Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Touring M20B25 med tvångsandning
1, 2   >>
7052 besök totalt
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Äntligen så fick man ekonomin att gå ihop till att bygga en störtskön bruksbil som går att använda även på bana och stripp.
Har kört 1 repa på strippen och då lirade ingenting. 14.8/164km/h med 2.5s 60-fot. 185/60/15 m+s däck med 2.5k ringtryck. Hjulstuds hela 1an. Boogade 2an på varvstoppet (har ingen varvräknare och en supra med öppen wg jämte mig så jag inte hörde motorn, var duktigt nervös också..) Så den tiden går att göra mycket med, har räknat lite på det och en hög 12a är möjlig om man vill försöka men jag anser att sakerna bara går sönder om man ska nöta stripp. Då har jag hellre roligt i 20min på bana. Tanken är att köra på Gatebils event i slutet av Juni. Om det blir något på Kinnekulle så vill jag försöka åka upp och köra en bra tid där med!

Motor-recept:
M20B25 orgkomp, nyren mirafrästa ventilsäten, nya lager m.m
Adaptergrenrör (modell enkel)
T04E 58/51mm turbo med intern wg
Ingen intercooler. 1,1bar ladd.
HKS ssqv-kopia dumpventil
300cc/3bar Volvo 850 spridare
orginal bränslepump
Bränsle E85

Chassie:
omsvetsade länkarmsinfästningar bak för mer positiv camber
Nya GT coupline dämpare/fjädrar
Delrinbussningar runtom förutom silentblock där sitter nya org. Excentriska fram för bättre väghållning.
318is lamelldiff
Bromsarna är tyvärr orginal, blir att köpa lite bättre skivor i orginalstorlek och mintex racingbelägg samt stålomspunna bromsslangar.

Innuti:
"OMP" moccaratt 350mm
Eftermarknadsnav
Razer glasfiberstol på förarplatsen

Utanpå:
Svarta blinkers fram, sidorna och nån mörkare klarglasvariant bak
Tonad runtom 20%
Borbet T 16x9" runtom, pulverlackade vita

Några filmer:
http://www.gatfilmer.com/film/273/E30_Turbo-Touring.html
http://www.gatfilmer.com/film/274/E30_Turbo-Touring_buurn.html








_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har skruvat isär nästan hela toppen ikväll. 9/12 ventiler läckte vid alkoholtest.
Mätte upp 1a insugsventilen, den var 6,96mm som minst och 6,98 som störst.
Kammen är nergången säkert 0,5mm på den sämsta nocken. Alla vippor och kamnockar är nergågna mer eller mindre.

Letar nu beg m20b25kam/vippor i bra skick. PM om du ligger på nått.




_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag var det dags att porta wgn lite då det skenladdat utav helvete, lägsta ladd 1,2 nu hoppas jag kunna få ner laddet till en normal nivå :mrgreen: Kinesjävlar till att inte kunna bygga saker :evil:

Kastade med en överblicksbild vet inte om jag postat nån på all zigenarsvets?






_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
idag körde jag jämt mot en supra tt, jag laddar 0,7 nu utan ic så det får väl anses godkänt. vi drog exakt jämt upp till 200 sen tog jag in på han, jag släppte vid 240 då jag inte litar på att alla skruvar är dragna/sitter fast eftersom chassiet är stumt skorrar som faaan på alla skitvägar man måste köra nu när 120an byggs om. han sa att supran är orginal men vad vet jag. tycker det är helt ok när en 35k bil kör jämt med en 150k bil särkilt under förutsättningarna med mitt skrot

wg modifieringen jag gjorde igår var lyckad den skenladdar ingenting nu. skönt det.

var på däckia och hämtade lite fräscht gummi som jag tänkte lägga på inför drifting i hässleholm på söndag, kör troligtvis om inte så är tanken att köra emmaboda nästa söndag så oavsett så har jag lite nytt gummi på

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har inte hänt så värst mycket, har varit omotiverad till tusen. Var en sväng hos Robban & co igår och kom i rättan tid när de kastade ut en M20-spis så jag fick tag i kylare,slangar,servopump.. Lånade även ett expansionskärlslock av Ronny då vi misstänkt att det var fel lock på min sen innan, och mycket riktigt det var fel så nu går den inte i kok iallafall men övertryck blir det så antingen dålig packning eller spricka.. Oavsett så går det köra som det är,, drog några repor på ett streetrace igår och bilen överlevde detta,, har kört lite över 170mil sen den konventerades det är ju typ 167mil mer än de flesta kör på 3-4säsonger 8)

Hämtade min nysvetsade topp hos Gyldmark ikväll nu blir det att slipa in ventilerna sen lämna den på planing och borrning av hål till vattenkanalerna.

Bifogar en bild på däckslitaget med 10mm upphöjda inre länkarmsinfästningar bak. Den tuggar något mer däck på inner vänster bakdäck men det är ändå tio gånger bättre än orginal..




_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Hittade ett par bilder från igår..






_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag befann vi oss på Emmaboda motorfestival.
Det regnade från 8-16. Var väl max en timma uppehåll utspritt på hela dagen.
Inte en enda repa kördes. En bil bänkades på en hel dag i Dynapacken..

Vi hade iallafall trevligt och jag tror nog vartenda en var i vår ihopslängda monter, det är inte lätt att ådstakomma något med 15h förbehållning men men jag tycker det gick bra trots alla motgångarna :lol:


_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Händer inte mycket i garaget, pillade bort sidolisterna idag av ren nyfikenhet och tamejfan den är lika fräsch där som resten jag kollat. Märks att den inte har rullat många vintrar i Sverige.. Jag har dock kört rostborttagare på den rost som fanns där (domkraftfästena) så bilden ljuger något.




_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Tog det tyska stålet på race i söndags, fastnade tydligen på film också...

http://www.gatfilmer.com/film/282/Bmw_E30_Touring_turbo_sladdar_lite.h . . . .

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Då fick man äntligen tummer ur och började på toppen. Googlade runt lite på hur folk har gått tillväga när de slipar in ventilerna, det visar sig väl hur dåligt resultatet blir dock tror jag inte det kan bli sämre än det var innan...

Inslipad insugsventil. Får inte den blanka finischen, det blir mer matt även med finpasta..


Avgasventil...




oslipat avgasventilsäte och inslipat insugsventilsäte. Får inte den blanka finischen, det blir mer matt även med finpasta..






Blästrade av all skit som låg ovanpå tallriken, var försiktigt så jag inte träffade resten av ventilen..

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Kammen jag köpte som var i nyskick, hade rullat 200mil. Givetvis har Posten lyckats få den att gå av på mitten..........



Här står hon och gömmer sig bakom busken...


Underbar diff (318is lamell) alltid två svarta efter sig!


Ventilerna ligger i dieselbad nu hoppas på att få väck allt klet särkilt på avgasventilerna.
Tanken var att försöka få ner röret också men det gick inte så får hitta på något imorgon. Bmw tog 550kr för ett nytt, det vägrar jag fullständigt!!!


_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Dagens modd. Basreflextratt i framlyset och fått dit de riktiga fälgarna. Får riktigt elaka hjulstuds vid burnout med de breda fälgarna så det blir enbart finåkar-fälgar. Riktigt sjukt fäste i dem trots att det är Millenium 625kr/st-däck, spinner knappt trots fullt när det är blött ute det sticker som fan




_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Nu har ADHDn slagit till igen..

Nästan klar med IC-monteringen är någon timma jobb kvar. Tyvärr hade jag bara blåa slangar över hemma, så de får sitta där tills man har råd att byta till svarta,, de blir några kr..
Kommer öppna upp lite i fronten så att ICn får andas samt en styrplåt mellan infästningarna, tanken är att spalfläkten ska kompensera det tappade luftflödet som kylaren får.

Har monterat spalfläkten jag haft liggandes nu och kopplat den till en knapp vid växelspaken, passade på att montera en säkringshållare där när jag ändå höll på.

Den nylackade ventilkåpan hittade också på plats.

Sitter en ny vattenpump på plats nu med, kommer även montera servon nu där ska finnas alla delar till det.

Ska se om jag hittar en liten oljekylare att installera nu när jag ändå håller på, känns som ett måste då bankörning är det bästa jag vet.

Sålde lamelldiffen som sitter på idag, den håller inte för effekten särkilt inte nu när icn åker på plats och man lär hitta större spridare så det blir att åka en 320 aga-diffad tills det rasar så får man köpa något stöddigt sen.









_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Man skulle kunna tro att man som vanligt legat på latsidan men så är det inte. Har avverkat ytterligare 13h i garaget idag, det blir 40h på 3 dagar. Ibland undrar man vart all tid tar vägen?
Ett vältränat öga lägger märke till alla ändrade detaljer... =)

Det börjar ta sig sa pyromanen. Cirka 2h jobb innan uppstart. Om allt fungerar som det ska byts diffen ut imorgon eftersom den är såld (orka rasa andras saker).

Sitter du på 6st(5st 630 då jag har en) 450-630cc högohmspridare kan du höra av dig, och nej, inga ockerpriser. 5nya 630 kostar 2500kr inkl frakt bara för du betalat 100,000 gör inte jag det men behöver du snabba pengar så.


_________________
Björn, A
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



****

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag var det dags för lite terapiarbete.

Sålde ju min lamelldiff då jag vet med all säkerhet att den hade sprängts med intercooler monterad så jag har gängat dit diffen som följde med bilen (svetsdiff), känns förjävligt men att elda upp 3papp hade känts värre.
Letar en stor lamelldiff men de är både sällsynta och svindyra så vi får se spårar det ur i vinter blir det en m535diff istället den kostar mindre, är bättre. Det tråkiga är att man får köpa sviktstålaxlar och de kostar ju likamycket till. Struntsamma vi är inte där än.

Givetvis hade ju en pinnbult gått av i ena medbringare så fick krabba med det en stund, så blev det oljebyte och rengöring.

Sen hade givetvis ena silentblockbussningen åkt ur så där rök en halvtimma blod, svett och tårar.
Nu är iallafall bakvagnen färdig att hängas på plats efter lite krubb, kaffe och ritalin






_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Efter ett ryck nu i veckan blev bilen äntligen uppstartad igen.
Det avverkades inte mindre än 24mil ikväll, till från och på Streerace. Jävligt kul efter lite uppehåll.

Körde med mina 9" fälgar idag, och satan vilket bett, spann lite på 1an bara greppade jävligt fort. Innan när jag körde med 195/65 så spann det 1,2,3.

Intercoolern har gjort stor skillnad, bilen känns mycket starkare genom hela registret, laddet kommer några varv senare men inte så att man måste sitta och vänta på det :-)

Spridarna är påtok försmå, laddar 0,7 nu och det är gränsfall på toppen med 5,5kg soppatryck när de ska ligga på 3 Så det blir att köpa på sig 630cc spridare och en ny soppapump för den SKRRRRIIIIIKEEEER kommer dö närsomhelst!

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
fick iaf en repa på film. kameran funkade inte såbra för filmaren..

http://www.gatfilmer.com/film/***/*********.html

hittade ingen bilder från kvällen heller trots att det blixtrade helatiden..

Länken editerad. Bus på allmän väg är inget som platsar på rejsa.nu
/Anton - moderator

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Blev några filmsnuttar idag, svårt att både köra och agera kameraman så det blev inte mycket filmat.

Just nu 0,7bar så det går inget hiskeligt men går att köra om :-)

Sitter tyvärr orginal 320diff med pissutväxling, lamelldiffen jag hade där nyss låg på 1800rpm i 90 nu ligger jag på 2700! "Växla växla kommer ingenstans" med tattardialekt :-)

http://www.gatfilmer.com/film/***/********.html

Länken editerad. Bus på allmän väg är inget som platsar på rejsa.nu
/Anton - moderator

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Skruvade ner ena fjäderbenet häromdagen då jag har ett knepigt missljud som låtit _precis_ som en lös insatsdämpare. Men det var det inte. Passade på att byta till en ny topplagring som låg på hyllan i väntan på orken...
Troligtvis (kan inte vara mycket annat) så är det flexröret som gnager mot grenröret då det ligger rätt tajt, ska prova och lägga lite avgasbandage och se om "gnisslet" försvinner..

Var på självplocken idag och hämtade sista pusselbiten till servo-installationen, en E30-servo "undre" rattstång/led. Så nu är det bara orken det hänger på innan man har servostyrning (2,9rattvarv mot 4,1 nu) kanske t.o.m går att åka på lite sladd då utan att det blir farligt :-)

Är anmäld till drift-träning i Hässleholm den 23e, tanken är att också åka på Blackrace i Kalmar den 22e. Bara allt håller ihop så syns man på båda ställena.

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
dubbelpost.

_________________
Björn, A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Touring M20B25 med tvångsandning
1, 2   >>
7052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande