Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (18596 totalt)
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Toffe skrev:
Hur tjocka behöver du ?

/ Toffe


Gissade M12, men visade sig vara M10. Jag skulle behöva en handfull 0,5 mm och/eller 20-30 0,2:or.

/J

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Snowdragon skrev:
är det tillåtet bör du bygga om till Wattlänk.. kan göras billigt och enkelt med två sud panhardstag som kortas och en std prOpeller från alfa 75.. O lite svets.

och sänka rollcenter fram..

bör göras samtidigt.

\matz


okej, nu börjar vi röra oss något över min inkompetensnivå Det ska absolut vara tillåtet och det tilltalar mig att jobba med väghållning innan jag ger mig på effekt och därmed ofta medföljande driftsäkerhetsproblem. Tar gärna emot mer specifika tankar kring detta medans jag själv läser på teorierna så att jag förhoppningsvis kan ta till mig tipsen också.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Klakken skrev:
Snowdragon skrev:
är det tillåtet bör du bygga om till Wattlänk.. kan göras billigt och enkelt med två sud panhardstag som kortas och en std prOpeller från alfa 75.. O lite svets.

och sänka rollcenter fram..

bör göras samtidigt.

\matz


okej, nu börjar vi röra oss något över min inkompetensnivå Det ska absolut vara tillåtet och det tilltalar mig att jobba med väghållning innan jag ger mig på effekt och därmed ofta medföljande driftsäkerhetsproblem. Tar gärna emot mer specifika tankar kring detta medans jag själv läser på teorierna så att jag förhoppningsvis kan ta till mig tipsen också.


http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23911&page=19#pid300376 . . . .
sidan 10

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Då var premiären avklarad Gälleråsen stog för utmaningen igår lördag. För att få möjlighet att köra shake-down och testa banan lite extra innan premiären hade jag besökt Karlskoga Motorklubbs kvällsträning förra onsdagen. Mycket trafik och uppmärksamheten fick mest ägnas åt backspegeln med min motorsvaga bil. Nya Camaron i mattgråsvart kan se rätt skräckinjagande ut i backspegeln, det lovar jag . Bästa varvtid blev 1,27,7. Bilen kändes välbalanserad med tendens till överstyrning i turn-in oma man inte stöttade med gas och lätt understyrning i övrigt.

Träning:
Morgonen hälsade oss med regn från dugg till häll. Det pratades mycket prognoser i depån och det mesta såg lovande ut för eftermiddagen. Mina A038:or greppade bra i regnet tyckte jag och jag kunde hålla jämna steg med många av de andra. Hade lite problem med att få igång racechronon, visade sig senare att jag valt Mantorp som bana . Efter det funkade det lite bättre.

Kval:
Kvalet kördes precis efter lunch och det hade klarnat upp med synlig blå himmel på flera ställen. Banan hade i princip torkat upp helt. Fegade nog tyvärr lite för mycket i turn-in för att inte åka på någon snurr. Blev inte bättre än 1,28,5 och en sista plats. Tyckte att understyrningen blev lite väl dominerande under andra halvan av passet. Kopplingen slirade en hel del och jag befarade att den gjort sitt.

Race 1:
Nu var himlen i princip klar och temperaturen klart över 20 grader. Släppte ut 1 hekto fram och 0,5 hekto bak för att se om fästet och balansen kunde bli lite bättre. Startade längst bak på gridden (10) och fick till en riktigt bra start och plockade Gustav i 75-turbon. Hade sedan lite svårt att hänga med övriga och efter ett par varv kom Gustav som skjuten ur en kanon på långa rakan och mina 115 häst hade svårt att möta upp. Pressade på och försökte kapa lite på varvtiderna, men det gick trögt. Var dock otroligt jämn med de 7 sista varven inom en halv sekund. Vet inte riktigt om jämnhet är något positivt, men det får bli det jag tar med mig. Kopplingen kändes helt ok, så förmodligen är det en svit från renoveringen av slavcylindern då en del bromsvätska rann ner på kopplingen.

Race 2:
Efter 2 haverier i första räjset startade jag 8:a på gridden. Gjorde ännu en gång en riktigt bra start och klippte Dan i GTVn och fick inerspår in i Trösen. Höll min placering utan större problem, men ut på start och mål var jag hopplöst undermotoriserad och både Dan och Gustav tog sig förbi. In i Trösen blev det fight mellan Dan och Gustav och jag fick till en bra utgång och innerspår på Dan i de nästa 2 högersvänarna, men tyvärr var jag aldrig riktigt förbi Dan innan vänstern och då fick jag släppa honom. Fantastiskt kul dock att få ha upplevt sin första dogfight thumbs up Hade släppt ut ett knappt hekto till runt om eftesom det såg ut som vänster bak var lite extra slitet i mitten. Dock blev varvtiderna en dryg halvsekund sämre än i räjs ett. Fick problem med lite bränsle på slutet. Kändes i vänstersvängarna och i slutet på rakan en bra bit innan inbromsning. Dom höga hastigheterna som skapade någon form av undertryck i tanken Kopplingen fortfarande helt ok så den håller nog säsongen ut.

Kanonnöjd med premiären trots allt. Behöver morska upp min körning framförallt i turn-in. Ta lite mer överstyrning in, stötta med gas och få en mer balanserad utgång ur kurvan. Önskelistan börjar ta mer och mer form och högt upp står naturligtvis en diff. Har mycket hjulspinn i det flesta kurvutgångar. Sedan dök en ny post upp och det är en räjstank inklusive catchtank. Sedan skulle bilen behöva byggas om med coil-overs för att få tillgång till rejäkt styvare fjädrar runt om.
Nu väntar lite mätning av vikter, hjulupphängningar för att ge sig in i lite räknande. Kommer tyvärr missa nästa räjs på Sturup pga av ett felplanerat 40-årskalas (inte mitt eget).

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
alfasud_matte
Listerby
Här sen Apr 2005
Inlägg: 100



Hej Jonas!

Va gött att se att bilen rullar på, känns bra för mig!
Nu har jag ju dock köpt på mig ett nytt objekt en Alfasud sprint denna gång.
Får se vad det blir av den. Men ser att du är sugen på en diff, jag med!
Kanske gå ihop o handla en????

Sprinten ska byggas i vinter är det tänkt, under tiden åker Sune o jag 33:a körde ca 100 varv var på knutstorp i onsdags i regn gav träning.

Ha de gött mvh Mattias

_________________
Mattias Haag Hagforsen
Bana=
Bruks=Volvo V60 D5
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
alfasud_matte skrev:
Hej Jonas!

Va gött att se att bilen rullar på, känns bra för mig!
Nu har jag ju dock köpt på mig ett nytt objekt en Alfasud sprint denna gång.
Får se vad det blir av den. Men ser att du är sugen på en diff, jag med!
Kanske gå ihop o handla en????

Sprinten ska byggas i vinter är det tänkt, under tiden åker Sune o jag 33:a körde ca 100 varv var på knutstorp i onsdags i regn gav träning.

Ha de gött mvh Mattias


Ja, jag såg ditt nya projekt! Några planer på att stå på startlinjen nästa år?

Lamelldiffar är rätt enkelt att få tag på i England för en dryg 5-tusing. Förmodligen gör jag något med det till vintern.

/J

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
alfasud_matte
Listerby
Här sen Apr 2005
Inlägg: 100



Klakken skrev:
alfasud_matte skrev:
Hej Jonas!

Va gött att se att bilen rullar på, känns bra för mig!
Nu har jag ju dock köpt på mig ett nytt objekt en Alfasud sprint denna gång.
Får se vad det blir av den. Men ser att du är sugen på en diff, jag med!
Kanske gå ihop o handla en????

Sprinten ska byggas i vinter är det tänkt, under tiden åker Sune o jag 33:a körde ca 100 varv var på knutstorp i onsdags i regn gav träning.

Ha de gött mvh Mattias


Ja, jag såg ditt nya projekt! Några planer på att stå på startlinjen nästa år?

Lamelldiffar är rätt enkelt att få tag på i England för en dryg 5-tusing. Förmodligen gör jag något med det till vintern.

/J



Ja det hade ju varit roligt

Blir mkt till vintern...........

/Mattias

_________________
Mattias Haag Hagforsen
Bana=
Bruks=Volvo V60 D5
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (18596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande