Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3,0S -75
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11964 totalt)
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



BaaderMeinhof skrev:
E3 karossen är ju ca 5 cm bredare än E12/E28 men det går säkert att lösa. Återstår att mäta skillnaden i invändig bredd i kupén helt enkelt. Någon som kan ge mig ett mått på hur brett det är mellan innertrösklarna på en E28?


Detta ska bli intressant att följa, kul med fler "udda" projekt. thumbs up

Jag mailade dig lite E28-info.

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Det blir bra info det, Bert-ola! Tackar!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Nu har bröderna Skoog låtit information om hur det gick för de båda M52/M54B25maskinerna på rullarna hos TS (antar jag med de värdena... ) sippra ut till oss vanliga dödliga så nu blir det till att ägna sig åt hederlig optimering av bränslesystemet i bankrånarbilen - dvs justera förgasarna Tur att det finns knep att ta till där också!

Målet är ju minst samma värden, plus lite till!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5680



BaaderMeinhof skrev:
Nu har bröderna Skoog låtit information om hur det gick för de båda M52/M54B25maskinerna på rullarna hos TS (antar jag med de värdena... ) sippra ut till oss vanliga dödliga så nu blir det till att ägna sig åt hederlig optimering av bränslesystemet i bankrånarbilen - dvs justera förgasarna Tur att det finns knep att ta till där också!
Målet är ju minst samma värden, plus lite till!


tror du vi någonsin kommer att berätta hela sanningen?
Siffrorna är just siffror, det skiljer ju som sagt från bänk till bänk, men skillnaden på samma rullar före och efter en förändring bör däremot stämma.

Hästkrafter på rullarna är en sak -varvtider är en annan, komma i mål på pallen är en tredje

_________________
Patrik Skoog
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

tror du vi någonsin kommer att berätta hela sanningen?
Siffrorna är just siffror, det skiljer ju som sagt från bänk till bänk, men skillnaden på samma rullar före och efter en förändring bör däremot stämma.

Hästkrafter på rullarna är en sak -varvtider är en annan, komma i mål på pallen är en tredje


Jag som trodde att det första var att över huvud taget komma till start... Jobbar på det, men det här året kan ni ju känna er lugna

Suget är stort - jag lovar!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Tjena Anders

riktigt kul att du har kommit igång. var håller du hus någonstans så man kan komma och dryga lite och sätta käppar i hjulen

Citat:
Det var ju snällt sagt men nu råkar jag ju veta hur överj-liga du och din bror är på att att hantera en bil, (om det är på bana eller en smal kostig till skogsväg verkar ju inte spela någon roll) så ni behöver nog inte vara oroliga för något annat än hur ni skall ta er förbi stridsvagnen när ni skall varva


jag har tränat mycket på detta, jag kör om stridsvagnar på smala grusvägar dagligen . men det är inte så dumt med stridsvagn, de stannar 65ton från 80kmh på 1.5vagnslängd, så man lär inte bromsa förbi dig

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Ja, det känns skönt att äntligen ha kommit igång, särskilt med tanke på att jag känner visst skuld till att ha dragit in dig i det här träsket en gång... Kommer du ihåg resan upp till Kisa i den här bilen för att hämta reservdelar någon gång för ca 10 år sedan...?

Just nu är logistiken lite galen eftersom jag mestadels jobbar i Köln och bilen står i Jönköping... men det skall gå! Men kom förbi du, om inte annat så kan vi ju störa olof (som flyttat in på gatan nedanför mitt barndomshem)

Hmmm, får fundera på det där med stridsvagnsbromsar, undrar just vad stoppsträckan är efter rakan på Anderstorp... skall överväga att montera ett ankare som kan användas vid behov. Annars så är standardbromsarna på bilen godkända av TüV för effekt upp till 300hk, så 2/3 av det borde de nog stoppa för ett tag. Däremot har jag haft det knepigt minst sagt att hitta bra bussningar till tvärlänkarna i framvagnen men där kanske vi kan hitta en lösning (E46:an rymmer flera backar valfri vätska varje gång man åker hem)

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Hittade en liten bild som jag tror Ulturas bror har tagit på Vårgårda flygfält för några år sedan - kan det ha varit 2005... Och nej det är inte A048:orna som går upp i rök


_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kul med en E3:a, men du är inte först med en sådan i BMW Cup. Under många år gick en sådan i Specialklassen. Sist jag såg den var på Gotland Ring för några år sedan.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Baum körde väl sista körningen i cupen 1999 med den bilen, men då var det någon annan (Björn?) vid rodret. Hasselblad och Baum byggde bilen vintern 1995/96 vill jag minnas. Eftersom vårt projekt är tänkt att följa en mer historisk förebild finns inte 17-tummare och liknande med i planeringen.

Det gick faktiskt en E3 i 24h på Nürburgring 1971 och kom på 2:a plats i klass 2 efter en Steinmetz Commodore. Något att ta rygg på...

EDIT: stavning

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



BaaderMeinhof skrev:
Det gick faktiskt en E3 i 24h på Nürburgring 1971 och kom på 2:a klass i klass 2 efter en Steinmetz Commodore. Något att ta rygg på...


Det var bättre förr helt enkelt

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



BaaderMeinhof skrev:
Det blev en del beställt idag:

BMW Motorsportbussningar för framvagnen
Excentriska bussningar för bakvagnen
En sats bromsrör i koppar
Renoveringssatser, nipplar och kolvar till fyrkolvsoken fram och tvåkolvsoken bak
Stålomspunna bromsslangar
Ferodo Racing bromsbelägg (om de inte finns i lager så får det bli ett samtal till Stacke)

samt lite annat smått och gott såsom gummigenomföringar, klammer etc

Letade fram några bromsade diffar ur garagets mörker. Den ena med 25% verkan är nyrenoverad och den andra med 40% behöver nya lameller. Båda varianterna fanns att få från fabrik då det begav sig. Får se om det räcker med det... misstänker att det kan vara bra att byta till sig en 3,07 också.


Har helt missat tråden!!

Kul att du kommit igång ordentligt!!
Som du vet har jag en 3,07 diff med taikon-burk på thumbs up
Ej diffad men vi borde ju kunna göra upp en deal på någe sätt.
Behöver alltid en extra diff 3,45 eller 3,65

Ska du till garagegrillningen i helgen??

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Citat:



Nej, det var inte jag som tog den bilden. Det var Ultura själv.
Jag hade fullt upp med att köra jag med. Dock inte precis vid detta tillfälle.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ja det var en gammal bild från mig du hittat fram , här däremot är det däcken som åstakommer röken

_________________
Viktor Starkman
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Efter att i skrivande stund permanent ha bott ca 100 mil söder om bilen i mer än ett halvår, börjar det bli dags att sätta fart på prjektet igen. Dock lutar det efter de senaste regelförändringarna i BMW Cup mot att Standardklassen blir för tung för den här bjässen, för två år sedan var viktgränsen 1260 kg, förra året 1296 kg och i år 1344 kg... - alternativet är annan motor (2,8 med viktgränsen satt till 1254 kg) eller annan klass - eller annan bil

Ingen fara , karossen förblir densamma, men karossen på bilderna kommer att få sätta livet till för att få fart på ett äldre syskon och tankarna går mer mot historisk racing i Grupp2 enl '71 års reglemente, dvs första året med fri (nåja) motortrimmning och sista året utan omfattande aerodynamiska hjälpmedel (t.ex. CSL etc från 72 års reglemente). We'll see...


_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



BaaderMeinhof skrev:
Efter att i skrivande stund permanent ha bott ca 100 mil söder om bilen i mer än ett halvår, börjar det bli dags att sätta fart på prjektet igen. Dock lutar det efter de senaste regelförändringarna i BMW Cup mot att Standardklassen blir för tung för den här bjässen, för två år sedan var viktgränsen 1260 kg, förra året 1296 kg och i år 1344 kg... - alternativet är annan motor (2,8 med viktgränsen satt till 1254 kg) eller annan klass - eller annan bil

Ingen fara , karossen förblir densamma, men karossen på bilderna kommer att få sätta livet till för att få fart på ett äldre syskon och tankarna går mer mot historisk racing i Grupp2 enl '71 års reglemente, dvs första året med fri (nåja) motortrimmning och sista året utan omfattande aerodynamiska hjälpmedel (t.ex. CSL etc från 72 års reglemente). We'll see...



Relemente..... thumbs down >

Bygg något kul, skit i cupen

Kul att du börjar snart då!, blir det 2800an då, det är ju den vassaste vagnen från Vaterland och i din vagnspark

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Tjena Anders

kul att du ska sätta fart på bygget igen! vikten är inget att hänga upp sig på, min bil vägde 1330kg 2007. Och det gick bra ändå! det är viktigare att ha bra balans än att väga ett halvt kilo mindre

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5680



Martin Skoog skrev:
Tjena Anders

kul att du ska sätta fart på bygget igen! vikten är inget att hänga upp sig på, min bil vägde 1330kg 2007. Och det gick bra ändå! det är viktigare att ha bra balans än att väga ett halvt kilo mindre


Ja han är lite känslig, min vägde 1388kg på viktkontrollen på finalen '09 och det gick bra ändå
Det finns en anledning till att din bil skall väga mer, den har ju en enorm maskin och fett med vrid

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Patrik Skoog skrev:
Det finns en anledning till att din bil skall väga mer, den har ju en enorm maskin och fett med vrid


...i gjutgärn allra längs fram

Kör på med bygget, den kommer kunna hävda sig trots vikten, med din spårvidd och axelavstånd blir detta en trygg och snabb kärra!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



om den inte går hem i Cupen kommer den säkert locka brudar

http://www.youtube.com/watch?v=KJV6ziVZYDk&feature=player_embedded . . . .

_________________
olof Johansson
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Sådärja, i förrgår kom det en biltransport lastad med två E3:or till mitt garage utanför Köln. Den ena är min polarissilver 3,0Si som fått en ny hellack och den andra är bilen i den här tråden, dvs min första reskpektive andra E3:a... Jag var hemma i Småland för några veckor sedan och plockade ihop delar och verktyg och annat bra och ha och passade även på att skicka med en del av det i bilarna på väg ner hit.

Foton följer i helgen då det skall tas tag i det hela ;-)

Det kommer kanske en egen tråd om den silverfärgade framöver med lite mer liv i än om den här bilen.


_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 3,0S -75
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande