Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-06-08 Prova på banåka Sviestad
<<   1, 2
4493 besök totalt
Nahpets
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 64



Dignell skrev:
Nahpets skrev:
Dignell skrev:
Då så lite film från framfarten på Sviestad i måndags. För Saab ägare rekommenderas 2:30 in i film I och 3:55 in i film II

Film I: http://www.youtube.com/watch?v=c9bHke4amVg

Film II: http://www.youtube.com/watch?v=pPuRvKLK8Ag


Tjoho ... !
Jag är med under några sekunder 0:43 i II . Seconds of fame .
Vinkade du Mårten för att jag släppte dig tydligt och fint eller för att du var orolig för gruset ?

Mvh
Stephan


Hejsan!

Brukar försöka vinka för att tacka folk som släpper förbi snyggt. Inte alltid man kan släppa ratten, men jag tycker det är trevligt på något sätt. Så jag brukar försöka.

Sen blev det en lite väl tight linje på det varvet, hoppas jag inte sprutade grus på dig.

/ Mårten


Antog det förstnämda också ... ingen fara med gruset!
Alltid trevligt att få en bekräftestelse att det gick bra med omkörningen.

Du låg på bra med bilen ... trodde i mitt första varv efter dig att det var en galning bakom ratten .
Kul med film!
Mvh
Stephan

_________________
Stephan Samuelson
Porsche 944 TURBO -87
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nahpets skrev:
trodde i mitt första varv efter dig att det var en galning bakom ratten


Haha, jasså där ser man

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Dignell skrev:
Då så lite film från framfarten på Sviestad i måndags. För Saab ägare rekommenderas 2:30 in i film I och 3:55 in i film II

Film I: http://www.youtube.com/watch?v=c9bHke4amVg

Film II: http://www.youtube.com/watch?v=pPuRvKLK8Ag



Kul att du fick med min snurr i rondellen. Jag spenderade några varv med att känna var gränsen låg i grepp och när man sen tar det lite lugnare igen så står man där med bakhjulen i gräset.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
NissseMann skrev:
Någon som har bilder på en saab 9000?

Några bilder till på "eldsprutande saaben"





(Sista bilden är samma som i första inlägget)

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Har ni slutat med chikanen? Äntligen, så mycket strul som det varit runt den...

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Har inte kört utan chikan, gillar chikanen för utan blir det ännu färre kurvor och nu måste jag bygga större motor så man inte behöver vänta så länge på att komma till en kurva...

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
NissseMann
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 67



Tackar för bilderna
Kul att jämföra krängningen efter bytet av framfjädrarna.

_________________
Martin Berglund

"Busbil" och Rejsbil - Saab 9000 Turbo -85
http://www.garaget.org/?car=133793
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

volymmannen skrev:
Har inte kört utan chikan, gillar chikanen för utan blir det ännu färre kurvor och nu måste jag bygga större motor så man inte behöver vänta så länge på att komma till en kurva...


Faktum är att det går riktigt bra utan chikanen, jag gillar det helt klart bättre utan. Som någon skrev så har nästan alla olyckor på Sviestad haft något med chikanen att göra.

Det kräver dock lite tillvänjning att köra utan chikanen, det går så in i h-e på rakan. Faktum är att jag bara har 8km/h lägre Vmax på Sviestad rakan i blötan än jag har efter Mantorps rakan i torrt. 177km/h vs. 185km/h (GPS fart) Man bromsar ju dessutom inte rakt som på Mantorp utan börjar bromsa efter att ha passerat apex i den svaga högern och bromsar sig sedan ut mot turn in på vänsterkanten av banan. Lite läskigt på smala Sviestad faktiskt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



lite ironiskt att en chikan orsakar fler olyckor eftersom dess syfte är att hålla nere farten, det jag menar är att min bil inte orkar fortare än 180 oavsett raka, eftersom vingen ger så motstånd, därför gillar jag inte långa rakor, och det är roligare när det svänger än att åka fort rakt fram, skulle det vara det skulle jag börjat med rattlåsraceing...

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
volymmannen skrev:
lite ironiskt att en chikan orsakar fler olyckor eftersom dess syfte är att hålla nere farten, det jag menar är att min bil inte orkar fortare än 180 oavsett raka, eftersom vingen ger så motstånd, därför gillar jag inte långa rakor, och det är roligare när det svänger än att åka fort rakt fram, skulle det vara det skulle jag börjat med rattlåsraceing...

om din bil orkar precis 180 oavsett raka kommer du då verkligen upp i 180 på sviestad ens utan chikan?

Jag tycker det funkar bra utan chikan. Värsta typen av olyckor har väl varit snurrningar in i räcket till höger efter chikanen. Jag inbillar mig att chikanen på senare tid gjordes mer sluten i ingången och öppnare i utgången vilken isåfall minskar risken för ovanstående. Sen har ju många kört på däcktravar också vilket är varken kul eller billigt. För att inte tala om vad som händer om någon tappar lite olja eller glykol där, finns då fyra däcktravar och ett räcke som det är stor risk att man kolliderar med.

Förra provapåkörningen var första gången jag provade utan chikan. Om man ligger långt ute till vänster efter fartböjen så är det gropigt i början av inbromsningen. Bakändan hoppade till rätt bra för mig vid ett flertal tillfällen. Någon mer som märkt detta? Jag var lite skraj för detta nu sist i regnet så jag låg betydligt längre till högen när jag började bromsa.

Banguider - Sviestad Sida 3 skrev:
Nu kommer den snabba knixen "Fartböjen" som du har riktigt hög fart igenom. Om du har en accelerationssnabb bil så ska du ha lite respekt för den här lilla saken, speciellt om det finns andra bilar på banan som gör att du inte tar idealspåret. Det kan bli väldigt ont om asfalt vid (19) om du inte höll in till apex vid (18) för att du tex körde om någon.

Detta blir än mer påtagligt nu utan chikan. Enligt min mening så bör man inte köra jämsides genom fartböjen om man inte känner varandra väl och tycker att det är det roligaste som finns. Om det kommer en snabbare bil bakom markera då gärna med blinkers samt släpp av lite så att omkörningen är klar innan fartböjen.

Edit: Jag tycker också att det är roligare när det svänger och att rakor är mer ett måste för att det ska gå att köra om vid tävling.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BOFH skrev:
volymmannen skrev:
lite ironiskt att en chikan orsakar fler olyckor eftersom dess syfte är att hålla nere farten, det jag menar är att min bil inte orkar fortare än 180 oavsett raka, eftersom vingen ger så motstånd, därför gillar jag inte långa rakor, och det är roligare när det svänger än att åka fort rakt fram, skulle det vara det skulle jag börjat med rattlåsraceing...

om din bil orkar precis 180 oavsett raka kommer du då verkligen upp i 180 på sviestad ens utan chikan?

Nej det tror jag inte men då jag kommer upp i 140 ganska snabbt (3an) och bilen går lika fort på 4an som 5an, så passar en chikan mig bättre, men nog snackat om det så länge inte det händer några olyckor så är det väl bra...kommer ändå i en större motor snart

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Eftersnack
2009-06-08 Prova på banåka Sviestad
<<   1, 2
4493 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande