Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -74
2 besök senaste veckan (8312 totalt)
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Tjena! Tänkte slänga upp lite bilder och info om Brorsans och min Kadett...

Det hela började med en lagom risig Kadett C som hade bestyckats med Volvo 16v motor och användes till "prova på drifting" på mantorp



En kompis till oss köpte den efter Mantorp och satte skräck i ett litet samhälle utanför Vetlanda. Men tillslut fick grannarna nog och hotade med som han själv sa: "En rejäl jävla trynstöt" om han inte gjorde sig av med vidundret! och det är där vi kommer in i bilden

Vi sladdade lite grusväg och testade den några repor på strippen, men både Peter och jag var överens om att den var absolut helt livsfarlig att framföra någonstans Så nu är det stora saker på gång...

Här har vi utgångs objektet hemma på gården

_________________
Markus Johansson
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Planerna är enligt följande:

Helt ny ram med helbur
3-länk och watt-länk till Volvo 164 bakaxel
Hemmabyggd framvagn med spindlar från Volvo 164
Volvo 850 GLT motor
Getrag 265 växellåda

Vi försöker bygga bilen för att kunna testa på det mesta som Stripp, Bana och Drift.
Eftersom det blir svårt att passa in alla reglemente så ska den iaf SFRo-besiktigas...

Vi började bygga på den i höstas så här kommer lite bilder...





_________________
Markus Johansson
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Bakvagnen har vi fått inspiration till ifrån www.lateral-dynamics.com/




Här är en bild på en modell vi byggde av ram+bur alla stag och vinklar är tyvärr inte riktigt som dom ska vara men ungefär...


_________________
Markus Johansson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Macke 325 skrev:


Här är en bild på en modell vi byggde av ram+bur alla stag och vinklar är tyvärr inte riktigt som dom ska vara men ungefär...



Terapi kallas det väll för!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Hehe! Jo får väll erkänna att jag inte hade mycket för mig den eftermidagen....

_________________
Markus Johansson
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Nu är den urkapad och den nya ramen har passats in och punktats fast, har börjat måtta på ramen baktill också...

Vi har också funderat på att bygga en lite lättare framvagn än det stridsvagns tillbehör som syns på bild




_________________
Markus Johansson
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Ser STABILT ut!

Har en Manta A på g som kommer få genomgå precis samma bakvagnsoperation så det här blir ju ett perfekt bollplank!

Lycka till!

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Tackar! Jo det ser rätt sjukt ut med 100x50x2 men det var vad SFRo ville ha... Det blir iaf stabilt och väger faktiskt inte så mycket heller...

Japp det är alltid bra att byta ideer med någon, detta är vårat första chassi bygge så det kan behövas!

_________________
Markus Johansson
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Jo det blir mitt första bygge också och av allt man har kunnat läsa här på rejsa så kan man ju inte misslyckas!

Jag kommer att bygga ett löst chassi för att sedan lyfta på karossen tänkte jag!
Så här ser min ut just nu!



Får väl starta en egen projekt tråd så småningom (när jag har något intressant att visa upp)

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Ser fram emot din projekt tråd! Riktigt schysst stuk på Mantan

Vi bygger också våran ram utanför bilen, men valde att dela upp den i 2 delar. Verkade lättare att få den på plats då! Det krävs en del mätning och passning när man monterar den i bilen sen, så allt hamnar i linje med karossen. Bilen var inte så rak som vi trodde....

_________________
Markus Johansson
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Macke 325 skrev:
Ser fram emot din projekt tråd!

Nu har jag dragit igång min tråd så jag slipper spamma eran!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52822

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
volvobrage
norge
Här sen Feb 2010
Inlägg: 37



hvorfor er de to nederste stagene i tre linken vinklet inn mot bilen??

og hvorfor velger du tre link isteden for fire link?

_________________
Brage Grimelid Oppedal
Citera
Macke 325
Växjö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Vi har inte börjat bygga bakvagnen än, men vi valde 3-link designen för att den gör sig bättre på bana än en 4-link som är mindre rörlig.

Angående stagen till bakaxeln så fick jag detta svaret från Lateral Dynamics när jag ställde samma fråga.

Citat:
Hi Markus,

The reason we angle the lower arms has to do with stability in roll situations, such as hard cornering. In paticular, the angled lower control arms define what is called the "roll axis." What we have overcome with this design is the tendancy for the rear suspension to steer the car in cornering situations, many systems have a real issue with this and this can make the car unstable, especially in hard turns that are bumpy. By angling the lower arms, our setup has a very well defined and stable roll behavior, making it incredibly predictable at speed.

our entire design approach was to make the system as predictable as possible in a dynamic situation. Every detail of the suspension geometry was considered in a system approach, whereas most other systems sacrifice some aspect of performance for cost, or complexity reasons, we chose a different approach to insure the best perrformance possible in a package that is still easy to install in the car.

If I can answer any other questions, please let me know, and thanks for the interest in our products!

Regards,
Mark

_________________
Markus Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -74
2 besök senaste veckan (8312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande