Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -88 Såld
1 besök senaste veckan (5704 totalt)
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Bilen är numera såld





Efter att ha varit medlem och läst mycket här på Rejsa så är det nu dags att lägga upp min nya lekbil.

Sist jag körde bana var 2001 om jag inte minns fel och då var det med denna



Åren efter det var det många bortförklaringar och sen blev det licenskrav och det hade inte jag så då blev det helt enkelt inget med det.

Men nu har suget kommit tillbaka och efter ett antal olika BMW lok så kom jag fram till att det nog skulle bli en bil så man kan köra på bana igen.

En 2002a vill jag inte förstöra så tankarna gick mot högre E-koder.
Min Z3 Coupé är fantastiskt rolig bil att köra så jag tänkte ansluta mig till Cpt maffian och köpa mig en 323ti.
Men nu blev det inte så utan jag såg en annons på en 325i 2d E30 så var det bara att klippa till.
Den har redan fått superflexbussningar, Bilstein sprint stålomspunna bromsslangar samt en FK sänkningssats, av tidigare ägare, så den borde jag väl kunna ta mig runt med nåt varv iaf.

Lyckligtvis så har den även drag som gör att man kan använda den till mycket annat också, bla köra singel när det behövs!



Bilen har idag Alpina framstolar, men de kastas ut inom kort och slängs in i min 2002a istället.
Tyvärr har den även taklucka men man kan inte få allt

Planen är att köra prova på körningen på Knutstorp (har ingen licens än) och se om det fortfarande är kul med bankröning
Sen blir det licens till våren är tanken och medlemskap i BMW SC.

Framtidsplaner:
Rensning av allt löst som inte behövs, och fast som inte behövs
Sparco Evo 2 stolen som ligger här hemma ska hamna på förarplatsen
R-däck samt fälgar till dem.
En Sparco Evo 2 ska trilla in på passagerarplatsen
Lättare huv

Sen de som ligger längre fram i tiden:
5-bultat och bromsuppgradering i samband med detta
Byta chassit till nåt bättre
Kolfiber/glasfiber tak!?
Bur
Byte av motor till M54B30

_________________
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2458



Nästan blingfri (Ögonlock)


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Johan:
Ja nästanpå, men där är svarta hella halvljus på den också, men vanliga helljus
Det räknas väl också som bling eller bling är bara extramonterade/tyngande delar?
Även bakochfram monterade E34 sidoblinkers som troligen hamnade där efter skärmbyte då den är svensksåld.

Den obligatoriska invägningen skedde idag, saknade ca 5l i tanken men med 20kg noggrannhet så spelar inte det så stor roll.


1220kg utan förare
Ska en E30 verkligen väga så mycket?
Denna saknar all betungande extra utr.
Fönstervevar, analog klocka, utan servo och tror inte där ens är ABS men inte hunnit titta så mycket på den än.
Sen är där taklucka och dragkrok som är två tunga delar.

Anmälde mig till provapå körningen på Knutan idag så nu ska lättningen påbörjas.
Första 100 är de lättaste eller vad är det man säger!?

_________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vill du lätta lite kan du kika lite i min tråd för lite tips

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

Min väger ca 945 kg idag med M52B25 motor ink förare & full tank
utan förare ca 865kg & tomvikt på 840 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
-> Michael Bäck
Det var verkligen låg vikt, trodde inte E30isar kunde väga så lite.
Mitt mål är runt 1 ton utan förare, kan väl vara en bra början!?


Bilen i sig har det inte hänt nåt med mer än en oljeservice och lite nya stift.
För jag har varit på semester en sväng ner i Tyskland och Österrike.

Första anhalten blev BMW Museumet i Munchen där denna stod vid entren.

Mums

Museumet har verkligen fått ett lyft sedan jag var där 2002 och är nu rejält stort, rekomenderar verkligen ett besök.

Ingen gissning på hur många bilar där var men det var väldigt många.
Bla denna som gav mig lite tips på vad jag ska leta för delar till min egna 2002ti som är ett långtidsprojekt (hoppas bara BMW renoverat den med "rätt" delar).



Sen fanns ju Motorsportavdelningen också.....



Efter Munchen for vi ner till oberammergau som är en liten by som ligger nere vid Österrikiska gränsen.
Här har BMW 02 Club Deutschland annordnat två träffar för 02or och Neue klasse tidigare, 2002 och 2006 vilka jag har varit på båda.
Men 2002 var ju ett tag sen så vi tog Roadbook:erna med oss från denna sväng och körde de 27 milen på serpentinvägar och kom fram till detta stället, In der Eng heter det (eller das Eng kanske).
Superfint och längst in i dalen ligger det restaurang och hotell som har supergod mat.
Här har vi stannat för att vila de 193 hästarna tillsammans med de 193 kossorna som går löst.



Underbara vägar som slingrar sig runt de gröna sjöarna



Sen "på vägen hem" så körde vi till Nurburg Ring för att ta ett Turistvarv för att iaf kunna säga att man varit där...



Ingen aning om var detta är på banan men lite senare stod vi på samma ställe framme vid räcket och tittade på när andra höll ~dubbla hastigheten mot oss...



När man pratar om de olika tiderna på Ringen vart är start och stopp någonstans?
Men jag tror inte jag ska ta och publicera min tid här men det är 10min ++++++ från konerna ut på rakan och fram till någon skylt det står 90 på innan man går in i depå igen.
Skönt iaf att ha en tid som är lätt att bättra på!


Påväg hem från Ringen så körde vi inom Essen och plockade upp ett fjäderbensstag till 325an i alu.
Lätt och ser bra ut, lådan kastades och staget lades löst bak i storlastaren.
Det är nu monterat men jag har ingen bild än.
Ev startar mekandet med 325an imorgon.

_________________
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vi ses snart på Knutan

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Hallå där, lite bilder på långtidsobjektet skulle sitta fint.

_________________
/Anders C
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Anders Carlsson skrev:
Hallå där, lite bilder på långtidsobjektet skulle sitta fint.


+1

Trevlig E30 annars..! Förnuftigt av dig att inte förstöra en 02:a...

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Halloj!

Välkommen till e30-träsket!
Visst, compact-maffian är väl etablerad, men e30-maffian är inte långt ifrån.
Vi är flertalet tokar som bor nära dig. Hoppas vi ses på Knutstorp, så vi kan tjöta e30.

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Förresten, den där 02'an på BMW-museet är nybyggd på genuina delar. De delar man inte hittat i sina lager har man tillverkat. Inget fuskbygge alltså. Bygget skedde till allmän beskådan på museet. Coolt!

ps. Jäkligt läckra bilder på din Z i Alperna.

_________________
L-P Johnsson
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161



oh skoj med en till E30

I och med att jag är en extrem nybörjare är det roligt att se hur andra gör så man kan kopiera era fina ideér

Lycka till!

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Snygg bil och trevlig reseskildring. thumbs up

Vi ses på banan.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Tack för alla glada tillrop

Mitt lilla långtidsprojekt är inte så intressant att visa bilder på då det består bara av en massa lådor nere i källaren och en kaross som håller på att spacklas och ska få lite färg på annan ort.
Sen är det ju inte en banåkarbil utan en blivande glassätarbil, men det kan nog hända att det smyger in ett och annat foto här i tråden
Men jag kan väl bjuda på en bild på min (eller ja fruns) rullande 02a...


Elpe300 -> Är du säker på att den coloradogula 2002ti:n är nybyggd?
Till år 2006 så färdigställde de en 2002tii, inka färgad som jag såg på förra Bavaria Tour som ägde rum 2006.
Bild på den.




Lite bilder från dagens jobb

Grejer ut


och den klassiska asfaltmatteborttagningen

Rost på golvet längst fram till 'både höger och vänster, takluckedräneringen som inte fungerar tro??

"Bara" runt kardantunneln kvar men Label offen tog slut så jag för köpa en ny sprayburk imorgon, behöver även snygga till lite här och där.


Men skoj var det att få bort asfaltmattorna, gick otroligt smidigt med varmluftspistol, spackelspade och Biltemas label-off.

Ett litet prestandaprov har hunnits med, 80-130 på mätaren med olättad bil (förutom lite småsaker) gick på 7.17sek i snitt.
Efter att baksäte och mattor etc var ute så var jag tvungen att köra och köpa värmepistol och lite annat och då pinnade bilen på lite bättre, 6.6sek ungefär. Testet gör jag genom att gasa från 70 till 135 och med tidtagarur. Detta kommer att ändras lite också och inte ge en rättvis bild riktigt då däcken som sitter på inte är optimala för bilen direkt, 185/65-15 ger lite fel rullningsomkrets men man kan alltid prova före och efter.

Vågen hann jag också med och den visade nu på 1140kg, minskning med 80kg +-20 då det är vägverkets vågar längs motorvägen. men det går nedåt...
Tyvärr så har jag väl med dagens insatser flyttat tyngdpunkten uppåt och framåt .

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Lättningen fortsätter och resterande ljuddämpningsmattorna är numera ur bilen, kvarstår gör de bakom sidopanelen i dörrarna.

Stereon och högtalarna kändes lite onödiga och fick därmed även de lämna in.

Tyvärr kommer jag nog inte få i Sparco stolen till Knutan då det skulle ta upp till 4 veckor att få hem fästena till den...
Men men det går nog bra att sitta i de som är i bilen denna gången.

Har även bytt fjädrarna till de sänkfjädrar som jag fick med, men de är otroligt mjuka ändå och sänkte inte bilen särskilt mycket, kan dock bero på att det inte är så mycket vikt där bak längre iofs.

Tar bort tidigare påstående om att den nog inte ABS, det har den precis som alla andra 325or som är svensksålda (??). Jag har nämligen tittat under huven nu...
ABSen fungerar tom, trodde lampan gick på laddningslampan ett tag men den slocknar samtidigt.

Ska försöka hitta lite höga kilon samt några som sitter framtill, ska ta mig en titt på kofångaren fram samt innertaket.

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Så då var det dagen för Knutstorpsträffen.

Nu står den snart helt redo med ny bromsvätska.
Bytte till 5.1 med lite högre kokpunkt, vi får se hur det går.
Det blir väl inte så många varv som prova påare!?

Bilen blev precis tvättad, bara dammsugning och fönstertvätt som återstår samt lägga in hjälm och lite annat sen är den redo inför morgondagen.

Egentligen tusen andra saker som jag egentligen skulle gjort men det är ju bra att köra långsamt första gången så man kan förbättra sig lätt...

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Första dagen avklarad, fint väder och många bilar, kan inte bli mycket bättre...

325an rullade sakteliga runt i ca 8-9 varv eller något sådant.
Körde lite lugnt, som säkert syntes.
Vinterdäcken kasar lite grann och känns inte hundra vid inbromsning.
Men kul är det ju!
Dock trångt med hjälm när man har taklucka, men det råder Sparcostolen förhoppningsvis bot på.



En bild från idag lördag.

Imorgon fortsätter det...

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
En liten racerapport från dag två skulle man ju skrivit ihop för länge sen...

Provapå körningen på söndagen var även den 40min men nu var det lite färre bilar så vi skulle hinna ut två gånger.
Lite bilar ute och många varv man kunde smyga runt i eget tempo utan att känna någon stress att där var någon bakom som ville om.

Liksom lördagen gick jag in ett varv innan de flaggade av för bilen känndes lite hal med vinterdäcken. Men de fungerande ändå rätt bra med tanke på vad det är...

Andra omgången som vi körde ut fick jag ett missljud efter ett par varv när jag svängde, misstänkte hjulbultarna trots att jag efterspännde innan jag började köra på lördagen.
Svängde av och in i depå, de satt som berget men det var inte lönt att ge sig ut igen.
Missljudet var borta när jag skulle köra hem och har inte hört det sen dess. Någon ide

Allt som allt en rolig dag, skönt väder och massor med trevliga bilar.
Efter lättningen av allt ljuddämpande så hörde jag ett dunkande ljud vid snabba växlingar och köpte därför en diffkåpebussning i delrin som ska bytas om någon vecka.
Blev även två nya baklampor till min ti samt en huvudkopplingscylinder, lite olja och bilschampoo hos Förenade bil.

Annars rullar bilen på, drömmarna är många men verkligenheten kommer ifatt en ibland...

En uppsättning 15" till med R-däck hade varit fint till nästa år.
Samt bromskylning.
Men först ska jag laga den lilla rost där är i golvet och byta diffkåpebussningen.
Sen ska bältena in och bilen besiktigas.
Sen kan man börja göra lite nya fästen för kofångaren bak så man slipper köra runt med dragkrok.

NGK (Micro)


Tack Anders C för bilden hoppas att det ok att jag lägger upp den här.

Försöker hålla långt ut åt vänster för att sedan komma nära kurbsen för att underlätta den svaga vänstern men hjärnan och armarna som styr är inte alltid överens.

En lågpriogrej gjordes idag...
Ville ha ett foto med bilar från fyra (nästan Z3an är ju en 00 så det saknas en 90 talare) årtionden samlade.



Det är nåt speciellt med 2d BMWs...
Som den skarpsynte kan se så är baksätet åter i 325an, åkte i innan idag för att jag skulle köra lite långt och ville ha lite ljudisolering. Tror även att frun uppskattar det när hon kör den till tåget...

Nästa helg blir det en liten sväng till Lillehammer där norska BMW CCN 02/Classic annordnar en träff för de äldre vagnarna (upp tom E28) så då blir det lugna 160mil med den röda 02an.


Vad har man för diff i en svensksåld 325i 88?
Finns ju tre att välja på i ETK.
Den som sitter på nu var inte optimal iaf då jag bara la i fyran en gång per varv och det var depårakan.

_________________
Citera
Gurra^
Åkersberga
Här sen Dec 2006
Inlägg: 126



Trevligt projekt Uppskattar att du skriver så utförligt, det ger en skön stil på tråden. Har lite dålig koll, M54B30n, vilken/vilka E-modeller sitter den i? Vad ger den för fördelar i effekt kontra vikt?

_________________
///Gustaf Sjöstrand
BMW E30 318is
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen tillbaka Railan!

Jätteroligt att läsa om dina äventyr, kanske vi kan få med dig i SYD oxå
Snart dags för Südschleife ju

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Johan: Anmäld och redo inför Südschleife, tyvärr ej med 02

Gurra: M54B30 sitter i 330i (E46), 530i (E39), X3 (E83) och X5 (E53) mellan åren 01-04.
Effekten är 231hk och vridet 300Nm om jag inte minns fel, det är lite mer än dagens och är jag inte ute på allt för djupt vatten och simmar så är de inte mycket tyngre heller.


Som vanligt tar vi lite blandat om bilar först...
Skrev ju innan att det var en sväng till Lillehammer som gällde till Skandinaviska 02/Classic träffen.
Mycket trevlig träff och det blev lugna 152 mil bakom ratten på 2002an...

Starten på rallyt, visst är det underbart med så många gamla 02 (och andra äldre BMW)



En bild uppe i bergen långt långt upp, turbos termostaten och den nya vattenpumpen gjorde susen i backarna. Tempen steg lite lite men aldrig så man behövde oroa sig.



Inför resan så blev det en uppsättning turbinfälgar med lite högre ET och en halv tum smalare så de inte tog i då vi var tre i bilen.
Sista dagarna innan resan roade jag mig med att skifta mellan lite olika kylare jag hade på lager men den ena läckte mer än den andra, numera kastade, så jag satte tillbaka den som läckte minst och var den som satt där från början. Ena hjulet läckte lite luft men det skulle nog klara sig, bara 68mil enkel dit ju...
Lite kul var sen att när vi kom hem på söndagen backade jag ner bilen i garaget och åkte iväg en vecka på jobb måndag morgon, då ringde frun min på tisdagen och undrade om det skulle vara så mycket vatten på golvet. Nä tänkte jag men mina kylarläckage innan resan hade ju lämnat lite glykol, men nu var det verkligen mycket. Sen så hade hjulet som läckte fått stora problem att hålla tätt och klarar numera inte ens 15min...
Så resan gick hur bra som helst inga problem men när bilen kom hem så tyckte den att nu får det vara nog! (blir ny kylare och nya däck fram till våren...)

Tillbaka till bilen som tråden handlar om.
Efter att inredningen åkte ut så hörde jag ett dunkande ljud bakifrån vid kraftiga växlingar så jag misstänkte diffkåpebussningen.
Så på Knutstorp passade jag på att köpa en delrinbussning från Millway.
Gick och drog på det lite men bytte den för två veckor sedan.



Lätt som en plätt med en press, enda böket var att jag inte ville ta ner klumpen utan tog bara av kåpan vilken var lite triksig att få ut men det gick med lite våld.
Sen läste jag på bussningen att den var bytt 03 så den borde ju inte vara så sliten men när allt annat är superflex så kanske det är där det ger sig
Upplever iaf att det dunket försvunnit men där är något ljud kvar vid snabba växlingar.

I första inlägget så skrev jag att jag ville ha 5 bult och om jag förstått det rätt så är det bara att skruva dit 323ti bärarmar bak så är det klart där.
En sådan kom in på returbilen i Malmö förra veckan och jag roade mig på fredagen att köra ner och plocka av dem, i vanlig ordning med lite förlite verktyg men hem kom de iaf.



Lite rengörning och bromsgenomgång och sen är de redo att trilla dit, men det tar jag samtidigt som jag byter till 5-bult fram, vilket verkar vara lite jobbare om jag läst till mig rätt.


Snart börjar det dra sig mot vintern men innan dess är det ju Südschleife.
Vi får väl se vad som händer med bilen i vinter, men troligen blir det inte mer än 5-bult och R-däck samt bromskylning. Tänkte ta bromsar från en 325 E36 tillsammans med fjäderbenen.
Det ska väl fungera med orginal också men jag bromsar oftast förtidigt och för mjukt...

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Strax efter mitt förra inlägg kom min 2002ti hem och då var det färdigmekat med 325an..
Mer om 2002ti:n finns tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60215

325ans plats användes för att sprida ut delar till ti:n så den fick stå ute hela vintern.


När snön precis hade smält undan på vägarna så var suget efter att köra E30 för stort så den ställdes på 18/3 och kördes till Bilprovningen där 2p togs hem i förkorta fjädrar.
Har svetsat dit lite byglar och 1 poängaren i torrsprucken bränsleslang började åtgärdas idag.
Köpte nya rör också som byttes i ett nafs, eller nja.



Men när det kom till den spruckna slangen som var den innan filtret så blev det lite värre.





Den slangklämman var inte lätt att komma åt med tanken på plats, hade röret varit 10mm längre så hade det gått betydligt bättre, eller slangklämman nedåt.
Ingen höjdare med tanken påplats.



Det gick med lite svordommar och slangen nere, på bilden innan ser man returslangen som är fastskruvad på röret men den byts den med, tar även slangen efter filtret till röret.
De ska bara beställas också då det blir original som är lite böjda från början.

Sedan Sydschleife så har handskfacket varit låst och där ligger stereon, det gjorde inget förra året för den spelade samma skiva om och om igen men under vintern så har den laddat ur sig och stereon glömde vilken skiva den skulle spela så det var lite tyst påväg till jobb.
Fick ner handskfacket i bakkant och kunde skruva av låset efter ett par svordommar till som vanligt på E30 så var det den lilla plastflärpen som hade knäckts av. Enl ETK på nätet så kostar ny låsmekanism ~60kr så numret är uppskrivet och beställnings lägg när BMW öppnar på tisdag igen.

Det är väl det som hänt med bilen, några 5-bult hanns inte med utan bärarmarna ligger kvar och skräpar i garaget.

Tiden räcker inte riktigt till för denna bil så jag funderar på att lägga ut den på annons.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -88 Såld
1 besök senaste veckan (5704 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande