Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323 Ti
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10112 totalt)
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Hej!

Jag är 39 år och har äntligen fått lite tid och möjlighet att uppfylla en dröm! Åka bil på bana

Bilvalet föll på en E36 323Ti -99 vilket inte verkar helt fel efter att jag läste Johan Sjöströms tråd här på forumet. Hoppas jag får samma känsla

Än så länge har jag bara bytt till en väghållningssats, fjäderbensstag och nya originalskivor med racebelägg. Risken finns väl att det bara är början!

Jag har aldrig kört på en "riktig" bana, så första mötet blir nu på fredag den 15/5 på Mantorp. Då skall jag gå licenskursen för att lära mig lite mer om bankörning. Lite nervöst och man vill ju inte göra bort sig!

Vad gäller bilen så hade jag tänkt skynda långsamt och inte köpa på mig massa dyra rceprylar innan jag lärt mig mer om vad som är viktigast att göra m.m. Där hoppas jag kunna få lite tips och råd av alla er som är proffs på bankörning.

Har inte så många bilder att lägga upp just nu men ska försöka återkomma med fler. Måste även lära mig hur forumet fungerar!

Hoppas att få träffa många av er där ute i framtiden


_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Välkommen Micke thumbs up

Du kommer ganska snart att ha en hög E36-fanatiker babblande i din biltråd.
Perfekt att ställa specifika modellfrågor i din biltråd

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Micke A skrev:
Hej!

Jag är 39 år och har äntligen fått lite tid och möjlighet att uppfylla en dröm! Åka bil på bana

Bilvalet föll på en E36 323Ti -99 vilket inte verkar helt fel efter att jag läste Johan Sjöströms tråd här på forumet. Hoppas jag får samma känsla

Än så länge har jag bara bytt till en väghållningssats, fjäderbensstag och nya originalskivor med racebelägg. Risken finns väl att det bara är början!

Jag har aldrig kört på en "riktig" bana, så första mötet blir nu på fredag den 15/5 på Mantorp. Då skall jag gå licenskursen för att lära mig lite mer om bankörning. Lite nervöst och man vill ju inte göra bort sig!

Vad gäller bilen så hade jag tänkt skynda långsamt och inte köpa på mig massa dyra rceprylar innan jag lärt mig mer om vad som är viktigast att göra m.m. Där hoppas jag kunna få lite tips och råd av alla er som är proffs på bankörning.

Har inte så många bilder att lägga upp just nu men ska försöka återkomma med fler. Måste även lära mig hur forumet fungerar!

Hoppas att få träffa många av er där ute i framtiden



Välkommen i compactmaffian!

Du har gjort ett mycket trevligt bilval med massor av nöje till vettiga pengar. Här finns en bunke compacter med variernade nivå av seriositet.

Du ser ut att ha börjat på en lagom nivå, nu är det bara att ut och åka MASSOR! blir min andra gång på mantorp då jag var newbie förra året.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Tack Johan!
Jag ser verkligen fram emot att få komma igång. Nu är det inte säkert att det blir något åka på lördagen eftersom det är fullt. Får hoppas på reservlistan

Känns bra att det är fler som gillar Compacten, annars har man ju hört ett och annat om varför man har en Compact >
Jag har massor med frågor och funderingar kring bilen som jag säkert kommer att fråga om.

Nu är det bara att hålla tummarna för att bilen inte börjar krångla på vägen ner till Mantop.



Jag är 39 år och har äntligen fått lite tid och möjlighet att uppfylla en dröm! Åka bil på bana

Bilvalet föll på en E36 323Ti -99 vilket inte verkar helt fel efter att jag läste Johan Sjöströms tråd här på forumet. Hoppas jag får samma känsla

Än så länge har jag bara bytt till en väghållningssats, fjäderbensstag och nya originalskivor med racebelägg. Risken finns väl att det bara är början!

Jag har aldrig kört på en "riktig" bana, så första mötet blir nu på fredag den 15/5 på Mantorp. Då skall jag gå licenskursen för att lära mig lite mer om bankörning. Lite nervöst och man vill ju inte göra bort sig!

Vad gäller bilen så hade jag tänkt skynda långsamt och inte köpa på mig massa dyra rceprylar innan jag lärt mig mer om vad som är viktigast att göra m.m. Där hoppas jag kunna få lite tips och råd av alla er som är proffs på bankörning.

Har inte så många bilder att lägga upp just nu men ska försöka återkomma med fler. Måste även lära mig hur forumet fungerar!

Hoppas att få träffa många av er där ute i framtiden

[/quote]

Välkommen i compactmaffian!

Du har gjort ett mycket trevligt bilval med massor av nöje till vettiga pengar. Här finns en bunke compacter med variernade nivå av seriositet.

Du ser ut att ha börjat på en lagom nivå, nu är det bara att ut och åka MASSOR! blir min andra gång på mantorp då jag var newbie förra året.[/quote]

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hej Micke.

Kul med en Compact till på forumet. Såg att du behövde bälteslås. Använd ett från baksätet.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Hej,

Kul att det finns så många som valt Compacten. Verkar vara en kanonbil med bra vägegenskaper. Har inte hunnit testa så mycket ännu. Jag fick en liten chock när jag körde ifrån min egen Audi A4 Quattro TS-07, med en erfaren racingförare bakom ratten Den satt som klistrad i rondellerna och där hade inte Audin en chans...

Tack för tipset förresten, jag ska precis till garaget och sätta dit den nu. Hoppas det funkar!

Marcus S skrev:
Hej Micke.

Kul med en Compact till på forumet. Såg att du behövde bälteslås. Använd ett från baksätet.

MS//

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Micke A skrev:
Jag är 39 år och har äntligen fått lite tid och möjlighet att uppfylla en dröm! Åka bil på bana Jag har aldrig kört på en "riktig" bana, så första mötet blir nu på fredag den 15/5 på Mantorp. Då skall jag gå licenskursen för att lära mig lite mer om bankörning. Lite nervöst och man vill ju inte göra bort sig!

Vad gäller bilen så hade jag tänkt skynda långsamt och inte köpa på mig massa dyra rceprylar innan jag lärt mig mer om vad som är viktigast att göra m.m. Där hoppas jag kunna få lite tips och råd av alla er som är proffs på bankörning.


Bra val, där finns mycket att hämta ur en standard compakt som nybörjare innan du behöver byta massa saker för att det skall gå snabbare. Du verkar ha rätt inställning att inte köpa massa prylar först, bantid ger mest förbättring för pengarna
Jag skall vara instruktör på licenskursen, så se till att du har koll på bromsbelägg och annat viktigt innan fredag så skall jag nog våga åka med dig ett par varv. Även om jag inte räknar mig till proffsen så kan jag säkert hjälpa dig lite. Välkommen till BMW SC, vi ses!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Compactmaffian växer, Gott!!

Välkommen i "klubben".

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Nu har det gått ett tag sedan man kom igång och den första körningen på Mantorp är avklarad Först licenskursen som var riktigt bra och sedan en heldag bara på banan! Hur kul som helst och vilka trevliga människor thumbs up

Hittade också någonstans att bo vilket var en överaskning, hittade dessutom en trevlig kille från Karlshamn att dela rum med som också var med på kursen. Som nybörjare så får man vara nöjd med körningen och att bilen höll. Blev riktigt överaskad över hur bra lilla Compacten tar sig fram på banan bland M3or och andra snabba bilar.

Efter debuten så har bilen endast fått en liten kosmetisk uppgradering. I övrigt så har den fått vila lite i garaget och jag har ägnat tid åt att fundera på vad jag skall göra härnäst. Jag har läst en del på forumet och bland annat följt Johan S tråd en del. Man märker att man har en bit kvar där

Några saker som jag har på listan är:
1, Ta bort CDV ventilen för att få en skönare koppling. (någon som vet om det stämmer?)
2, Shortshift från Z3 1,9 ( verkar vara ett billigt sätt att få kortare växlingslägen)
3, Byta bussningarna till Powerflex (verkar dock lite knepigt att hitta hela kit till Compacten)
4, Krängningshämmare
5, Stabilisatorstag
6, X-brace
7, oljetämpmätare
8, R däck
9, Sportkringla

Jag tar gärna emot synpunkter och erfareheter på listan

Jag vill försöka hålla mig till att inte behöva ligga och skruva varje gång man skall ut och åka. Hitta en nivå där det inte ekar i plånboken varje månad, om det är möjligt

Nu börjar det krypa i kroppen efter mer banåka och nästa gång blir väl Gelleråsen som det ser ut. Kanske hinner ner en sväng på måndag till Sviestad om dom tänker ha kvällskörning där.

PS. Hoppas att jag nu har gjort rätt med tråden, jag är så dålig på sånt här så ni får ursäkta om det har blivit knas

//Micke

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Micke A skrev:
MASSA TEXT

Några saker som jag har på listan är:
1, Ta bort CDV ventilen för att få en skönare koppling. (någon som vet om det stämmer?)
2, Shortshift från Z3 1,9 ( verkar vara ett billigt sätt att få kortare växlingslägen)
3, Byta bussningarna till Powerflex (verkar dock lite knepigt att hitta hela kit till Compacten)
4, Krängningshämmare
5, Stabilisatorstag
6, X-brace
7, oljetämpmätare
8, R däck
9, Sportkringla

Jag tar gärna emot synpunkter och erfareheter på listan
//Micke


CDV= billigt, kan du göra själv och rockar fett

Shortshit är oxå billigt men inte nödvändigt,gör vid resten runt spaken annars KAN det bli en negativ upplevelse

Powerflex hade jag hoppat andra tycker kanske annorlunda, kolla på BMW:s egan till framvagnen funkar M3 E36 grejor ofta bra

Kränghämmare är trevligt men hoppa den där bak, original räcker bra

Stabilisatorstag är det mellan tornen du menar så visst det är ingen natt o dag skillnad men dom visa här säger att tornen är veka och då är det ju vettigt.

X-brace är vettigt, stabiliserar upp bra och skyddar sumpen, en grej jag lärt mig att vara rädd om (vissa kallar mig "sumpen" fortfarande )

oljetemp är guld, addapter med givare som du behöver har jag till salu, hojta till om det är intressant.

R-däck är nummer 1 för mig då det var som natt och dag, att köra banåka med gatdäck är skoj 1 varv sen blir det bambi på hal is om du gasar lite.. satsa på 15" fälgar så kommer du billigt undan och det går fortare! 7" eller bredare bör du ha.

Sportkringla i all ära men det var ingen natt o dag känsla även om det greppar gott.

Det mesta jag kommenterat hittar du även i min tråd men det verkar du ha koll på! kommer du till Anderstorp kan vi tjöta vidare där, Compactmaffian är reducerad då ett par av dom inte vågar köra på Anderstorp

ps. mina kommentarer är baserade på vad jag lärt mig, jag är 100% amatör och här finns massor med folk som kan mycket mer än mig om detta, med andra ord lite inte på mig :woot:

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Micke A skrev:
Byta bussningarna till Powerflex (verkar dock lite knepigt att hitta hela kit till Compacten)Hitta en nivå där det inte ekar i plånboken varje månad, om det är möjligt
//Micke


Strunta i powerflex, världens dyraste gummibitar
Får man fråga vilka bussningar du skall byta och varför?

_________________
Patrik Skoog
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Micke A skrev:

1, Ta bort CDV ventilen för att få en skönare koppling. (någon som vet om det stämmer?)
2, Shortshift från Z3 1,9 ( verkar vara ett billigt sätt att få kortare växlingslägen)
3, Byta bussningarna till Powerflex (verkar dock lite knepigt att hitta hela kit till Compacten)
4, Krängningshämmare
5, Stabilisatorstag
6, X-brace
7, oljetämpmätare
8, R däck
9, Sportkringla
//Micke


Mitt mimimalistiska förlag är:
>r-däck
>bättre än orginal klotsar ( Hawk en kanonkompromiss för gata/bana s, har några extra uppsättningar om du behöver)
>racebromsvätska (Ate-super blue funkar året runt för mig)
>ut och åk

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Tack Johan,
Precis som du säger så har jag smygtittat lite på din tråd. Det är bra med någon som vågar testa nya grejer eftersom man själv är en fegis och väntar

Tack för alla bra synpunkter och förslag, känns som jag vet hur priolistan skall se ut nu . Läste lite om monteringen av X-brace på din tråd. Vad kom ni fram till var bäst och håller bäst? Svetsa verkar väl dumt om man skulle behöva komma åt oljetråget eller?

Jag är intresserad av adapter & givare! skicka PM på pris om du vill Det blir tyvärr inte Anderstorp men kommer du till Gelleråsen så tar vi garanterat ett snack

Patrik: Struntar nog i bussningarna tillsvidare och skulle det bli av så verkar det finnas andra alternativ än Powerflex. Det var väl främst krängningshämmarbussingarna jag tänkte på.

Pär: Tack för den listan:). Räcker bara det här så är jag redan nära och det kanske blir minst lika roligt ändå. Har bytt till racebelägg (Textar) som jag körde med på Mantorp och dom verkar ok. Däremot har jag slarvat med bromsvätskan. Det måste jag fixa omgående! Ska man tömma hela systemet eller bara i oken?

Hoppas att vi alla ses på Gelleråsen och att det blir mycket åka

/Micke

johan sjöström skrev:
Micke A skrev:
MASSA TEXT

Några saker som jag har på listan är:
1, Ta bort CDV ventilen för att få en skönare koppling. (någon som vet om det stämmer?)
2, Shortshift från Z3 1,9 ( verkar vara ett billigt sätt att få kortare växlingslägen)
3, Byta bussningarna till Powerflex (verkar dock lite knepigt att hitta hela kit till Compacten)
4, Krängningshämmare
5, Stabilisatorstag
6, X-brace
7, oljetämpmätare
8, R däck
9, Sportkringla

Jag tar gärna emot synpunkter och erfareheter på listan
//Micke


CDV= billigt, kan du göra själv och rockar fett

Shortshit är oxå billigt men inte nödvändigt,gör vid resten runt spaken annars KAN det bli en negativ upplevelse

Powerflex hade jag hoppat andra tycker kanske annorlunda, kolla på BMW:s egan till framvagnen funkar M3 E36 grejor ofta bra

Kränghämmare är trevligt men hoppa den där bak, original räcker bra

Stabilisatorstag är det mellan tornen du menar så visst det är ingen natt o dag skillnad men dom visa här säger att tornen är veka och då är det ju vettigt.

X-brace är vettigt, stabiliserar upp bra och skyddar sumpen, en grej jag lärt mig att vara rädd om (vissa kallar mig "sumpen" fortfarande )

oljetemp är guld, addapter med givare som du behöver har jag till salu, hojta till om det är intressant.

R-däck är nummer 1 för mig då det var som natt och dag, att köra banåka med gatdäck är skoj 1 varv sen blir det bambi på hal is om du gasar lite.. satsa på 15" fälgar så kommer du billigt undan och det går fortare! 7" eller bredare bör du ha.

Sportkringla i all ära men det var ingen natt o dag känsla även om det greppar gott.

Det mesta jag kommenterat hittar du även i min tråd men det verkar du ha koll på! kommer du till Anderstorp kan vi tjöta vidare där, Compactmaffian är reducerad då ett par av dom inte vågar köra på Anderstorp

ps. mina kommentarer är baserade på vad jag lärt mig, jag är 100% amatör och här finns massor med folk som kan mycket mer än mig om detta, med andra ord lite inte på mig :woot:

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Micke A skrev:
Patrik: Struntar nog i bussningarna tillsvidare och skulle det bli av så verkar det finnas andra alternativ än Powerflex. Det var väl främst krängningshämmarbussingarna jag tänkte på.


Aha, jag åker med original bussningarna fortfarande...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Tack för alla bra svar och förslag

Jag har hittat en kanon mek i närheten som gör det där lilla "extra" och vet hur man skruvar gatbilar/banbilar. Guld värd när man själv inte har ett garage och inte är helt uppdaterad på det tekniska thumbs up

Igår bytte han ut den stora ljuddämparpaddan och ersatte den med en ny lite mindre och lite "blingigare" dämpare med 4" utblås. Med en snygg och bra montering så blev det rätt bra ändå och ett skönare ljud


Sedan ville han testa en sak som han har gjort på en del Evosar, han tog bort bussningarna till växellådan och stelopererade den! Vilken skön känsla det blev i lådan efter det . Men frågan är väl om det håller och hur det påverkar motorfästena?

Nästa operation hos honom blir innan Gelleråsen då vätskor och oljar skall bytas och CDV ventilen skall väck.

Tack till Matte på Cupido Motor i Vallentuna thumbs up

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Tyckte jag sett bilen på bild nånstans...
Jag körde förbi dig på bergshamrabron i morse , din bil såg riktigt fin ut!

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Hej,

Tack Daniel, Jag såg dig också

Misstänkte att det var den fina Alpinan som jag har läst om på forumet. Kul att det finns några andra som bor i storstan

Vi får hålla kontakten och kanske samåka till banträffarna framöver

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Micke A skrev:
Hej,

Tack Daniel, Jag såg dig också

Misstänkte att det var den fina Alpinan som jag har läst om på forumet. Kul att det finns några andra som bor i storstan

Vi får hålla kontakten och kanske samåka till banträffarna framöver


Absolut! Jag brukar åka ut till brostugan då och då, kan skicka ett pm innan nästa gång.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Vad är det för dämpare du hängt på och hur upplever du ljudnivån?
Hur ser resten av systemet ut?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Hej,

Dämparen är inhandlad på www.stylingbutiken.se för 749kr. Jag tycker att det blev bra ljud och ganska lagom vid låga varv (en fördel om man bor i radhusområde och inte vill riskera gransämjan ). På lite högre varv så kommer den sköna sången från sexan fram som låter lite dovt, inte vasst som vissa kan göra. Det låter lite inne i bilen men det tycker jag att det ska göra för att få lite racingkänsla!

Jag har behållt original hela vägen så det är bara sista dämparen som är bytt. Ett billigt sätt att få lite roligare upplevelse och lite viktminskning, för den gamla vägde bly! har man tur så kanske det ger någon extra hk på köpet.


Rikard Ahlin skrev:
Vad är det för dämpare du hängt på och hur upplever du ljudnivån?
Hur ser resten av systemet ut?

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75


Trådstartare
Gör gärna det. Ska du till Gelleråsen så hoppas jag att vi ses där!

BADaniel skrev:
Micke A skrev:
Hej,

Tack Daniel, Jag såg dig också

Misstänkte att det var den fina Alpinan som jag har läst om på forumet. Kul att det finns några andra som bor i storstan

Vi får hålla kontakten och kanske samåka till banträffarna framöver


Absolut! Jag brukar åka ut till brostugan då och då, kan skicka ett pm innan nästa gång.

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323 Ti
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande