Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.3-16 -87 | 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (10747 totalt) |
När dottern dök upp blev Fiaten för trång (och inte fick hon plats i sjuan heller) och letandet efter en ny bruks-bus-sport-vagn tog vid (ja, banåkarbilkriteriet ligger i gränslandet, men jag har åtminstone redan kört den i A-sprint). Kravspecen var enkel: bakhjulsdrift, diffbroms, fyra dörrar... ja, det var nog allt. Allt från Alfa till omega passerade min hustrus kritiska blick och till slut var jag tvungen att hälla i henne vin för att nå konsensus. Och då blev det Mercedes. Redaktionens projektbil närmare bestämt, en 190E 2,3-16 från 1987. Tjugosjutusen mil är ingenting för en Mercedes!
Kunde inte hålla mig, utan köpte en 1:18 också. Först av allt en fråga till den kunniga församlingen: dämparna behöver bytas och gissningsvis är fjädrarna inte av rätt sort heller. Så, vad har ni för tips om bra dämpartips? Sedan skulle en fräschare förarstol och ratt inte sitta fel heller. Bortsett från det, så är planen att hålla gasen i botten och försöka bättra på bilens bottenplacering i A-sprintlistan. Den där Punto Dieseln som ligger ovanför ska få sina fiskar varma... |
||
Billigast kommer nog att bli att helt enkelt bara byta stötar å fjäder till vanliga diton
å hoppa över de huadraliska sakerna, men de är överlögsna OM du kommer ha mycket last fram över! Å nu när jag tänker på de så kan du ju PMa Mikael (RS1800) han har ju en komplett sats liggande som du bara behöver smäcka dit! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Will do!! Genast! Förresten, om man vill byta till någonting utan nivåreglering (vilket jag knappast behöver) - är det något särskilt man ska tänka på? Är det något som skiljer in infästningar/längder etc? Eller är det bara att byta och plugga ledningarna? |
||
|
||
Nä. de e bara att plugga ledningen in till "klockan" å sedan byta stöt å fjäder. Fjädern på nivåreglerade bilar är svagare än p.g.a att stötdämparen funkar som lyftkolv, ja jag vet att alla säger "nä, stötdämparen funkar inte så..." men Jo på dessa bilar gör den de! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Läcker bil Kraniel och stripningen sitter helrätt på den! Som sagt så tror jag den kan bli trevlig när ni får full ordning på bakvagnen, den var spännande sist jag åkte med i den under Sturupträffen. Var köpte du 1:18 modellen och vad kostade den? Klart man blir sugen på en sån! Som sagt, lycka till med smallblockmercan nu _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Den köptes i Mercedesmontern på MPH-mässan. 780:-. Den lär finnas hos din lokale Mercedesåterförsäljare. Smallblockmerca mummel mummel... |
||
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Öhlins? Grattis till fin kärra förresten! |
||
Kom ett kul paket från Stötdämparexperten idag.
Får väl se när jag hinner skruva på det. Har ju en bil till att få ordning på. |
||
Hoppas koni och H & R funkar bättre ihop på stritsvagnar än Alfor för där var det ingen bra kombination.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Klart pansarvagnar kräver pansarfjädrar. Ska det bli sämre än vad det är nu, behöver jag skaffa sånadär hydraulpumpar som mexarna kör med på sina studsbilar.
|
||
----------------Johan har använt mitt konto----------------------------
När du ändå byter de där, så titta noga på hur främre å bakre bussningar på vaggan ser ut! är de lite oljiga, ja då är de bara att byta! Lika så fram, övrestötdämpar infästningen, sprickbildning etc. = Byt! Å kom ihåg: Trasa runt hudraul anslutningen när du skall lossa på rör / slangar!!!! för annars så har du olja ta mig fan överallt! ----------------Johan slutade att använda mitt konto ---------------------------- _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Koni har ju alltid varit ren skit på alforna av nån anledning. Den killen som var ansvarig för tuningen måste varit full och stenad för jämnan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.3-16 -87 | 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (10747 totalt) |