Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (7969 totalt) |
Konstigt nog har jag inte sett någon tråd om detta däck. Så jag tänke slänga in en kommentar efter en halv säsongs körning.
Har kört Yokohama 008Rs och 032 rätt mycket och senast Bridgestone RE540. Bridgestonedäcket var jag nöjd med även om det kändes lite mjukare på gränsen än vad 032 gjorde. Tyvärr tycker jag det slets väldigt fort, men greppet var mycket bra. När jag skulle köpa nya i somras hade de dock blivit löljigt dyra så jag började leta alternativ. Eftersom jag kör med däcken på gatan också så ville jag ha ett mönster som även funkar i regn. Till slut för valet på Toyos R888 och jag måste säga att de överträffade mina förväntningar. Priset var också mycket bra, 2200/2600 kr fram resp bak i dim 215/45, 255/40 17 tum hos Wheelbase. Omdömet efter tre banmöten, tur/retur Nordslingan och en semesterresa till Skåne är klart positivt. -De är tysta, jmf med Bridgestone som började vina rejält vid 120 km/h -Bra åkkomfort på gatan -Funkar bra i motorvägsfart i regn om det inte är för mycket stillastående vatten. -Verkar tåla slitage. Efter allt åka enl ovan ser de fortfarande bara inskrubbade ut, inte slitna. -Bra grepp på bana, men de släpper lite snabbare på gränsen än Bridgestone vilket gör att man måste ha rätt feeling när det börjar släppa. Antagligen beror detta på en hårdare gummiblandning än Bridgestone däcket. -Bra styrrespons. -Inte superkänsligt för rätt luftryck. Bridgestone fick ligga max 1-2 hg fel innan de blev konstiga. Kort sagt, jag kan verkligen rekommendera R888. Prisvärt, bra grepp och stryktåligt. Det är nog inte det snabbaste däcket om du jagar tiondelar, men om du inte ska tävla spelar ju inte det nån större roll. ![]() Har någon annat provat detta? Synpunkter? Kanske ska säga att bilen är en 964 Carrera för att få en jämförelse. Thomas _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
Vad har wheelbase för hemsideadress?
Vad har du för bil och hur mycket väger den? det låter som ett par däck som jag hade kunnat använda! ![]() ![]() |
||
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
Jag har kört med R888 i sommar och eftersom jag inte har haft R-däck tidigare har jag inte så mycket att jämföra med, men jag måste säga att jag är mycket nöjd med dem. Prisvärda är de också. Det viner inte så mycket inne i bilen, men det hörs rejält från utsidan...
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Thomas "964": Du ska nog titta lite noggrannare i forumreglerna, speciellt om namn och signatur. Annars kommer
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
jag har en 911 (modell 964) och den väger väl ca 1350.
Sorry om avsändaren. Det var ett tag sen jag registrerade mig så jag trodde jag hade mer uppgifter i avsändaren. Kan hålla med om att det såg lite klent ut och ska fixa det. Jag heter i alla fall Thomas Thorhuus och har tävlat i Roadsport med en Miata i flera år och kör nu Porsche på klubbens banmöten och funderar på att ev tävla igen. Jag har licensen kvar.... ![]() Nu vet ni i alla fall vem jag är så ser det inte så hemligt ut! _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
bild på dig själv då va? ![]() bilden på bilen ska man ju ha i signaturen numera! ![]() |
||
.. endast om man då har en bild av sig själv i avataren.. annars är det ajjabajja ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Nix, inte vad jag har sett ännu däremot slets min förra Bridgestone 540 som du beskriver, framför allt bak. Enda problemet nu är att jag inte får tillräcklig camber fram så att framdäcken samlar på sig gummi på inre delen av däcksytan. Det leder ibland till vibrationer i slutet av ett stint. Men det gäller oavsett däck. Se om tomten kanske kommer med ett par övre monoballfästen till stötdämparna fram...
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
Jag har också för lite camber fram (ska avhjälpas...) och har samma fenomen som du, dvs det samlas gummi på insidan, annars är däcken kanon! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Har ett set Toyo R888 på ingående till min 993. Thomas, vad kör du för tryck? Vi har ju väldigt snarlika bilar så lite mer info från dig vore kanon
![]() |
||
http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.ht Förmodligen lite höga tryck om man frågar de som provat men iaf lite teorier från tillverkaren. Moterar R888 på fälgarna i morgon (och testar i Maj ![]() |
||
|
||
Hej Thomas, ditt efternamn kände jag igen från diverse diskussioner om miator i Roadsport - se t ex den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fyll gärna på tråden eller PM:a mig och berätta om den tiden, tävlingarna, bilen och dess öde etc. ![]() Minsta lilla detalj uppskattas ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Jag har kört med 888 i en halv säsong och jag tycker dom funkar väldigt bra för pengarna å andra sidan får jag dom för netto "sponsrad", dom funkar faktiskt bra på gatan med tycker jag om man värmer till dom lite. Men sen har det ju mycket med bilen och föraren och göra också, det gick snack om att dom skulle slitas mer i mitten men det har inte jag råkat ut för , kan ju vara körstil och hjulvinklar kanske..
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (7969 totalt) |