Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Abarth R1
<<   1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33   >>
37 besök senaste veckan (106043 totalt)
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



hmm varför blir det ett sådan glapp under mitt namn??
ser ju itne klokt ut..

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tjenare Tim! Välkommen hit. thumbs up
Det är ett lite mer faktabetonat forum detta, där alla är super shysta mot varandra....

Tillbaks till ämnet, tack

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



jo det gillar jag =D
men hur får jag mitt namn där under att inte se ut som jag har 3 rader osynlig text...

har provat att deleta efter mitt namen med ingen framgång

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
För stor AVATAR bild kanske!!??

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Maxpower skrev:
jo det gillar jag =D
men hur får jag mitt namn där under att inte se ut som jag har 3 rader osynlig text...

har provat att deleta efter mitt namen med ingen framgång


off topic... sorry!

Men din signatur lägger sig så högt upp den kan o skriver du ett kort svar med bara en eller två rader samtidigt som du har en stor avatar så blir det så. Det ser inte så farligt ut IMo

Men lösningen är alltså långa pratiga inlägg, hehe

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Micke har du tittat nåt på Alfas bakaxlar?
För du vill väl inte vara en.. i sommar..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
Vi har snudd 600nm i våran SAAB och jag kan säga att det är riktigt trevligt att köra den trots hysterisk Sellholmdiff. Utan vill jag absolut inte vara! Med rätt geometri i framvagnen ska det inte behöva dra så införnaliskt...

Eh.... vilka däck kör ni på? Är det slicks då eller?


Vi åker på dina favvisar P Zero C... 225/45-17 på 8" fälg vill jag minnas.
Fram håller de 3 timmar om man överhettar dom på träningen med en massa tryck i Det var ngn som gjorde lite fel där... Men vi totalvann ju det racet...med 212 tudsendelar till tvåan så. thumbs up Normalt kan man åka riktigt låänge på dom även med våran bil. Bak har de ett ganska stillsamt liv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ja PZero C gillar jag thumbs up Minst 100 banåkamil o 900 landsvägsmil på en omgång Fast ni har ju framhjulskrafs o en hel del vrid kantänka...

Men dom finns ju inte längre...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mr ABARTH skrev:
Det absolut enklaste vore bara att steloperera med en vanlig axel med ett drev på, kedja direkt till motorn- minst effekt förluster . Men, hur uppför sig en bil som är stelopererad i framvagnen? kommer man att tappa greppet i kurvorna? Visst finns det risk att man bryter ut baken när man vrider på framhjulen...?


Med spole kan det nog bli väl understyrt. det handlar ju om en ballansgång hela tiden mellan grepp och ballans.

Vet att man på Audis ST-bilar har spole...men om det var fram eller bak...fram tror jag...eller...

Det som gjort mig mest förvånad är hur man styr bilen med gasen genom böj även med framhjulsdrift. Med en BMW tex som är rätt ballanserad gasar man lite för att få ut baken lite. Inte så konstigt. Det roliga är att man kan göra i stort sätt samma sak med våran SAAB, fast helt tvärt om. fast resultatet blir det samma... Är ni med.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

"spole"

??? Upplys mig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har fortfarande inte fattat hur det är tänkt att se ut . En R1-motor med sin vxl, kedjedrift till en diff. Ska motorn vara förskjuten och höger (eller vänster) och diffen åt andra hållet? Ska motor ligga förskjuten snett bakom diffen? Hur ska det få plats i en 112:a???

Jag måste har fattat helt knasigt fel

_________________
Pär Hylander
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



magnus: ser att du kör en bmw m3 om jag inte ser helt fel.. var det inte du som var med i bilsport och körde mot "gullabo"
var iaf en kille med en blå bmw och grymt intresserad i när det svänger..
har tidningen här någon stand men hittar den inte!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



hittade tidningen och få gratulera till ett läckert repotage =) synd bara att du inte knäckte han..

iofs så är han ruggit säker på banan den mannen

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Ja PZero C gillar jag thumbs up Minst 100 banåkamil o 900 landsvägsmil på en omgång Fast ni har ju framhjulskrafs o en hel del vrid kantänka...

Men dom finns ju inte längre...


I första, grovsorterade motorn, hade vi 617Nm i vrid. Men då kom den ganska abrupt.

Lite finjustering sparade 5% soppa och gav 2o-talet hk. Mao 386 för att vara exakt. Topvridet drogs då även ner för mer körbarhet till 540Nm. Det handlar dock mkt om tempen ute...

Nästa år ska vi se hur det blir med dina andra favvisar P Zero Cup eller vad dom heter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Maxpower skrev:
magnus: ser att du kör en bmw m3 om jag inte ser helt fel.. var det inte du som var med i bilsport och körde mot "gullabo"
var iaf en kille med en blå bmw och grymt intresserad i när det svänger..
har tidningen här någon stand men hittar den inte!
Jo det stämmer bra. Så nu vet du hur jag ser ut osså... Någon Lancia 112 lär jag inte få plats i, hehe!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Ja PZero C gillar jag thumbs up Minst 100 banåkamil o 900 landsvägsmil på en omgång Fast ni har ju framhjulskrafs o en hel del vrid kantänka...

Men dom finns ju inte längre...


I första, grovsorterade motorn, hade vi 617Nm i vrid. Men då kom den ganska abrupt.

Lite finjustering sparade 5% soppa och gav 2o-talet hk. Mao 386 för att vara exakt. Topvridet drogs då även ner för mer körbarhet till 540Nm. Det handlar dock mkt om tempen ute...

Nästa år ska vi se hur det blir med dina andra favvisar P Zero Cup eller vad dom heter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
Nästa år ska vi se hur det blir med dina andra favvisar P Zero Cup eller vad dom heter.
PZero Corsa thumbs down

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
"spole"

??? Upplys mig


Spole= En solid cylindrisk metallbit som kronhjulet i diffen sitter fast i, hela "diffverkan" försvinner. I centrum sitter drivaxlarna in stuckna. Precis som en svetsad "AGA" diff fast med nya prylar..

Man byter alltså ut själva fasetthuset mot denna svarvade pryl...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mr Abarth..............

Har du räknat på utväxlingsförhållandet på men mc-låda kopplad till en diff.

det blir två ned växlingar..............kommer att göra 80 km/h vid 14000 varv...........??????????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
Mr Abarth..............

Har du räknat på utväxlingsförhållandet på men mc-låda kopplad till en diff.

det blir två ned växlingar..............kommer att göra 80 km/h vid 14000 varv...........??????????


Det har jag gjort...fast på en Hajjabussmotor.... Det finns risk att det blir jäkligt surrigt... Fast som banbil funkar det ju. vet i tusan om jag hittade ngn bra komb. som även klarade transportering på vägen till och från banträffarna. På banan löser det sig iaf...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Al..........vet du hur fort det gick , i slutet av rakan på Anderstorp i Slc, i sommras????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Abarth R1
<<   1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33   >>
37 besök senaste veckan (106043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande