Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 635 CSi -84 blivande 640 CSL | 2 besök senaste veckan (10370 totalt) |
Hej,
Efter Widar köpte tillbaka sin/vår BMW 528 var saknaden efter en rolig bil stor... Efter ett tags funderande hittade jag en ersättare i form av en BMW 635CSi , -84 års modell med manuell låda, lamelldiff, elhissar , eldriven taklucka, beige skinn, stora färddatorn och lite annat smått och gott. Motormässigt är det en 3,5 liters rak sexa på ~200hk/300Nm. (0-100, ~7,5sek och runt 230 i toppfart.) Annars är det motorbygge på schemat , ingen värsting på något sätt. Kam, portning, programvara, extraktor med sportsystem, lättat svänghjul, högre bränsletryck, större spridare , mod. luftmängdsmätare och KN-filter. Alltså lite åt det däringa "BPU" som kidsen slänger sig med. Alla packningar , tänddelar, filter och remmar samt vatten och oljepump bytts ut samtidigt. Koppling från Sachs motorsport ligger och väntar, den är 1,3 kg lättare än org kopplingsats. -Avgasbandage -Extraktorgrenrör -KN-insatsfilter -Luftburk utan puls-air -NGK Iridiumtändstift -Bränsletrycksregulator med 05 bar högre tryck än org. -En trimmad 3,5 med portad topp, vassare kamaxel, ny programvara och lättat svänghjul. (Ske enligt uppgifter lämna runt 230hk.) -Sachs motorsportkoppling, god för runt 700Nm. -Diff med 3,91:1 utväxling -Vinge till bagageluckan. -Nya emblem -Alla filter och oljor. -M5 e34 bromsar fram och bak, från M5 -95. (345x32mm resp 328*22mm) -Stålomspunna slangar. -Motul RBF600 bromsvätska. (torrkokpunkt ~317 grader) -Grövre krängare fram och bak. -Powerflex till framvagnen. För övrigt så är bilen lite blankare då den är färdigpolerad. Blev riktigt fin på håll! Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Blir nog mer än , bilen ska se ut som en org, älskar linjerna på dessa bilarna.
Men det som är under skalet syns ju inte... Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Då var bilen provkörd med nya maskinen samt 3,91:1 diffen.
Byte ut kopplingen när jag ändå var igång, köpte en till Sachs Motorsport istället för att låna från Estonia. (dock tillverkades ett tämligen prov avgassystem som mynnade ut precis framför höger bakhjul...) Går otroligt jämnt och lugnt, skönt klipp i den också. Dock skedde provturen med org.box utan anpassad programvara, ville bara kolla att allt fungerade. Nu är det bara avgas, filter och chassie inkl bromsar kvar. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Nu har jag bestämt mig för att liva upp den här tråden igen.
Bilen gick otroligt fint och var snygg som bara en 635a kan vara. I ~75 mil vill säga ty därefter skar oljepumpen och motorn... Bilen släpades till garaget och planer smiddes... Sälja? Bygga ny M30? Eller en M5-maskin? eller.... Beslutet som togs vara att peta ner BMWs sköna 4-liters aluminium V8 med manuell låda. Anledningen till detta är i korthet följande: -Då motorn är byggd i alu är den runt 40kg lättare en den gamla sexan med sitt gjutjärnsblock- -En V8 är kortare (än en rak 6a) vilket medför att de främre cylindrarna hamnar ovanpå snarare än framför framvagnsbalken. Mindre vikt framför framaxeln-> - ! Läget just nu är följande: Motor och manuell låda är inköpt. Styrsystem är best. Mvh Christer Då jag jobbar tämligen mycket (egen företagare) så medför det tyvärr att denna bilen blivit åsidosatt vilket jag ska försöka ändra på detta nu! _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
för en riktig fräcsh bil och bra motorval! denna tråd ska följas=)
Blir det 6-pet låda? Kika gärna in min tråd också(E24 men M106 motor). /Farre _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Tackar och bockar!
Lådan blir en 5-petad från en 535i -97. Chassiet kommer att uppgraderas med ett coiloverkit från XYZ. Ursprungligen framtaget för e28, vilket innebär att chassiet passar min e24. (82->) Bussningarna kommer att bytas ut mot Powerflex för lite mer stadga. Krängare från M5 e28. Bromsarna blir de som sitter på bilen i dagsläget ty de fungerade ypperligt på bilen. (M5 e34 -95=345x32mm skivor fram och 328x22mm bak med stålomspunna slangar samt Motul RBF 600) Bakaxeln kommer att få tillbaks sin ursprungliga utväxling på 3,07:1 mot dagens 3,91:1 då den nya lådan har 1:1 på femman. (Teoretisk toppfart vid 6500 rpm bör ligga runt 270km/h) Den stora förändringen blir (förutom drivlina) på utsida, målet är att få till en replika av en sådan här... Visst ser det mysigt ut? Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Var kan man köpa XYZ till E28? Har letat länge efter coiloverkit till E28/E24 utan resultat Ang. bussningar så finns det inte powerflex till bakbärarmarna men jag har CAD-ritning så man kan svarva egna bärarmasbussningar som jag har gjort. Har även ritningen till silentblocks bussningen. Tror att de finns även i min projekttråd, annars kan jag maila dem till dig om du så vill / Farre _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
oj! Så du pysslar med mer än Compact, och det var inget dåligt projekt heller. E24 är bland det finaste som någonsin hittat ut från Munchen. Detta ska följas!
|
||
Kolla med Mats Kinnby m.a.p C.o-kitet.
Alla bussningar finns redan i garaget, dock i från olika tillverkare. Måste få tummen ur _____ och skicka iväg BBS RS Splitarna på renovering, det är 9,5x17 baktill och 8,5x17 fram. Blir troligen guldfärgat centrum och superputs på resten. Mvh Christer Som förutom Compacten och e24an även njuter av en småbusig M535 -87... _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
|
||
Den bilparken är respekt! Fälgarna är sååå snygga... hade jag varit bil skulle jag välja BBS RS |
||
Kan då tipsa om www.polerverkstan.se , men det visste du säkert redan _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
Polerverkstaden ska få ta hand om mina 17" när det är dags.
Så här ser planen ut i stora drag: -Bilen kommer att få motorn inpassad. (Inkl drivlinan) Därefter rivs bilen isär för lättning och rostlagning samt burbygge. Sedan blir det lack, en solid vit, som blir bas inför dekoren. En reservframvagn och bakvagn ska blästras och gulkromateras samt klarlackas. (blir inte så mycket snabbare, men roligare att skruva i) Mvh Christer Som påbörjat demontering av testmotorn. (en rasad 3-liters V8) _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Detta kommer att bli en kanonbil
Ska själv lägga i 540 drivlina i min ena E3, dock med 6-pet lådan |
||
Hej,
Hade en skön eftermiddag i garaget idag. Den friska maskinen hängdes upp i motorstativ för en enklare genomgång. Den rasade 3-liters maskinen befriades från topparna för att bli enklare att passa in. (Topparna skymmer sikten över motorfästen och div andra saker.) Efter en stunds övertalning stod det skrämmande klart, det är följt möjligt att ersätta den gamla 6an med en V8. På bilderna ligger den inte helt nere på motorkuddarna och ingen växellåda är monterad. (Därav kamdrevet i motorns bakkant. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Daaamn vad nice bror! Får nästan slänga med kameran i morgon och knäppa några snabba eller?
Kanske inte blir så pilligt att få den på rull igen då, vilket är skönt för stan måste se mer snabba gammelBMWs igen _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 635 CSi -84 blivande 640 CSL | 2 besök senaste veckan (10370 totalt) |