Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta -87 Victor edition
1, 2   >>
11326 besök totalt
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Jag har smugit runt på forumet bra länge nu utan att skaffa en projekt tråd, tänkte jag skulle ändra på detta.


Bilen köptes för snart tre år sedan så mkt har hänt sedan inköp men jag ska försöka ge ett kvickt sammandrag.
20år gamla oplar är ju inte direkt kända för att vara rostfria, denna var inget undantag när mattorna flög ur. Kommer INTE visa massa med rost bilder då dom flesta nog tyvär vet hur skiten ser ut > .
Jag spenderade dom fösta 7-8 månaderna med att byta ut plåt på ett seriöst sätt samt att slipa ner bilen för en hellack. I samma veva blästrades fram och bakvagn och lackades med en slagtålig svart färg.
Resultatet blev detta.......




Första säsongen körde jag med orginal bromsar, det var en skräck upplevelse utan like. Som tur var hann jag aldrig besöka ngn bana. Nu sitter slitzade 286mm Prelude skivor fram med ok från Volvo 240 samt gula EBC belägg, passade på och fylla med Motuls bromsvätska, skillnaden är ljusår. Bak är det trummor fortfarande men ev blir det ändring på det alt byte av bakaxel.


(bry er inte om den klatchiga färgen, den blir mer diskret med bromsdamm på)


Motorn som använd är en salig blandning av prylar som tillslut verkar lira rätt bra ihop.

Block ink innehåll.
1,9L med 95mm i borr.
c24ne innehåll mao 2.4L slagvol.
Viktade stakar o kolvar med nya lager o ringar.
Setrab oljekyl.
Krause rennsport remskiva.

Topp
Grupp 1 stomme, planad o portad.
45-40 ventiler.
Enems X1 kam.
Hårdare ventil fjädrar.

Bränsle/luft
Megasquirt II v3.0
Match portat insug med 3 tums gasspjäll
Ställbar BTR.
Edis-4 spole med vr-givare.
370cc spridare
Lindat extractor rör till 2,5" system.
Egen snorkel till Saab pappluftfilter

Hjulupphängning
Konis gula justerbara dämpare med läbbiga fjädrar.
Boxade länkarmar.
Superflex bussningar.

Inredningen är till detta år utkastad helt och kvar blev halvbur, 6p bälten samt två skalstolar. Knappast så att man lägger ngr längre sträckor i bilen men tanken är att bilen ska användas på konbana och bana samt ngn glassrunda då och då.

Konbane premiär blir den 16maj och innan dess ska jag försöka mappa bilen ordentligt, samt ge mig på dämparna så lite mer grepp hittas.

Finns ju en hel del andra saker som hänt och byggts om under tiden jag ägt den men mer om det senare ev....

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
E28Micke
Norrköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 78



Riktigt riktigt läcker bil,, flera tummar upp. thumbs up

_________________
M icke S kiöld
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



ohhh, det var en våt dröm för mig som 18-åring.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



ahh se där, kul att se än projekttråd här med (har följt bygget på Opelsportclub), den är bara så fräck denna bil.

Måste fixa min snart så jag får köra lite också

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
B10Alpina skrev:
Riktigt riktigt läcker bil,, flera tummar upp. thumbs up


Tack så mkt! Kul att bilen uppskattas!

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Mozzarella skrev:
ohhh, det var en våt dröm för mig som 18-åring.


För mig också, synd att man hann fylla 30år och skaffat barn och hus innan man slog till och köpte en bara. Blir lite begrännsningar i tid och ekonomi men man får väl prioritera .



Citat:
ahh se där, kul att se än projekttråd här med (har följt bygget på Opelsportclub), den är bara så fräck denna bil.

Måste fixa min snart så jag får köra lite också


Klart du ska fixa till din, men du börjar väl se ljuset i tunneln nu. Uppstart i år?

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
E28Micke
Norrköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 78



D.Sävström skrev:
ahh se där, kul att se än projekttråd här med (har följt bygget på Opelsportclub), den är bara så fräck denna bil.

Måste fixa min snart så jag får köra lite också


Skulle gärna se mer av din bil också..
Just Manta var en av de bilar man verkligen ville ha som yngre, gäller väl fortfarande.
Men som lite äldre tog man tag i en av de andra bilarna man sukta efter som 18-20åring, en M535..

Gällande denna tråd så skulle jag hemskt gärna se mer bilder på själva fixet fram till idag..
Grymt snygga bilar de där..

_________________
M icke S kiöld
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
M535 är ju en bil man varit sugen på också, kom just hem från Mantorp park och där stod det en på parkeringen i mkt bra skick, kanske de var din? Jag har faktiskt delar till en m50b25 motor i garaget som jag har lite tankar för med Mantan.

Har ju såklart en massa bilder på jobbet med vagnen fram tills nu, tyvär i rätt dålig kvalitet pga kass mobil kamera men jag lägger upp ngr ändå.....


Har sänkt ner batteriet i en låda i skuffen för att sänka tyngpunkten ytterligare.


En av många många slip bilder, bilen hade ett rejält lager sprutspackel för att dölja tidigare dåligt underarbete så det blev till större delen plåtrent efter hand.


Provmontering av den flockade instrumentbrädan och mitt konsolen, blev en jätte förrändring från den gamla slitna plasten. Denna säsongen är bilen vit invändigt och all onödig vikt som ex strereon på bild är utslängd och ersatt av hörselproppar istället .

Kommer väl slänga in ngn gamal bild då o då när arbetet fortskrider.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



1817 skrev:
Mozzarella skrev:
ohhh, det var en våt dröm för mig som 18-åring.


För mig också, synd att man hann fylla 30år och skaffat barn och hus innan man slog till och köpte en bara. Blir lite begrännsningar i tid och ekonomi men man får väl prioritera .



Citat:
ahh se där, kul att se än projekttråd här med (har följt bygget på Opelsportclub), den är bara så fräck denna bil.

Måste fixa min snart så jag får köra lite också


Klart du ska fixa till din, men du börjar väl se ljuset i tunneln nu. Uppstart i år?



Jodå, ljuset är siktat, uppstart och definetivt måste det bli åka i åi, har gått alldeles för länge sedan jag körde sist.
Synd att jag inte visste att du skulle till Mantorp, stod i val o kval imorse om jag skulle åka till Mantorp eller sommarstugan, det blev sommarstugan, jag valde fel ser jag nu



B10Alpina skrev:
D.Sävström skrev:
ahh se där, kul att se än projekttråd här med (har följt bygget på Opelsportclub), den är bara så fräck denna bil.

Måste fixa min snart så jag får köra lite också


Skulle gärna se mer av din bil också..
Just Manta var en av de bilar man verkligen ville ha som yngre, gäller väl fortfarande.
Men som lite äldre tog man tag i en av de andra bilarna man sukta efter som 18-20åring, en M535..

Gällande denna tråd så skulle jag hemskt gärna se mer bilder på själva fixet fram till idag..
Grymt snygga bilar de där..


Det går att läsa om min vagn i min projekttråd här på rejsa.

Det är kul att det finns lite intresse för dessa vagnar, vore kul om dom kunde få samma kultstatus som exempelvis BMW 02 modeller eller Escort MK1 MK2

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Jerry Kjellgren
Tenhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 110



Se där!
Äntligen så kom den upp här med thumbs up
Vi får väl ta nån sväng och hämta glass mellan blöjbytena i sommar när jag fått tummen ur

_________________
Jerry Kjellgren
190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min
190E 2,5-16 -89 (svensksåld)
E420 AMG -96
Citera
E28Micke
Norrköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 78



[/quote]Det är kul att det finns lite intresse för dessa vagnar, vore kul om dom kunde få samma kultstatus som exempelvis BMW 02 modeller eller Escort MK1 MK2[/quote]

För mig har dessa bilar en högre kultstatus än de du nämner..

_________________
M icke S kiöld
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Jerry Kjellgren skrev:
Se där!
Äntligen så kom den upp här med thumbs up
Vi får väl ta nån sväng och hämta glass mellan blöjbytena i sommar när jag fått tummen ur

Du har väl fått ur tummen ordentligt nu! Kvar är väl bara att ställa på henne och ut o .


D.sävström= Kul att det börjar närma sig, det kommer bli en dräpare. Synd att vi inte kunde snacka skit på Mantorp igår, får tajma det en annan gång och prata rost och Opel .

Ang bilen står hon på pallbockar nu igen, men bara ytterst tillfälligt. Jag har ju plockat bort orginal instrumenten och ersatt dom av nya mer anpassade för bana med en lite större varvräknare centralt placerad och hastighetsmätaren är numera en cykel dator (sigma800), tyvär verkar inte signalen från givaren trivas irl. Men simulerar jag en signal med borrmaskinen så funkar det thumbs up .
Får lägga pannan i djupa veck i kväll o se vad som strular.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Som så många andra ggr så blev det inte så mkt skruvande idag, frugan tyckte att trädgården gick före
Börjar med en gammal bild på mitt omgjorda instrumenthus, lite mer lättöverskådligt än orginalets.



Men jag hann med att måtta in min nya bagage lucka, gjord i glasfiber väger den in på 3.5kg, orginalet jag kört med innan väger 8.1kg = -4.6kg! Tyvär är det i fel ände bilen blir lättare då både Ascona o Manta inte direkt är kända för att var tunga i baken, men all vikt är dålig vikt (nästan). Jag har en glasfiber huv också, gjord efter Manta 400, men tyvär tog jag inte vikten på plåthuv/glasfiber innan jag stoppade undan plåthuven men en stor skillnad var det.


Lite färg på den så sitter den som en smäck sen.......

Har efter att motorn monterades ihop för säsongen har jag haft ett litet läckage från thermostat huset, ikväll gjordes version 2:1 för att få stopp på det. En hyffsat tjock sträng med packnings silicon verkar ha gjort susen men vi får se om hon fortsätter vara inkontinent efter en rejälprovtur.


_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Jerry Kjellgren
Tenhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 110



Trädgården ja
Man ska få ut bilen, samtidigt som trädgården ska fixas till...känner igen det
Jag tycker du verkligen fick till instrumenten!
Forskat något mer i chassit?

_________________
Jerry Kjellgren
190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min
190E 2,5-16 -89 (svensksåld)
E420 AMG -96
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Jerry Kjellgren skrev:
Trädgården ja
Man ska få ut bilen, samtidigt som trädgården ska fixas till...känner igen det
Jag tycker du verkligen fick till instrumenten!
Forskat något mer i chassit?


Den bättre hälften prioriterar lustigt .

Konbane oskulden är nu tagen och med ett bra resultat, självklart kunde det ju gå fortare, men inget gick sönder och jag kunde köra för egen maskin hem .
Bilderna är tagna av Erika o Karin på ssij.nu.






Under dagen testades ngr olika sätt att komma runt den sista konen, ovanför är versionen "ett lätt drag i handbromsen o sen direkt fullt ös" knappast det snabbaste sättet att komma runt men lätt ett av dom roligaste thumbs up .

Största begränsningen är så klart skit mellan ratt och stol dvs mig, men det jobbar jag stenhårt på att förbättra, bilen uppförde sig bra förutom att vid 180graders vändningar så understyr det initialt vilket gör att jag lockas till att "styra" mer med gasen och då förlora tid. Antar att mina däck är den stora boven här då dom inte ens var bra när dom var nya ca -98 eller nått liknande . Ska försöka få pengar till r-däck tills nästa gång men vi får se.
om någon har tips på justeringar för ovan nämda problem med understyrning så berätta gärna....
Hade med bilen till jobbet i dag för att mäta upp mina fjädrar men tyvär så glömde jag ju anteckningarna där, tänkte se om det finns fjädrar som passar bättre på ex biltema.
Återkommer med måtten på fjädrarna då jag säkert kommer behöva lite hjälp med det .

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Mera camber kan hjälpa understyrningsproblemen Kul med konbana, jag längtar till den 13onde då de ska köras i fällfors här uppe och håller tummarna för att min bil håller ihop

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
Visst kan mer camber hjälpa men jag har redan max, finns två alt att välja mellan på ascona/manta och dom justeras med övrekulleden, men det har jag en känsla av att du (Cassius) redan vet .
Ett problem med understyrningen förutom att däcken suger kan ju också vara att jag körde på alldeles för högt ringtryck, i förvirringen kvällen innan glömde jag kolla en så viktig sak . Vilket tryck rekomenderas för "vanliga" gatdäck i 215/40-17 vid mer avancerad körning än till o från jobb?

Har ett par porriga fälgar nu att montera dom kommande r-däcken på, 7" breda och 15" höga 25 i et. Inga lättvikts fälgar tyvär men men.....


Fälgen smitter precis runt bromskivan på framhjulen.



Passade på att tvätta av Bettan innan och såg att hon har dragit på sig krigsskador från konkörningen , så här nära konerna ska man tydligen inte vara.....

Jag har försökt att använda fulings exelfil för beräkning av fjäderkonstanten men tyvär kan jag inte skriva in mina värden i kolumerna, får försöka igen och se vad problemet är.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
E28Micke
Norrköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 78



Understyrning...

Toe out och camber gjorde susen på min bil,, samt ett par riktiga däck. (Toyo R888)
Nu styr bilen in så pass bra att baken har en tendens att nästan släppa vid jämn gas.
Men hellre det än att de gick rakt fram.
Kommer nu inte ihåg exakt vad den står i % men den var över 0 (noll)

Visserligen en BMW,, men men.. prova lite mer toe out.

2,0kg vid vanliga däck vid avancerad körning,, också på min bil..
Gick upp till 2,4 - 2,6kg.. från 2,0kg..

_________________
M icke S kiöld
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
B10Alpina skrev:
Understyrning...

Toe out och camber gjorde susen på min bil,, samt ett par riktiga däck. (Toyo R888)
Nu styr bilen in så pass bra att baken har en tendens att nästan släppa vid jämn gas.
Men hellre det än att de gick rakt fram.
Kommer nu inte ihåg exakt vad den står i % men den var över 0 (noll)

Visserligen en BMW,, men men.. prova lite mer toe out.

2,0kg vid vanliga däck vid avancerad körning,, också på min bil..
Gick upp till 2,4 - 2,6kg.. från 2,0kg..


Sant det du säger om mer toe out, detta ska fixas pronto. Cambern är ju som sagt inte så mkt mer att göra åt om jag inte ska modifiera mer (och det ska man väl men inte utan att testa med r-däck).

Menar du att du har kört 2kg vid avancerad körning men har nu gått upp till 2,4-2,6kg, har du också 215/45-17 gatdäck?
Kollade vilket tryck jag hade i mina nu, och jag har inte ändrat sedan konbanan, det låg på 2,7kg .

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
E28Micke
Norrköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 78



1817 skrev:
B10Alpina skrev:
Understyrning...

Toe out och camber gjorde susen på min bil,, samt ett par riktiga däck. (Toyo R888)
Nu styr bilen in så pass bra att baken har en tendens att nästan släppa vid jämn gas.
Men hellre det än att de gick rakt fram.
Kommer nu inte ihåg exakt vad den står i % men den var över 0 (noll)

Visserligen en BMW,, men men.. prova lite mer toe out.

2,0kg vid vanliga däck vid avancerad körning,, också på min bil..
Gick upp till 2,4 - 2,6kg.. från 2,0kg..


Sant det du säger om mer toe out, detta ska fixas pronto. Cambern är ju som sagt inte så mkt mer att göra åt om jag inte ska modifiera mer (och det ska man väl men inte utan att testa med r-däck).

Menar du att du har kört 2kg vid avancerad körning men har nu gått upp till 2,4-2,6kg, har du också 215/45-17 gatdäck?
Kollade vilket tryck jag hade i mina nu, och jag har inte ändrat sedan konbanan, det låg på 2,7kg .


Nja,, inte riktigt så,, däcktrycket höjs alltid vid hådrare körning.
Menade att 2,0kg tryck gick upp till 2,4-2,6kg när däcken blev varma.
och om du har 2,7 vid kalla däck har du garanterat över 3,0kg vid tuff körning.

Prova 2,0kg och kolla sedan vad du får för tryck vid varma däck..

Jag har 235/40-17..

_________________
M icke S kiöld
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67


Trådstartare
B10Alpina skrev:

Menar du att du har kört 2kg vid avancerad körning men har nu gått upp till 2,4-2,6kg, har du också 215/45-17 gatdäck?
Kollade vilket tryck jag hade i mina nu, och jag har inte ändrat sedan konbanan, det låg på 2,7kg .


Nja,, inte riktigt så,, däcktrycket höjs alltid vid hådrare körning.
Menade att 2,0kg tryck gick upp till 2,4-2,6kg när däcken blev varma.
och om du har 2,7 vid kalla däck har du garanterat över 3,0kg vid tuff körning.

Prova 2,0kg och kolla sedan vad du får för tryck vid varma däck..

Jag har 235/40-17..[/quote]


Jo, att däcktrycket höjs vid körning är jag mer än medveten om, men jag hängde inte riktigt med i hur du menade.
Ska testa lite lägre tryck och se vad som händer.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta -87 Victor edition
1, 2   >>
11326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande