning till på banan.

Fortsättning följer

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Den verkade ju himla fin, kul modell!
Det ska bli kul att följa projektet.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Kul med en Baader Meinhof Wagen

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



En del gör det extra svårt för sig.

BaaderMeinhof skrev:
och sedan börjar det bli dags för en vettig bur. Någon som har ett bra tips i Svedala innan jag inhandlar en från HEIGo?

om du skall köra i Cup:n kanske du skall satsa på en riktig bur istället för en skruvbur?
Annars: www.wiechers-sport.de har ju inte samma finish som en Heigo men kostar bara en tredjedel.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



BTG skrev:
Annars: www.wiechers-sport.de har ju inte samma finish som en Heigo men kostar bara en tredjedel.
Passformsmässigt är ju deras grejer kanon i.a.f. tycker jag, och priset är ju bra oftast med.

_________________
Peter Karlsson
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
BTG skrev:
En del gör det extra svårt för sig.

BaaderMeinhof skrev:
och sedan börjar det bli dags för en vettig bur. Någon som har ett bra tips i Svedala innan jag inhandlar en från HEIGo?

om du skall köra i Cup:n kanske du skall satsa på en riktig bur istället för en skruvbur?
Annars: www.wiechers-sport.de har ju inte samma finish som en Heigo men kostar bara en tredjedel.


Det blir helsvetsad bur oavsett leverantör men jag har inte kunnat hitta information om att det skulle vara en så hög prisskillnad mellan Heigo och Wiechers. Vet du om OMP har möjlighet till att leverera till så här antika fordon. Prismässigt så vore det ju ett alternativ men jag har knappast några referenser på passformen hos dem...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



BaaderMeinhof skrev:
Det blir helsvetsad bur oavsett leverantör men jag har inte kunnat hitta information om att det skulle vara en så hög prisskillnad mellan Heigo och Wiechers.


Kanske läge att kontakta 02-depån, dvs Lennart Bengtsson, han borde kunna fixa en bur till dig.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Riktigt fränt med en bankrånarbil i cupen. Finess motorsport fixar garanterat bur till dig. Vet att Magnus (e3otto) varit i kontakt med de ang bur.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 354



Här händer det grejor

Ska man packa med blåstället på måndag kanske?
Eller det är väl snarare vita bomullshandskar som gäller till dessa älda sportvagnar

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Riktigt fränt med en bankrånarbil i cupen. Finess motorsport fixar garanterat bur till dig. Vet att Magnus (e3otto) varit i kontakt med de ang bur.


Jo jag skall ta och prata med Magnus om det, han hade väl kontakt med Finess i höstas om jag minns rätt. Då kan de ju lika gärna göra fler på en gång...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Ballt projekt! Helrätt, och lika roligt som mitt eget E12 projekt var. thumbs up

Angående bur så är det kanske osäkert om de skruvburarna håller SBF måtten? Du har säkert koll på det, men kolla en extra gång innan du köper.

Denna tråden skall följas!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Här händer det grejor

Ska man packa med blåstället på måndag kanske?
Eller det är väl snarare vita bomullshandskar som gäller till dessa älda sportvagnar


Jo jag tänkte att det var bäst att sätta igång så att vi kommer någonvart

om du tillhandahåller motivationen så ser jag till att det letar sig fram några Radeberger Fast, det är ju måndag idag... Och nästa måndag är det ombytta roller - knepig logistik det här Summa summarum så lär det nog behövas både blåställ och bomullsvantar för att komma till skott

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
Ballt projekt! Helrätt, och lika roligt som mitt eget E12 projekt var. thumbs up

Angående bur så är det kanske osäkert om de skruvburarna håller SBF måtten? Du har säkert koll på det, men kolla en extra gång innan du köper.

Denna tråden skall följas!


Jag kommer kanske PM:a när jag kör fast - hoppas att det är ok Du hade ju en del intressant på G gällande skjutbara rutor...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Det blev en del beställt idag:

BMW Motorsportbussningar för framvagnen
Excentriska bussningar för bakvagnen
En sats bromsrör i koppar
Renoveringssatser, nipplar och kolvar till fyrkolvsoken fram och tvåkolvsoken bak
Stålomspunna bromsslangar
Ferodo Racing bromsbelägg (om de inte finns i lager så får det bli ett samtal till Stacke)

samt lite annat smått och gott såsom gummigenomföringar, klammer etc

Letade fram några bromsade diffar ur garagets mörker. Den ena med 25% verkan är nyrenoverad och den andra med 40% behöver nya lameller. Båda varianterna fanns att få från fabrik då det begav sig. Får se om det räcker med det... misstänker att det kan vara bra att byta till sig en 3,07 också.

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



BaaderMeinhof skrev:
line up till nåsta år. Vissa försöker få in fler nya bilar i BMW Cup så då får vi väl agera för att bevara balansen
Tanken är alltså att få denna tyska bankrånarbil att hitta in i BMW Cup Klass Standard till nästa säsong, om det går bra kanske den till och med kan få asfalt under hjulen under detta året.

Hoppas nu inte bröderna Skoog får för sig att lämna in alltför många ändringsförslag till regelmentskommittén till nästa år Fast å andra sidan så pratade vi väl om det här steget redan förra årtusendet Martin... Så får vi se om jag kan lära mig att köra också så blir det en smålänning till på banan.

Fortsättning följer


Coolt Anders, mecka på nu så det inte blir ytterligare en pallbocksbil på rejsa
Bra att du ger oss tills 2010 innan du startar, då kan vi hinna bli tillräckligt snabba för att inte bli varvade av dig

_________________
Patrik Skoog
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Ballt projekt! Blir en prenumeration direkt på denna tråd =)

Finess har bur till e28 som borde passa utan problem då karosserna är mycket lika.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



BaaderMeinhof skrev:
Mats Kinnby skrev:
Ballt projekt! Helrätt, och lika roligt som mitt eget E12 projekt var. thumbs up

Angående bur så är det kanske osäkert om de skruvburarna håller SBF måtten? Du har säkert koll på det, men kolla en extra gång innan du köper.

Denna tråden skall följas!


Jag kommer kanske PM:a när jag kör fast - hoppas att det är ok Du hade ju en del intressant på G gällande skjutbara rutor...


No problemas, man hjälper en broder då det behövs

Men skjutbara rutor i plast är ajaj i klass standard, då får man ha vevbara i glas istället

Som Jeppe skriver, E12:an jag körde hade Finess (rolfstorps svets & smide) bur från E28, passade direkt, men de karosserna är hemskt lika, E3 är nog inte långt borta och borde funka bra med E28 bur den med.

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
No problemas, man hjälper en broder då det behövs

Men skjutbara rutor i plast är ajaj i klass standard, då får man ha vevbara i glas istället

Som Jeppe skriver, E12:an jag körde hade Finess (rolfstorps svets & smide) bur från E28, passade direkt, men de karosserna är hemskt lika, E3 är nog inte långt borta och borde funka bra med E28 bur den med.


Hmmm, då får det väl bli plastrutor först om/när det blir vidareutveckling av konceptet. Att det inte är tillåtet med dessa i standard hade jag helt missat Tack för infon!

Skall höra med Finess hur man kan lösa buren på bästa sätt. (Utav övriga verkar det bara vara Heigo och OMP som kan leverera direkt från hyllan till denna modell..) E3 karossen är ju ca 5 cm bredare än E12/E28 men det går säkert att lösa. Återstår att mäta skillnaden i invändig bredd i kupén helt enkelt. Någon som kan ge mig ett mått på hur brett det är mellan innertrösklarna på en E28?

Extra karossbredd kan väl vara bra att ha om man vill täcka upp två spår genom kurvan, eller vad säger du Mats

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Coolt Anders, mecka på nu så det inte blir ytterligare en pallbocksbil på rejsa
Bra att du ger oss tills 2010 innan du startar, då kan vi hinna bli tillräckligt snabba för att inte bli varvade av dig


Det var ju snällt sagt men nu råkar jag ju veta hur överj-liga du och din bror är på att att hantera en bil, (om det är på bana eller en smal kostig till skogsväg verkar ju inte spela någon roll) så ni behöver nog inte vara oroliga för något annat än hur ni skall ta er förbi stridsvagnen när ni skall varva

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



BaaderMeinhof skrev:
Extra karossbredd kan väl vara bra att ha om man vill täcka upp två spår genom kurvan, eller vad säger du Mats


Jag har nu måttet 1,96 meter över höfterna på E28:an, "saknar" 4cm till maxmåttet i klass special, 3,0:an är väl 1,95 redan i original eller?

Denna bil kommer bli cool, och skiljer sig ur mängden, tack för det thumbs up

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Mats Kinnby skrev:
...3,0:an är väl 1,95 redan i original eller?



hrmmm.... Absolut!
I själva verket är den 1,76 enligt homologationspappren

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3,0S -75
1, 2, 3   >>
11962 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande