Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 50 besök senaste veckan (77707 totalt) |
Lite ny här på forumet men tänkte inte vänta med att skapa en liten tråd om bilen jag bygger.
Kan ju inleda med lite bakgrund och info om bilen. Karossen heter Can Am och är från början en kitcar baserad på en vw variant 1600 från 69. Bil: Can Am, kitcar, två-liggig (man ligger ner i den extremt låga karossen) Kaross: Helgjuten i glasfiber och förstärkt i firett. (ca 110 kg) Karossen är modifierad av mig och fler ändringar kommer. Vikt: ~650 kg (inte vägt än, så detta är enl uppgifter jag fått från en gammal tidning) Motor/låda: (Inte helt klarmonterad ännu) SAAB b204e (från en 9000 -96) 2,0 liters turbomotor (laddar 0,4 bar orginal) 219 Nm @ 3600 rpm 154 hp (115 kW) @ 5500 rpm Compression Ratio: 9.2:1 Växelåda från en 900 av den "nyare" modellen. Med tillhörande axlar. Målet med motorn blir en effekt runt 300 hk. Borde räcka ett ta med tanke på vikten. Tidigare: AS41 Vw boxer 1835cc motor motvikts-vev dubbel ports toppar rostfria ventiler engle 110 kam portade toppar två weber 48or förgasare Framvagn: Än så länge vw org. Men blir en mer seriös lösning efter sommar 2010. Bakvagn: Jobbar på en eget ramverk bak med egna dubbla a-armar, coilovers. Uprights, bromsar och nav är från en 9-5a (-98a). Övrigt: Det byggdes ca 30 st och enligt uppgifter från svenska kitcarregistret är min bil en av 19 som finns kvar idag! Mer historia om bilen: En hel del gamla reportage och urklipp: http://www.svenskavwkitcarregistret. finns även en intressant artikel om ett wankelbygge med karossen här: http://www.svenskavwkitcarregistret. Har redan en ca 20 sidor lång tråd på garaget men tänkte starta denna för att göra en mer seriös och välskriven logg. Därför kommer många/de flesta av bilderna här länkas från garaget då dom redan ligger upplagda där. Mål: Tanken med bilen är att få en lite annorlunda bil som jag kan köra lite på de banor/tävlingar som tillåter. Ett exakt datum då den ska stå klar har jag inte, den blir väll aldrig helt klar egentligen men som det ser ut nu ska den iaf rulla till systerns student, våren 2010! Uppdateringar: -[ 2009 ]- 05-12 - Bilen hemma och det som gjorts under höst/vinter: Inredning klar, vevhusventilation dragen och bakljus plastade. 05-14 - Ny elcentral byggd och all övrig el dragen 05-21 - Projektorlinser hemma, digital hastighetsmätare installerad och första provkörningen! 05-21 - Framruta tätad 05-29 - Ny jordkabel och vindrutetorkare monterad 06-04 - Godkänd av SBP! 06-14 - Lamphus plastade 06-26 - Ny motor hittad 07-01 - Motor lagad och lamphus monterade 07-11 - Nya motorn hemma! Lyktor klara, dioder monterade = Körning! 09-03 - Planering av ram, Subarudelar för bakvagn hemma och renoverade. Kaross kapad och gamla motorn ute och såld 09-06 - Uprights caddade - början till en exakt digital modell av bakvagnen 09-14 - Funderingar kring ramverk 09-30 - CADmodell med CFD-analys 11-04 - SAAB motor/låda 11-10 - Hjulupphängningens geometri 11-10 - Ny geometri 12-16 - Garageplats -[ 2010 ]- 01-05 - Bakram påbörjad 01-16 - Bakram på bilen 01-21 - Delrinbussningar svarvade 03-02 - Inköp av delar och början till a-armar 03-11 - Övre bärarmar klara 04-15 - Bottenplatta, ratt och undre a-armar _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
japp!
stämmer bra! här kommer lite bilder av det som hänt på bilen under höst/vinter/vår: så såg den ut dagen när jag köpte och hämtade den. det första jag köpte till bilen. men när jag installerade ratten fick inte blinkers spaken plats så den togs bort, vilket ledde till en egen lösning som kommer senare bland bilderna. Planen var att besiktiga under hösten men kom till macken sen ville den inte starta så blev ett foto och hem igen där det fick stå under vintern: innan den vinterförvarades såg den ut såhär: totalt under 1 meter i höjd! och då är den inte sänkt än fick tag på schysstare bälten än org: även nya brädan i 3mm alu började ta form: att koppla in den var en ren mardröm då tidigare ägaren som byggt inte hade nått system: ett par LED-bakljus togs hem från usa skulle bli bättre än innan iaf spacklade och slipade så blev det såhär: nästa steg var att plasta om stolarna så man ligger ännu mer: innan närmast, vinklad bakom. vinkelskillnad! man sitter mkt bättre! har inga fler bilder på dom men kommer sen! för att ansluta vevhusventen till catchtanken fick jag hjälp av en polare (marcus svensson (eraezer) här på rejsa) att svarva och svetsa en liten plugg: marcus in action! va väll det mesta fram till idag. Räknar med besiktning inom en-två veckor så man får börja köra bilen! _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
Det som slår mej är: Frontsplitter?! Du har ju jordens längsta överhäng fram, behövs det?
Bilen är ju cool och du har ju din framtid i garaget stakad. Kommer nog bli en del roliga lösningar, jobba på nu så vi får se! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||||
Kul att nån tar sig an gamla kit cars så dom får komma ut på banan
Köpte en egen i våras som ska pysslas om när tid finnes Det där med liggande körställning tycker ja att jag känner igen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
kul att du har lagt upp en tråd här också
men nästa gång du ska ha med mig på bild så får du gärna be mig spotta ut prillan om jag ska le :-/ _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||||||||||
hehe aa blir lätt så dax å sova nu tex..kl halv 4 :P
hehe aa håller med...blir besiktning me dom jag har nu sen ska de göras egna!
Intressant!! du har ingen mer info?? han som sticksågade ut hålen i karossen för förgasarna??
kanske hade fel ordval :P blir nog en inte alls så utstickande läpp som ska va början till en bottenplatta under fronten för att få den helt plan under + få in luft genom frontöppningen i en kylare (ska installeras senare). Sen ska luften ledas ut genom "huven". men måste simulera lite på det först
åhh va nog din jag tänkte på när jag nämnde en annan can am! ska bli så kul å se hur du tänker/bygger! och gör du dig av med wankeln så hör av dig innan måste ju träffas nån gång å jämföra bilarna i sommar! :P
hahah fan marcus sa ju de :P den finns på garaget å den tråden har haft över 45 000 läsare _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
Japp, det va han som sågat hål för luftfilterna. Vet att där satt betydligt mindre förgasare och filter innan.
Frågade honom för en tid sen varför han sågat hål. Fick ju inte plats annars sa han Enligt honom skall du vara rädd om förgasarna. Är tydligen inte så vanliga. Tror dom kostade en hel del pengar. Men jag vet inte om det är så, bara vad han berättade för mig. Han sa priset, men minns det ej nu. _________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
||||||||||||
haha okej
mjoo förra ägaren sa också att dom va riktigt speciella. Om du får chansen får du gärna fråga honom vad det är för modell. Hälsa att om han/du är i sthlm så hör av er innan så ska ni få se/åka med den igen! infällningen av framskylten är klar och helt inkopplad! är en liten elkolv som lyfter in den genom en hemmagjord mekanism skillnad mellan ut resp infälld: nere infälld! ska ta och filma så ni får se den in action! gött! nu håller sig iaf framskylten ren så kameror och liknande kan se den bättre! eftersom "elcentralen" såg ut såhär: inte helt säkert när man sen ska börja svänga rejält med bilen. så jag gjorde en ny och passade på att byta reläer. nya elcentralen att få dit allt visade sig jobbigt som tusan men det gick! skönt..så slipper man gamla typen av säkringar oxxå! Så det jag fick gjort mer är att all el är klarkopplad och dragen! alla ljus utom två blinkers bak är kopplade, vindrutetorkare osv osv. så knäppte ett par kort efter det att jag städat bilen: som ni ser är det förberett för stereo så man har nått att lyssna på när motorn inte är igång lånar för tillfället ut den så den sätts in lite senare! _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
Jag vet att han nämnde vad dom hette o priset på dom. Men jag minns inte riktigt. Ska fråga honom nästa gång jag snackar med honom.
Jag är inte ofta i Stockholm. Men min morbror (som hade bilen) han är där oftare. Kör lastbil, så han passerar då o då- Sen bor hans son, min kusin i Stockholm. Så jag ska säga till honom ifall han är sugen på en provtur igen _________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
||||||||||||
tackar för hjälpen! absolut! bara säga till! men måste hinna få den besiktigad bara _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
fått hem projektorlinserna, så la upp delarna som ska användas till lyktorna:
hel/halvljus samt en vit diodslinga som parkeringsljus och en gul slinga som blinkers. det som ska bli lyktorna och en hållare för oljefilter hittade den lilla hållaren som syns på kortet över i en av lådorna som hängde med bilen då jag köpte den. blir att installera när nya kylaren kommer. liten kul nyhet. kolla noga på bilderna så kan ni lista ut vad det handlar om riktigt smidigt med datorn bara smågator nu eftersom den inte är besiktigad. _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
_________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||||
var via http://www.stylingwebben.se/ tror jag.
en polare som fixade. ärligt talat vet jag inte om dom är e-märkta. iomed att jag bygger helt egna lyktor så spelar det nog inte någon roll i mitt fall. men kika på sidan om du är intresserad! Rutan har torkat nu i alla fall och det blev toppen! kan verkligen rekommendera biltemas fönsterkitt! en räckte med marginal! behöver er hjälp, vad tror ni om backspeglar? sugen på att byta men vet inte riktigt vad som finns/kan passa. funderat lite på "f1" speglar, typ som denna: vad tror ni? _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
Tack! Finns en del intressant där, ja.
Som jag förstått det så måste egentligen ALLT ljus som används i trafik vara E-märkt - inte bara det som krävs för besiktning. Om någon bryr sig om det i praktiken är en annan sak...
Har något liknande på min, och de tenderar att vibrera en del vid vissa motorvarv. Misstänker dock att det huvudsakligen beror på vindavvisaren (också kolfiber - hårt och spänstigt) som de är monterade på. Den mittre spegeln har ju bara något kortare arm samt väger mer (inte kolfiber), men den håller sig lugn i alla lägen. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||||
skulle chansa på att du kanske får samma frekvens på vibrationen som egenfrekvensen hos spegelns arm om det är som du säger att det bara är vid vissa motorvarv. men som det är nu ser man inget i backspeglarna ändå. Därför var jag och köpte en innerspegel som monterades direkt. passade på att byta jordkabel till en riktigt rejäl sak. kanske var dags? här kommer en liten bild på linserna kommer nog monteras såhär: kommer göra en plugg av tyg och polyester med passande bafflar. Form av det för att sen göra ett lamphus så lätt som möjligt. Men blir efter besiktningen på onsdag! nått som behövdes var vindrutetorkare och sprut till rutan. En bmwtorkare offrades, gjorde om fästet och såhär ser det ut: _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
Bilen stod redo dagen innan besiktningen och allt verkade lovande
och bilen gick faktiskt igenom! men lyckan fick ett hastigt slut mitt inne i stan tappade all kraft i motorn, inte så konstigt... Blev bogsering hem. tanken att laga och sälja och köpa en bruksbil bara ligger och gnager.. tröttnat lite... :/ _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 50 besök senaste veckan (77707 totalt) |