Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (18605 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Visst har tiden sprungit ifrån Dead Kennedys, men det var ju en kontrollfråga för att kolla hur mycket gottis som fanns i dina skivbackar.
Tydligen finns det väldigt mycket gottis thumbs up

Hoppas att inte hjulinställningen blev drabbad av musikvalet

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Fy faan vad gött med lite noice, måste ge thumbs up thumbs up för både bilen och musiksmaken.


Tackar Det finns mer i gömmorna.

Din bil är ju en riktigt fin klassiker man får en tår i ögonvrån av!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Visst har tiden sprungit ifrån Dead Kennedys, men det var ju en kontrollfråga för att kolla hur mycket gottis som fanns i dina skivbackar.
Tydligen finns det väldigt mycket gottis thumbs up

Hoppas att inte hjulinställningen blev drabbad av musikvalet


Nu blev det bara mätning, så musikvalet kanske kvittade? En inställning hade behövt bättre assistans Jag får se fram mot "bättre" önskningar till justeringarna efter Sviestad på måndag

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Efter att mest ha jobbat och familjat de senaste veckorna fick jag en stund i garaget. Konstaterade efter lite okulärbesiktning att 195:orna tar i skärmkanterna och att det på insidan är under 5 mm till undre bärarmen. Känns som att bilen får nöja sig med 195:or under överskådlig framtid. Rullade ut vänster skärmkant och det ser mycket bättre ut på utrymmesfronten.



På musikfronten fick det vara tyst, eftersom den "trådlösa barnvakten" behövde höras.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Då har man klarat av banpremiären Första gången på Knutstorp, men garanterat inte den sista, vilken kul bana!!! Efter att ha behövr massera innerskärmarna med hammare lyckades jag till slut få en ände på däckskontakten med bilen. Bilen kändes lite mjuk i bak och understyrde kraftigt i idioten och ibland i Lito. Dagen var rejält var, labbade lite med däckteycket men kände inga stora skillnader. Efter hemkomst synade jag däcken och såg kraftig "påklistring" på inre halvan. Någon som har tips på vad som kan skapa detta? För lite negativ camber? För mjuk fjädring bak? För lågt däcktryck? Bilden visar vänster bak bakifrån. Vänster kant är ytterkant och höger kant är innerkant.


Med garageporten öppen och regnet srilande njöt jag av en gammal klassisk liveskiva av KSMB. Kändes riktigt aktuell med "Spatsiba", om ryssarnas påstådda ubåtskränknigar som fick sig en känga på dagens DN-debatt, och "Harrisburg", med textraden "vi har massor med sol och vind men tjänar inga pengar på det".


Sen bjuder vi på en bild när man blir varvad under andra räjset för dagen.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Påklistringen beror nog på att du samlat på dig rester från banan under sista avkylningsvarvet.
ofta kör man ju saktare då och håller åt sidan utanför idealspår. Där ligger gott om gummirester
och gojs efter en dag på banan. Det är vad jag tror.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



...som Marcus sa ovan.
Populärt även bland F1-förare för att samla på sig lite mer vikt innan ekipaget lämnar banan efter tävling för viktkontroll.

Så blev du varvad eller var det en strategi för att hålla minimivikten?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
...som Marcus sa ovan.
Populärt även bland F1-förare för att samla på sig lite mer vikt innan ekipaget lämnar banan efter tävling för viktkontroll.


Precis vad jag hoppades på men eftersom framdäcken var helt rena blev jag lite fundersam. Men det kanske bara är ett tecken på att tempen fram var klart lägre än bak?

Måns Ulveståhl skrev:
Så blev du varvad eller var det en strategi för att hålla minimivikten?


Så var det ju naturligtvis

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



Tror nog du har lite att jobba på med hjulvinklarna bak. Hade det bara vanligt "upptag" tror jag det hade varit fördelat över hela däcket och inte bara på ena sidan. IR-temp mätare på slitytan efter körning kanske?

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
alfasud_matte
Listerby
Här sen Apr 2005
Inlägg: 100



Hej Jonas!!

Ingen fara, blir så när däcken varit varma och du kört utanför idealspåret.
Va mkt skräp på banan också efter stcc helgen.
Hoppas allt går bra med vagnsbok osv.....

/Mvh Mattias

_________________
Mattias Haag Hagforsen
Bana=
Bruks=Volvo V60 D5
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
alfasud_matte skrev:
Hej Jonas!!

Ingen fara, blir så när däcken varit varma och du kört utanför idealspåret.
Va mkt skräp på banan också efter stcc helgen.
Hoppas allt går bra med vagnsbok osv.....

/Mvh Mattias


Vagnboken fixades i lördags! Nu är det bara dekalklistring, transponder och småputs innan Kullen 2/8:e. Borde egentligen fundera över hårdare fjädrar och lite mer camber bak också. Ska slå Sune en pling vid tillfälle kring paketet han hade liggande.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Måns Ulveståhl skrev:
Visst har tiden sprungit ifrån Dead Kennedys, men det var ju en kontrollfråga för att kolla hur mycket gottis som fanns i dina skivbackar.
Tydligen finns det väldigt mycket gottis thumbs up

Hoppas att inte hjulinställningen blev drabbad av musikvalet


Vafalls! Tiden har inte sprungit ifrån DK, det är bara du som blivit gammal, gammal...
I övrigt håller jag med dig. Bra backar, nu behöver vi bara se London Calling och Never Mind The Bollocks med.

I övrigt så kan jag stå till tjänst med en däcktempsmätare (en riktig, inte en sån där man mäter på fel ställe med) på Kullen om jag kommer dit, se till att hamna i facket brevid bara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
MaZ skrev:

Vafalls! Tiden har inte sprungit ifrån DK, det är bara du som blivit gammal, gammal...
I övrigt håller jag med dig. Bra backar, nu behöver vi bara se London Calling och Never Mind The Bollocks med.

De vaxen kommer fram efter segelsemestern, när justeringarna inför Kullen ska göras.
MaZ skrev:
I övrigt så kan jag stå till tjänst med en däcktempsmätare (en riktig, inte en sån där man mäter på fel ställe med) på Kullen om jag kommer dit, se till att hamna i facket brevid bara.


Kanon! Jag håller tummarna att du blir klar då thumbs up Jag kommer bara vara där på söndagen då släkten kräver sitt under semestern.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Här kommer en räjsrapport från CAR Challange finalen på Mantorp:
Lämnade hemmet i Linköping lite sent. När man ska ha med sig barnen (3 och 5 år) så blir det lätt så. Hade fått barnens farfar att ställa upp som barnvakt på plats, så Mantorp med sin stora lekpark kändes som ett fungerande koncept.
Väl framme fick jag mig en välförtjänt avhyvling för min sena ankomst, men allt löste sig och bilen gjordes i ordning inför första träningspasset. Vädret som bjöds var växlande molnighet och ca 15 grader. 09:15 rullade vi ut för första träningen. Banan kändes hal, vilket bekräftades av fler förare efteråt. Det här var min andra träff med Mantorp så jag tog det ganska lugnt till en början och försökte bygga fart successivt. Körde väl långsamt i startkurvan och högfartsvänstern innan depåkurvan, men lyckades ändå bromsa på mig med en avsnurrning i depåkurvan som följd. Det skulle visa sig att jag och depåkurvan skulle ha en dålig relation resten av dagen. Lyckades prestera låga 1:49-tider, vilket inte imponerade på många andra än möjligtvis barnen. Körde för första gången med "Racechrono" med en Windowsmobil och en 5 Hz GPS-puck och det funkade klockrent. Tiderna stämde på hundradelen mot de officiella tiderna.
På nästa körpass lyckades en 75:a spräcka oljetråget med en lång oljesträng från depåkurvan till chikanen. Sanering vidtogs och schemat blev förskjutet med ca en halvtimme. Vid 10:45 var det dags för tidsträning. Försökte fortsätta bygga fart under ordnade former. Banan kändes fortfarande hal. Jag hade några rejäla bakvagnssläpp genom sista kurvan innan start/mål så till första räjset släppte jag ut lite luft i bakdäcken för att få bättre balans. Även denna gång blev det ett besök i spenaten i depåkurvan, men jag kunde fullfölja kvalet och med 1:47,2 tog jag en plats längst bak på gridden. Kändes dock bra att jag lyckades kapa nästan 2 sekunder på varvet.
Efter en medhavd lunch vid bilen i solen som tittade fram mellan molnen med jämna mellanrum var det dags för race 1. Pga att en medtävlare var sen till line-up blev jag framflyttad ett snäpp på gridden vilket förvirrade mig en del. Eftersom jag var ensam i klass (klass 4, den "långsammaste") släppte jag förbi bilen bakom mig innan startkurvan. Jag kände under racet att jag kunde börja flytta bromspunkten innan Mjölby från konerna fram till 100m-märket. Jag testade också allt mindre bromsning innan högfartsvänstern och det funkade bra. Enda problemet var att sen hinna göra sig av med den extra farten innan depåkurvan. På sjätte varvet resulterade det i ännu en påbromsning och snurrning. Rullade baklänges över kurbsen och stannade på gräset. Kom iväg snabbt igen med hög stressnivå eftersom Micha i 1964:an kom skjuten som ur en kanon i högfartsvänstern. Jag hann iväg utan att vara i vägen och kunde sedan släppa om Micha i Parisarn. Här var flaggvakterna bra med och den blåa flaggan kom fram, vilket absolut hade hjälpt om jag inte haft koll på Micha. Hann bli varvad av ytterligare 3 bilar innan målgång. Bilen kändes mer balanserad nu, men hade ändå ett rejält bakvagnssläpp i kurvan ut på start och mål. Vann såklart klassen eftersom jag var ensam. Lyckades kapa ytterligare på varvtiderna och hade 1:44,998 som bäst. Pratade efter räjset med lite folk som sett det från sidan och fick tipset att bromsa minst 150 meter senare innan startkurvan. Som relativ nybörjare känns det som om man gör det klassiska misstaget. Man kör för långsamt i de snabba kurvorna och för snabbt i dom långsamma.
Drygt en timme senare var det dags för andra räjset. Eftersom första räjset bjöd på några avåkningar och tekniska problem hade jag 3 bilar bakom mig på gridden. Kändes ovant och lite extra nervöst. Detta löste sig dock snabbt i starten när jag med mina framhjulsdrivna 110 hästar skulle iväg. Dessutom missade jag första växlingen så jag fick stänga fältet in i startkurvan. Redan på första varvet fick ta en sväng ut på gräset i depåkurvan efter att återigen inte ha hunnit göra mig av med den extra farten jag fixat i högfartsvänstern. Men allt gick väl och jag kunde fortsätta räjset. Jag började nu flytta bromspunkten till startkurvan och vågade också efter ett tag kliva på gas ordentligt genom kurvan. Det gav några spännande inbromsningar innan Parisarn där bilen dessutom ville dra åt vänster i inbromsningen vilket gjorde att jag inte riktigt vågade utnyttja asfalten fullt ut innan turn-in. Blev varvad av 3 bilar innan jag fick ta emot målflaggan för ännu en vinst. Lyckades kapa än mer på varvtiderna och slutade dagen med en bästa varvtid på 1:44,2. Det är bara sekunden långsammare än jag körde med Turbu-Giulian, så jag känner mig klart nöjd med min egen prestation.
Sammantaget en fantastiskt kul dag. Barnen skötte sig galant tillsammans med Farfar och slet hårt på lekplatsen nere i startkurvan. Bilen fungerade kanon hela dagen, inga driftsproblem över huvud taget. Det jag märker ar att bilen är alldeles för mjuk, framförallt i bak. Jag har pga det och pga avsaknaden av diff klara problem med fästet på inre drivhjulet på väg ut ur nästan varje kurva. Såg också en bild på väg ut ur depåkurvan där yttre bakhjulet ser ut att vara på väg upp genom bakskärmen. Här blir det lite jobb med chassiet under vintern.
Stort tack till alla som hjälpt till att fixa så bra och roliga tävlingar. Nu hoppas jag bara på lite fler medtävlare i klass 4 under 2010.

Lånade en bild av Ville Möllerberg på alfaromeo.org som visar vad som behöver göras med chassiet till nästa säsong.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Kränghämmare bak!
Såg o hörde din bil, lät tufft. Med den effekten känns 1.44 ändå helt ok!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Argentaperra skrev:
Kränghämmare bak!
Såg o hörde din bil, lät tufft. Med den effekten känns 1.44 ändå helt ok!


Tackar känner mig riktigt nöjd att det gick fortare och fortare ju längre dagen led. Jag analyserade lite data från Racehrono och där visade det sig att det bara fanns 2 tiondelar till att kapa om man la ihop dagens bästa splittar på de fyra bandelarna och jämförde med mitt bästa varv. Min tolkning är att körningen var rätt konsekvent på slutet. Förutom chassiet finns det nog mest potential i utveckla han som rattar. Det blir utbyte av fjädrar bak till vintern och kränghämmare ska absolut undersökas.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Lägger upp lite bilder jag fått av Magnus Nyholm

Ut ur Parisen:


In i chikanen:


Startkurvan:


Igen:


Fullt kräng i Parisen:

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Säsongen avslutades med ett mycket trevligt Club Alfa Romeo årsmöte med prisutdelning och en gigantisk bärgades hem till garaget.



Till nästa säsong blir det en hel del förändringar i reglementet. Bland annat försvinner min klass (blir 3 klasser isf 4) så det blir klart tuffare konkurrens thumbs up > thumbs down. I slutändan är det faktiskt roligare att tävla mot andra när man nu valt att kliva ut på startlinjen. Både bil och förare behöver således bli mycket snabbare. Jag tänkte ändå hålla mina uppdateringar på en ganska ringa nivå eftersom tid är en bristvara och sen vill man ju försöka ha lite koll på vad som bidrar och inte.
Efter en höst full av familj, jobb och husfix har jag äntligen kommit igång med uppgraderingarna av bilen. Bilen står numer på pallbockar.



Fascinerande hur mycket bakbromsarna dammar trots att de i princip inte används. Reduceringsventilen är öppen ett kvarts varv från helt stängt.



Här är en bild på den mjuka bakvagnen. Utan reservhjulsbalja kan man se att det finns gott om plats att jobba med lite aerodynamiskt mumbo jumbo. Någon som har tips på hur man ska tänka här eller på läsvärda saker i ämnet?



Jag har fått tag på ett par progressiva bakfjädrar från det Trofeo-kit Alfa Romeo fabriken tog fram för Sudracing på den tid det begav sig. Jag ska mäta upp fjäderkonstanterna på både de nya och befintliga fjädrarna. Har hittills hunnit mäta första biten på Trofeofjädrarna och det visade på 20 N/mm. Har hittat tips i England på lämpliga fjäderkonstanter. Rekommendationerna där är 55 N/mm fram och 80 N/mm bak så första signalerna tyder på att de nya fjädrarna inte riktigt räcker till. En kränghämmare är inhandlad från Australien också och den borde ge behövlig medicin mot krängningen i bak och även hjälpa till att ge mer tryck på inner framhjul och därmed minska att det spinner (ingen diff i lådan) vid acceleration ut ur kurvorna.



I övrigt ska bromseriet städas upp i bak. Tänkte plocka bort den fasta reduceringsventilen och dra om rören så att kopplingen mellan rör och slang kan fästas i karossen. Då ska SBP bli glada också.



Annat jag ska titta på är möjligheten att slitsa/byta bromskivorna fram, byta startmotor till en som oftare vill dra runt, montera ny varvräknare, fixa montering för windowsmobilen så att jag kan köra med racechrono, byta till pinnlås på huven, montera regn/dimljus bak, montera helljuslampor i kupéfläktsystemet för bättre avfuktning av vindrutan, förbättra kapslingen av batteriet och montera vinge på rumpan. Så vintern kommer säkert att visa sig alltför kort, men prioriteringen är klar, bilen ska köras på första tillgängliga bankörning på Sviestad eller Mantorp för att få en shakedown innan premiären på Gelleråsen. I slutändan tror jag ändå att det finns mest utvecklingspotential i mig som förare.
Garagekvällen avnjöts i sällskap med ännu en punkvinylklassiker, Cock Sparrer!!


_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Kul läsning!

Ang aerodynamiken i bakänden https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf Har själv tänkt fixa till någon slags diffusor i baken på min 75'a om tid finnes innan Gelleråsen.

Ang fuktproblem så monterade jag en 12v värmefläkt direkt mot framrutan. Funkade klockrent när jag harvade runt till SBP för några veckor sedan. Men om du redan har en fläkt kanske det är överkurs. Lampor i luftkanal är ju en smidig billig lösning det också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Från en gammal AP-räv till en anna, grym bil!

Lycka till i Challange i fortsättningen!

/Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Kul läsning!

Ang aerodynamiken i bakänden https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf Har själv tänkt fixa till någon slags diffusor i baken på min 75'a om tid finnes innan Gelleråsen.


Tackar för tipset Mycket matnyttig läsning, och som vanligt så blir allting mer komplicerat ju mer man lär sig.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (18605 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande