Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
2 besök senaste veckan (125138 totalt)
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Damer och Herrar, låt mig presentera hjärtat i min blivande skrotomobil:

Den livslevande (nåja) S38B36an från M5 E34an!

(sorry för dassiga bilder, das kamera is scheisse som en tysk kunde sagt)






Efter att äntligen fått tag i säljaren så blev det affär. Allt har gått smärtfritt och nu står den alltså i garaget. Det blev en riktigt lättnad i hela kroppen när plånboken blev lättad med några kg 500-hundringar

15 000:- fick jag ge för han och den är komplett med "rasslig växellåda", lmm, härva, en drös boxar och även en m5 diff fick jag med. Hittills verkar den ok men ska komp-testas så småning om. Kommer få sig en uppfräshning på alla aspekter. Saknas dock grenrör och "vattenrör" precis ovanför grenet. Har ni eller ser ni något av dem delarna så skriv till mig!

Imorgon bär det av till Action Meet för att sedan köpa ny växellåda och diff på vägen hem som sagt. Söndag ska det fortsättas med urlyft av M20n och avlyftning för S38an. Tisdag kväll flyger jag iväg och ska möta upp päronen i Finland så hoppas få ut/av motorerna innan dess och lämna tillbaka motorlyften. Blir mycket update med andra ord!

Halelulija, da beast is in da house

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Satt och läste lite förut, om det där med blästring som jag föreslog och att du trodde det var dyrt, till exempel Biltema säljer aluminiumsilikat (istället för vanlig sand som användes förut) och olivinsand (ska vara lite snällare mot ytan vad jag förstått) och är inte alls särskilt dyrt, en säck olivinsand kostar 70:- och räcker ett bra tag, brukar själv ha en presening när jag blästrar mycket och samla ihop det och använder det en gång till faktiskt. Aluminiumsilikatet säljar dom tyvärr tydligen bara i 4 liters dunkar nu mer.

Kämpa på!

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Keepan skrev:
steffe skrev:
om du nu inte har hunnit få ut motorn så är det enklast att skruva loss framvagnsbalken och sen sänka den nedåt och se dra fram motorn under bilen.
(vi har gjort ett otal motorbyten på racekebaben )


Problemet som jag ser den är att bilen inte är tillräckligt hög dvs. motorn kommer inte komma ut utan att kapa något i fronten. Är iofs ett alternativ. Har fått många tips på olika forum så ska se lite hur vi kommer göra


Det går att lyfta karossen med motorlyften eller med handkraft eller något annat innovativt, kedjeblock från taket t.ex.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Mitt råd är att du plockar av växellådan, allt blir så mycket lättare att hantera då.

(ta alla råd och bilda dej en egen uppfattning )

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Tack för alla råd.

Jag tänkte på dem men blev nedröstad av co mekanikerna så vi körde på med våld och vasselin sen släppte den tillslut.

Ang. Blästringen går det säkert men känns som att det blir för mycket jobb. Lämnar hellre in den om priset blir bra annars skiter jag i det och bara slipar bort det som ska slipas. Tack ändå!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Vart två st hårda men roliga dagar detta.

Igår, lördag, var jag nere på Mantorp Park och kollade in Action Meet. Mitt första evenemang jag besökte och måste säga att det var grymt kul trots att man inte fick köra nåt :P
Sikket jäkla ljud från alla galna maskiner. Grattis till alla er som fått ihop era åk, sjukt drag har ni lyckats med också!

Två bilder över RS-banan och dragen, orka inte ta fler. Det gör alla andra så mycket bättre



Ikväll då var jag duktig och lyckades inte bara få hit en meckare utan två och tillsammans våldförde vi oss på kaross, motor, låda och lite allt möjligt

Är lite övertydlig och repeterar mig bara för att ni ska slippa skrolla tillbaka så detta var alltså det jag handla på vägen hem från Mantorp igår. En lamelldiffad e30 325 diff och en e28 353 låda för 2000:-
Känns nästan som man råna honom

Han gled sakta ut, fick stå i den där vinkeln länge för att få med växelspaken. Till er som ska göra detta, skruva av växelspaken. Lådan är lugn men spaken är fanimej ett irritationsmoment! Mina mekaniker börjar bli som The Stig, man ser bara deras ryggar, armar och grejjer hela tiden

Ungefär 1 timmes jobb till tog det sedan sista uppdateringen sen låg den besegrad på sin lilla babyvagn



Tomt var det här

Ett smärre bombnedslag, ska försöka städa upp så mycket att jag får in en bil på andra sidan igen tills tisdagen då jag åker bort.

Bilen flörtar lite innan den fick en port framför nyllet igen


Känner mig jäkligt nöjd med allt just nu. Borde inte va många timmar innan garaget är under kontroll igen och jag har fått tag i en jäkla massa billiga och bra delar. Har i stort sett hela motorn och drivlinan klar nu. Bara börja vårda dem och få lite ordning.

De var allt för nu!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Har gått närmare 2 veckor sen sist nu (jäklar vad tiden flyger) och har vart ute och semstrat och hunnit va lite sjuk också men idag var jag ute och fick hjälp av farsan att rensa ut garaget lite. Var ju ett jäkla släp där inne om ni kikar på tidigare updaten.

Blev inte helt klara trots att vi flytta runt motorerna i 4 timmar så blev det inte bra. Ska fortsätta imorgon om man fortfarande lever då

Lite tråkbilder iaf, motorn av alltså och släpet ut med lite vinterdäck o annat tjaffs med!

M20B25an fick stå kvar på sin kärra framför bilen så man kan dra ut den när man ska mecka där. Verkar som den är till salu :P

Ursäkta att ni får se 500 bilder av min S38B36a men jag tror jag blivit lite kär

Garaget när vi sluta idag då... Mycket action eller vad säger ni? Mest flyttat motorerna fram och tillbaka hela dan

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Idag så har jag köpt mig en begagnad biltema lyft för 1000 riksdaler. Skönt när man hitta en som ville bli av med en sådan i samma grannskap dessutom, knappt en km bort

Sen har vi med farsan lyckats få in S38an in bakom bilen så mycket att de får plats en annan bil till i garaget igen. Jobbigt att ta sig runt till andra sidan bilen nuförtiden.

Lyckades också besegra en krockad oljekylare, tog 1 minut att lossa så det var en skön seger för engångsskull

Har börjat lossa på dem här framvagnsbalkarna eller vad dem kallas...

...fastna dock på den här bulten som rostat fast så jag håller på att dra runt den. Ska köpa mig en brännare imorgon och se om han tycker om att ha de hett om öronen!

Sedan måste jag lossa styrleden också som jag tänkt göra på det där stället. Precis innan den går ner till "styrstaget".

Min vackra biltemalyft som jag ägna en timme åt att skruva loss hjulen och fästa dem på nytt då han som monterat satt bultarna åt fel håll vilket gjort att hjulen inte kunde svängas... Skönt och se att andra kan göra misstag med

Garaget för närvarande då, lite städning till sen börjar det bli "beboeligt" igen!


Även om jag inte är helt frisk nu måste jag säga att det är förbannat skönt och kul att kunna vara i garaget utan att må p**s efter en timme!

Imorgon ska jag som sagt köpa gasolbrännare och åka till blästraren för att få lite priser. Blir troligtvis ny update imorgon igen

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Idag har jag åkt runt lite, började med biltema och inhandlade detta lilla paket för 220:- så att bulten som jävlades igår skulle få stryk


Sedan åkte jag till blästraren och fick reda på att dem normalt sett tar 8-10 000 för att blästra en bil och då tar dem inte alla delar. Mobilen fuckade upp mina bilder som jag tog tidigare så kunde inte visa vad för bil det var så ska dit igen nån dag denna vecka förmodligen. En bakvagn kostade iaf 3-500 så kommer lämna in en del prylar dit.

Sen var jag hos BMW i Segeltorp och tog lite priser på m3 bakskärmar osv. Det har spekulerats mycket över kostnaden på dessa m3 skärmar på nätet och det slutliga priset är 3500 kr/st inkl. moms.

Innerskärmarna var dock dyra så jag kommer göra egna innerskärmar till dessa. En bakplåt från BMW kostar runt 1500 kan jag också upplysa er om.

Lite pill i garaget har det också blivit idag.
För er som ska demontera vindrutetorkare gäller principen att man viker upp skyddet längst ned som syns på bilden, skruvar upp och drar bort skiten.

För er som ska demontera handsfacket, don't do it!
Jäkla krångel att komma åt skruvarna som sitter på "baksidan" av handsfacket, fick ligga som spindelmannen nere på golvet.

Längs den där kromade listen sitter handsfacket fast, kul placering.

Sen börja jag rycka bort gummit bakom instrumentpanelen och fy fan att dem skruvat fast även det till någon nytta.

Gav upp gummit och kablarna för att ge skruven som höll fast min framvagn en läxa. Och med lite värme och en farsa så gav den vika.

Börjar slutligen bli tomt här framme också, skit att elen ska va så jobbig att ta bort bara.

Man kan se en viss nyansskillnad på framvagnsbultarna va?
Inte svårt att se vem som jävlas.

Idag har jag slutligen börjat tröttna på elen, man märker upp kabel efter kabel och drar dem hit och dit men ändå syns ingen ända på jobbet, känns som dem aldrig kommer ut

Garaget vid dagens slut, en röra igen :/

Ska egentligen vänta med att visa resultatet innan jag är klar med min teckning men kan informera om att jag också håller på med en skiss att visa för olika företag för att lättare kanske få sponsring och visa att man är seriös. Finns en del brister som ska åtgärdas, är ritat på frihand ifall nån undrar
Till höger är den lilla listan på priser jag fick med från BMW


Slutligen dagens quiz, vafan är detta för trumpeter som sitter innan hjulhusen fram? Sitter på båda sidor, nånslags bromskylning? Sorry för bilden, kameran fatta inte att den skulle ha blixt.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Tror att det är signalhorn.....

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



När det gäller handskfacket så lossar du bara 10mm muttrarna 3st som sitter i karossen släpp dessa
några varv så kan du dra hanskfacket rakt ut & gångjärnet följer med

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
När det gäller handskfacket så lossar du bara 10mm muttrarna 3st som sitter i karossen släpp dessa
några varv så kan du dra hanskfacket rakt ut & gångjärnet följer med


Så kanske man också kan göra men de vore nog lite för lätt :P

Verkar som dem andra "snurrorna" i hjulhuset är tutor precis som Daniel trodde.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Blir en lite stressad update då jag ska iväg på bio snart men blev lite meck idag och rätt mycket gjort, mycket småskit som inte är värt att visa dock (dels också pga. photobucket-kontot börjar bli överbelastat ).

Motorrummet när jag börja typ

Ett stycke framvagn och gummimattorna som satt runt torpedväggen.

Sen börjar jag känna att jag närmar mig kärnan till de där djävulska AC paketet som jag inte vet hur man ska lossa men kanske är det med hjälp av dessa muttrar?


Lite kort vad jag pysslat med idag, fått ur ännu lite mer el ur motorrummet också. Fortsätter jag i denna takt borde det inte vara mycket mer snart man kan montera ur. Hejs!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Har idag kört ett litet kvällspass och har bland annat våldat mig på bromsservon med tillhörande bromsrör

Lite motorrum i övrigt, det bruna på torpedväggen är inte rost utan rester av gummimattan

Min klåpare till meckarpolare var och skruvade loss 3 av 4 skruvar idag på "värmepaketet" och undrade varför det inte släppte, testa ta bort den sista nästa gång

Paketet är helt loss på passagerarsidan nu men tror att den även sitter fast vid rattstången också plus att det är två rör längre ned som går genom torpedväggen som strätar emot.

Plockat rent golvet lite ikväll också och samlat ihop mina finkänsliga verktyg

Bilen och garaget i övrigt

och framifrån. Har mer eller mindre bestämt att främre balken ned till åker bort om ingen säger annorlunda, verkar inte göra något mer än att hålla upp kylaren. Om nån vet om den påverkar vridstyvheten så säg till, då drar jag ett stag mellan balkarna!


Annars börjar det känna som att bördan att demontera skiten snart är över och att man äntligen kan börja tänka på finish, asfaltsmattor, underredsmassa, lack och alla andra underbara områden som tilltalar mig mer än demontering just nu

Förövrigt luktar garaget jäkligt mycket olja just nu, meckar med dörrarna öppna och ändå får man huvudvärk efter ett tag
Kan iofs vara jag som luktar jävligt mycket svett men måste börja göra nåt åt det.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Inte äns en dag som denna ska ni bli utan uppdatering, men blev en sen sådan.

Har hjälpt farsan med en del pyssel på framsidan men fick lite tid åt bilen ikväll och jävla vad jag känner mig nöjd över dagensprestationer!

Till att börja med smet jag iväg till Clas ohlson och köpte en sådan här varmluftspistol för 150 riksdaler

Med den i handen så börja jag skrapa lite i bakre skärmen och bara man värmer nån minut så kan man skrapa med vad som helst (iaf den här nylagda massan), blir som en varm gegga bara.

Sket i det för tillfället och koncentrera mig på "värmepaketet". Tog loss dem två rören som gick genom torpeden och sedan var det lite lirkande innan det såg ut såhär

Sen ödsla jag en 30-60 minuter åt att vålda loss den här kontakten vid rattstången precis, den satt fast om man säger så

Märkte sen att det hade kommit ut en del vatten vid pedalerna så börja undersöka taket om det läckte men var rören jag dragit loss tidigare som droppade ner. Fanns en del vätska kvar och tömma där trots alla år bilen stått.

Här är min trofé, borde stoppa upp den och spika upp på väggen

Tomt blev det utan han som jävlades där inne

Drog fram sopkvasten sen och sopa rent golvet, mycket rost och skit som lagt sig där

En liten ovanligt vinkel på bilen här i projekttråden som jag tänkte bjuda på, här ser man också resultatet av sopningen

Började sen att ta ut gummimattan och efter en halvtimme var den också ute, hyfsat hel så ska nog använda den sen igen så man slipper vibrerande kablar. Mitt sista problem utan inredning eller vad säger ni?

Nu börjar det kännas redigt tomt och fint!


Det var det jag hade att bjuda på idag. Kan börja tänka på annat än demolering nu iaf, känns bra!
Har även snackat med FugitivE så han och hans jobb ska fixa min lack efter att jag själv preppat kärran. Mer detaljer kommer väll sen när det närmar sig.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Idag har jag fått anstränga benen rejält när jag lossa bultarna som höll ihop alla derlarna på bakvagnen

Ni förstår själva att stå med dem där verktygen och slita över en timme

Sen blev att se ut såhär, satsar på att lämna in delarna på blästring nästa vecka efter att ha eldat bussningarna osv.

Var så jävla slut sen att jag bestämde mig för att lägga mig under bilen och tänka lite. Jag kanske är smått störd men det är riktigt jävla skönt att ligga under bilen, är som en egen liten värld där under
Har ju inte så mycket annat att visa idag så bjuder på 2 bilder, denna första är tagen bakifrån under reservhjulsbaljan

och denna är som ni kanske ser tagen framifrån där en motor egentligen skulle bo


Det känns som att jag måste shoppa loss nästa vecka så man kan börja tänka framåt igen. Måste iaf köpa bur och bakskärmarna.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Alrajt en liten update idag också.

Började dagen med att gå lös på värmeskyddet som ska va ovanför slutdämparen på avgaset. Tröttna dock efter ett tag och då hade jag fått loss 2 av 4 skruvar som var lika rostiga som bilden visar nedan. Inte lätta att få grepp på, 1-0 till plåten alltså men jag ska ha revench!

Börja sedan med nåt jag tyckte skulle va lite kul, asfaltsmatta

Låt säga 2-3 timmar senare var den väck, jävligt lätt med värmepistol och stämjärnet. Var nästan så att det gick att dra bort det efter ha värmt lite. Är det nån som vill ha sin asfaltsmatta borttagen vet ni vart ni kommer


Kan ha vart bra att ta bort den, verka ha börjat utrosta där nere vid fötterna. Sen var det blött där också sen igår så ser värre ut än vad det är, skönt att torka upp det med värmepistolen iaf


Tänkte börja sälja bort min e34 M5 diff och växellåda som jag fick med motorn. Har en idé om 5000:- för diffen och 2000:- för lådan men kan diskuteras. PM vid intresse

Imorgon ska jag våldgästa BMW och beställa lite bakskärmar med dem "yttre innerskärmarna" också

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Angående balken mellan frambalkarna så påverkar den vridstyvheten!
om den ska bort så kan du göra flänsar i ändarna på balkarna och bulta fast någon typ av veckad plåt eller rörkonstruktion med krysstag istället..
Svårt att förklara, men det är typ vridning i balkarna i förhållande till varandra som du ska förhindra med staget... Om du tänker dig att du håller balkarna stilla och vrider på karossen, så kommer balkarna att vilja vrida sig med karossen. Med en stum balk mellan frambalkarna så förhindras detta.

Exempel på hur du kunde göra om du måste kapa:
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Rallyfinnen skrev:
Angående balken mellan frambalkarna så påverkar den vridstyvheten!
om den ska bort så kan du göra flänsar i ändarna på balkarna och bulta fast någon typ av veckad plåt eller rörkonstruktion med krysstag istället..
Svårt att förklara, men det är typ vridning i balkarna i förhållande till varandra som du ska förhindra med staget... Om du tänker dig att du håller balkarna stilla och vrider på karossen, så kommer balkarna att vilja vrida sig med karossen. Med en stum balk mellan frambalkarna så förhindras detta.


Tack så mycket för upplysning, skönt att folk sitter med lite kunskap! thumbs up

Vad tror du/ni om att dra ett enkelt rör mellan balkarna? Jag tycker det borde fungera bättre än den nuvarande plåten iaf och ge mer styvhet.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Alrajt, det som hända igår var att jag var hos BMW och beställde skärmarna samt ringde till GUSS och beställde en bur. Bakskärmarna gick på 8664 totalt då med 5% rabatt man får när man betalar i förskott. Buren gick på 3700:- men ringde idag igen till honom och beställde till kryss i bakrutan, stag fram till fjäderbenstornen och bältesstag.

För övrigt konstaterat att diffen jag köpte men största sannolikhet är en viskodiff så måste börja leta lamelldiff men hög utväxling igen.

Aja, idag gick jag ut till garaget och satte igång på fram- och bakvagnen för att få loss allt som ska loss innan blästring, gick ju sådär kan man säga. Allt jävlades, varenda mutter fastna i hylsan, börja rotera med bulten osv osv. Efter att ha bråkat med dem i 1,5 timme fick jag nog. Lämna slagfältet såhär:

Jahapp eftersom BMW ringde imorse och sa att delarna hade kommit åkte jag ditåt istället i förhoppning om att bli lite uppmuntrad av lite paket. Hittade fint sällskap på vägen

Väl där så fick jag köra runt på baksidan och fick hjälp att försöka trycka in dem men efter ha vänt och vridit på dem konstaterade vi bittert nog att bilen var 5 cm för smal typ. Så måste dit med släpet igen och hämta dem. Innerskärmarna fick jag dock med

När jag kom hem lasta jag av dem och fick se någon redan varit och kladdat på en av innerskärmarna. Den ena var fin och ny men den andra verkar det som någon redan försökt passa in tidigare med kladd och diverse på, orkar dock inte bry mig om det.. Är inte så farligt.


och efter dagens motgångar fick jag även problem med mitt photobucket account och kunde omöjligt komma in på det eller mailen det är står på. Helt sjukt så fick damma av mitt ImageShack-account nu, får se hur detta går.

Nu ska jag lägga mig i fosterställning och gråta en stund...

Edit: Ursäkta bildstorleken, ska fixa bättre upplösning i fortsättnigen

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Det är bara att vänja sig, vissa dagar djävlas allt. Man slår och skär sig på allt som finns i närheten,
inga bultar lossnar lätt och framför allt så får man INGET gjort. Sen andra dagar löper allt på smidigt
och man åker från garaget med en känsla av att ha utnyttjat tiden till det yttersta.

Det är fan bara att bita ihop och komma igen, det kommer bättre dagar
Bara fortsätt kämpa!

Keepan skrev:
och efter dagens motgångar ... Nu ska jag lägga mig i fosterställning och gråta
en stund...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
2 besök senaste veckan (125138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande