Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
12 besök senaste veckan (125169 totalt)
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Jaha, här skulle man fått bjuda på uppdatering men tyvärr så bestämde sig han där ovan för att jävlas lite extra med mig denna helg så han bjöd på en uppsvälld arm över natten. Så fick dessvärre tillbringa hela morgonen och eftermiddan på sjukan

och nu måste de bli biltvättande och plugg resten av kvällen så tyvärr får ni stå ut till nästa helg eller om jag hinner med nåt i veckan!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Blev 2st lätta timmar i garaget ikväll för avkopplingensskull. Så uppdaterar lite också.

Började med att försöka få loss ena bromsskivan då jag tänkt göra en klocka av den som någon föreslog i någon annan E30 tråd. Fick iaf av bromsoket

Innan jag körde fast på denna lilla insexskruv som de känns som att man måste vara 2 för att uppnå framgång

Gick vidare på att frigöra motorn lite för eventuellt urlyft i helgen, så denna lilla plastbehållare åkte ut

Var smart nog att skruva av locket på den innan jag lyfte bort behållaren och ja, ni kan ju själva beskåda det nere i hinken


Avslutar med lite översiktsbilder så ni ser att ni inte missat nåt :P




De var allt för idag. Är ledig imorgon så ska försöka köra ett pass på förmiddagen och ge den där bakvagnen ett helvete. Får se hur de går, over and out!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Varför river du ner innertaket rören du såg i taket är nog troligtvis att leda bort vatten/kondens med...

PS det heter inte Biltema utan Feltema.... :attentn2:

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Varför river du ner innertaket rören du såg i taket är nog troligtvis att leda bort vatten/kondens med...

PS det heter inte Biltema utan Feltema.... :attentn2:


Ska ändå inte ha något innertak utan ska bara lacka plåten, är ju kolossal vikt i tyget

Det verkar som du ha rätt angående rören, har ett antal som svarat samma sak så verkar vara den vinnande lösningen

Bara telia som förtjänar att hela felia, jag tror på biltema

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
3 timmar senare är detta vad jag åstadkommit: Började med att gå lös på bakvagnen igen med storsläggan men utan resultat. Ska försöka med värmepistol och att böja ner den med en kofot samtidigt som någon annan kör släggan nån dag.

Fortsatte på bromsskivan och fick experthjälp av morsan vilket resulterade i en runddragen insex

Men ledsnade inte så fort utan tog tag i grenröret istället och nådde framgång, vid starten:

Tadaa! Muttrarna på undersidan var inte roliga, kommer nog ha träningsverk i axeln imorgon. Skönt att dem satt löst iaf. Kunde inte få upp det ensam så får ligga tills vidare


Fick ge upp på vänsterskivan och gick lös på högersidan där skivan redan var lös från förra ägaren så behövde bara ta bort oket och voilá

En pissig insats av förra ägaren också, kommer nog bli mysigt att åtgärda den där skruven sen :P
Syftar på den lite blanka ytan av hjulnavet. Svårt att se här...

Avslutade sedan med att tömma oljan, det var iaf tillfredsställande när nåt gick enkelt


Allt för idag, enjoy!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Var en lysande dag i garaget idag (eller blir igår med tanke på tidpunkten!).

Var ute större delen av dagen fram till 9. Lite småpyssel som inte krånglade för ovanlighetens skull och sedan den stora segern som kommer längre ner

Började med en städning, eller tja, plocka tillbaka alla verktyg och få lite ordning på lådorna osv. Såhär blev de:


Sen gick jag lös på vingen, trodde den skulle va limmad men satt bara faskskruvad från insidan så de va nice


Samma sak med emblemet, nada lim :o

Ett emblem i världsklass va?

Das magic wing, till salu om nån är intresserad.

Tomt...


Gick lös lite på asfaltsmattan och det gick riktigt bra med värme. Hårtork funkar de med

Nu kommer den stora segern över bakvagnen som tillslut fick ge upp. Farsan kom ut och bjussa på en konstruktion alá complicated. Trots mina stora tvivel lyckades det, fråga mig inte hur :P

Ett slag med släggan när spettet nått ner på golvet, sen var segern total


Lite "in action" bilder när vi plockade ner andra sidan sen


Tillslut var de bara handbromsvajern som inte gett med sig som jag trodde den skulle göra när bakvagnen gick ned, blev att klippa tillslut och den var inte helt lätt att tugga sig igenom :P

Såhär såg det ut när jag lämnade garaget


Nu är de bara dra bort bakvagnen. Sen blire att såga av avgasröret imorgon för att kunna plocka bort grenröret. Blir dessvärre inget motorlyft imorgon om inget oväntat händer

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Ni blir inte utan update idag heller även om de inte hänt speciellt mkt på 4 timmar :P

Började med att släpa ut liket från under bilen



Plocka sedan bort fjäderbenen som snällt hängde kvar utan bakvagn


Kom o köp!

Sen började jag dra ut all el bakifrån, paniken närmar sig... Mycket att märka

Såhär såg det ut vid slutet då


På tal om ingenting så testa jag lyfta i bakändan o jag kunde få upp den i luften ensam
Går lätt när motorn tynger när där fram :P

Halelulija, får se när man hinner mecka nåt nästa gång. Tackar för mig för denna helg

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Projektet har som ni märkt stannat av lite, de beror dock inte på avsaknaden av intresse utan att jag helt enkelt inte haft tid eller hälsa till de nu.

Har en svår autoimmun sjukdom som har jävlats med min kropp under några år. Har prövat olika behandlingar men inget har hjälpt. Nu är jag relativt klar med skolan iaf (några ämnen jag ska komplettera under sommaren) men har tagit studenten iaf. Dock så är hälsan på väg till det sämre igen så kommer åka in på sjukan på måndag för att stanna där ett par dagar framåt och på onsdag ska de testas en ny behandling som har en biverkningssedel modell stor.

Förhoppningsvis kommer den hjälpa och jag kan tillfriskna på en och annan vecka, annars brukar de ta ca. 2 månader innan man kommer åter på benen.

Har iallafall fått framskärmarna sålda för 1200: totalt och fått en hel del fina summor i studentpresent.

Har också ändrat motorreceptet, till vad några glädjs åt och till andras missnöje. Att bygga en stabil turbomotor skulle gå på 100+ lök så istället satsar jag på en stabil sugis från antingen M3 eller M5 för en 1/4 del av den kostnaden. Vill bara ha 300+ sugis hästar då!

Det var allt från mig, hoppas vi ses snart igen

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Halloj igen gott folk. Låg inne lite förra veckan och tog dem första sprutorna i min behandling i fredags och resultatet märktes redan i lördags. Nästintill frisk direkt och då har hela effekten av kuren inte ens kommit fram. Förmodligen kommer den hjälpa såpass mycket att jag aldrig kommer märka av min sjukdom mer.

Smått otroligt att äntligen något hjälper efter 3 år då man varit lika många månader sjuk som frisk varje år och allt skit man fått gå igenom. Vågar inte ta ut segern än men är jävla glad just nu att man äntligen kan börja leva igen!!

Till bilen då, var en Jonas här ikväll och hjälpte mig plocka bort fjäderbenen fram och tog med sig dem. Dem var såpass dåliga så fick inget betalt för dem annat än att jag blev av med dem. Glömde kameran dessvärre men ska ta lite bilder på de imorgon. Ska tillägga att han var erfaren meckare om vi säger så, speeden var det inte heller något fel på

Imorgon ska jag nog äntligen satsa på att komma tillbaka i garaget igen. Skulle va sugen på att plocka bort instrumentbrädan och märka upp alla sladdar. Skulle vara bra om man kunde flytta bakåt M-motorn ett par centimeter sen då jag antar dem väger en del mer än M20B25 maskinen gör så inte viktfördelningen blir helt kass. Så ska ta och kika på dem möjligheterna.

Någon som har några tips på hur man underlättar de för sig själv när man plockar bort instrumentbrädan?

Är också intresserad om någon vet var man kan hyra/låna en motorlyft runt södra Stockholm?

En tråkig update utan bilder denna gång men hoppas ni orkar läsa! Imorgon ska de bli bilder, promise!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
En update kommer lastad nu då med ett gäng bilder!

Gick loss lite lätt med att tvätta min älskade brukis


Sedan en liten bildskörd från gårdagens masaker, fick kapa sönder spindelleden tillslut


På andra sidan släppte den direkt iaf så den överlevde


Samlade ihop lite bultar och satte in i mina små lådor, märker och sparar allt då jag inte vet vad som behövs bytas, vad de kostar osv. Bättre att ha för mycket än för lite kvar


Sopa rent golvet också, måste ha lättat bilen på några kg bara i dem där högarna




Snyggt huh?


Ett stycke bränslepump åkte på däng


Här hänger han sig kvar i matchen med nöd och näppe


Till något tråkigare nu, någon som vet vad detta är? Låg nere i sidan vid ytterskärmen liksom.


En till bild, måste veta om det är något jag behöver annars måste den kapas bort då den inte går igenom hålet i karossen. Dem skramlar lite gött iaf om det kan va en ledtråd


Under bilen har de iaf blivit rent och snyggt annars


Hit har alla kablar kommit, man känner sig rätt nöjd när man ser att varenda kabel är märkt hittills


om man bortser från detta ormbo modell large


Här börja jag gå lös på instrumentbrädan


Han släpper!


We got a man down!


Gick rätt smidigt faktiskt, tog inte mer än 1 timme och bara runt 6 bultar plus lite skruv att lossa innan den kom ned. Nu måste jag börja få bort alla luftkanaler så man kan se vad som finns där bak annars.


Lämna det såhär och gick in för käk och bröt för idag




Börjar fundera på att blästra karossen förövrigt. Polaren lämna in sin bakaxel o fick den blästrad för 300:- här i närheten så hela bilen borde inte gå på mer än 5000 och de kan de vara värt.

Annars var de allt jag hade att komma med. Kanske blir update igen på ons-tors

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Skaffa en kompressor och gör det själv + att du då kan ju lackera delar själv också, så i längden tjänar du nog djävligt mycket på det, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. Lägg 5000 tusen på en kompressor i stället till blästraren....

Har själv en 4hk med 100 liters tank, fungerar skitbra att blästra med = grymt bra investering, har lackspruta också förstås - har bara inte haft tid att använda den än.....

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Skaffa en kompressor och gör det själv + att du då kan ju lackera delar själv också, så i längden tjänar du nog djävligt mycket på det, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. Lägg 5000 tusen på en kompressor i stället till blästraren....

Har själv en 4hk med 100 liters tank, fungerar skitbra att blästra med = grymt bra investering, har lackspruta också förstås - har bara inte haft tid att använda den än.....


Men då kommer det ju sand everywhere? och det är väll inte äns sand man ska använda utan nåt aluminum flis om jag fattat de rätt? Måste ju vara svindyrt.

Ska ta och skicka iväg en bild med prisförfrågan när det närmar sig så får man se vad det landar på. Annars skiter jag i att blästra och bara lackar om.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Vart ute lite i garaget idag och någon timme igår för att massera instrumentbrädan lite så ger en bildskörd på det.

Fått bort lite luftkanaler så man kan komma åt kablarna, nice huh?


Mycket övertalande senare så var det bara värme reglagen kvar och då kunde man böjja ned den såhär mycket


Bidrar med en "guide" för att visa hur luftkanalerna sitter






Instrumentsbrädans baksida i övrigt




Bara det roligaste kvar då, mecka kablar :/


Var inte mycket kul att visa här tyvärr men har man en tråd ska man väll visa allt.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Jag trotsade den förargliga solen och höll mig i garaget iaf. Inte speciellt mycket intressant att visa men slänger upp ett par bilder iaf.

Börjar med att fråga var dessa kablar går till? Har aldrig suttit i en hel E30 men misstänker att dem två stora klumparna går till cigarett-uttaget? Men den lilla vita går vart då? (dem kommer över från förarsidan till passagerar sidan)


Vill också veta var den baby-blå sladden ska till och den lilla vita lampan.


Annars ser omboet ut sådär, mycket markerande jag håller på med nu samtidigt som del efter del långsamt kommer bort.


Tröttna tillslut på elen och ville få bort den där rostiga plåten ovanför vart slutdämparen ska vara. Skruvarna var allt för rostiga så får ta vinkelslipen, ville inte göra det när jag var ensam bara då jag aldrig handskats med den tidigare.


Hehe, plåten var så rostig så drog bort en bit. Mjukt som gummi :/


Här var det jag pillat bort idag då.


Min stora baby vill ut, hjälp till och låna ut din motorlyft


Den klassiska vinkeln, vet inte om den säger så mycket men sådär såg det ut när jag lämna garaget idag igen.


Hitta min lilla bromsskive-klocka i hallen. Inte kommit upp än, svårt att veta vad jag ska göra med den när jag fick en annan klocka i studentpresent jag har i garaget nu. Ger ni något fint bud kan jag sälja den.


Inte mycket att hurra för. Vill verkligen börja få bort motorn, skulle underlätta mycket med elgörat då. Hela baken är ju annars helt ren.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
qactus
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 7



Keepan skrev:


Börjar med att fråga var dessa kablar går till? Har aldrig suttit i en hel E30 men misstänker att dem två stora klumparna går till cigarett-uttaget? Men den lilla vita går vart då? (dem kommer över från förarsidan till passagerar sidan)


Vill också veta var den baby-blå sladden ska till och den lilla vita lampan.




"Dem två stora klumparna" går till stolsvärme reglagen
"den lilla vita" går till stolsvärmen i stolen
"Baby-blå sladden" är till handbromslampan i panelen, ska sitta på koppar bläcket bakom handbromsen
"Den lilla vita lampan" sitter i ciggarett fimp facket till baksätet

Hoppas det hjälpte =D

_________________
Linus Johnsson
Bmw e28 528 -82 Drift
Bmw e28 528 -83 Finbil
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Dagen kom tillslut när något var tvunget att hända igen. Efter en mycket dyster sommar som utspelat sig på kryckor, hotellrum och sjukhus så var jag modig att tillslut våga mig ut till garaget och göra ett ryck med motorn.

Hade ett par polare till hjälp, bland annat den fina motorlyften som jag fick låna från förra ägarens polare, Håkan. Sedan min motorgalne meckarpolare och även brorsan fick göra uttryckning mot slutet.

Börjar med lite dassiga bilder från början av dan:







Dryga timmen senare så var all el ute. Ovanligt lätt?

Polarna försökte dra ett "Victory-tecken" men det blev en riktig fail där

Hur som helst så gick vi över till att gnugga dem svala geniknölarna och undra hur vi egentligen skulle fästa motorn. Blev många olika konfigurationer innan vi hitta vad vi tror är den vinnande lösning. (återstår att se)



Detta blev den vinnande konstruktionen med en kedja som är några kilometer för lång men bör åtminstone hålla.




Resultat av dagens ansträningar blev som demonstreras på sista bilden. Motorn är redo att lyftas men det enda som händer när vi börjar hissa är att hela bilen börjar resa sig. Är något jox med vinkeln på växellådan så bland annat stabiliseringsstaget måste låsas innan det återupptas, vi får se när de blir. Förhoppningsvis innan dem närmaste dagarna.

Vi gav upp där trots att det var så nära och fixa fint käk i form av pizza!

Något annat kul som hänt är att jag på under Torsdagen förmodligen ska plocka upp en M5 e34 motor jag köpt, en S38B36. Inte komplett men för 15 000 så är lär den vara värd pengarna. Polaren nämnde idag att jag kunde SFRo besikta den med extra vikter i trunken för att slippa besiktningsmotor och mörka vikterna? Tror ni det funkar? Isåfall finns det en M20B25 på marknaden :P

Håller också på att förhandlar på en lamelldiffad 325 e30 låda. Enda problemet med den är att ägaren säger att den ger ifrån sig ljud vid gasuppsläpp. Bör man va orolig och kan man åtgärda det?

Allt för denna gång, hoppas uppföljningen kommer snart

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Quota mig själv när jag skulle ändra texten, var hittas medaljerna?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Dagen till ära får ni även en "mini-update" att bita i.

Var ut till garaget och vålda mig lite på stabiliseringsstaget för att få mer vinkel på växellådan under lyftet.

Staget är det som sitter strax bakom det blå repet



och går givetvis ut på båda sidorna av hjulupphängningen.

och inte är det speciellt kul att ta bort när skruvarna är rostiga. Låter bilden säga sitt, ligga där nere med verktygen över sig och ta i för kung och fosterland. Blev rätt varmt i min lilla kondom-overall.


Avslutade också med uppstädning av golvet så man får in släpet direkt imorgon med motorn på och så kan vi hitta en plats att lasta av gullet med lite tur.

Har även åkt runt lite idag på dan i Jordbro industriområde och letat frakt-/europapall till motorn. Var inte lätt men hitta tillslut en gammal pall. Fick iallafall skåda insane corvetten, var en kul jakt vi hade efter den med polaren

Imorgon bär det av och köpa motorn om allt går bra!
Blir med största sannolikhet en ny update då!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Som ni märkte var det tomt här igår kväll = ingen motor blev hämtad. Säljaren hade strulat till det med mobilen först som var död och sedan hade han inte hämtat garagenyckeln av sin polare som motorn i sin tur står hos :/

Ikväll blir det ett nytt försök och jag hoppas han skäms lite efter gårdagen så det ska gå bättre idag. Återkommer väll med update.

Imorgon verkar det bli Action Meet för mig och meckpolaren. Vill spana lite drifting och kolla på annat kul

På vägen hem ska jag köpa en 325 e30 lamelldiff och en 535 e28 växellåda för ett bra pris, återkommer med detaljer senare

_________________
Jesper Henriksson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du nu inte har hunnit få ut motorn så är det enklast att skruva loss framvagnsbalken och sen sänka den nedåt och se dra fram motorn under bilen.
(vi har gjort ett otal motorbyten på racekebaben )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
steffe skrev:
om du nu inte har hunnit få ut motorn så är det enklast att skruva loss framvagnsbalken och sen sänka den nedåt och se dra fram motorn under bilen.
(vi har gjort ett otal motorbyten på racekebaben )


Problemet som jag ser den är att bilen inte är tillräckligt hög dvs. motorn kommer inte komma ut utan att kapa något i fronten. Är iofs ett alternativ. Har fått många tips på olika forum så ska se lite hur vi kommer göra

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
12 besök senaste veckan (125169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande