Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (18605 totalt)
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Seb skrev:
Från en gammal AP-räv till en anna, grym bil!

Lycka till i Challange i fortsättningen!

/Seb


Tackar! Nu vet jag inte om "Grym" är riktigt rätt adjektiv på min bil men jag tycker att det är grymt kul att man kan tävla och ha så jävla roligt med så små medel

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Jag anar ugglor i pokalerna...

Reglementet är inte klubbat än, har du tänkt på det?

Tror du skall kolla på de setups som använts i modern tid, dvs på de engelska bilarna, 20N/mm låter sjukt mjukt..?
Sen skall du nog bygga egen krängare både fram och bak, blir säkert både rättare och billigare. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



MaZ skrev:
Jag anar ugglor i pokalerna...

Reglementet är inte klubbat än, har du tänkt på det?


Vad innebär det i klartext? Ajabaja för aerodynamiska hjälpmedel i någon klass, eller?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Kolla bilden på förra sidan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Gustav_H78 skrev:

Reglementet är inte klubbat än, har du tänkt på det?


Ursäkta min otydlighet, ställer frågan igen

Vad innebär det i klartext? Ajabaja för aerodynamiska hjälpmedel i någon klass, eller?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Det innebär att det i nuläget är "det gamla" reglementet som gäller, fyra klasser osv. Inga fantastiska skillnader förutom det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag anar ugglor i pokalerna...

Reglementet är inte klubbat än, har du tänkt på det?

Tror du skall kolla på de setups som använts i modern tid, dvs på de engelska bilarna, 20N/mm låter sjukt mjukt..?
Sen skall du nog bygga egen krängare både fram och bak, blir säkert både rättare och billigare. thumbs up


Menar du inte hökar i mossen....

Reglementet får bli vad det blir, bara jag får nån mer att rejsa mot

Moderna tips jag hittat i England säger 55 n/mm fram och 80 N/mm bak, så då är ju 20 N/mm på tok för mjukt!
Just nu finns inte riktigt tiden att bygga egna grejer, så risken är att det skulle bli rättare, billigare och senare med risk att missa själva huvudattraktionen - Körningen! Så det får bli "lite bättre men i tid"-lösningen den här vintern.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



kolla micke g:s tråd..han ska nog till att mäta eller har räknat lite...


http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23911&page=1

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Snowdragon skrev:
kolla micke g:s tråd..han ska nog till att mäta eller har räknat lite...


http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23911&page=1

\matz


Tackar thumbs up Hade helt glömt bort den. På bilderna ser det ju ut att var rejält kraftigare grejer än jag har Är det din gamla bil?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Klakken skrev:
Snowdragon skrev:
kolla micke g:s tråd..han ska nog till att mäta eller har räknat lite...


http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23911&page=1

\matz


Tackar thumbs up Hade helt glömt bort den. På bilderna ser det ju ut att var rejält kraftigare grejer än jag har Är det din gamla bil?


jäpp..härlig bil.. kommer tyvärr inte ihåg fjäder konstanterna...men be micke i hans tråd att mäta:
1.tråd diam
2. ytter diam
3. stigning per varv
4. antal varv

så räknar vi ut det

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Klakken skrev:
MaZ skrev:
Jag anar ugglor i pokalerna...

Reglementet är inte klubbat än, har du tänkt på det?

Tror du skall kolla på de setups som använts i modern tid, dvs på de engelska bilarna, 20N/mm låter sjukt mjukt..?
Sen skall du nog bygga egen krängare både fram och bak, blir säkert både rättare och billigare. thumbs up


Menar du inte hökar i mossen....

Reglementet får bli vad det blir, bara jag får nån mer att rejsa mot

Moderna tips jag hittat i England säger 55 n/mm fram och 80 N/mm bak, så då är ju 20 N/mm på tok för mjukt!
Just nu finns inte riktigt tiden att bygga egna grejer, så risken är att det skulle bli rättare, billigare och senare med risk att missa själva huvudattraktionen - Körningen! Så det får bli "lite bättre men i tid"-lösningen den här vintern.


hmmm..är inte riktigt säker på dessa moderniteter..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Har till slut kommit igång med nedmontering av bakaxeln. Här är nedmonterad.

Fjädrarna kommer jag at mäta upp på jobbet. Kommer även justera eller nytillverka camberplattorna. Just nu ger de ca 1,2 grader extra negativ camber.

Lite mer vinylpunk avnjöts under meket. Först en klassisk liveplatta med The Jam.

Hittade sen en coverplatta på temat krig. Skön upppunkad version av Frankies "War, what is it good for?". Tyvärr verkade trotjänaren NAD 3300 lägga av i sidbytet av 45 varvs fullängsd12an.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



nej! Svarven KIA?? :|

Gött att se att du är tillbaka i garaget iaf, jag förbereder mig mentalt för ett pass jag med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
MaZ skrev:
nej! Svarven KIA?? :|


Nu har du fintat upp mig på läktarn?!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



"ånej, har skivspelaren dött? Så tråkigt"


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6254



MaZ skrev:
"ånej, har skivspelaren dött? Så tråkigt"



Killed In Action (s.k. Göteborgshumor)

Vad gäller NAD:en så är det kanske samma som på alfa; gammal drivrem funkar inte så bra

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Håller på att rita nya camberplattor (schims) till bakaxeln och insåg att jag då samtidigt borde fundera över Toe bak. Någon som har tankar, idéer eller erfarenheter kring det för Sudden eller jämförbar framhjulsdriven bil?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Klakken skrev:
Håller på att rita nya camberplattor (schims) till bakaxeln och insåg att jag då samtidigt borde fundera över Toe bak. Någon som har tankar, idéer eller erfarenheter kring det för Sudden eller jämförbar framhjulsdriven bil?

kolla alfa power..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Snowdragon skrev:
Klakken skrev:
Håller på att rita nya camberplattor (schims) till bakaxeln och insåg att jag då samtidigt borde fundera över Toe bak. Någon som har tankar, idéer eller erfarenheter kring det för Sudden eller jämförbar framhjulsdriven bil?

kolla alfa power..


Har sett det, och är grymt tacksam för inputen. Nu scannar jag desperat nätet efter shimsbrickor, utan några riktigt bra napp än Någon som har tips var man som privatperson kan köpa rimliga mängder shimsbrickor för M12?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 141



Hur tjocka behöver du ?

/ Toffe

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



är det tillåtet bör du bygga om till Wattlänk.. kan göras billigt och enkelt med två sud panhardstag som kortas och en std prOpeller från alfa 75.. O lite svets.

och sänka rollcenter fram..

bör göras samtidigt.

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (18605 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande