Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-29 - 31 SLC 5papp+ STOCKHOLM / Barkarby
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (20109 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

steffe skrev:
Dr L Falk ...


Jag själv i nå'n annan tråd skrev:
Ett första enkelt svar:

Treadwear är ett jämförelseindex för hur slitstarkt (hårt) ett däck är. Treadwear ingår i UTQG, Uniform Tire Quality Grading systemet, och är nå't som NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration, i staterna har hittat på.
Treadwear 100 motsvarar slitagebeständigheten hos ett gammalt förhistoriskt diagonaldäck. Om ett däck har TW 200 håller det alltså dubbelt så länge.
Så kallade R-däck brukar ha TW 60 eller så.
Highwaybetonade US-radialer kan ha 400 eller mer = snorhala.
Ett vanligt halvsportigt sommardäck av svenssontyp ligger kanske på 270.
Detta är ju lite ovetenskapliga siffror som däcksfabrikanterna får till lite som de vill, men det ger en fingervisning om greppet. Att man vill ligga över 200 på 5papp är för att förvissa sig att ingen åker på s.k. R-däck.

Det finns säker de som kan fördjupa sig mer, men det tar vi kanske i så fall i Däcksforumet...

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
Anders, hur mycket påverkar max tyngd som däcket kan belastas med? om ni skulle kört Speedstern med TW 140 men med däck som hade högre load index skulle väl TW skruvas till en del då man använder däcket till fel bil?


TW räknas vid max belastning.
I Speedstern fall med belastning 30-40% under Li, så borde dom ju räcka längre

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Fillebaxter skrev:
Hej igen.

Ser att våran medverkan i helgen har rört upp en del känslor.
Det är OK om ni stryker oss helt från resultatlistorna från helgens tävlingar så tar vi nya tag på Mantorp med förhoppningsvis ännu lite mindre rökutveckling .

Eftersom Treadwearvärlden just har öppnat sig för mig så kikade jag på en Mazda 3 2,0-07 som jag reparerade en skada på idag.
Den har org monterade Bridgestone Turananza ER 30. 205/55-16. Ser ut som ett vanligt pissdäck.
TREADWEAR 140! Skulle det isåfall vara gatdäckens motsvarighet till kvaldäck??

Känns inte som om att fabriken skulle montera ett snudd på "R-däck" på en sån bil....

Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.


Jag skiter i däcken ni gjorde ett förbaskat bra jobb med er bil, driftsäker och bra körning.
Det var bara röken i Lördags som irriterade mig.

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
A944T
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 109



Fillebaxter skrev:
Hej igen.

Ser att våran medverkan i helgen har rört upp en del känslor.
Det är OK om ni stryker oss helt från resultatlistorna från helgens tävlingar så tar vi nya tag på Mantorp med förhoppningsvis ännu lite mindre rökutveckling .

Eftersom Treadwearvärlden just har öppnat sig för mig så kikade jag på en Mazda 3 2,0-07 som jag reparerade en skada på idag.
Den har org monterade Bridgestone Turananza ER 30. 205/55-16. Ser ut som ett vanligt pissdäck.
TREADWEAR 140! Skulle det isåfall vara gatdäckens motsvarighet till kvaldäck??

Känns inte som om att fabriken skulle montera ett snudd på "R-däck" på en sån bil....

Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.


Ähh, kom igen nu.

Tävlingen görs upp på banan och inte med en massa eftergnäll om orättvisor i ett forum i efterhand.
Tycker man något var fel som inte är av sådan karaktär att det omedelbart kan tas vid rejstillfället får man väl uppmärksamma tävlingsledningen om detta vid kommande tillfälle så de kan agera därefter och se till att det inte upprepas.

Jag unnar Fillebaxter placeringen, även om det svider...

Bra jobbat!

_________________
Andreas Nilsson
Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



A944T skrev:
...................även om det svider.............


Ja...det svider. Men det gör det alltid om någon kommer före.

Som sagt. När tävlingsdagen är slut.....och alla åker hem.......står slutställningen fast.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag tyckte det var kul när vi hade fight om förstaplatsen i andra racet . Mer sånt thumbs up Glöm inte att se till att allt är rätt bara. Det irriterar med småsaker fast det kanske inte har någon praktisk betydelse, mycke roligare som när vi åkte 24-långlopp med hyrkart och det blev 10sek mellan 1an och tvåan i mål. Då Fredrik Lestrup hoppade ut framför mig med deras tavla så vår förare fick åka ett varv till innan sista bytet. Alla stog och hoppade jämfota i depån sista 45minutrarna. Jag hoppas på en sådan fight med er på Mantorp och att våra bilar funkar.
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



Grymt bra av Fredrik att ordna en tävling i Stockholm, vilket är så bra jobbat och få har gjort i modern tid. Märkligt att inte flera team tog möjligheten att åka i Stockholm?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Björn skrev:
som när vi åkte 24-långlopp med hyrkart och det blev 10sek mellan 1an och tvåan i mål. Då Fredrik Lestrup hoppade ut framför mig med deras tavla så vår förare fick åka ett varv till innan sista bytet. Alla stog och hoppade jämfota i depån sista 45minutrarna.


Ja den målgången glömmer man inte i första taget... eller hur kroppen kändes veckan efter racet

_________________
Martin Öberg
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



A944T skrev:


Jag unnar Fillebaxter placeringen, även om det svider...

Bra jobbat!


Svider i ögonen då

Jodå vi unnar alla som lyckas få en gammal traktor att gå så fort och så himla driftsäkert rökmoln eller inte, håller även med om att tävlingarna skall avgöras just under tävling inte efteråt, tycker bara det är kul om alla håller sig till reglerna. Traktorn verkar ju iallafall vara byggd på en 5papp budget vilket ju är kul, kanske kan vi få se lite Lantmännenreklam eller agri djurförsäkringslogga till nästa tävling

Hoppas vi alla syns i Mantorp så vi kan fajtas vidare under den hela långa förmidsommarnatten..

Raceon!


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Mantorp........ helt ärligt...... Om jag ska orka ta tag i det och göra evenemanget så behöver jag hjälp, med att få 18st att anmäla sig. För rent privatmässigt är det här en jäkligt jobbig tid med separation och husförsäljning och jag orkar helt enkelt inte att jobba stenhårt att promota Mantorp nu........ då jag har ett helt hem som ska fixas iordning inför en mäklarvisning som kommer ske helgen 13-14 juni samtidigt isåfall.
och familjeproblem med döttrar i vågskålen......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Hur många har anmält sig Fredrik?? (vi har iallafall betalt)

//joakim

_________________
Joakim Adolfson
Citera
jzzzz
V-h
Här sen Sep 2006
Inlägg: 34



joakim_adolfson skrev:
Hur många har anmält sig Fredrik?? (vi har iallafall betalt)

//joakim


Vi har också betalt och räknar iskallt med Mantorp eftersom vi håller på att stressmeka ihop ny motor nu för att hinna. Vore Jä-igt snöpligt om det är förgäves...?

Undrar även jag hur många som är anmälda? och blir det inget vill vi gärna veta det NU, för då kommer våra planer helt att omkullkastas.

EDIT: Såg nu dessutom att datumet ändrats från "13-14 Juni med start ca kl 18.00" till "fredagen den 12 Juni 18.00 - 21.00 och Lördagen den 13 Juni 09.00 - 15.00."

Då skiter det sig för oss som har teammedlemar som ska cykla vätternrundan.

Det är ju helt sanslöst vad förutsättningarna för dessa arrangemang ändras hela tiden > > >

mvh
Jonas
ab1 Racing

_________________
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



jzzzz skrev:
joakim_adolfson skrev:
Hur många har anmält sig Fredrik?? (vi har iallafall betalt)

//joakim


Vi har också betalt och räknar iskallt med Mantorp eftersom vi håller på att stressmeka ihop ny motor nu för att hinna. Vore Jä-igt snöpligt om det är förgäves...?

Undrar även jag hur många som är anmälda? och blir det inget vill vi gärna veta det NU, för då kommer våra planer helt att omkullkastas.

EDIT: Såg nu dessutom att datumet ändrats från "13-14 Juni med start ca kl 18.00" till "fredagen den 12 Juni 18.00 - 21.00 och Lördagen den 13 Juni 09.00 - 15.00."

Då skiter det sig för oss som har teammedlemar som ska cykla vätternrundan.

Det är ju helt sanslöst vad förutsättningarna för dessa arrangemang ändras hela tiden > > >

mvh
Jonas
ab1 Racing


Släng på eran anmälan i rätt tråd så ordnar det sig nog :-), ju fler vi blir som visar anmälan på rätt ställe ju större chans är att det blir genomfört.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54999&postdays=0&postor . . . .


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Finns det inte en inför träffar tråd för Mantorp? Jo, där: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54999

Fredrik, kan du inte spika hårt allt som går att spika kring tider osv, och dessutom tydligt markera vad som redan är hårt spikat så det inte blir tveksamheter och oro helt i onödan inför det hela.


Vad kan vi göra för att se till att det blir av nu när Fredrik går lite på knäna?


Men som sagt iväg till inför-tråden nu allihop

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Tebax till EFTER-snack

Tog någon ÖHT tider på gatbilsåkat? Vore kul o se hur man stod sig de få varv det blev Jag hade ju driftsboxen igång ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56824 ). Såg på Mylaps att Lycke Racing och VW Racing hade shyssta varvtider thumbs up och på söndan även Hatchet Racing och orange racing. Vad körde de?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Inga loggfiler, men polaren i sport quatron loggade några varv med gps i telefonen, varven låg på 52-53 sek och 178 km/h som mest på flygrakan.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Magnus Thomé skrev:
Tebax till EFTER-snack

Tog någon ÖHT tider på gatbilsåkat? Vore kul o se hur man stod sig de få varv det blev Jag hade ju driftsboxen igång ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56824 ). Såg på Mylaps att Lycke Racing och VW Racing hade shyssta varvtider thumbs up och på söndan även Hatchet Racing och orange racing. Vad körde de?


52,4 som bäst utan bromsar, hade löjligt dåliga broms-g, -0,6 till -0,7 (nån peak på 0,8) , det syns tydligt när de fejdar ut på acc-dec kurvorna.
Normalt ligger det ju på -1g och lite till när man trycker på pedalen.
Men det var rätt kul att sladda iaf

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Magnus Thomé skrev:


Såg på Mylaps att Lycke Racing och VW Racing hade shyssta varvtider thumbs up och på söndan även Hatchet Racing och orange racing. Vad körde de?


Team Hatchet bestod denna tävling av mig själv, min ständiga följeslagare Henke "Hall0n" och ny förare för denna tävling Mantorp Mackan i min Yxa (där av teamnamnet):



Lördag:
Henke körde timma 1
Jag körde timma 2

Söndag:
Mackan körde timma 1 & 4
Jag körde timma 2
Henke körde timma 3

Vi hade driftbox i under hela söndagsracet, jag skall se om Mackan kan skicka över filen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



OFFkeFF skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tebax till EFTER-snack

Tog någon ÖHT tider på gatbilsåkat? Vore kul o se hur man stod sig de få varv det blev Jag hade ju driftsboxen igång ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56824 ). Såg på Mylaps att Lycke Racing och VW Racing hade shyssta varvtider thumbs up och på söndan även Hatchet Racing och orange racing. Vad körde de?


52,4 som bäst utan bromsar, hade löjligt dåliga broms-g, -0,6 till -0,7 (nån peak på 0,8) , det syns tydligt när de fejdar ut på acc-dec kurvorna.
Normalt ligger det ju på -1g och lite till när man trycker på pedalen.
Men det var rätt kul att sladda iaf


Jag låg precis och snuddade på 50 strecket ett par gånger. Normala tider med lite trafik var runt 52. Inte så höga g som jag är van vid, hade nog med underlaget att göra, ca 0.1g under mina normala maxvärden.

Jag hade mycket tid att hämta, sätter jag ihop ett optimalt varv med snuttar från sektionerna pekar det på tider runt 48s kanske typ ungefär. Jag fegar i flera kurvor (jag ÄLSKAR loggar), bland annat kurva nr2 mot bakrakan samt kurva 7 (svag höger innan svag vänster ut på rakan). Kommer inte ens upp i 0.6g för det mesta.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:

Jag låg precis och snuddade på 50 strecket ett par gånger. Normala tider med lite trafik var runt 52. Inte så höga g som jag är van vid, hade nog med underlaget att göra, ca 0.1g under mina normala maxvärden.

Jag hade mycket tid att hämta, sätter jag ihop ett optimalt varv med snuttar från sektionerna pekar det på tider runt 48s kanske typ ungefär. Jag fegar i flera kurvor (jag ÄLSKAR loggar), bland annat kurva nr2 mot bakrakan samt kurva 7 (svag höger innan svag vänster ut på rakan). Kommer inte ens upp i 0.6g för det mesta.


Kan du få ut ett varv på bild, det jag är mest intresserad av är ett piruettvarv just innan slingan

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Finns det inte en inför träffar tråd för Mantorp? Jo, där: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54999

Fredrik, kan du inte spika hårt allt som går att spika kring tider osv, och dessutom tydligt markera vad som redan är hårt spikat så det inte blir tveksamheter och oro helt i onödan inför det hela.


Vad kan vi göra för att se till att det blir av nu när Fredrik går lite på knäna?


Men som sagt iväg till inför-tråden nu allihop

thumbs up


tyvärr är motorsporten ganska skakig just nu..... jag har mina egna personliga problem men det är inte största problemet faktiskt för att göra tävling....

för mantorp har följande problem.

1. Mantorp ringer mig och säger att dom har fått bullerbekymmer för den här söndagen och jag inte får hyra den, som kompensation får jag hyra fredagen mellan 18-21 om jag håller max 90 db då..... vilket vi grejjar med 5papp bilar.

2. Ni tävlande är skitdåliga på att anmäla ert intresse i god tid numera..... var likadant med Barkarby där många anmälningar kom in på slutet och ändå var det ett par anmälda som inte kom och till och med såna som kom och tränade och sen åkte hem.

3. jag har fått en jäkla massa bekymmer med en separation med barn involverad som är allt annat än harmonisk just nu...... Och jag behöver ta en time-out från allt


så sammanfattningsvis...... jag orkar inte, kämpa för mantorp om det inte kommer tillräckligt många frivilligt just nu på eget bevåg....... Och om jag ställer in så gör jag mest för att kunna vara med på mina döttrars skolavslutning som förmodligen är den sista jag är med på ..... Och som är på fredagen den 12e .

däremot kommer jag göra 3st tävlingar för 5papp+ i höst och kommer i god tid gå ut med ALLA detaljer om upplägg osv och om jag ställer in så går startavgiften som redan är inbetalt i samband med barkarby dubbleringen gå vidare till valfri evenemang då.....

just nu tror jag det är 90 % chans att det ställs in men definitiva beslutet tar jag på torsdag när jag ser hur många som anmält sig till mig på mail.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eftersnack
2009-05-29 - 31 SLC 5papp+ STOCKHOLM / Barkarby
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (20109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande