Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
50 besök senaste veckan (77707 totalt)
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Lite ny här på forumet men tänkte inte vänta med att skapa en liten tråd om bilen jag bygger.

Kan ju inleda med lite bakgrund och info om bilen.

Karossen heter Can Am och är från början en kitcar baserad på en vw variant 1600 från 69.

Bil:
Can Am, kitcar, två-liggig (man ligger ner i den extremt låga karossen)
Kaross:
Helgjuten i glasfiber och förstärkt i firett. (ca 110 kg)
Karossen är modifierad av mig och fler ändringar kommer.
Vikt:
~650 kg (inte vägt än, så detta är enl uppgifter jag fått från en gammal tidning)
Motor/låda:
(Inte helt klarmonterad ännu)
SAAB b204e (från en 9000 -96)
2,0 liters turbomotor (laddar 0,4 bar orginal)
219 Nm @ 3600 rpm
154 hp (115 kW) @ 5500 rpm
Compression Ratio: 9.2:1

Växelåda från en 900 av den "nyare" modellen.
Med tillhörande axlar.

Målet med motorn blir en effekt runt 300 hk. Borde räcka ett ta med tanke på vikten.

Tidigare:
AS41 Vw boxer
1835cc motor
motvikts-vev
dubbel ports toppar
rostfria ventiler
engle 110 kam
portade toppar
två weber 48or förgasare



Framvagn:
Än så länge vw org. Men blir en mer seriös lösning efter sommar 2010.

Bakvagn:
Jobbar på en eget ramverk bak med egna dubbla a-armar, coilovers.
Uprights, bromsar och nav är från en 9-5a (-98a).

Övrigt:
Det byggdes ca 30 st och enligt uppgifter från svenska kitcarregistret är min bil en av 19 som finns kvar idag!

Mer historia om bilen:
En hel del gamla reportage och urklipp:
http://www.svenskavwkitcarregistret.se/historia.htm

finns även en intressant artikel om ett wankelbygge med karossen här:
http://www.svenskavwkitcarregistret.se/canrep.htm

Har redan en ca 20 sidor lång tråd på garaget men tänkte starta denna för att göra en mer seriös och välskriven logg. Därför kommer många/de flesta av bilderna här länkas från garaget då dom redan ligger upplagda där.

Mål:
Tanken med bilen är att få en lite annorlunda bil som jag kan köra lite på de banor/tävlingar som tillåter.
Ett exakt datum då den ska stå klar har jag inte, den blir väll aldrig helt klar egentligen
men som det ser ut nu ska den iaf rulla till systerns student, våren 2010!


Uppdateringar:

-[ 2009 ]-
05-12 - Bilen hemma och det som gjorts under höst/vinter: Inredning klar, vevhusventilation dragen och bakljus plastade.
05-14 - Ny elcentral byggd och all övrig el dragen
05-21 - Projektorlinser hemma, digital hastighetsmätare installerad och första provkörningen!
05-21 - Framruta tätad
05-29 - Ny jordkabel och vindrutetorkare monterad
06-04 - Godkänd av SBP!
06-14 - Lamphus plastade
06-26 - Ny motor hittad
07-01 - Motor lagad och lamphus monterade
07-11 - Nya motorn hemma! Lyktor klara, dioder monterade = Körning!
09-03 - Planering av ram, Subarudelar för bakvagn hemma och renoverade. Kaross kapad och gamla motorn ute och såld
09-06 - Uprights caddade - början till en exakt digital modell av bakvagnen
09-14 - Funderingar kring ramverk
09-30 - CADmodell med CFD-analys
11-04 - SAAB motor/låda
11-10 - Hjulupphängningens geometri
11-10 - Ny geometri
12-16 - Garageplats

-[ 2010 ]-
01-05 - Bakram påbörjad
01-16 - Bakram på bilen
01-21 - Delrinbussningar svarvade
03-02 - Inköp av delar och början till a-armar
03-11 - Övre bärarmar klara
04-15 - Bottenplatta, ratt och undre a-armar

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Är den blå?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
japp!
stämmer bra!

här kommer lite bilder av det som hänt på bilen under höst/vinter/vår:


så såg den ut dagen när jag köpte och hämtade den.

det första jag köpte till bilen.

men när jag installerade ratten fick inte blinkers spaken plats så den togs bort, vilket ledde till en egen lösning som kommer senare bland bilderna.


Planen var att besiktiga under hösten men kom till macken sen ville den inte starta så blev ett foto och hem igen där det fick stå under vintern:


innan den vinterförvarades såg den ut såhär:


totalt under 1 meter i höjd!

och då är den inte sänkt än

fick tag på schysstare bälten än org:


även nya brädan i 3mm alu började ta form:



att koppla in den var en ren mardröm då tidigare ägaren som byggt inte hade nått system:


ett par LED-bakljus togs hem från usa


skulle bli bättre än innan iaf




spacklade och slipade så blev det såhär:



nästa steg var att plasta om stolarna så man ligger ännu mer:
innan närmast, vinklad bakom. vinkelskillnad!
man sitter mkt bättre!


har inga fler bilder på dom men kommer sen!

för att ansluta vevhusventen till catchtanken fick jag hjälp av en polare (marcus svensson (eraezer) här på rejsa) att svarva och svetsa en liten plugg:



marcus in action!



va väll det mesta fram till idag. Räknar med besiktning inom en-två veckor så man får börja köra bilen!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Jag säger bara


thumbs up


Verkar som du kommer lägga en och annan arbetstimme på den

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ojfan...skön bil och kul att du snygga till den lite bara de fyla framsljysen som behöver fixas

_________________
Philipp Klement
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Åkte med i denna bilen en gång när min morbror ägde den. Härlig känsla att sitta så nära marken
Härligt att se att den fortfarande utvecklas....bra jobbat thumbs up

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Det som slår mej är: Frontsplitter?! Du har ju jordens längsta överhäng fram, behövs det?

Bilen är ju cool och du har ju din framtid i garaget stakad. Kommer nog bli en del roliga lösningar, jobba på nu så vi får se! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul att nån tar sig an gamla kit cars så dom får komma ut på banan thumbs up

Köpte en egen i våras som ska pysslas om när tid finnes
Det där med liggande körställning tycker ja att jag känner igen

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54315

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



kul att du har lagt upp en tråd här också
men nästa gång du ska ha med mig på bild så får du gärna be mig spotta ut prillan om jag ska le :-/

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag säger bara


thumbs up


Verkar som du kommer lägga en och annan arbetstimme på den


hehe aa blir lätt så dax å sova nu tex..kl halv 4 :P

Fuchs skrev:
ojfan...skön bil och kul att du snygga till den lite bara de fyla framsljysen som behöver fixas


hehe aa håller med...blir besiktning me dom jag har nu sen ska de göras egna!

zkungen skrev:
Åkte med i denna bilen en gång när min morbror ägde den. Härlig känsla att sitta så nära marken
Härligt att se att den fortfarande utvecklas....bra jobbat thumbs up


Intressant!! du har ingen mer info??
han som sticksågade ut hålen i karossen för förgasarna??

Cammo skrev:
Det som slår mej är: Frontsplitter?! Du har ju jordens längsta överhäng fram, behövs det?

Bilen är ju cool och du har ju din framtid i garaget stakad. Kommer nog bli en del roliga lösningar, jobba på nu så vi får se! thumbs up


kanske hade fel ordval :P
blir nog en inte alls så utstickande läpp som ska va början till en bottenplatta under fronten för att få den helt plan under + få in luft genom frontöppningen i en kylare (ska installeras senare). Sen ska luften ledas ut genom "huven". men måste simulera lite på det först

Michael Bäck skrev:
Kul att nån tar sig an gamla kit cars så dom får komma ut på banan thumbs up

Köpte en egen i våras som ska pysslas om när tid finnes
Det där med liggande körställning tycker ja att jag känner igen

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54315


åhh va nog din jag tänkte på när jag nämnde en annan can am!
ska bli så kul å se hur du tänker/bygger! och gör du dig av med wankeln så hör av dig innan
måste ju träffas nån gång å jämföra bilarna i sommar! :P

eraezer skrev:
kul att du har lagt upp en tråd här också
men nästa gång du ska ha med mig på bild så får du gärna be mig spotta ut prillan om jag ska le :-/

hahah fan marcus sa ju de :P
den finns på garaget å den tråden har haft över 45 000 läsare

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Japp, det va han som sågat hål för luftfilterna. Vet att där satt betydligt mindre förgasare och filter innan.
Frågade honom för en tid sen varför han sågat hål.
Fick ju inte plats annars sa han Enligt honom skall du vara rädd om förgasarna. Är tydligen inte så vanliga. Tror dom kostade en hel del pengar. Men jag vet inte om det är så, bara vad han berättade för mig. Han sa priset, men minns det ej nu.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
haha okej
mjoo förra ägaren sa också att dom va riktigt speciella. Om du får chansen får du gärna fråga honom vad det är för modell. Hälsa att om han/du är i sthlm så hör av er innan så ska ni få se/åka med den igen!

infällningen av framskylten är klar och helt inkopplad! är en liten elkolv som lyfter in den genom en hemmagjord mekanism
skillnad mellan ut resp infälld:


nere


infälld!
ska ta och filma så ni får se den in action!

gött! nu håller sig iaf framskylten ren så kameror och liknande kan se den bättre!

eftersom "elcentralen" såg ut såhär:



inte helt säkert när man sen ska börja svänga rejält med bilen. så jag gjorde en ny och passade på att byta reläer.


nya elcentralen

att få dit allt visade sig jobbigt som tusan men det gick!
skönt..så slipper man gamla typen av säkringar oxxå!

Så det jag fick gjort mer är att all el är klarkopplad och dragen!
alla ljus utom två blinkers bak är kopplade, vindrutetorkare osv osv.

så knäppte ett par kort efter det att jag städat bilen:




som ni ser är det förberett för stereo så man har nått att lyssna på när motorn inte är igång
lånar för tillfället ut den så den sätts in lite senare!






_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Jag vet att han nämnde vad dom hette o priset på dom. Men jag minns inte riktigt. Ska fråga honom nästa gång jag snackar med honom.
Jag är inte ofta i Stockholm. Men min morbror (som hade bilen) han är där oftare. Kör lastbil, så han passerar då o då- Sen bor hans son, min kusin i Stockholm. Så jag ska säga till honom ifall han är sugen på en provtur igen

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
zkungen skrev:
Jag vet att han nämnde vad dom hette o priset på dom. Men jag minns inte riktigt. Ska fråga honom nästa gång jag snackar med honom.
Jag är inte ofta i Stockholm. Men min morbror (som hade bilen) han är där oftare. Kör lastbil, så han passerar då o då- Sen bor hans son, min kusin i Stockholm. Så jag ska säga till honom ifall han är sugen på en provtur igen


tackar för hjälpen!

absolut! bara säga till! men måste hinna få den besiktigad bara

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
fått hem projektorlinserna, så la upp delarna som ska användas till lyktorna:


hel/halvljus samt en vit diodslinga som parkeringsljus och en gul slinga som blinkers.


det som ska bli lyktorna och en hållare för oljefilter

hittade den lilla hållaren som syns på kortet över i en av lådorna som hängde med bilen då jag köpte den.
blir att installera när nya kylaren kommer.

liten kul nyhet.
kolla noga på bilderna så kan ni lista ut vad det handlar om


riktigt smidigt med datorn


bara smågator nu eftersom den inte är besiktigad.

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
eftersom man måste kunna åka i regn och tvätta bilen var det dags att lägga på fönstertätningen




ska få torka över natten

har inte fått svar om besiktning ännu.
men blir så fort som möjligt!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Var har du fått tag i diodslingorna? Är de E-märkta?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
var via http://www.stylingwebben.se/ tror jag.
en polare som fixade.

ärligt talat vet jag inte om dom är e-märkta.
iomed att jag bygger helt egna lyktor så spelar det nog inte någon roll i mitt fall.
men kika på sidan om du är intresserad!

Rutan har torkat nu i alla fall och det blev toppen!
kan verkligen rekommendera biltemas fönsterkitt! en räckte med marginal!


behöver er hjälp, vad tror ni om backspeglar?
sugen på att byta men vet inte riktigt vad som finns/kan passa.
funderat lite på "f1" speglar, typ som denna:



vad tror ni?

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Joakim Tänndal skrev:
var via http://www.stylingwebben.se/ tror jag.
en polare som fixade.

Tack! Finns en del intressant där, ja.

Citat:
ärligt talat vet jag inte om dom är e-märkta.
iomed att jag bygger helt egna lyktor så spelar det nog inte någon roll i mitt fall.

Som jag förstått det så måste egentligen ALLT ljus som används i trafik vara E-märkt - inte bara det som krävs för besiktning. Om någon bryr sig om det i praktiken är en annan sak...

Citat:
..."f1" speglar...

Har något liknande på min, och de tenderar att vibrera en del vid vissa motorvarv. Misstänker dock att det huvudsakligen beror på vindavvisaren (också kolfiber - hårt och spänstigt) som de är monterade på. Den mittre spegeln har ju bara något kortare arm samt väger mer (inte kolfiber), men den håller sig lugn i alla lägen.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
olofson skrev:

Har något liknande på min, och de tenderar att vibrera en del vid vissa motorvarv. Misstänker dock att det huvudsakligen beror på vindavvisaren (också kolfiber - hårt och spänstigt) som de är monterade på.


skulle chansa på att du kanske får samma frekvens på vibrationen som egenfrekvensen hos spegelns arm om det är som du säger att det bara är vid vissa motorvarv.
men som det är nu ser man inget i backspeglarna ändå. Därför var jag och köpte en innerspegel som monterades direkt.

passade på att byta jordkabel till en riktigt rejäl sak. kanske var dags?


här kommer en liten bild på linserna

kommer nog monteras såhär:


kommer göra en plugg av tyg och polyester med passande bafflar. Form av det för att sen göra ett lamphus så lätt som möjligt.

Men blir efter besiktningen på onsdag!
nått som behövdes var vindrutetorkare och sprut till rutan. En bmwtorkare offrades, gjorde om fästet och såhär ser det ut:

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Bilen stod redo dagen innan besiktningen och allt verkade lovande


och bilen gick faktiskt igenom!

men lyckan fick ett hastigt slut mitt inne i stan


tappade all kraft i motorn, inte så konstigt...



Blev bogsering hem.


tanken att laga och sälja och köpa en bruksbil bara ligger och gnager..
tröttnat lite... :/

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
50 besök senaste veckan (77707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande