Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 3,0S -75 | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11964 totalt) |
Detta ska bli intressant att följa, kul med fler "udda" projekt. Jag mailade dig lite E28-info. _________________ Bert-Ola Runeson |
||
Nu har bröderna Skoog låtit information om hur det gick för de båda M52/M54B25maskinerna på rullarna hos TS (antar jag med de värdena... ) sippra ut till oss vanliga dödliga så nu blir det till att ägna sig åt hederlig optimering av bränslesystemet i bankrånarbilen - dvs justera förgasarna Tur att det finns knep att ta till där också!
Målet är ju minst samma värden, plus lite till! _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
tror du vi någonsin kommer att berätta hela sanningen? Siffrorna är just siffror, det skiljer ju som sagt från bänk till bänk, men skillnaden på samma rullar före och efter en förändring bör däremot stämma. Hästkrafter på rullarna är en sak -varvtider är en annan, komma i mål på pallen är en tredje _________________ Patrik Skoog |
||
Jag som trodde att det första var att över huvud taget komma till start... Jobbar på det, men det här året kan ni ju känna er lugna Suget är stort - jag lovar! _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Tjena Anders
riktigt kul att du har kommit igång. var håller du hus någonstans så man kan komma och dryga lite och sätta käppar i hjulen
jag har tränat mycket på detta, jag kör om stridsvagnar på smala grusvägar dagligen . men det är inte så dumt med stridsvagn, de stannar 65ton från 80kmh på 1.5vagnslängd, så man lär inte bromsa förbi dig _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||
Ja, det känns skönt att äntligen ha kommit igång, särskilt med tanke på att jag känner visst skuld till att ha dragit in dig i det här träsket en gång... Kommer du ihåg resan upp till Kisa i den här bilen för att hämta reservdelar någon gång för ca 10 år sedan...?
Just nu är logistiken lite galen eftersom jag mestadels jobbar i Köln och bilen står i Jönköping... men det skall gå! Men kom förbi du, om inte annat så kan vi ju störa olof (som flyttat in på gatan nedanför mitt barndomshem) Hmmm, får fundera på det där med stridsvagnsbromsar, undrar just vad stoppsträckan är efter rakan på Anderstorp... skall överväga att montera ett ankare som kan användas vid behov. Annars så är standardbromsarna på bilen godkända av TüV för effekt upp till 300hk, så 2/3 av det borde de nog stoppa för ett tag. Däremot har jag haft det knepigt minst sagt att hitta bra bussningar till tvärlänkarna i framvagnen men där kanske vi kan hitta en lösning (E46:an rymmer flera backar valfri vätska varje gång man åker hem) _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Hittade en liten bild som jag tror Ulturas bror har tagit på Vårgårda flygfält för några år sedan - kan det ha varit 2005... Och nej det är inte A048:orna som går upp i rök
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Kul med en E3:a, men du är inte först med en sådan i BMW Cup. Under många år gick en sådan i Specialklassen. Sist jag såg den var på Gotland Ring för några år sedan.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Baum körde väl sista körningen i cupen 1999 med den bilen, men då var det någon annan (Björn?) vid rodret. Hasselblad och Baum byggde bilen vintern 1995/96 vill jag minnas. Eftersom vårt projekt är tänkt att följa en mer historisk förebild finns inte 17-tummare och liknande med i planeringen.
Det gick faktiskt en E3 i 24h på Nürburgring 1971 och kom på 2:a plats i klass 2 efter en Steinmetz Commodore. Något att ta rygg på... EDIT: stavning _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Har helt missat tråden!! Kul att du kommit igång ordentligt!! Som du vet har jag en 3,07 diff med taikon-burk på Ej diffad men vi borde ju kunna göra upp en deal på någe sätt. Behöver alltid en extra diff 3,45 eller 3,65 Ska du till garagegrillningen i helgen?? /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
Efter att i skrivande stund permanent ha bott ca 100 mil söder om bilen i mer än ett halvår, börjar det bli dags att sätta fart på prjektet igen. Dock lutar det efter de senaste regelförändringarna i BMW Cup mot att Standardklassen blir för tung för den här bjässen, för två år sedan var viktgränsen 1260 kg, förra året 1296 kg och i år 1344 kg... - alternativet är annan motor (2,8 med viktgränsen satt till 1254 kg) eller annan klass - eller annan bil
Ingen fara , karossen förblir densamma, men karossen på bilderna kommer att få sätta livet till för att få fart på ett äldre syskon och tankarna går mer mot historisk racing i Grupp2 enl '71 års reglemente, dvs första året med fri (nåja) motortrimmning och sista året utan omfattande aerodynamiska hjälpmedel (t.ex. CSL etc från 72 års reglemente). We'll see... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Relemente..... > Bygg något kul, skit i cupen Kul att du börjar snart då!, blir det 2800an då, det är ju den vassaste vagnen från Vaterland och i din vagnspark /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
Tjena Anders
kul att du ska sätta fart på bygget igen! vikten är inget att hänga upp sig på, min bil vägde 1330kg 2007. Och det gick bra ändå! det är viktigare att ha bra balans än att väga ett halvt kilo mindre _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||
Ja han är lite känslig, min vägde 1388kg på viktkontrollen på finalen '09 och det gick bra ändå Det finns en anledning till att din bil skall väga mer, den har ju en enorm maskin och fett med vrid _________________ Patrik Skoog |
||
...i gjutgärn allra längs fram Kör på med bygget, den kommer kunna hävda sig trots vikten, med din spårvidd och axelavstånd blir detta en trygg och snabb kärra! _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||
om den inte går hem i Cupen kommer den säkert locka brudar
http://www.youtube.com/watch?v=KJV6z _________________ olof Johansson |
||
Sådärja, i förrgår kom det en biltransport lastad med två E3:or till mitt garage utanför Köln. Den ena är min polarissilver 3,0Si som fått en ny hellack och den andra är bilen i den här tråden, dvs min första reskpektive andra E3:a... Jag var hemma i Småland för några veckor sedan och plockade ihop delar och verktyg och annat bra och ha och passade även på att skicka med en del av det i bilarna på väg ner hit.
Foton följer i helgen då det skall tas tag i det hela ;-) Det kommer kanske en egen tråd om den silverfärgade framöver med lite mer liv i än om den här bilen. _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 3,0S -75 | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11964 totalt) |