Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW caddy rallye 4wd -89(nya bilder idag!)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (21620 totalt)
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu ska det äntligen bli av, har gått och funderat på fyrhjulsdrift på caddy sen jag köpte min första caddy för ett par år sedan.
jag har en caddy Td från -88 som jag köpte förra sommaren, men tyvärr började elen krångla(kass generator och almännt opålitlig) så lat som man är av naturen fick den stå i väntan på motivation och bättre tider.

va ute och åkte på isen med min 940 turbo en sväng och fick åka med en arbetskamrat i hans gamla subaru legacy med isdäck, vart total frälst över hur mycket fortare man kunde åka med bra däck och driv i alla hörnen:)
sen har ju tanken slagit mig ofta att en pickup ska vara fyrhjulsdriven eller åtminstone bakhjulsdriven-
en caddy är ju ganska liten och smidig, ingen förväntar sig en caddy komma på sladd med rykande däck så bara det vore kul:)

valet av drivlina lutar just nu åt just en drivlina från subaru legacy, skiljer inte särskilt mycket i hjulbas eller spårvidd, i princip borde det gå ganska lätt att lyfta på caddy karossen på legacy chassiet, vi får väl se.

iallafall har jag precis börjat plocka ur bilen invändigt och kolla hur mycket rost som ska lagas
hade räknat med mycket mer än vad jag hittills hittat:) fler bilder kommer....

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Så ja.
En tråd är aldrig fel! thumbs up

Ett tips och någon som gjort lite av det du funderar på finns åxå här.
Kolla in Marty's tråd om hans Caddy: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42414&highlight=caddy

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
började rensa caddyn lite och göra en liten skadekontroll:



_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Lillen skrev:
Så ja.
En tråd är aldrig fel! thumbs up

Ett tips och någon som gjort lite av det du funderar på finns åxå här.
Kolla in Marty's tråd om hans Caddy: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42414&highlight=caddy

ja har faktiskt kikat lite på den,blir ju skitfräck:) gillar breddningen han gör i grp B stuk:)

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
gick och funderade länge på att sätta caddy karossen på subaruns chassie, men tänkte att ska det göras ska det göras rejält, så det blir rörram med dubbla A-armar(åtminstone fram)
städade även upp i ladan där jag ska bygga samt hittade mer hål och annat mysigt





_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
sålde iväg en volvo bakaxel med aussie locker diff och mina 16 tummare för att finansiera bygget.
skruvade isär lite mer, ska även sälja motorn som sitter i bilen ihop med 5vxl låda och framvagn, allt ska bort billigt och bra(motorn har gått max 8000mil, men dålig blockpackning förmodligen)
va tvungen att ta en in action bild hehe




_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
fick motgång som fan , va och köpte en drivaxel till donatorbilen. men började plocka av breddarna på caddyn och såg att det fanns en del rost där med, typ kunde smula sönder höger bakskärm i nederkant..ok, får väl fixa det tänkte jag..

sen satte jag skruvmejseln i nederkant på a-stolpen strax under rutan, hål...tog av vänster framskärm och fortsatte pilla upp hålet.. inga problem tänkte jag, enkelt fixat med lite plåtbitar...

såg att den var spacklad längs hela a-stolpen, började karva.. inga hål dock men 2mm spackel hela vägen..sen tänkte jag att jag kunde ju prova att skrapa lite på taket för skojs skull... 3-4mm spackel till plåt!! hela bilen är spacklad..

jävla tattare som haft den och gjort det. kommer att få slipa mig blodig innan jag får rent bilen från äckligt spackel.. Och frågan är hur rak den är i plåten under det, förmodligen inte alls...så överväger att skaffa en kaross till, känns som det enda rätta nu.
finns ju lite som är bra på den iaf.. huven och b-stolparna.. haha vilken skit!
fanns en fräsch kaross på en skrot i närheten men får inte köpa den för den är skrotad...p**s

hittade iaf en fräsch kaross nere i borås som jag åkte ner och köpte. Obs dom två rostiga bilderna är enda ställena som det är dåligt på! och nästan inget äckligt spackel är svårt att hitta bra utgångsobjekt då dom flesta caddysarna är rullande skrot




_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
dagen innan va man och köpte en subaru legacy 2.2gx av en kompis, blev en liten historia kring det där:)
först stoppade vi i en drivaxel med knut gick på fem korta minuter, jättelätt hehe, då säger uffe(nopistons på garaget) att de gick för lätt och att det kommer komma nåt problem sen istället och det gjorde det ordentligt.. först skulle vi bara lossa bromsarna, bilen hade ju stått ett tag och dom satt fast där bak.
inga problem tänkte jag, beläggen var helt ruttna så dom plocka vi bort, sen satt handbrosbackarna fast bara att ta bort oken och lossa skiten..eller inte.. rundade alla bultskallarna(med sexkantshylsa!)
i rent vansinne bankade jag loss skiten så att backarna släppte...
sen funkade kopplingen jävligt skumt, den både slirade och drog med växel+att växlarna var svåra att få i precis som när kopplingen inte är rätt justerad, misstänker att lamellen är både kass och rostat fast på splinesen mot tryckplattan eller svänghjulet..

två hjullager va totalskrot, gör iofs inte så mycket allt ska bytas i vilket fall.. ska hänga utr motorn vid tillfälle och kolla kopplingen och byta, kanske sinterpuckat direkt:)

sen hade vi en dollyvagn som vi skulle köra hem bilen på(två hjul på dollyn två i backen) men det gick 50meter(trögt somfan) sen började bilen hoppa... går visst inte att köra med två fastmonterade hjul när det sitter stum mellandiff hehe smart gjort kunde man räknat ut med röven haha.. fixade en kärra istället av uffes farsa:) upp på kärran med bilen, men gick inte att få loss uppkörningsramperna, va precis på håret att bilen gick på( kärrans maxlast ganska överskriden hehe) men gick att köra en centimeter på startmotorn så det löste sig till slut)

klockan hann bli 23.00 innan bilen var hemma hos mig och vi hade inte hunnit lyfta ur motorn och kolla kopplingen och byta lamell till en bättre beg.


resultat av dagen: bra drivlina, dålig koppling, 2 kassa hjullager, bra motor riktigt pigg redan med subarun på 1450kg(enligt boken 0-100 på 9sek!), kommer gå riktigt bra med caddyn även original hoppas på 7-800kg bil sen.

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
testade att sätta subbans instrumentpanel i caddyn(den gula) stämde ganskabra iaf, lite mod så blir den perfa:)
sen testade jag att bredda den gula i paint, vet inte om jag kommer använda den typen av breddning än men.


_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



De fina med subarulådan är ju att du har hög och låg! Så egentligen har du ju 10 växlar framåt, blir väldigt tätt om man lyckas kasta mellan hög och låg läget samt byta växel samtidigt Far min hade en 96as 2 liters för nått år sen, oerhört pigg trots bara 115hk!

Sen finns de ju en 2.5gx också som motorn inte borde vara så dyr på, den har 150hk tror jag

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Trevligt projekt som kommer följas. Hur är det med gamla subbarus drivlorn. håller de för lite trimmande (400hk)?

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
ja den här va oxå riktigt pigg faktiskt, kommer gå skitbra sen när det bara väger drygt hälften:)
ja vet faktiskt inte hur mycket dom pallar,hört nåt om 350hk men har inte hört nån som kört sönder å andra sidan, jobbarkompisens legaqy har gått 30k mil och kört riktigt hårt med sin på isen och annat och den funkar som en klocka:) han pratade även på att mycket från impreza sti borde passa rakt i sen om det går sönder..

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Gött att du hittade en vettigare Caddy att bygga på (den vita såg ju riktigt bra ut), den första verkade lite väl kexig för att bygga rolighetsbil av. Fasen va alla ska bygga om sina Caddysar numera då, nästan så man skulle köpa sig en och förbättra för att se om man hakar på.

Meka på så tittar jag på här i tråden. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Gött att du hittade en vettigare Caddy att bygga på (den vita såg ju riktigt bra ut), den första verkade lite väl kexig för att bygga rolighetsbil av. Fasen va alla ska bygga om sina Caddysar numera då, nästan så man skulle köpa sig en och förbättra för att se om man hakar på.

Meka på så tittar jag på här i tråden. thumbs up

ja den var riktigt frisk för att va en caddy:) haha ja fast imitt fall är det en ren slump att det blev just nu, har gått och funderat på detta i 2 år nu hehe:)
ja det tycker jag du ska göra:) finns ju lite objekt att köpa nu faktiskt:)
har planer på att bygga med wankelmotor istället för boxer, är ju så härligt ettriga och lätt trimmade+ små dom där motorerna
vwankel någon?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
sådär, nu har jag sålt min 940 turbo och skaffat en skoda pickup att frakta alla grejer på, sen blev det ju en slant över till bygget oxå:)fårnog mina I-balkar och lite rör att börja leka medi veckan, kommer bilder senare:)
tips och förslag hur jag bör börja bygga? gärna ritningar på hur andra gjort för att få låg vikt och vridstyvhet:) är ju helt grön på det här men man måste börja nånstans, byggde en crossramförra året som blev riktigt lyckad, där gissade jag mest och tänkte efter hur jag ville ha geomtrin, och det blev exakt som jag ville, men det här är mer komplext.

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
väntar fortfarande på material, ska beställa mer rör snart oxå, beställde 40x2 sömlösa kalldragna men ska nog skaffa grövre till huvudramen typ 50x3 eller liknande..
plockat lite mer på subban idag, har plockat bort hela instrumenteringen och märkt upp den mesta elen nu, skaffat sfro bygghandboken den nya och börjat läsa i, verkar som man är tvungen att ha intyg på stålkvalite och sånt, kan bli svårt när man köper utan kvitto?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Borde räcka med papper på det rör du använt. Alltså på den rörtypen, det är inte säkert att du behöver ha ett bevis på att du köpt just dessa rör. Det är ju upp till dej att följa reglerna för dion säkerhet. Man kan ju ofta se på materialet vad det är för något, eftersom du inte får måla det innan SFRo bes.

Kul bygge! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
gjorde en skiss i pain på hur jag hade tänkt huvudramen:)
har ni bättre ideer så kopiera bilden under och rita in hur ni tycker det ska se ut:) är ju grön på det här.
alla tips är välkomna! (blev lite dumma format på bilderna men.)


kopiera denna:

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
håller fortfarande på att testa rita lite ram, lägger upp två till, synpunkter tackar jag för:)

eller ser den här bättre ut?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
dags för uppdatering då!
hänt en hel del nu, flickvännen har haft kameran så inte kunnat ta nå bilder förrän nu.
kapat flak

inne i laggårn

rensing

golvet borta


suv-subbà? nedsläpp och 1-0 till mig:) motor och drivlina liggerpå backen.


nu väntar jag bara på balkarna och rörena så jag kan börja bygga lite, sen hjullastare så jag kan lyfta bort subaru karossen och släpa in drivlinan i laggårn:) kommer att kapa ur caddyn mer nån dag framöver och mäta och räkna lite

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ååå hej va det går.
Inget slöande här inte.

Vad är planen i tid ungefär?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW caddy rallye 4wd -89(nya bilder idag!)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (21620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande