Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (125138 totalt) |
Jag hade inte tänkt skriva något här....men jag blir så upprörd. Jag tycker det är fantastiskt att så många hejar på med glada tillrop när det ser ut så här på vissa ställen. Mycket på bilen är bra.....men annat är ju under all kritik. Det är inga som helst problem att svetsa tunnt och grovt tillsammans. Men.... Kan man inte svetsa....är det ens eget ansvar att ge fan i det. Du har ju tydligen folk omkring dej som kan. Jag tycker att det är ansvarslöst att svetsa viktiga säkerhetsdelar så jävla dåligt som tex ratten. Om plåtarna mella buren och karossen trillar bort, spelar ju ingen roll..... Att svetsa rattfästet är ingen bra idee från början. Ta bort skiten och och bygg ett fäste som är skruvat i karossen....som omöjligt kan gå sönder. Att sedan sätte en bränsletank i en krockzon.... ....ja...vad ska man säga..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tänkte placerar jag den längre bak så lättar den upp framändan likt en gungbräda men kanske inte så det funkar och sen blir det jämnvikt iom. att batteriet sitter på andra sidan. Ska se om man får in två hjul om man sätter den där inne! _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Man lär sig inget om man inte försöker tycker jag. Att lära sig på en rattstång kanske är fel ställe men man måste ju försöka svetsa om man nån gång vill kunna det. Har ingen i närheten som kan svetsa så att låta dem sänka rattstången skulle innebära en förflyttning av bilen och det är något jag ogärna gör så länge den inte har hjul! Jag tar åt mig av din/er kritik och kommer bygga om rattfästet! Ang. fuelcellen så hade jag inte tänkt på att det kunde vara en farlig placering, därför frågade jag ju här! Uppskattar att ni säger till när saker inte funkar som jag tänkt men kom med lite bättre attityd än så där. _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Det är hårda bud ibland när man bygger bil men ta det som konstruktiv kritik grabben. De menar bara väl och det handlar ju om säkerhet.
Jag har oxå reagerat på dina svetsar men valt att låta bli att säga något då du förövrigt gör ett hästjobb med att pussla ihop den där bilen Dra ner en polare som kan svetsa till garaget, sen sätter ni er och övar på spillbitar. Han instruerar och du övar! Tills dess borde du låta ngn kunnig svetsa alla riktigt viktiga ställen. Ang. fuelcellens placering så ja, det är lätt att få en tankevurpa ibland och det är ju fördelen med att vi är på forum - vi får hjälp med allt möjligt som t.ex vid en tankevurpa... Jag vet själv hur lätt det kan vara att glömma bort att tänka på saker runt i kring när man bara har fokus på att få dit en enda grej |
||||||
Gör sånna här bitar och lägg sträng efter sträng tills det börjar likna denna svetsfogen - då börjar du närma dig målet med att svetsa
Jag satt och svetsade sånna här diken dag ut å dag in innan jag fick kläm på det. OBS! Lånad bild! Här har du en bra bild oxå, lite liten bara tyvärr... |
||||||
Det är inte alltid så lätt att vara ödmjuk. Faktum är att jag retar mej mer på folk som klappar dej i ryggen och säger att allt är bra. Så attityden är riktad åt det hållet...mer än mot dej. Men....jag kommer aldrig att respektera att man sätter säkerheten åt sidan. Det är min skyldighet att reagera....fast jag inte gått charmkurs. Det kan vara mina barnbarn du kör ihjäl när det går sönder. Själv tycker jag att det borde vara någon i dina krokar som säger: Bjuder du på kaffe, så kommer jag och fixar till dina kritiska svetsar Det hade jag gjort om du fanns i min närhet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Inser också att det handlar om säkerhet därför är det bra att någon säger det. Men finns bättre sätt att säga det, blir jobbigt när man lagt 4 år och 100k+ på bygget och sedan kommer någon och säger att allt man gjort är skit och dumförklarar en, man tappar suget att bygga vidare. Har tyvärr ingen som kan svetsa i min omgivning, försökt muta lite folk på forumen men ingen har vart sugen. Då blir det att man kollar guider på youtuben och sen försöker själv men är så mycket kan bli fel med svetsning som man bara kan se under själva svetsningen. Bla. har jag haft problem med ojämn matning för konstruktionen av rull-hållaren i min svets vart dålig. Då blir fogarna ojämna så det ser ut som man inte håller jämn hastighet när man svetsar fast svaret inte ligger där. _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Som sagt man tappar mycket lust när det kommer otrevliga kommentarer. Jag vet att väääldigt många här är bättre på att bygga än jag därför rättar jag mig alltid efter det ni säger men säg det på ett schysst sätt så man kan behålla humöret uppe och fortsätta tycka det är en kul hobby. _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Själv så är jag väldigt imponerad av att du kommit så långt som du gjort och att du fortfarande inte slängt in handsken vilket säkert många andra hade gjort då det är ett hästjobb att bygga bil så där ska du ha alla tummar upp
Jag är själv helt värdelös på att slutföra något jag påbörjat Men hela bilen är ju inte skit bara för att några viktiga svetsar råkar vara skit - eller hur! Attityden i personers åsikter bör du inte bry dig om - ta bara fasta på den viktiga innebörden i vad de säger. Har du något gymnasium i närheten? De brukar ju ha industriprogram och dit brukar man kunna lämna allt möjligt metallarbeten så de skulle ju kunna få svetsa upp bilen åt dig. Gick själv industriprogrammet och byggde mkt åt privatpersoner som t.ex schaktblad, släpkärror, etc och lärarna släppte inte iväg något som var dåligt gjort så det brukar man inte behöva oroa sig för. Billigt brukar det vara oxå Hos oss kostade t.ex ett schaktblad modell större endast material + en smörgåstårta |
||||||
Ja...det har inte jag sagt iallafall. Det mesta på bilen är jättebra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag tycker allt ser toppen ut
Elda på mer med svetsen och fortsätt bygga så blir det kalas |
||||||
Är rätt så envis vilket har visat sig vara bra i dessa sammanhang, har varit nära att lägga ner många gånger! Du har helt rätt i det du säger! Problemet är som sagt att lämna bort jobb när bilen står utan hjul, krävs drygt 7 pers för att få den flyttad :P
Lite så jag uppfatta det. Även om jag var lite less på dig imorse så uppskattar jag iaf dina råd för du kan en hel del! Lättare att fixa rattstången nu än efter man lackat osv.
Tack tack Ska träna lite mer med svetsen innan jag går på nåt nytt med den! _________________ Jesper Henriksson |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Har som sagt bestämt mig för att lägga ner projektet nu. Passar inte längre in i mitt liv, dåligt med tid, pengar, hälsa och lust så hoppas nån av er rejsianer tar över och gör nåt grymt av den!
Begärt 22000 kr för karossen med alla original tillbehör i stort sett som jag fick med bilen. Hela annonsen finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Synd att du säljer
Får jag föreslå att du gömmer undan bilen längst in i ngt hörn i några år innan du säljer - risken är stor att gnistan, motivationen och energin kommer tillbaka till dig längre fram i tiden. Jag sålde en urquattro som jag rivit ner lite lätt just för att jag då var trött på skiten men fan vad jag ångrar det idag |
||||||
Har gjort så tidigare under bygget, säkert 1 helt år har den vart stående under en period av bygget. Men ja det hjälper inte speciellt mycket. Har ju ingen tidigare erfarenhet av bil bygge och mycket verkar så komplicerat att man bara går runt o grubblar över problem som kommer komma. Dessutom så kommer jag vilja få loss lite pengar tills nästa år iaf när jag pluggat klart o vill börja ordna eget boende så då skulle den blivit såld iaf. Ångrar mer att jag inte sålt den tidigare nu Om 5 år kommer man säkert ångra sig men så länge kan man ju inte ha den att bara stå När jag började bygget hade jag haft flera års problem med en sjukdom och led av depression. Behövde göra nåt för att få annat tänka på och se fram emot och det har den funkat kanon till så man får säga att den gett mig glädje iaf _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Då kom dagen då det var dags att avsluta denna tråd! Hade hoppats att bilen skulle va körduglig när det hände men allt blir inte alltid som man tänkt! Har åtminstone lärt mig mycket under tiden och hittat nya kontakter, lite de jag ville åt så känner mig rätt nöjd iaf med de jag åstadkommit.
Bilen hittade sig ett nytt hem i göteborg för 3 veckor sen (varit mycket att stå i så inte hunnit uppdatera här). Känns som de blev rätt köpare, mycket trevlig kille iaf som tänkt fortsätta med ambititionen att bygga för SFRO reggning och för bana. Verkar som de kan bli en M50 turbo som ska få driva denna en dag, bra val känner jag! Hans garagepolare pressar honom att lägga upp en tråd om vad som händer så hoppas dem lyckas få fart på honom, ambitionen är säsong 2013 tror jag. Lycka till önskar jag iaf! Jag och brorsan körde ner bilen till honom så här kommer mina sista bilder Inne bland sina nya vänner I stortsett alla delar är iväg sålda, enda är motorn som någon gärna får slå fast i http://www.blocket.se/vi/39816985.ht Som betalning fick jag en bil inbyte... E30 touring... Nu får vi se vad som händer med den, har lite planer _________________ Jesper Henriksson |
||||||
Visar vad som hänt med denna bilen i hopp om att någon köper den av honom och bygger vidare! Kommer den tillbaka till Stockholm kan jag även erbjuda mig min hjälp i att slipa bort all rost som blivit iom. att den fått stå ute. Vet inte hur illa det är mer än vad som syns på bilderna. Underredet var ju skrapat men målat med mekonomens grundfärg/rostskydd
Han begär runt 15k för den, vet ej vad som ingår då men kaross åtminstone. Känns förjävligt att den inte blivit bättre omhändertagen och vill inte se att någon köper den, kapar loss bakskärmarna och skrotar resten. Har ju lagt ca. 3 år på den och mycket mer pengar än 15k på den :/ Skicka PM vid intresse kan jag skapa kontakt till nuvarande ägaren. _________________ Jesper Henriksson |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (125138 totalt) |