Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90, H&R Club Sport NS-chassie på g!
1, 2   >>
7243 besök totalt
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Tjena!

Känner att det är dags att lägga upp min bil som jag köpte i feb -08..

Bilen var i stort sett orginal när jag köpte den så när som på 17" cup2:or och "cupspeglar", med följande orginalutrustning från fabriken:

Taklucka thumbs down
LSD-diffbroms thumbs up
Skinninredning
Elstolar
Ingen AC thumbs up

Jag körde med bilen som den var förra året, men nu har det börjat hända lite smått..målet är att den skall fungera ok på ringen så småningom.

Några bilder på det som hänt hittills:

Lite ny plast, RS mittdel:


Bromsluftintag, splitter:


Dekaltrim:


Stol:


Chassiet som skall på:


/Kristian

_________________
Kristian Lindell
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
och nu när jag presenterat bilen, en fråga angående chassiet jag håller på att montera:

Jag tänkte använda orginal topplagringar,
men ska distansbrickan som satt mellan övre fjädertallriken och topplagringen på orginaldämparen även monteras på den nya?

Det verkar som om vilket som skulle funka, men vad är bäst/rätt?

Någon som monterat ett sånt här chassie på en 964:a?

Några bilder som visar hur det ser ut med och utan distansen:













Nån som vet?

Mvh
Kristian

_________________
Kristian Lindell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Har tyvärr inget svar om ditt chsassie, men bilen varkar ju riktigt trevlig, inte helt vanligt med diffbroms!

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Gär det att dra åt dämparen ordentligt om du inte har distansen minterad?

Snygg bil :-)

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Japp, jag kan dra åt den ordentligt även utan!

Mvh
Kristian

_________________
Kristian Lindell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Det ser ju ut att passa bättre utan distansen?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Jag vet inte heller vad som är bäst när du skall montera chassit.

Men jag är precis på väg att beställa ett likadant chassi till min 964a, du kan
väl skriva lite här om hur du tycker att chassit är sen när du väl fått det monterat.

Ha det

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Fick detta svaret från H&R:

"Hello Mr. Lindell,

Thank you for your e-mail.

For mounting the front of the RSS-37-580-1/1 you have to leave out the original Porsche spring seat but re-use the
thick disc/ washer:

top: OE support bearing, underneath re-use the thick OE disc/washer, underneath the H&R spring seat.

Hope this helps.

Best regards
H&R Spezialfedern
Yvonne Menzebach"

Så det får bli med distansbrickan då!

Mvh
Kristian

_________________
Kristian Lindell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Japp det låter som om du skall ha med brickan då.

Var köpte du grejerna? Skiljer en hel del i pris på dessa när man kollar runt.

Har nu hittat en frima i tyskland som har detta och kan skicka det till sverige inkl tysk moms för
1615 eur. Det är nog det billigaste jag har hittat.

Hur hårda är fjädrarna som sitter på? Ser ut att vara 140-60-080 fram och 220-xx-xxx bak? Hade varit kul att se vad det är dom satt på detta kittet.

Lycka till med monteringen.

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Tjena Pelle!

Jag beställde på www.reifenversand.com, kostade några tior (1662,88 hemma i sverige) mer än det pris du fått, jag hittade också sidor som sålde lite billigare men av anledning jag inte kommer ihåg nu så blev det denna.Tror att www.reifen-berg.de var lite billigare, och det var just reifen berg som stod på kvittot jag fick, så det är nog samma firma eller ägare..

Jag får återkomma med fjäderspecen..känner inte riktigt att det är läge att spendera ytterligare en kväll i garaget, eller rättare sagt tror inte jag får! Det råkar vara vår bröllopsdag idag

Angående hur chassiet känns, så är det nog bäst du kommer förbi å testar det själv nån dag när det är på plats och inställt!

_________________
Kristian Lindell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Grattis till en fin bil av "rätt" modell!

Nu har du redan fått svar men jag hade också sagt - bricka på!

Konstanterna är lite intressanta att veta. 140 och 220 är längden på fjädern. De kanske lite vill mörka konstanterna eftersom de "utvecklat" ett eget kit. På framfjädern ser det ut som det skulle stå 80 (Nm) men det är lite otydligt på bilderna. Är det 80 så tippar jag på att du har ca 120 bak.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej,

Fjäderspecen:

Fram: Huvudfjäder 140-60-080, hjälpfjädern 100-60-12.5

Bak: Huvudfjäder 200-60-140, hjälpfjädern 105-60-40

Mvh
Kristian

_________________
Kristian Lindell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Hej Kristian,

Jag kommer gärna förbi och provar när allt är på plats. Hur lång tid tog det att få hem grejerna som du beställde?

Är det du som är Jonas bror? Vi träffades iså fall på Sturup förra året, du berättade då att du köpt en 964.

Tack för uppgiften om fjädrarnas spec.

Trevlig helg

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Det är jag som är Jonas bror ja, tänkte att det var den Pelle som vi träffat på Sturup!

De sa att det skulle ta minst tre veckor men jag tror inte det tog mkt mer än två!

Nu får vi se om jag hinner få ihop den i helgen...Sen ska det till hjulinställning!

Hoppas det går att få tid snabbt, ska ner till ringen 29 maj!


Någon som har tips på bra vinklar ( ska främst funka att köra ner till och på ringen), så mottages det gärna!

Mvh
Kristian

_________________
Kristian Lindell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



skulle ge detta som förslag på vinklar:

Fram
-2,7 camber
0 i toe, ev en aning toe in. Framvagnens konstruktion ger toe out under belastning så ställ aldrig toe out för då blir det väldigt mycket toe.
caster, max men det blir som det blir beroende på resten men ca 4,2

Bak
-2,2 camber (håll relationen 0,5 mindre bak än fram)
1,5 toe in.

Detta funkar bra på bana och du kan köra långt på gatan utan att bilen är övernervös eller sliter däck.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
1björn
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 28



Hej!

Monterade samma chassie på min kollegas 964 och du måste ha distansen kvar annars tar toppen på dämparen i bagage luckan!

Mvh
Björn Rittinge
Helsingborg

_________________
Björn Rittinge
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
964 skrev:
skulle ge detta som förslag på vinklar:

Fram
-2,7 camber
0 i toe, ev en aning toe in. Framvagnens konstruktion ger toe out under belastning så ställ aldrig toe out för då blir det väldigt mycket toe.
caster, max men det blir som det blir beroende på resten men ca 4,2

Bak
-2,2 camber (håll relationen 0,5 mindre bak än fram)
1,5 toe in.

Detta funkar bra på bana och du kan köra långt på gatan utan att bilen är övernervös eller sliter däck.



Tack för det! Blir nog något i stil med detta!
Nu sitter grejerna på plats, dock inte fått tid för invägning och inställning än..
Utan att ha ändrat något så blev det mkt camber och en del toe-out fram!
Kommer troligen att sänkas lite till där bak!




_________________
Kristian Lindell
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
1björn skrev:
Hej!

Monterade samma chassie på min kollegas 964 och du måste ha distansen kvar annars tar toppen på dämparen i bagage luckan!

Mvh
Björn Rittinge
Helsingborg


Misstänkte att det eventuellt kunde vara så! Dämparna åkte på igår med distanserna!

_________________
Kristian Lindell
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



oj vilken skillnad..
Det blev fantastiskt snyggt med sänkningen!!!

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Super fin bil Kristian! thumbs up

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
krillekula
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 20


Trådstartare
Roxan. skrev:
Super fin bil Kristian! thumbs up


Tack detsamma, attan vad du legat i!!

_________________
Kristian Lindell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -90, H&R Club Sport NS-chassie på g!
1, 2   >>
7243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande