Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2009-06-13 /14 Le Mans | << 1, 2 4 besök senaste veckan (7516 totalt) |
Vi hade en liten efterträff igår kväll (lessen att jag glömde ringa, Jocke) och bytte bilder med varandra. Så nu tänkte jag lägga upp Bosses sociala bilder. Andreas rejs-versioner får han välja ut själv (orkar inte gå igenom de 1400 han tog...).
Vi vet nu vart fångst-stängslen ifrån utförsbackarna tar vägen på sommaren. De hamnar utmed autobahn! om de är riktigt lika effektiva på att fånga upp felnavigerande minibussar som packade engelsmän på skidor valde vi att inte testa. På rull. Vår kära navigator räddade oss många gånger (som när oscar valde att göra en utflykt in i de trängre delarna av Antwerpen) men har här passat på att ge oss en liten de-tour pga nån trafikinformation vi missat. Eller... så fort vi kom upp på motorvägen igen började vi köra om de lastbilar vi passerat strax innan vi vek av. Kryssarkungen himself. Eftersom vi i sann snåländsk anda hade programerat en rutt som missade Paris och inte nyttjade betalvägar fick vi se delar av frankrike vi inte ens hört talas om. Det här borde vara Seine och vi kan då ha varit nära Arras. Tjusigt var det ia alla fall. Sen började plötsligt skyltarna se inbjudande ut. Kärscher hade tänkt till och erbjöd entusiasterna chansen att tvätta av resdammet. Det var underligt få som nappade, vi såg aldrig nån kö. Lite talande... När vi gjorde depåraiden fredag morgon var Audi helt klara med sin VIP-avdelning (du får f-n göra en insats till nästa gång Dogge, så vi kommer in där), Peugeot höll på med de sista detaljerna och Aston... tja, titta själva. Fast det var nog rätt påkostat därinne. Bara en vanlig 66:a framför nåt sponsortält. Var det 65000 steg vi hann med? Alla hade vi riktigt bra skor och alla hade vi duktigt ont i fötterna. Hur det hade känts med de här vill jag inte veta. oscar påpekade att det här måste ju vara några av de mest kvalifiserade teamen i världen som samlats. Och ändå, dagen innan loppet så var allt nerplockat och utspritt på garagegolvet med en stackare sittandes mitt i, planlöst skruvande i lätt halvpanik. Precis somi garaget hemma... Han har en poäng där. Jag tänkte inte på det när jag fotade den ifrån andra hållet men det är ju faktiskt bara karossdelarna och fyra hjul men ser uppställda. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Är det inte en stötdämpare extra där emellan de ordinarie? Vad har den i så fall för funktion? Henrik, jag hade inte mycet att komma med, och det var bara dessa två Bosse hade. Delvis rosa lack och förgyllda slangar Fast det är klart, det är ju en Mazda Nädå, jag antar att det är ett luftintag och man gjort något för att hindra luften ifrån att bli varm. Den beryktade lljuskronan hos Jet Aliance-teamet. Det skall rejsas med klass. Nån underlig minnesstaty med alla forna segrare inskrivna. Fråga mig bara inte vad den skall symbolisera. The great white... Och så Jocke. Ett nöt, i bråk med flera nötter. Eller var det bara för många rörliga delar? Plötsligt hörde jag ett väldans fnittrande bakom mig. Jag kunde inte fatta varför, jag hade ju bara tejpat upp min tältingång för att vädra ur det lite... Det kommer för all framtid att ha arbetsnamnet köttgrottan. En annan klart bisarr syn. Jag skulle ge rätt mycket för att få veta hur den hamnat där, men vakten och hans jätte-Rottwailer såg inte så kommunicerbara ut så vi atod ifrån att fråga. Lägg märkte till gasdriftskonverteringen för att göra den extra slö. Det franska köket imponerade som väntat. Kanske inte så mycket smakmässigt, men för deras förmåga till nyskapande. Middagsdags och jag har fått in min kebab med pommes. Serverad i en baguett... Även en kokt (eller två) med pommes kom likadant. Men favoriten var ändå "Le big Mac": Jag kan meddela att så länge du inte har en käk-konstruktion som en Boa constriktor så kommer det att spruta saker och ting åt alla håll när du biter i en av dessa rätter. Men mättade gjorde de i alla fall. Annars var det ju, som synes, egen grillning som gällde för många. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Hittar ingen bra artikel om det just nu. |
||
Nähä, inga bidrag i från de andra. Då får jag väl fortsätta monologen. Lördag morgon och det var dags för några supportklasser. Jag vet inte riktigt vad för språk-kunskaper killen som har hand om loppets officiella hemsida har, men där stod det "corn of ears Le mans race". Vi undrade alla...
Det officiella programet styrde dock upp saker och ting. Det var sportbilar emellan 49-65 som skulle tävla. Här en Ferrari 206 Dino och en Lister Knobbly. Jaguar Lister GT. Staffan Svennby har eller har haft något liknande. Justin Law körde, och han är ju en "hired gun" så.... Ferrari 246S Framförd av Tony Dron, hyffsat känd journalist och författare som bl.a. tävlade med en 924 GTP här när de var nya Aston Martin DB4 GT. Okey, Zagaton är snyggare, men den där vore helt ok att ha i garaget, bara den. om ni inte sett det så kan jag berätta att det är ingången till Porschekurvorna vi står vid, och det är en Alfa TZ1 som bromsar sig förbi en A-H 100M. Klart spacead Alpine A210. Vad hett det måste bli därinne, under kupolen, efter ett tag. En 3000 Mk1 den här gången. Av alla underliga saker att färdas nerför Mulsanne i... Panhard X86 på hela 745cc. Oj vad det måste fladdrat till när V8-brigaden passerade Kanske inte just denna Allard K3, för den lät mycket mer än den gick. Men det fanns andra... Klarar ni att lista ut vad det här är utan att tjuvkika i resultatlistorna? Stackarn kom inte ens ett halvt varv innan nåt lager gav upp. Det lät inte vackert när den puttrade förbi För oss på plats var inte loppet som sådant något att hurra över. Fältet var så ojämnt att det snabbt blev utspritt, fast de var många startande. De som såg tv-sändningen fick tydligen en annan bild då 250 LM:en här (visste du att det såldes en ny till sverige och att den nu står på Schlumpf-museèt och räknas till att vara världens mest orörda ex) hade en vild kamp med Lister Coupen och... E-typen (tror jag, jag såg det som sagt inte själv ). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Du gjorde rätt som inte stod på läktarn och plåtade, det var skit omöjligt att få focus genom stänglset. 2008 hade dom C-klass som tema. Porschekurvorna var tydligen bra, jag stod på träningen och under racets 3 första timmar nere i esset, högt uppe i slänten mot huset. Mycket bra fotoställe, man fick dom snett framifrån i 45 graders vinkel när det gick som saktast.
_________________ Arne Lindgren |
||
Sitta på läktare, baaaah. Vi snålänningar kostar inte på oss sånt trams.
Fast så här i efterhand skulle vi nog ha delat på ett par biljetter så att vi nån gång kunde suttit ner, under tak, och kollat race. En av tre D-types. Jag hade faktiskt inte sett en enda tävla innan. Dinon närmare. Tror inte det var den svenska bilen (om den nu finns kvar i landet). Cooper Monaco ifrån 1959. Måste varit en av de första sportbilarna med mittmotor. Den enda av sitt slag: Aston Martin Project 214. När såväl DB4 GT som Zagaton var för tunga togs tre bilar, likande den här fram. En höggs upp efter en dödsolycka, de andra två krigar fortfarande. Den var inte så snabb som den brukar vara, jag antar att det icke matchande bakhjulen pajjade balansen. Tio år tidigare såg Astons ut så här. DB2 hette de och räckte till klasseger 1950. Ni överlever en till va? Ett gäng 911:or fanns givetvis på plats, men de här åren har de inte så mycket godis homologerat, så de går inte så fort. Lotus Elite. Just en sån som en bekant hittade bakom en lada på öland för en massa år sen. Komplett med fabrikstrim och annat kul. Den var nästan klar när han sålde den till västkusten. Han tyckte att redan hans dåvarande Elan Sprint var lite obekväm, så det där hade nog blivit väl bra... Enda Cobran. Har 644 CGT som skrivbordsbild faktiskt, men då på ett proffsfoto taget vid utgången chikanen Goodwood, givetvis med ett lagom ställ. Annan AC. Annan Allard. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Grillen kanske inte är så het, men resten Aston Martin DB3 enl. programet. I förhållande till de framgångar de haft var det mycket Aston och lite Ferrari... och vore det inte läge för en officiell GT-satsning ifrån Jaguar snart? Hiskeligt mullrande Vette, men den hade inte mycket med tätklungan att göra. Synd att de som finns/fanns i Sverige inte körs längre. C-type replika vore kanske något att fundera över i framtiden. Det skulle säkert bli bra, jag som inte ens kan hålla liv i en Ascona b och en Golf 2 Stuket på hjälmen och det uppvinklade huvudet har inte ändrat på sig under alla dessa år. Sir Stirling Moss i sin OSCA FS372 En DB3 till får avsluta kvällen. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Ähh, det var bara sex historic-bilder kvar. Lika bra att bet av dem så vi kan börja på racet sen:
Lister Costin. Som jag tror också står för början av Cosworth... Verkar inte det där vara en väl kort hjulbas för en biltyp byggd för att sladda sig fram med? Startnumret fanns inte med i programbladet, men är det inte en Elwa? och folk klagar på att de inte får plats i en Miata... OSCA MT4 Jag får väldiga Panamericana-vibbar av den här. Apropå små bilar... DB Barquette HBR 750cc. Healey 100 och D-type med lätt avvikande fena (nån anglofil som vet varför?) får avsluta. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Ajdå... jag mssade visst lite av fredagskvällens underhållning. För då skall man leta rondeller, helst såna närmare staden, för där kan allt hända och ses... http://www.youtube.com/watch?v=tocQa
I vårt lilla lugna hörn av världen såg det ut så här: Öhhh, jaha... Jag vet inte vad blondinen i baksätet hade på sig, men av jublet ifrån andra sidan rondellen att döma kan det inte ha varit mycket FTD, utan konkurans. och det fanns fler TVR per capita än någon annanstans i världen. Men det dök också upp två företeelser som jag trodde var klart svenska: Van och 740-raggarna V8-märket ljuger inte, mullrade såååå skönt. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Det var en supportklass till, och sen någon sorts öppen körning för de med FET plånbok, men vi drog tillbaka till tälten för att ladda lite. Starten skulle givetvis ses vid startområdet och där befann vi oss i hygglig tid, men sen skulle det ätas och det gick inte fort. En kvart innan start tyckte jag det var läge att påpeka hur vi låg till och då blev det liv och rörelse Platsen vi efter (o)moget övervägande hittade var:
partiet efter Dunlop-bron. Och vi var inte ensamma... Sen var det plötsligt igång. och allt passerade fortare än man han säga "The fallen madonna with the big boobies". Det var lönlöst att fota de första varven innan det spred ut sig lite... Jag måste verkligen rengöra min kamera nån dag Sen tyckte vi att gräset såg grönare ut på andra sidan, så vi knatade tillbaka, hittade en gammal bekant ifrån Autosportmässorna (Zolfer orange heter den), klättrade över Dunlop-bron och märkte att de luckor i publikhavet vi sett berodde på att det inte var fysiskt möjligt att stå där. Bottenlösa kaninhål, ostrategiskt utställda vattenkranar, taggbuskar och allt annat roligt var ivägen. Så efter en vila i en taggbuske (de andra släpade på stolar och behövde inte bekymra sig) drog vi ner till Tertre Rouge, hittade en tunnel under banan och gick upp där istället. Och där var det grönare... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Som sagt, innern nere vid Tertre Rouge. Courage oreca Creation CA07, rattad av bl.a. Vanina Ickx. När jag satt där på gräset i godan ro och pillade på nån inställning ser jag plötsligt i ögonvrån hur ALLA reser sig och vänder sig ner mot kurvan. Stefan ortelli lyckas precis då med det här http://www.youtube.com/watch?v=AsYNf I Ferrarin satt det enda "svensk-hoppet", Niklas Jönsson. Fast han kör väl på amerikanskt medborgarskap numera? och nästa gång blir det mer sånt här. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Kvällsbilder var det, ja. Vi stod väl ut i två timmar ungefär på dagen, sen tog solen, hettan och dammet ut sin rätt och vi drog oss tillbaka. Vi hade då fått höra Radio Le Mans underbara kommentarer till det här http://www.youtube.com/watch?v=gECNP
Klockan var runt 21,30 när vi kom upp till Porschekurvorna igen, och det var alldeles lagom med folk där. Var det inte var lagom med var rök ifrån alla j-la grillpartyn... Tro mig, jag försökte få kameran att ta vettiga bilder hela kvällen, men det gick bara inte. Ni får leva med diset helt enkelt (ni slapp i alla fall stekoset...) PrivatAudi som slutade racet med Christian Bakkerud bakom ratten http://www.youtube.com/watch?v=dWy5F Helgens "taskigt läge": Narain Karthikeyan (som ju körde F1 05) skulle varit med och kört här. Han skulle t.o.m. startat. Men några minuter innan kände han ett visst tryckande behov, hoppade ur bilen och skulle svinga sig över depåmuren för att gå på muggen därinne. Och lyckas då dra axeln ur led... Teamets läkare drog den på plats igen, men ACo vägrade att friskförklara honom, så teamets två andra förare fick hastigt och (o)lustigt en massa mer körtid. Som sagt, taskigt läge. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Stod senare för en av årets smällar http://www.youtube.com/watch?v=okqY0 Skymningen, och de glödande skivornas tid började. Återuppbyggd efter träningskrasch http://www.youtube.com/watch?v=aQbrY Fartskillnad. Turbon måste sitta bra nära bakre hjulhuset? Några avslutande bilder ifrån lunchtid söndag. Vi gick tillbaka till Porschekuvorna igen, men valde andra sidan den är gången. Bakom oss syntes nöjesfältet (som vi aldrig orkade gå till) och alla läktare. Precis intill oss låg Porsche club GB:s område. Med egen pool t.o.m och givetvis ett till av K-rejsers tältläger. Jag har sett mycket bilder på rätt skitiga och illa tilltygade bilar som kommer åkande efter natten, men de flesta som överlevt i år såg fortfarande bra ut. Men visst, en hel del fattades... Born to race. Jajjemensan! Astonbilen får avsluta det hela. Vi gick tillbaka, käkade lite, tittade på vart vi bodde, konstaterade att även om vi skulle komma ut bra i förhållande till andra campare så skulle alla vanliga besökare slussas ut först. Vi skulle bli sittande i timmar... Och eftersom några av de andra är ansvarskännande arbetare (jag tillhör INTE den skaran, det inkräktar för mycket på min fritid...) ville de komma hem i hygglig tid. Så vi fuskade och åkte redan vid 13-tiden. Sen rullade på dagen och natten igenom, och måndag förmiddag, runt 11 var vi tillbaka i Kalmar. Pigga var vi inte och jag var djupt tacksam att jag va ledig även dagen efter. Hur var det för er andra, fick ni nåt vettigt gjort? Vi har räknat lite på det, och hyrbil, diesel, vägavgifter, biljetter, boende, ja allt utom kök och annat personligt gick på 3400:- per skalle. Rätt överkomligt eller hur? Satsar du på att åka dit, ta då med en cykel, minimoto, crosscart eller annat transportmedel för att ta dig runt, det kommer vi göra... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Sitter just och knåpar på en artikel till SVKGs klubbtidning "Bulletinen".
Här är lite bilder som jag hann knäppa under helgen. En komplett artikel kommer i nästa utgåva av "Bullen". Depåstopp under kvalet Jason som gav mig möjligheten att komma ner med teamet Förarmöte efter kvalet Ben, Dough och Jason fundera ut chassisättning Mike West spelar Star Spangled Bangle på distad gitarr vilket gav en atmosfär man kunde stå på! Mäktigt. Dags för målgång. Bilen kom in för ett traditionellt "wipedown" 30min innan målflagg för att vara ren & fin då den går i mål i sitt sista race. Glada & trötta efter 30h i depån... 1:a pris i GT1 klassen. Observera också den snygga piken som bars under loppet. Den luktade inte hallon vill jag lova! _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Eftersnack 2009-06-13 /14 Le Mans | << 1, 2 4 besök senaste veckan (7516 totalt) |