Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -05
1, 2, 3, 4   >>
20802 besök totalt
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Då var man med bil igen. Denna gång en bruksbil som ska bekänna blå färg på banan ett par ggr per år.

Modell som titeln vittnar om är en Honda Civic Type-R från 2005. Det mesta orginal förrutom något slags arbete gjort på avgaset och en dunka dunka stereo



Tanken är att fokusera på bromsar och vähållning först. Sedan lite enkelt motortrim i form av insug, avgas osv. Detta är det som skall göras först och främst.

- 8000 mils service
- Rekond (bokad)
- Besiktning
- OZ Ultraleggera 16" med Toyo R888 (Beställda)
- Stålomspunna bromsslangar, Nya belägg fram (Carbotech xp8) och motul rbf600 bromsvätska (Köpt)
- Lite bussningar till motorn (Beställda)
- Camberkit fram och bak (Beställda)
- JDM växellåda med torsen diff och högre utväxling på 4,5,6. (Tillsammans med servicen)
- Exedy stage 1 koppling. (Beställd)
- Exedy race flywheel. (Beställd)

Detta kommer redan kosta en massa så jag börjar där. Sedan får coilovers och annat hitta dit i framtiden om det behövs. Jag tycker bilen är ganska låg redan.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Nice. Accepterar man lite krängande så funkar den rätt okej med r-däck och orginalchassi.

Är kopplingen dålig eller varför byter du den?

Edit: Eller ja, korkad fråga. Byter man lådan är det ju så klart lika bra att byta koppling också.
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Hehe ja det är nog lite mer precaution från min sida. Kopplingen är nog inte dålig men som sagt... ska det ändå rivas där omkring så kan man sätta i en koppling som tål lite stryk

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Trevlig bil och bra val av delar thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Grattis till en mycket kul bil!

Du verkar ha siktat in dig på alldeles rätt grejer oxå. thumbs up

Ang JDM lådan, är det inte lägre utväxling på dom högre växlarna?



_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Hehe högre utväxling = högre gear ratio = högre acceleration/lägre toppfart. Lägsta växeln på en cykel har väldigt hög utväxling vilket gör att man kan trampa väldigt lätt men det går inte speciellt fort

I folkmun brukar man säga lägre utväxling för detta men det är nog fel tror jag.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Kul med nytt svängvänligt, får hoppas det blir banträff samtidigt vid något tillfälle.

_________________
Martin Öberg
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
nu har äntligen fälgar och däck hittat till bilen.

Jag går mot stylingströmmen och kör 16" med mycket gummi.
16x7" OZ ultraleggera med 215/50 toyo r888. Jag hade helst haft guld eller mörkgrå grafit färg på fälgarna, men det fanns tydligen bara silver till denna bilen :/


_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Ser bra ut!

JDM-krängare bak är också en välinvesterad tusenlapp. Ring Rosenholtz och beställ vetja!

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Thanks
Jag tänkte svänga en del med bilen innan jag börjar trixa för mycket med chassit.
Jag börjar med jdm-lådan och camberkit fram och bak. Sen får jag se framöver vad för coilovers och andra tweaks som behöver göras

Tack för tipset iaf !

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Nu har jag fixat en hondata kpro ecu och besiktigat bilen. Tyvärr med underkänt som resultat pga trasiga lampor och tonade framrutor :/

oh well, nu väntar jag bara på koppling, svänghjul och camberkit så är det dags för el grande service !

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Så du är tillbaka nu! Synd att du bytt ner dig till japs bara , hehe nedå, är fina bilar det där! Lycka till med den

_________________
Viktor Starkman
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
hehe ja det går inte hålla sig borta från denna hobby länge. Måste börja nånstans så man har råd att köra också!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Då har man gasat lite konbana i helgen. Var hur kul som helst och bilen gick över förväntan utan problem hela dagen. Trots att skivorna i fram tydligen var helt slut enligt verkstan

Bilen var idag inne på 8000 mils service med ventiljustering och fick nya skivor fram, nya orginalbelägg bak och carbotech xp8 fram. Även stålomspunna slangar och rbf600 hittade på bilen.
Pedalkänslan är mycket stummare nu och bromsarna tar riktigt fint.

Tyvärr har jag inte hunnit få koppling och svänghjul, men när de anländer så blir det montering så fort verkstan slår upp dörrarna igen efter semestern.

Bjuder på lite bilder från 2fat racings hemsida.







Jusste jag glömde nämna att jag beställt coilovers också. Måste ju råda bot på detta krängande ! Sen är nog plånboken ganska tom :/

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Nu har coilovers anlänt. Väntar bara på camberkit och lite annat så ska det nog hända grejer.



Var på gotland ring i helgen och gasade lite. Bilen går bra, bromsarna ännu bättre och jag bara längtar till att få på alla roliga delar !

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Vad är det för märke på Coilisarna? Har börjat titta efter det även jag, vet inte vad man skall rikta in sig på bara..

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Märket är BC racing (Bor Chuan, inte BuddyClub). Tror dessa är ganska nya på marknaden. Verkar vara helt okej kvalitet när jag håller i dom iaf. infästningar osv är svetsat stål och inte aluminium som det brukar vara på billigare D2 och Ksport vad jag förstått. Även om dessa märken har BC racing som leverantör av delar.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Tintin
Stockholm/Färingsö
Här sen Nov 2005
Inlägg: 17



Synd att du inte hade dämparna på i förra veckan.
Men det var ju ganska bra sång på rakorna däremot

Hörde från Emil att du hade lite sköna filmer från körningen.
Vore väldigt kul om du kunde lägga upp dessa så man fick se sig själv in action?


/Tintin
Subaru Impreza PSE

_________________
Tintin K
Subaru Impreza PSE -05 SÅLD!
Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!)
Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
tintin: Jag har inte hunnit kolla igenom filmerna. Får se när jag orkar. Hittar jag något skoj på dig så hojtar jag till

Nu är coilovers monterade, men jag tror jag råkade sätta dom lite för lågt i bak... Vad tror folket ?


_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Nu har bilen höjts 2cm bak och 1cm fram samt fått en väl behövlig 4 hjulsinställning på nb gummi i sthlm.
Värdena blev som följer.

FRAM
camber vänster -2.8
höger -2.7

toe vänster -0.05 (negativ toe in antar jag eftersom jag bad om toe out)
höger -0.05

BAK
camber vänster -1.5
höger -1.5

toe vänster 0.10 (positiv toe in antar jag eftersom jag bad om toe in)
höger 0.10

Bilen och nya coilovers kändes bra på gatan. Inte för hårt men ändå mycket mindre krängning!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Har sneglat på BC coilovers också och nu blev jag ju inte direkt mindre sugen...

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -05
1, 2, 3, 4   >>
20802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande